Opvolger McLaren F1 wordt langzamer dan voorganger

Auteur: , 47 Reacties

Mensen die hoopten dat de nieuwe supercar van McLaren die later dit jaar onthuld gaat worden gehakt zou maken van Bugatti Veyron moeten we teleurstellen. De opvolger van de legendarische McLaren F1 zal een lagere topsnelheid krijgen dan zijn legendarische voorganger. Volgens Ron Dennis is topsnelheid namelijk helemaal niet belangrijk: “Don’t get fixated by top speed. That’s the first thing you have to discard in today’s society.”

En eigenlijk heeft hij daar wel een punt. Een hoge topsnelheid is leuk, maar hard een bocht door kunnen is wellicht nog wel belangrijker. Volgens Dennis blijkt dat bijvoorbeeld wel uit het feit dat een MP4-12C op een willekeurig circuit sneller is dan een McLaren F1. De McLaren F1 had overigens een topsnelheid van 372 km/u (met begrenzer) en 391 km/u zonder begrenzer.

Over de opvolger van de F1 (codenaam P12) verklapt hij verder nog dat er waarschijnlijk maar een stuk of 300 tot 500 gebouwd zullen worden, want het moet wel een beetje exclusief blijven.

Achterin komt ‘dezelfde’ 3.8 liter V8 liggen die nu ook in de MP4-12C ligt. Uiteraard zal het vermogen wel fors opgekrikt (+/- 800 pk) worden door grotere turbo’s en een KERS systeem. Ook de carbonfiber monocoque van de MP4-12C zal gebruik worden. En diezelfde basis zal ook gebruikt worden voor een kleiner/goedkoper model onder de MP4-12C.

Wel zal de auto er compleet ander uitzien dan de MP4-12C:

“A level of aggressivity in the styling which is just now accepted as a need,” he says. “Trust me, it will look entirely different.”

Volgens Ron Dennis zou het tegenwoordig, met alle regelgeving, onmogelijk zijn om een auto zoals de F1 nogmaals te bouwen.

“There is so much legislation that … making another F1 is extremely challenging,” he says. “You just couldn’t make it. To get it to be compliant [with the road rules] you’d never get it to that weight.”

“So you’ve got to look at a completely different direction. You’ve got to embrace a lot of new technologies. If you’ve a supercar buyer now there are a range of must-haves now that you could never have in the F1.

Tot slot grapt Dennis er nog over dat hij er wel eens aan denkt om gewoon een paar extra exemplaren van de F1 te bouwen. Al zullen de huidige eigenaren daar niet zo blij mee zijn:

“I was very tempted, I’ve got all the old tooling, why don’t I just knock out a few more! Now you’d get screams from the existing owners, but I thought ‘if I make 100…’”

Het gerucht gaat dat de ‘P12’ onthuld zal worden tijdens de Grand Prix van Monaco. We zijn benieuwd! (via: drive.com.au)



47 reacties

Dit werd tijd hoe lang is dat wel niet geleden, ik kijk er in ieder geval erg naar uit.
Waarom werd de F1 op slechts 5m/s verschil van de top begrensd?
@alcantara: destructieve eigenschappen?
BTW: op die snelheden is 20km/h een groot verschil in zake luchtweerstand/belasting.
@alcantara: die extra 19 kmh brengen wel voor bijna 20% meer luchtweerstand. ik denk dat ze er verstandig aan hebben gedaan niet het uiterste van de wagen te vergen, zeker omdat niet iedereen Button of Hamilton heet.
Boeieuh! Hij word gewoon voor 1 doel gebouwd, het verslaan van Ferrari’s paradepaardje dat eind dit jaar gepresenteerd gaat worden.
m.a.w. bochtensnelheden zijn veel belangrijker!
Maar ik denk dat hij nog ruimschoots 350km/h zal halen hoor :)

Koenigsegg & bugatti gaat om de snelheid, Ferrari & Mclaren om de bochten.
@vale46: Als het gaat om de techniek die erin zit dan springt de Ferrari Enzo, McLaren en de Veyron eruit.

