Opgelet! De markt wordt overspoeld met ex-leaseauto’s

Auteur: , 71 Reacties

Goed nieuws voor mensen die op zoek zijn naar een jonge gebruikte auto! Voordat de crisis in 2009 losbarstte zijn in 2007 & 2008 extreem veel leaseauto's de weg op gegaan en die contracten beginnen nu allemaal af te lopen. En dus komen er dit jaar extreem veel ex-leaseauto's op de occasionmarkt terecht. En meer aanbod zal ongetwijfeld zorgen voor lagere prijzen.

In 2007 werden er 195.000 nieuwe leaseauto’s geregistreerd en in 2008 kwamen er nog eens 185.000 bij en van het grootste deel van die auto’s zal het contract dit jaar zijn afgelopen. En dat zal inhouden dat de leasemaatschappijen die auto’s weer moeten verkopen. Bij Lease Plan gaat het op dit moment al om bijna 3.000 auto’s per maand.

Vroeger werden dit soort auto’s door leasemaatschappijen vooral doorgestoten naar de handel, maar tegenwoordig proberen ze steeds vaker om deze auto’s zelf te verkopen aan consumenten. Dat kost wellicht iets meer moeite, maar ze kunnen dan wel hogere prijzen vragen.

Een probleempje is wel dat de verkoop van occasions redelijk stabiel is. In het eerste kwartaal van dit jaar werden slechts 5,8 promille meer occasions verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal werden in de eerste 3 maanden van 2012 270.188 occasions verkocht in Nederland.

Als het aanbod van gebruikte auto’s zal stijgen zal dat ongetwijfeld zorgen voor een daling van de gemiddelde prijzen. En dat is natuurlijk weer goed nieuws voor consumenten. (via: rtl.nl & autokompas.nl)



71 reacties

mwa, VW Polo meuk was toch favoriet bij de leasers?

ik verwacht niet dat Marktplaats opeens vol staat met a5’s en a4’s voor vijfduizend euro.
@fiets:

Inderdaad, volgens mij is toen ook zo’n beetje de prius hype echt hard toegenomen.

Ben benieuwd…
Maar zijn dit niet allemaal muesly-geenwegenbelasting-veelteweinigpk-kleine auto’s? die willen we namelijk helemaal niet!
Allemaal Priussen die dus op de markt komen…
gaaf .. kan je net doen of je een lease-bak mag lenen van je baas ..
@lincoln: Mijn ‘geleende’ leasebak kost me privé zat… dus ik zie het niet al ‘lenen’ sorry !
@TSI-tje:

de leasemaatschappijen wel ..
@lincoln: In de 4 jaar heb ik de tuut volledig betaald aan de staat(25% bijtelling per jaar). Maakt me dus geen ruk uit hoe de maatschappij het ziet. (Nog de lease-, nog die andere maatschappij)
@TSI-tje:

Ik wil niet vervelend doen, maar jouw redenering klopt volgens mij niet.

Het is toch dat 25% van de catalogusprijs als inkomsten worden gezien door de fiscus, en over dat bedrag betaal jij inkomstenbelasting. En die is weer afhankelijk van je totale inkomen.

Correct me if ‘m wrong…
@jack_abarth: 25% van de fiscale waarde word bij je bruto jaarinkomen getelt, Daar betaal je belasting over. Netto is dat natuurlijk niet de gehele waarde over 4 jaar. Maar bruto zeker wel. De mijne staat te boek voor 38K fiscale waarde en kost mij netto zo’n €430,= per maand. Dit heeft er mede mee te maken dat ik m’n eigen huis bezit. Ik kan er zelf niet een vergelijkbare auto voor rijden, dus zie dit niet als ‘huilen’ of ‘klagen’ maar gratis is het zeker niet.
@lincoln:

Heb je weer stoere praatjes knul. Blablabla …. Ben je jaloers dat je zelf geen leasebak hebt? Sneu voor je ….
@rechercheur:

LOL ..
@TSI-tje:

maar wat kost zoiets dan per maand ??
@lincoln: rond de 300~350 per maand netto voor een beetje fatsoenlijke wagen.

dus reken maar uit. Ik doe het niet, bang dat ik ga huilen
@Simpson:

