Opvolger BMW 1M Coupé krijgt 4 cilinders en minder pk’s

Auteur: , 40 Reacties

De BMW 1M Coupé is dood, leve de BMW M2! Zoals jullie inmiddels ongetwijfeld weten is BMW gestopt met het produceren van de 1M Coupé. In totaal zijn 6.331 1M's geproduceerd en nu is het tijd om vooruit te kijken. Wat gaat de M2 ons brengen?

Als je denkt dat de BMW M135i gezien moet worden als de opvolger van de 1M Coupé dan zit je er naast. Dat zijn weliswaar allebei 1 Serie’s met een dikke geblazen zes-in-lijn onder de kap, maar qua karakter verschillen die auto’s nogal van elkaar.

Echte M modellen moeten weer ware rijdersauto’s worden en daarom zou BMW ervoor gekozen hebben om de M-uitvoering van de 2 Serie Coupe (en cabrio?) te voorzien van een geblazen viercilinder. BMW insider Scott26 omschrijft het als volgt:

Although work has commenced on the “Downsized” M, The M2 or the replacement for the most admired 1er M Coupe.

It is known as the “Downsized” M because BMW M are investigating the concept of a completely reworked N20 based four cylinder in terms of the successor to the 1M offering the same recipe as before but with lower weight but still offering the entry to M ownership with the key of precision rather than outright power.

Het duurt uiteraard nog even voordat de M2 uberhaupt op de markt komt. Eerst moet BMW nog de ‘reguliere’ 2 Serie coupe en cabrio presenteren als opvolgers voor de huidige 1 Serie coupe en cabrio. Dat zal naar verwachting pas ergens volgend jaar zijn en een M2 zal dan nog zeker een jaar of langer op zich laten wachten.

Gaat dit ook betekenen dat de recent gelanceerde M135i over enkele jaren alweer met pensioen moet over zal worden voorzien van een viercilinder? We durven ons geld er niet op de verwedden. (via: 1addicts.com)

Rendering: Roger Lighterness



40 reacties

Best een leuke rendering op de koplampen na, want die blijven gewoon fugly.
@alcantara: als de opvolger niet “1-serie” maar “2-serie” gaat heten, is er meteen ook een reële kans dat er een andere neus op komt te staan. Fingers crossed!
@Carreza: dat lijkt mij ook. Je ziet dat ook al bij de Audi A4 & A5 die hebben ook verschillende neusjes.
@robbie: audi’s zien er toch allemaal het zelfde uit!!
@Carreza: De 3-serie coupe had ook een ander (sexier) neusje, dus ik hoop dat BMW dat volhoudt. Helemaal nu ze dus 1 nummertje omhoog gaan. Dus laat asjeblieft de 2-serie coupe een lekker neusje krijgen
@screamer: Maar voor de oude 1 geldt het dan weer niet, daar had de coupé gewoon dezelfde neus (of het verschil is minimaal).
@alcantara:
Klopt maar die heette 1 serie, als deze echt 2 gaat heten dan mag je er toch van uitgaan dat hij ook een ander neusje krijgt toch?
De een na laatste zin loopt niet echt…