Koenigsegg, Zenvo en Pagani zijn mooie merken met mooie auto’s, maar zijn bij lange na niet te vergelijken met Ferrari, McLaren of Bugatti.
@agera: Nee, die gaan namelijk nog een stap verder ;)
@jzaero: Ik ben zelf een groot Koenigsegg liefhebber, maar voor mij is de Enzo speciaal. Schitterende techniek en het blok wat erin ligt wordt door Ferrari zelf ontwikkeld.

Pagani bijvoorbeeld kan ik ook erg waarderen, maar het belangrijkste van een auto de motor wat erin ligt komt van AMG.
Als ik heel eerlijk moet zijn kan ik meer respect opbrengen voor auto’s die door de fabrikant geheel worden ontworpen en ontwikkeld.
@agera: Dat is waarom ik mijn respect voor Audi ben verloren en dat geldt voor steeds meer merken die onder VAG vallen..
@agera: Geen één auto wordt volledig door de fabrikant ontwikkeld. Of dacht je dat Ferrari ook alle boutjes en moertjes maakt, verlichting ontwikkelt, ruiten produceert etc? Dan zou het een hoopje Italiaans ellende worden vrees ik.
@alcantara: Dat zal agera ook wel snappen, maar de producten die de auto karakter geven, worden soms wel door één fabrikant ontwikkeld. Ferrari ontwikkelt toch zelf het blok en het onderstel etc. Ook zorgen ze voor de aerodynamica.
Er zijn genoeg merken die een frame en een blok bij een andere fabrikant inkopen en er hun eigen draai aan geven.
@agera: In deze tijden is dat helaas bijna niet meer mogelijk. Hoewel Pagani een blok van AMG gebruikt, blijft het geheel voor mij nog steeds een prachtplaatje en heeft Pagani zo’n draai aan dat blok weten te geven, dat het bijna alle huidige AMG blokken gewoon overtreft. Dan richt ik voornamelijk op de Zonda. Wat een fenomenaal geluid kwam daaruit!

Ook leuk is natuurlijk dat een relatief klein bedrijf, zowel Koenigsegg als Pagani, toch het hoofd boven water weten te houden in de gevestigde orde van supercars.
@agera: Koenigsegg niet onderschatten hoor! Ze maken zelf de motor, het chassis, etc.
Als het niet goed was dat haalde hun auto niet zulke snelheden. Om nog maar te zwijgen van de Agera R die effe het record 0-300-0 heeft.
Pagani maakt ook alles zelf, behalve de aandrijving (versnellingsbak & motor). So, als ze vinden dat het niet beter kan (geen toe, wat een motor!), waarom er dan zelf energie in steken om uiteindelijk misschien met een slechter product naar buiten te komen.

Koenig & Pagani zijn meer op schoonheid gericht dan Ferrari & Mclaren, maar dat kost ze bijna niks aan snelheid. Wel geld.

Maar elke auto heeft zijn doel natuurlijk.
@vale46: In de CCX lag nog een blok van Ford, maar als het goed is en zoals jij ook aangeeft bouwt Koenigsegg de motor zelf voor in de Agera. Ik weet niet of jij het weet, maar hoelang heeft Koenigsegg er over gedaan voor het ontwikkelen van een eigen blok ipv het blok van Ford die in de CCX lag?
@agera: 5 jaar zeker?(gok) Maar het is dan wel volledig naar hun wens & echt state of the art! Ze gebruiken zelfs een -exclusief voor Koenigg- speciale cilindercoating die de wrijving verminderd. Ook met het oog op die idioot hoge vermogens die ze er uit slepen is het niet slecht om je eigen blok je hebben.
@agera: Volgens mij lag in de CCX al een eigen blok, het was in de voorganger, de CCR waar een Ford blok in lag.
Begrijpelijk dat ze dezelfde motor uit de mp412dcdafnkkesa gebruiken, maar ook wel weer triest. Hij moet zich meten met de v12 hypercars en komt aanzetten met een gedeelde 3,8L v8.