LOL .. laatst een Lancia Ypsilon gekocht voor dat bedrag ..
200 euro eraan verspijkert ..
en er na een grondige poetsbeurt weer als nieuw ..
@lincoln: 350 voor een Ypsilon??
@kaasboerin:

nope .. 300 .. omdat ik het een schattig ding vond en een goeie bui had ..
@lincoln: Schadebak ofzo? Zeg me anders effe waar jij je auto’s vandaan haalt.. :D
@kaasboerin:

meestal bij garages die inruilers niet willen/kunnen verkopen of geen zin hebben om te repareren of tijd aan te besteden ..
ik betaal dan meestal het dubbele dan wat de sloop er voor geeft ..

ook een slooptransporteur belt me wel eens als hij wat leuks heeft opgehaald bij particulieren die meestal uit financieel oogpunt hun barrels kwijt moeten om dat de kwik-fit heeft gezegd dat ze 3500 euro APK kosten gaan hebben ..

da,s het geheim van de smit ..

doe het puur uit hobby omdat ik auto,s grappig vind .. en prutsen nog leuker ..
@lincoln: Je doet me sterk denken aan een goede vriend van m’n pa. Wat een handelaar. Geboren handelaar en geboren handige knutselaar = epische combinatie. Bewondering voor.
@kaasboerin:

ik ben alleen geen handelaar ..
ik koop zonder dralen in 5 seconden ..
als iemand iets van mij wil kopen en wil er langer dan 6 seconden over doen moet ie oprotten ..
anders verzandt het in krasje zus en kraakje daar ..

prijs maken .. betalen .. klaar ..
vind dat proces niet echt heel leuk ..
@lincoln: Hahaha, misschien iets te maken met ongeduld? :D
@Simpson: Dan ben je nog spekkoper. Mijn Volvo 440 uit 1995 kostte bij 20.000 km per jaar 300 euro per maand aan benzine, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, apk en reparaties. En alstie stuk was had ik gewoon een week geen auto en ik ging regelmatig naar de sloop of op Marktplaats zoeken naar goedkope onderdelen. Kost tijd.

Voor 100 euro in de maand meer rij je dus in een gloednieuwe auto die door de dealer wordt onderhouden. Zo erg is het dus allemaal niet.
@dafmaf: 244 oldtimer kopen, dan betaal je praktisch niets behalve benzine :mrgreen:
B230F is best wel zuinig trouwens!
De Polen staan al te springen !!
mooie sluikreclame van de leasebedrijven…

ik geloof niet dat er nu nog veel lease-auto’s uit 2007 rondrijden.

Een leasetermijn bedraagt over het algemeen 3 of 4 jaar, of loopt af bij x kilometers als die binnen de leasetermijn bereikt worden.

ik ben ook wel benieuwd hoeveel lease-auto’s er in 2009 op de weg zijn gezet, ik verwacht niet dat dit ver veel minder zullen zijn.
@escort77: Bij bijv ING (heeft ook een eigen maatschappij geloof ik ING lease ofzo) werden de meeste leasecontracten verlengd. 3-4 jaar werd minimaal 5 jaar en ik dacht dat de km’s ook een aantal 10duizenden omhoog gingen.
Nee dankje, Ik hoef geen afgeragde lease bak .. En dat is bij ong 7 op de 10 zo..
james125 via iPad app
Leuk! Ook nog net voor die milieu-eisen (lees: belastingvoordeel), dus nog 2,0 motoren, i.p.v. 1,6.
@james125:
nou nou… 0,4 liter. das me toch echt het verschil tussen een monster van een blok en een muesli blok.
@fiets:
Naja stel dat je in de markt bent voor een Mondeo of een Passat, dat waren eerder allemaal gewoon 2.0 diesels (gewoon de normale, fijne motoren die bij zo’n auto horen en je redelijke prestaties geven). Nu zijn het allemaal van die 1.6 diesels met +/- 100pk voor de 20% bijtelling en dat is toch echt wel afzien in zo’n auto, terwijl zo’n 2.0 diesel gewoon lekker loopt.
@fiets: juist, ga jij maar weer lekker fietsen.
@fiets: Ik reed laatst na elkaar een Octavia 2.0 TDI uit 2008 (25%, toen was er nog geen lagere bijtelling Octavia, dus werd deze vaker gekozen) en een 1.6 TDI uit 2012 (20%). Dan wil je toch echt veel liever die 2.0…
@fiets:

een halve liter per cilinder is gewoon de perfecte inhoud ..
nix meer nix minder ..
@lincoln: Ik voel me weer goed vandaag… :D
@kaasboerin: ik heb er maar 466cc per cilinder :(
@jzaero: Ik moet het met circa 416cc per cilinder stellen…
@Emile_Benz: Beter kappen met die ‘dikke’ zescilinders of niet ;)
@jzaero: Hell no!
Een grijze afgetrapte lease bak met veul kilometer? Nee dank u ,ik koop mijn auto’s wel nieuw.
@norge: Volledig mee eens.
@norge: wel altijd de beurten gehad (op tijd), schade gerepareerd en niet alle lease auto’s worden afgetrapt.. Daarnaast islam de km stand <150.000

