Dat de Lamborghini Gallardo inmiddels op zijn laatste benen loopt is geen geheim meer, ook weten we al dat volgend jaar een gloednieuwe opvolger op de markt zal komen. En nu heeft Stephan Winkelmann (CEO Lamborghini) alvast een klein tipje van de sluier opgelicht.
Zo verklapt hij dat het design radicaal anders zal zijn dan dat van de huidige Gallardo:
“We always say that design is not an evolution but a revolution, and this will be the philosophy of the follow-up to the Gallardo.”
En als je dacht dat de huidige Gallardo al (te) veel overeenkomsten had met de Audi R8, dan moeten we je teleurstellen. De tweede generatie Gallardo zal namelijk 15 tot 20 procent meer onderdelen met de nieuwe Audi R8 delen dan nu het geval is.
Op een carbonfiber chassis zoals bij de Aventador hoeven we dan ook niet te rekenen, want dat zou veel te prijzig zijn voor zo’n ‘betaalbare’ Lamborghini. Het platform waarop de Cabrera gebouwd zal worden heeft de naam MSS (modular sports-car architecture) meegekregen en zal niet alleen door Audi en Lamborghini gebruikt worden maar ook door Porsche. (via: caranddriver.com)
PS Wist je dat er al meer dan 12.000 Gallardo’s gebouwd zijn?
81 reacties
weten jullie wel zeker dat hij bij VAG werkt ??
Voor mij het eerste direct ingespoten 2.4 benzine familiehok.
En je dan afvragen waarom Ferrari zich met de formule 1 bezighoudt en waarom zij de vormgeving op de autosport baseren…
Die Stephan met zijn winkel heeft nog heel wat revoluties nodig voor ze het gaan begrijpen…
Met andere woorden, GIMMICK!
Audi heeft zich toch echt wel bewezen de laatste 10 jaar Le Mans ..
toch gezegd, als ze de vormgeving van die r10 zouden gebruiken dan zou het veel minder een lood om oud ijzergehalte hebben..
Daarnaast is het verre van schokkend dat er 15-20 gedeelde onderdelen in zitten, dat zal hem echt niet minder schreeuwerig of trager maken, integendeel dat zijn stuk voor stuk zaken die onzichtbaar zijn voor de leek.
Uiterlijk zal wel typisch Lamborghini worden en zal totaal niet op de R8 lijken. Jammer genoeg zal waarschijnlijk wel het interieur erg op Audi gaan lijken, denk ik. Dat vind ik geen vooruitgang de afgelopen jaren bij Lamborghini.
niet met eens, een R8 is een goede wagen die ook comfortabel kan zijn en waar je dagelijks met kan rijden, een lambo is per definitie een auto die je niet dagelijks gebruikt, schreeuwerig is en hard knalt, blaast en listig op de limiet is. dus ik hoop dat ie niet teveel op de R8 gaat lijken nee, comfortabel moet die niet worden, dan heb je het concept van lambo’s niet begrepen. helaas gaat het die weg nu wel op (zie de aventador)
Het aanpassen van deze technieken aan Lamborghini is dan wel een must!
En dat is hetgeen wat ik jammer vindt aan VAG, ze weten er wel iets moois van te maken, maar verneuken het merk toch altijd weer een beetje (in mijn ogen dan)
Renault heeft Dacia ook helemaal verneukt ..
echt klote is dat ..
geen enkel bedrijf mag eigenlijk een goed product leveren en winst maken tegelijk ..
jep, zoals al veel autojournalisten zeiden:
De aventador is een supersnelle wagen die je veel sensaties geeft, maar het is geen lambo meer.. zoals Hammond zei: It won’t kill you in every corner anymore.
en dan is jammer, lambo’s moeten gewoon extreme auto’s zijn!! op elk vlak, als je snel en efficient wilt rijden en comfortabel koop dan een snelle audi(R8) of porsche, niet geheel ook VAG producten..
snij je toch gewoon zelf je remslangen door als je zonodig “spannend” wil zijn ..
liever die van jou dan door, dan moet ik jou belachelijke comments niet meer lezen die steeds op twee puntjes eindigen ;)
Stiekem zou ik nog willen dat lambo’s echte brute killerauto’s zijn. Laat dat moderne en technische gedoe maar aan ferrari over
Haha marketing blabla marketing blabla..
Murcielago – Reventon – Aventador
Erg revolutionaire design ontwikkeling ja..
Ben het met de meesten hier eens, VAG heeft Lamborghini betrouwbaar gemaakt, maar ook een tikkeltje saai. Alleen al vanwege de audi-nav en climaknoppen zou ik nooit (als ik hem kon betalen) een Gallardo kopen. Te triest voor woorden is het. En een door VAG geplaatste CEO die durft te zeggen dat design “always” een revolutie is, moet snel z’n mond gaan spoelen.
wie had die toko dan over moeten nemen ??
Chysler deed het idd beter dan VAG ..
En ja de veiligheid is nu beter, dat is absoluut een pluspunt
doodsaai.. en totaal geen spannend ontwerp ook.. want zulke lijnen heeft zelfs een DAF..
vreemd volk hier, nooit tevreden..
Gelukkig zijn er nog mensen die Lambo’s wél gaaf vinden! :D
200 met Miura heeft een véél hogere ‘billendichtknijp’/kippenval-factor dan 300 met een aventador.
Reken maar dat als je gaat rijden dat je het uitkraait van plezier, dan is een lambo niet meer saai
Sowieso wordt de McLaren MP4/12C met carbon (semi-)monocoque uitgerust en dat is toch echt een concurent..
20% !!
welke Lamborghini was unieker dan ??
Ik weet dat als ik in een lambo mag rijden ik de gelukkigste persoon op aarde ben
Een Aventador heeft scissor doors, spuwt vlammen op de meest onmogelijke momenten, brult meer decibels uit dan Brian Johnson op speed tijdens een metalconcert en het ziet er uit alsof hij je wilt opeten. Voor de criticasters, rij eerst effe in zo’n wagen rond voor je een oordeel velt ipv Top Gear na te lullen.