Oudste Ford ter wereld verkocht voor een prikkie

Auteur: , 23 Reacties

Op een klassiekerveiling in de VS heeft een liefhebber vorige week zijn slag geslagen. Hij kwam relatief goedkoop in bezit van een 1903 Model A Rear Entry Tonneau, de oudste Ford die er bestaat.

De 109 jaar oude auto verwisselde in 2007 voor 693.000 USD (532.000 euro) van eigenaar, maar deze was er kennelijk al op uitgekeken, want hij had de stokoude Ford alweer ter veiling aangeboden. Prima, en er was wel animo voor, maar niet voor de hoofdprijs: 264.000 USD (203.000 euro) werd er voor de Model A afgetikt, nog niet eens de helft van wat hij vijf jaar eerder opbracht.

Zou de klassiekermarkt ook aan de crisis onderhevig zijn, of is er in 2007 gewoon veel te veel voor de auto betaald? Dat laatste zou wel eens waar kunnen zijn, want in 2010 werd de auto ook al eens aangeboden. Destijds kwam het bod niet verder dan 325.000 USD, en werd de auto teruggetrokken.

Dat moet toch een flinke kater zijn, om een dergelijke investering zo in waarde te zien kelderen..

Topstuk tijdens de veiliong was een 1931 Duesenberg Model J Dual Windshield ‘Barrelside’ Phaeton, deze bracht bijna 1,3 miljoen USD (1 miljoen euro) op. Het kan dus wel…



23 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Skelter…
Ik had hem liever ongerestaureerd gezien, Nu is die ver van orgineel -_-
@astonfreak: wat jij zegt, kan ook best wel de rede zijn dat mensen niet zo warm voor deze auto liepen. Het ziet er allemaal uit alsof het een koets voor een clown is, ofzo.
@astonfreak:

109 jaar !!

heb trouwens nog wel een brok roest voor je te koop ..
@astonfreak:
Op zich is er niets mis met restaureren, maar overrestaureren, waarbij een auto beter is dan hij ooit de fabriek verliet, is wat mij betreft absoluut not done. Ook is er niets mis mee om te laten zien dat een auto oud is. Alleen het plaatwerk en de aandrijving restaureren kan vaak een veel echter resultaat geven dan alles in nieuwstaat brengen, zoals hier helaas wel is gedaan
@mgmgb:

als jij aan je auto sleutelt ..
laat jij dan je werk nog kutter achter dan MG dat deed ??
@lincoln:
Alles wat je aan een Britse auto versleuteld is een hughe improvement
Aan iedere auto eigenlijk, want die fabrikanten kunnen er helemaal nix van !
zelfs de primijum jongens niet
Blijkt wel weer eens dat een auto een slechte investering is (ook soms bij klassiekers).
Als het dan toch een Ford moet zijn zou ik kiezen voor de Ford Mustang Shelby gt500 Eleanor.
Vind je het gek? Er zitten toch ook geen airbags op?Dus het kan niks waard zijn.
@norge: Hij gaat helaas Heel snel, dus het zal stront-gevaarlijk zijn in dat ding :P
-edit: nutteloze bijdrage-
@norge: zit niet eens LED verlichting op…
Dafuq als ik 10 miljoen+ had gehad had ik zeker meer dan 1.3 miljoen voor die Duesenberg betaald, dat ding is echt schitterend!
Zuur verhaal… weinig met dat karretje rijden en dan ook nog eens flink geld er op verliezen. Daar zal ie em wel niet voor gekocht hebben.
Dzjeeez, hadden ze mij maar moeten bellen.

O nee, ik heb niet zoveel… :(
daar zit je dan met je petje in je cabrio ..

in NL is de oldtimer markt ook goed in elkaar gezakt ..
kopen is wel leuk ..
verkopen is lastig ..

ook is de klassiekermarkt aan mode onderhevig ..
dit is nou niet echt een interessant jaar voor Amerikaanse auto,s ..
wel voor Franse meuk ..
al staan daar de kopers (traditie getrouw) niet in de rij ..
@lincoln: Franse meuk = brok roest, zou ik ook niet graag voor in de rij staan… :-) Al staat hier in de straat een Visa chrono GTI en dat ding gaat als den spreekwoordelijke brandweer…
Steekt er al een differentieel op? Zo te zien wel, oftwel zal het een beetje wringen.

Waarde is perceptie. Het zit nog in de koets fase. Het is niet speciaal mooi, de inzittenden zien er alvast niet cool uit, geen spannend verhaal en je zal niet geneigt zijn er veel mee te doen. Het is niet omdat Ford nog bestaat – en zijn model A soorgenoten niet meer – dat dit een speciaal voorwerp is relatief aan de standaard van die tijd. Dit is niet de electrische Porsche of de eerste Benz en dat soort legendes. Het is gewoon de willekeurig oudste overblijvende Ford. Een eerder laag bod (tijdens crisistijd) doet investeerders terug trekken.

Het heeft vooral sentimentele waarde voor Ford en als die niet bieden dan is er voor investeerders weinig reden toe. De implicatie is ook dat het merk Ford minder waard is als toen er veel meer voor werd geven. Misschien vanwege de Ford GT, misschien is het imago van Henry wat besmeurt door het internet dat o.a. de nazi activiteiten vd Romneyiaanse industrieel blootlegt zodat de romantiek rond het merk en zijn producten minder sterk is dan dat van zeg maar Ettori Bugatti. Waarvan je weet dat het ontwerp uit zijn hoofd kwam en dan zijn handen eraan geweest zijn. Niet gewoon één of andere geldzak die zijn naam op alles zet.

Wie zal het zeggen hé. :-)
@Pieter-Jan Catteeuw:

mensen die bieden op dit soort meuk hebben zich iig wel goed in gelezen ..
109 jaar oud en meer opties dan een standaard Audi, moet niet gekker worden.
Hoezo: ‘kennelijk al op uitgekekeken’. Hij heeft de auto 5 jaar in zijn bezit gehad. Na hoeveel jaar doe jij de auto weg?
Ook de klassieke auto markt is onderhevig aan trends.
En dit is momenteel niet de trend.
Er zijn er nog altijd de evergreens zoals bepaalde Ferrari’s, Ford Mustangs, eigenlijk is er van ieder merk wel iets wat er bovenuit steekt.
Het zijn de ondergewaardeerde voertuigen waar ik altijd van houd.
Zoals de Panhard Dynamique uit de dertiger jaren van de vorige eeuw.
Of Facel Vega.
Iso Grifo 7 liter.
Ik houd nu eenmaal van onbegrepen grootheden
En absoluut niet van mensen die 25 miljoen neer leggen voor een Ferrari GTO.
Dat vind ik eerder volgers dan pioniers.
Het moosite is om iets te vinden dat betaalbaar, mooi gemaakt en exclusief is.
Kijk eens naar de NSU R0 80, EEN JUWEEL en ondergewaardeerd.
Staat momenteel een Citroën BX 4TC (het homologatie Groep B model) te koop, voor 39 mille.
Dat zijn de auto’s die de kenners kopen.
Een straat groep B wagen voor peanuts geld.
Jammer, hij is niet in het zwart.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).