De vorige 5 serie wordt zo een koopje! Alleen na koop wel gelijk een grote beurt doen..
@flutterby: islam = is (spellingcontrole sucks)
Mmmwwwhhahahaha, ja daarom rijd je een Hyundai i30. Voor hetzelfde geld had je anders een fatsoenlijke auto van twee of drie jaar oud ….
@norge:

Groot gelijk, ik heb altijd medelijden met de sukkels die de leasewagens van bij mij thuis zullen kopen. Na 2jaar en zo’n 150k km zijn die echt op. Zeker nu we er eentje met een 2.0 hebben ik vraag me af of die het zelfs wel zo lang zal volhouden.
Als dit echt een invloed heeft op de prijzen van 2dehands auto’s is dit gunstig maar ik geloof er weinig van. Sowieso koop ik geen auto’s met meer dan 50K op de teller en zeker geen ex-leasebak.
Volgens mij hebben de nieuwe regels per 1 juli meer invloed op het (vroegtijdisg) aflopen van leasecontracten dan het grote aanbod. Veel mensen (waaronder ik) nemen nog snel een nieuwe leasert tegen gunstigere tarieven. Dat de andere er iets eerder uit moet is een kleine kostenpost tov de verdiensten van minder bijtelling.
Ik denk dat er niemand echt heel bang is voor een zondvloed aan Priussen (Prii?) met anderhalve ton op de teller, die dingen zijn nog steeds aantrekkelijk om te hebben. Je hebt op het moment veel meer sores van een Polo Bluemotion niet-belastingvrije-diesel. Daar heb je geen ruk aan nu het fiscale voordeel weg is.
@Jesper: Moest laatst een ’10 Civic Hybrid inruilen. De handel hoeft dat ding niet. Nieuw 32k, nu 12 waard :’)
Ze zijn iig goed onderhouden. Of ze goed behandelt zijn is een tweede. maar niemand zit te wachten op al die boomknuffelaars auto’s en bijtelling josti’s 1.6 dieseltjes en andere afgeknepen meuk…
is anderhalve ton “veel” ??

zijn auto,s dan tegenwoordig zo slecht ??
@lincoln: anderhalve ton voor een 1.6je van 3 jaar oud is indd veel…
@tomv:

je bedoelt dat auto,s tegenwoordig kut zijn ..
@lincoln: Inderdaad, waar is de tijd gebleven dat Mercedessen meer dan een miljoen kilometer liepen? Die is er nog steeds, want die dingen van toen rijden nu nog steeds.
Die nieuwe… Tsja, consumptiemaatschappij…
@gerard1710:

yep .. na 4 jaar is ie betaalt ..
en moet ie zo snel mogelijk uit het circuit ..

@desjonnies was right .. autofabrikanten zijn de nieuwe bankiers ..
@lincoln:

Slecht? De toleranties die voor onderdelen gebruikt word zal helemaal anders zijn dan vroeger. Nu word uitgerekend hoe lang zo’n onderdeel moet meegaan en geen dag langer.
Werkvolk kost ook veel te veel hier in het westen waardoor men geen fouten meer opspoort of onderdelen vervangt maar het hele geheel.
Is dat slecht? Niet als je een goedkope wagen wil met de huidige prestaties, wel als je wil dat die lang meegaat.
(ben zelf anders wel fan van de 190’s en echte oude meuk die wat duurzamer is)

Daarbij een wagen die zwaar beladen word (lease wagens hebben meestal ofwel gereedschap, apparatuur, boeken,… in de koffer liggen) en veel km’s maakt (75k km per jaar minstens) en waarmee gereden word alsof die niet van de eigenaar is dus op de snelweg boven de 150km/u en altijd hard optrekken die is gewoon mishandelt, dat heeft niets mest ‘slecht’ te maken. Logisch dat die het opgeeft na 200k km. (daarom worden die wagens ook al na 150k km verkocht)
@Hupke:

hhmmm 2 ton .. da,s toch dik 4,5 keer de wereld rond ..
@lincoln:

voor een leasebak zeker, maar voor de huidige generatie auto’s denk ik ook.

kijk naar de oude benzen en volvo’s. Die draaien op hun gemakje en dan ook super veel kilometers. en als de kapot zijn is het vaak nog iets wat je kan fixen ‘with a brick and a hammer’.

Nu wordt alles uitgeknepen en precies op de beoogde levensduur afgemeten. alles loopt net te schraal en ze moeten elke keer keihard werken om mee te doen met de rest van het verkeer. als je een keer wilt inhalen of snel optrekken moet je gas geven tot de kleppen door de motorkap komen. ja daar worden ze natuurlijk niet beter van.

alles ‘net sterk genoeg’ maken + te weinig power doet mij wel vermoeden dat we met een paar jaar redelijk mooie nieuwe auto’s bij de sloop zien met verrotte blokjes
@timberleek:

maar ook de kleine goedkope brikkies van 15 jaar terug doen makkelijk 3 ton ..
Twingo .. Peus 205 .. Suz Alto ..

er is iets goed mis met dat priemiejum-segment ..
@lincoln:

klopt, maar die hadden volgens mij vaak nog wel wat lompere blokjes die het iets rustiger aan deden. ze hadden over het algemeen gewoon niet zoveel vermogen in niet zo’n groot blok. nu moet er meer vermogen komen uit een kleiner blok. pushing the envelope.

als ik op autotrack kijk zie ik 3 twingo’s met >250k km. die leveren ook niks meer op.

Zeg nou zelf, heb je veel vertrouwen in dingen als een 1.0 in de nieuwe focus? ik vind de 1.6 al magertjes.
maar het moet wel die hele auto meesleuren
@timberleek:

een halve liter per cilinder is precies perfect (in mijn kleine breintje) ..
“grotere” blokken zijn bij mijn ervaringen ook altijd zuiniger ..

komt omdat ik lage toeren rijden prettig vind ..
veel wegenbelasting vrije meuk. zag deze bij een bedrijf die +/- 15 peugot’s 107 op een rij hadden staan. iedereen binnen het bedrijf zon koekblok. maar ach, ik zoek nog een leuke C1 voor mijn vriendin :)
Arme Polen, rijden ze straks allemaal in zo’n zure accubak. (Prius).
Dus vooral van die Prius drie komt een overschot aan? Ik zou hem nog niet gratis willen hebben. De 7-serie van een van mijn buren( ook een leaser, hij vertelde van de week dat hij al een nieuwe 7 serie besteld had) zou ik daarin tegen wel willen hebben:)
Nee ik surf wel op de Domeine site. Zag een Porsche Cayenne weggaan voor 22 mille. Als de overheid dit soort auto’s voor stuivers weggeeft, ga je toch niet meer naar een autobedrijf voor je okasjon?
Waarom zeikt iedereen over hoge kilometerstanden? Een Volvo 240/740/940 koop je met 2-3 ton op de teller, alleen omdat dan de motor dan net ingelopen is!
@dennis245turbo: Niet iedereen heeft een Golden Retriever en zit op Hockey…….
@dennis245turbo:

ja een volvo 240/740/940 wel.
die was nog degelijk gebouwd

die naaimachientjes van nu die aan de lopende band op hun top moeten lopen om mee te komen en allemaal aan de minimale eisen voldoen kwa levensduur (mag niks kosten he). dat is wat anders
De meeste ex lease auto’s gaan rechtstreeks op de trailer naar het buitenland.
Er zit namelijk een groot voordeel op: BPM teruggave bij export.
Zo worden die auto’s ineens een stuk interessanter.
Bovendien rijdt trailer veelal naar de ‘upcoming markets’ zoals Polen, Bulgarije, Wit Rusland.
Voldoende markt nog om te groeien.
Denk niet dat dit tot ene prijs daling zal lijden. kijk maar naar de automarkt: het gaat heel slecht maar de 2e hands blijven nog steeds duur. ze moeten gwn hun geld hebben.
Wat een gemiep over de ‘kleine’ motoren en bijtelling. Ik rijd binnenkort een 14% bijtelling Megane. Prima auto. Netto bijtelling 147. Nu jullie weer met jullie € 350,- bijtelling golfjes. (Bij contract 60 maanden scheelt het 12k, kaching!)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).