OT: Deze impressie is zeer aardig. Helaas ligt deze buiten het budget. Pure plezier auto’s
Lijkt wel een kleine X6
@dutchcourage86: Niks mis mee dus. ;)
Och, viercilinder of niet, het wordt vast weer een bommetje!
Ik hoop dat ze het gewicht een beetje binnen de perken kunnen houden. Dan ziet het ernaar uit dat de geest van de E30 M3 voortleeft.
Wel graag andere koplampen voor de 2serie graag.
Het uberhohl prestige met die Droopie ogen is natuurlijk nul.
@jrk68: Lol, met 380km kabel gaat dat niet lukken vrees ik.
minder pk maakt opzicht niet uit als ze hem erg licht maken.
@bbroek: * op zich
gedwongenleaser via iPhone app
@bbroek: lekkere open deur
@gedwongenleaser: open deur of niet, het is wel de weg te gaan. Maar een lichtere auto met minder vermogen dat is wel iets dat je marketing afdeling moet kunnen verkopen. De 1M heeft nu amper concurrentie gekend, alleen de Audi RS3 maar die was al verouderd toen deze op de markt kwam. Als er een nieuwe RS3 komt en opeens ook een A45AMG dan moet je als BMW sterk in je schoenen staan. Het recente artikel over de RS6 gaf de hint dat Audi zover nog niet is.
In coupe vorm vind ik hem wel erg mooi, ook met die koplampen! Ieder zijn smaak natuurlijk he!
@davyschouw: Ja vreemd he. Dat zat ik ook te denken. Opeens is die neus best wel te smaken. Mooie impressie!
@adyton: inderdaad heel vreemd. Het is een totaal andere auto dan de huidige coupe. Lijkt wel of ze in de shop de 3-serie hebben gebruikt Ofzo. Of is de huidige ook gewoon zo dik en heb ik dat nooit gezien? Die green mamba van vorige week vond ik niet echt mooi namelijk.
Als er een lekker geluidje komt uit die viercilinder heb ik er weinig problemen mee. Van een zescilinder naar een viercilinder hoeft helemaal geen stap terug te zijn.
Jammer dat bmw zo mee gaat in downsizing. Maak dan een 6 cilinder hybride of iets dergelijks
sexy
Toch maar doorsparen voor de heerlijke 1M Coupe.
Nou ja, liever een snerpende zes in lijn dan een pruttelende 4 pitter…
Hmmm dan krijgt die m2 het toch wel moeilijk met de 235iM, vooral op zijn grootste markt zijnde de vsa! Eerst zien dan geloven…
Looks ? Neen. 6 cilinder? Neen. BMW? ….
hoe kan dit? M135i is een 6 cil, topmodel krijgt 2 minder?
@KaCh1ng: Dit was bij de e30 m3 ook. m3 was een 4 cylinder terwijl het model eronder een 6 cil had.
@flutterby: en Mercedes had met de 190 ook een 2.6 6-cilinder en het topmodel was de 4-cil 2.3/2.5-16v…
@mrs250: ..Evo…(!!!!)
@Megakix: ja ok, evo I en II zelfs nog even buiten beschouwing gelaten. Maar ook MB vond in die tijd blijkbaar al niet dat een model dat hoger gepositioneerd was ook eenzelfde of meer cilinders moest hebben. En in die tijd had men nog nooit van downsizing gehoord.
De BMW 1M wordt dus een collectors item.
..knap renderingetje ! Een 4-cilinder met fake-geluid over je boxen…moet niet dramatischer worden bij BMW. Overigens is een 1M of een Z1 (zoals laatst op BMW.tv te zien was) een echte verzamelaarsauto. Een goede Z1 gaat tegenwoordig weg voor € 75k. Een 1M zal straks méér kunnen opleveren dan je eerste investering (indien je het zo al ziet). Ik zeg: opkopen dat spul !
@Megakix:
1M etjes staan er nog genoeg bij diverse BMW dealers hier ter lande, dus sla je slag.
@jrk68: …zit met m’n gezinnetje eerste nog een dikke hypotheek af te lossen, autorijlessen voor m’n zoon bijeen te schrapen, te voldoen aan de belastinginning van vadertje staat, leasebak keurig op te geven en erover crimineel veel af te dragen….klagen alom ;). Kortom, ik ben dan maar een gewone burgerlul, die niet efkes 80K heeft liggen. Hoe is het met jouw beurs ?
@Megakix: Gewoon het studie fonds van je zoon kapotslaan, 2e hypotheek nemen en de sierraad-erfstukken van je vrouw/vriendin verpatsen; probleem opgelost :)
@dawwg: * doet zoals opgedragen en ziet zijn leven weer zin krijgen * ;)
@Megakix: Dat circus ligt al weer wat jaartjes achter mij.
Maar ik heb ook geen 80 ruggen om stuk te slaan op zo’n leuke 1m.
Ik hou het nog maar ff op tupperware uit Norfolk.
Dat ie minder cilinders krijgt dan de m135i wil ik best geloven, maar minder pk’s dan de 1m? Er zit maar 20 pk verschil tussen en minder of evenveel pk’s als de m135i is dan toch wel apart.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).