Over en schluß: Nürburgring is failliet verklaard

Auteur: , 95 Reacties

Het rommelt al een tijdje rond de Nürburgring. Door grootheidswaan en slecht bestuur werd het fameuze circuit al richting de rand van de afgrond gemanoevreerd, in februari mocht het bestuur zijn koffers pakken, en vandaag bereikt ons het nieuws dat de Ring failliet is.

Het al dan niet overleven van het circuit was afhankelijk van de bereidheid van de EU-commissie om financieel bij te springen, maar naar het schijnt heeft Europa hier niet zoveel trek in. Hiermee wordt de spreekwoordelijke stoel onder de huidige eigenaar, die al met zijn nek in een strop hing, weggetrokken.

De Nürburgring GmbH, die in handen is van de lokale deelstaat Rheinland-Pfalz, heeft een krediet van 330 miljoen euro uitstaan (bij de eigen Investitions- und Strukturbank (ISB)) , en had van Brussel 13 miljoen euro steun nodig. Nu dit geld niet komt is de lokale politieke coalitie (de sociaal-democratische SPD en die Grünen) eigenaar af, en zal een curator over het lot van de Ring gaan beslissen. Een reden voor het uitblijven van steun zou kunnen zijn dat er momenteel een Europees onderzoek loopt naar het geven van 524 mln euro aan oneigenlijke steun voor het circuit.

Volgens ramingen is het circuit en het complex er omheen momenteel 126 miljoen euro waard, wat een flinke strop zou betekenen voor de belastingbetalers in de deelstaat, de geraamde kosten bedragen 287 miljoen euro (!). