Opvolger Audi TT (2014): details lekken uit

Auteur: , 52 Reacties

Van de huidige Audi TT is onlangs een Plus-versie uitgekomen (360 pk, awwyeah!) en dat betekent langzaam toewerken naar een nieuwe model. Over een paar jaar is het alweer tijd voor de derde generatie van de TT, en daarvan zijn al de nodige details uitgelekt.

Het Britse CAR Magazine opent het geruchtengala omtrent de nieuwe TT die in 2014 zal arriveren. Volgens het blad wordt hij een stuk hoger gepositioneerd (figuurlijk, het wordt geen off-roader) dan nu het geval is. Hij kruipt dus dichter naar de R8 toe waarmee ruimte wordt gecreëerd voor een model ónder de TT; de veelbesproken R4/R5 met middenmotor-configuratie.

De next-gen TT zou op het nieuwe MQB-platform van Volkswagen komen te staan -dat zal debuteren in de nieuwe A3– wat flink moet schelen in de productiekosten. CAR Magazine rept over een besparing van 20%, maar dat lijkt ons wel erg rigoureus. Ook een gewichtsbesparing van om en nabij de 60 kilo komt op het programma te staan.

Aangezien de TT hoger in de Audi-ranglijst komt te staan wordt er rekening gehouden met een opgevoerde 2.5 TFSI als topmodel, goed voor een RS-badge en 385 pk. Audi’s top engineer Michael Dick wist dat te bevestigen. De instapper wordt als vanouds een 1.8 TFSI met ongeveer 180 pk. De 2.0 TFSI is ook van de partij en moet goed zijn voor 220 danwel 280 paardenkrachten. Dieselen schijnt ook te kunnen, en daarvoor moet een 2.0 TDI zorgen. Het nadeel is wel dat laatstgenoemde niet over Quattro-aandrijving beschikt en alleen via de voorwielen wordt aangedreven. Schakelen zou via een handbak met zes verzetten moeten verlopen of een zeventraps S Tronic (komt in 2015).

Het is nu nog wat prematuur om iets over het design te zeggen, maar reken op een LED-offensief en een single frame grille als de meest kenmerkende features voor de voorkant. Nu is het afwachten op de vroegtijdige fotolozing voor de onthulling. De Coupé zou overigens in juni van 2014 debuteren, de Roadster volgt in november van dat jaar.



52 reacties

Wat is de verschil?
@therealcalover: Deze autootje word ligter.
@alcantara:
Zal moeilijk gaan, de huidige TT met 2.0 TFSI weegt amper 1260kg. Is door het veelvuldig gebruik van aluminium best al een licht karretje…
@therealcalover: zoals in het bericht hierboven wordt aangegeven een nieuwe TT met allerlei verschillen tov de vorige, anders staat het er niet he..
@therealcalover: dat is m niet p het plaatje dat is de huidige
Ziet er goed uit
@conny: wat ziet er goed uit? Die kleurplaat?
@akrapovic: haha lol :P
Probleem van de TT is dat het design zo snel verouderd.
Raar verhaal, goedkoper te maken en hoger gepositioneerd? Terwijl deze dan tussen de R4 en R8 gaat kosten. Veel logischer zou zijn de TT onder de R4 te positioneren. TT als dure Scirroco, R4 als Boxter/Cayman tegenhanger en R8 als 911 tegenhanger.
@mashell: ja dat lijkt mij ook. Helemaal omdat die r4 door ze midden motor beter in verhouding is, Dus meer potentie heeft.
Details ? Vertrouwd (saai) uiterlijk.
Onderstuurd als de nete.
Veuls te duur voor die goedkope VW rommel die ze verbergen onder een laagje zacht plastiek.
@norge: Jij hebt nog nooit in een TTRS gereden zeker
@pexiges: laat gaan joh… Z’n leven is al beperkt genoeg…
@pexiges: nou vertel hoe rijd dat dan ben benieuwd?
@norge: Heb toevallig vandaag proef gereden met een TT 2.0 TFSI onderstuurd is ongeveer het laatste wat ik over die auto zou zeggen.
@911GT2:

Tsja, iemand met een onderstuurde Hyundai i30 CW CRDi i-Catcher, en 15″ velgen, moet je natuurlijk ook niet al te serieus nemen ….

:-)
@911GT2:
+1 Schakelt goed, is licht (1260 kg) en is zelfs met de 2.0 TFSI snel genoeg (6,6s naar 100). Enig nadeel is het wat lichter stuur op hogere snelheid en het gebrek aan achterruimte. Maar een fantastische wagen die helaas te vaak over het hoofd wordt gezien omdat de eerste generatie geen wegligging had die bij de looks pastte…
Hopen dat het niet weer zo’n kappersbarrel wordt. De huidige TT is zum kotzen! Maar Audi kennende zullen ze een A3 pakken en er een rondere dak op gaan zetten.
Raar, op audiblog.nl zeggen ze juist het omgekeerde; de 3e TT gaat terig naar de 1e generatie, dus positionering blijft eigenlijk hetzelfde, en de basismotor wordt een 1.4 TFSI met 185 pk( incl. Cilinderuitschakeling) en euh… Misschien niet onbelangrijk, maar op audiblog.nl stond ook dat het Quattro concept NIET in productie gaat…..;(
@norge: klopt helemaal! VW rommel is het!
@rufctr01: Wel goede VW-rommel natuurlijk. ;)
Altijd mooi om te zien dat lieden zonder knaken trachten de premium merken af te kraken …..

:-)
huidige TT is een verdomd mooi wagentje, komende TT zal ook een lekker bommetje worden..

eerste TT daarin tegen heb ik nooit mooi gevonden, een typisch vrouwen wagentje vind ik het.. maar die kunnen we inmiddels wel vergeten.. :)
@dennisr: Helaas kan ik hem niet zo snel vergeten. Bij mij in het dorp rijden er een stuk of 10… Gelukkig rijdt er ook een TT-RS! :)
Ik snap de positionering niet helemaal in combinatie met de motoren. Als je hem tussen een model met middenmotor en de R8 wilt zetten moet je niet met 4-cilinders met 180pk aankomen. Daarbij… De TT is nooit geroemd om zn wegligging, lijkt me handiger om die middenmotor als de betere neer te zetten.

Maarja, het blijft een TT, ongetwijfeld genoeg kappers die hem kopen. ;)
ging er geen R4 uitkomen? zou een betere opvolger voor de TT zijn
Het blijft toch een vrouwenauto, alleen de rs is nog te doen. Verder wil je er als man zijnde echt niet in worden gezien
@akrapovic:
Your loss, de huidige TT is echt een goede rijderswagen (itt de eerste generatie)
Dit is toch wel lichtelijk achterhaalde info.
Het hele R4/R5 verhaal is afgeblazen en dat heb je recentelijk in de media kunnen lezen.
@HZW: De R4 is helemaal niet afgeblazen, het quattro concept daarentegen wel
wanneer komt audi met deze tokkiebak?
http://photo.netcarshow.com/Audi-quattro_Concept_2010_photo_01.jpg
@Flamingo: tenminste een Audi die onderscheidend is :P
@rubenpriest: Das toch gewoon een A5 met een andere neus?
@flamingo
Het audi quattro concept gaat niet in productie, het project is te duur door het materiaalgebruik.
@ytrewq: moet het nog zien
@ytrewq: Jammer vond het wel een mooi concept…
@ytrewq: gebruiken ze toch ander materiaal? of kom ik nu met een TE simpele oplossing? :|
Als ik in de markt was voor een TT, zou ik gaan voor de A5 of de RCZ. Afhankelijk van m’n budget.
@Raddraaier: Grappig, ik was in de running voor een RCZ totdat ik vandaag een TT gereden heb. Het verschil in rijeigenschappen is zo groot dat het design van de RCZ dat eigenlijk niet meer goed kan maken…
Aan de hand van een tekening kan je geen mening geven. Speculatie ten top, komt vast wel een goed blok in en krijgt prima rijeigenschappen maar nu valt er niks over te zeggen
Wat is het verschil? Gele ramen? Grotere velgen? De lijnen van de auto blijkbaar niet.
Informatie die iedereen wel kan bedenken. Gewoon wat extra pk’s wat voor zich spreekt, MQB worden alle (kleiere) nieuwe modellen op gebouwd, en die 7-traps S tronic is net nieuw dus zal ook gebruikt worden.

Ik vraag mij trouwens serieus af of de TT nog wel bestaansrecht heeft als er een ‘R4’ met middenmotor komt. Die zou toch een veel betere wegligging moeten hebben, terwijl hij lager gepositioneerd is.
De eerste generatie TT is nog altijd de mooiste.
@pikes83: idd zag m laatst staan helemaal origineel in het zilver, ziet er nog erg goed uit!
@Flamingo:
Is toch wat smalletjes die eerste TT. De tweede betekende ook een gigantisch evolutie in prestaties en weggedrag. Staat met zijn aluminium onderstel vooraan véél verder af van een Golf…
Mooi hopelijk zakt het huidige model dan in prijs kan ik die miss aanschaffen
@dennisr
Dan zou de auto meer wegen dan de originele quattro en dat mag natuurlijk niet!
Gigantisch weinig verrassende details… Eigenlijk hetzelfde als deze versie met in een geval iets meer peekaas. Hopelijk kunnen ze het vrouwelijke wat inruilen voor dat meer stoere. Wat ze al een beetje deden bij de overgang van 1ste naar 1de TT
*naar 2de TT
Oké, vanaf 2015 nog fijn een 2.5T 5-cil met 400pk<

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).