Ik ben benieuwd naar deze auto. Hopelijk wordt het wat met het uiterlijk. McLaren mag van mij ook wel hun logo eens veranderen, dat ziet er nogal simpel uit namelijk
Goede beslissing, maak maar een mooie stuurmansauto. Dat geneuzel over topsnelheid is teveel richting wie heeft de langste piemel. We wachten met spanning af.
Wordt toch niet beter dan het origineel… Zo hardcore wordt t tegenwoordig toch niet meer… Of stiekem toch wel?
Ben bang voor een actie modelletje F1 op basis van de MP 4.
211 pk per liter!? :shock:
@kickass: Downsizing hé ;)
Het is wel behoorlijk veel! Maar niet onmogelijk.
F1 vroeger ging tot 1000pk/liter met hun turbo’s. Blokjes waren elke race ook aan gort, maar het kan ;)
@kickass: de Mclaren boys waren in de jaren 80 (icm renault) 1200pk uit een 1.5 liter blok. dat is dus 800pk per liter! okee ik geef toe de quali blokken gooiden ze na 500km weg. maar 3 decenia later zou dit heel goed moeten kunnen.
Ik zie hem graag verschijnen.
Het is natuurlijk een heel goede monocoque die de MP4-12C heeft maar een super ‘supercar’ zou toch wel iets op maat mogen hebben. De monocoque heeft plaats om een zetel in het midden te zetten maar dan moeten de andere 2 erlangst passen (comfortabel voor de bestuurder en passagiers) want ze gaan er niet schuin achter in daar is die te kort voor.

Ik ben eens benieuwd, het zal waarschijnlijk een geweldige wagen worden die de MP4-12C ver achter zich laat maar of het daarom F1 mag noemen? De F1 is zo geweldig omdat die behalve absurd ook zo handig was.
@Hupke: Gaat de nieuwe F1 ook een centrale rijders positie krijgen?
@vale46:

Geen idee. Misschien dat ze hem in 2 configuraties aanbieden met centrale positie en zonder.
In de monocoque die ze gaan gebruiken is nu niet echt de plaats om 3 mensen helemaal comfortabel te steken. Ofwel ben je gelimiteerd in de breedte (en zitten ze daardoor slecht) ofwel in de lengte.
Zie maar hoeveel plaats deze stoel maar heeft:
http://media2.paultan.org/i/mp4-12c-2.jpg
@vale46 & @hupke: Nope, de opvolger van de F1 krijgt gewoon 2 normale stoelen.
@robbie: Thanks!
@Hupke: Ik dacht al, hoe moeten ze nu 3 stoelen in die monocoque krijgen.

Ik vond het maar niks die centrale positie. Zeer onhandig voor het instappen. De instap van een sportwagen is al moeilijk genoeg.
Die koffers aan de zijkant vond ik dan weer goed gevonden. Pagani heeft deze ook.
@vale46:

Ik heb er ooit eens mogen inzitten en vond het absoluut geweldig die centrale positie en helemaal niet moeilijk om in te gaan zitten. Ik spreek nu wel over de tijd dat ik nog in bomen klom en over op of onder kroop en ik nog maar een jaar of 7 a 8 was.
Dus misschien dat ik er nu anders over zou denken. Dat instappen zo is een offer dat je maakt en in ruil heb je een veel beter overzicht op de weg.

@robbie:
thnx, goed om te weten. Ik was m’n hoofd er al over aan het breken hoe ze het dan toch zouden kunnen doen.
@Hupke: Toch blijft het raar zo in het midden zitten. Vooral voor een straat auto!
Mocht het nu een track-only zijn zou ik er al veel beter mee kunnen leven.
Hier kijk ik enorm naar uit!
Dus wat Dennis hier eigenlijk zegt is dat hun ‘million dollar supercar’ hetzelfde monocoque en chassis krijgt als hun baby sportauto die onder de MP12-4C moet komen? Aiii zeg maar dag tegen exclusiviteit en klanten, dat werkt niet in die wereld.

Daarnaast is de concurrentie moordend. Ferrari komt met de wonderschone F12 die al 740pk heeft uit een V12. Daarna komt de Enzo opvolger met ruim 900pk, en we weten allemaal dat Ferrari koning van de handling is. Het lijkt er dus op dat hij alweer verouderd is het moment dat hij uitkomt.
@raphael:

Ferrari koning van de handling? Waar heb je dat nu vandaan gehaald?
De F355 wilde best wel een bocht om maar zo’n testarossa of een 550 (barchetta) stuurt langst geen kanten.
Daarbij is een 599 als je de computers uitzet ook alles behalve geniaal.
@Hupke: Wat is dat voor opmerking? Ik heb het over de huidige Ferrari’s. F430, FF, 599, 458, als ik de autojournalisten moet geloven zijn dat stuk voor stuk uitzonderlijk goed sturende auto’s. Termen als ‘one of the all time greats’ of ‘the best car I’ve ever driven’ uit de mond van Clarkson en Plato zijn geen babbeltjes. Zelfs Matthias Malmedy noemde de 458 de meest sportieve roadcar die hij ooit heeft gereden. Chris Harris hetzelfde verhaal.
Oh en als je de computers uitzet (kan dat uberhaupt) doet geen enkele auto het meer tegenwoordig ;-)
@raphael:

Ferrari koning van de handling?

Kijk dan even naar de Top Gear aflevering waarin de 458 Italia (die ook door TG/Clarkson zeer hoog staat aangeschreven) en de McLaren tegenover elkaar worden gezet. ;):
@stefanvts16v: Ah je bedoelt die McLaren die OP het TopGear circuit is ontwikkeld? Dus de auto die volledig is afgesteld op dat circuit? Met andere coureur achter het stuur? Ja klinkt echt eerlijk.
Als je gaat kijken naar tests op hetzelfde moment, hetzelfde circuit, met dezelfde coureur dan is het meestal de 458 die wint. Kijk naar GRIP, Autocar, Fifth Gear.
Na het stukje van de aantallen dacht ik gelijk van, leg er dan een blok in zonder turbo’s en wat las ik daarna…
Enzo-opvolger-killer!
Zal wel een precisie apparaat worden McLaren kennende.
Mooi, topsnelheid is ook lang niet zo indrukwekkend dan 0-200 tijden.
Zou de f1 legendarisch zijn? ;-) of legen….wacht voor het..darisch
@sir_smokalot: De nieuwe wordt vast ook weer
http://images.cheezburger.com/completestore/2009/10/16/129001819999398765.jpg)
Ze gaan er wel “veel“ van maken vergeleken met de originele F1. Ik vraag me wel af of het geschatte aantal inclusief potentiele LM´s en GTR´s is?
Waar is de tijd dat supercar bouwers tijdens zulke verklaringen uitsluitend betere cijfers uitkraamden dan hun concurrenten? First of all, go for it, bouw nog wat F1’s.
Second, volgens mij is iets bouwen dat zoals de F1 bewijst dat de grenzen nog lang niet bereikt zijn nog steeds mogelijk, kijk maar naar Christian Koenigsegg…
@valleyman: christian *von koenigsegg, en je hebt gelijk ;)
Ik hoop in ieder geval dat ze ook met een raceversie weer naar Le Mans gaan en alles en iedereen verslaan. :P
hoe mooi die ook is…hoe snel die ook gaat…

De F1 blijft de KONING.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).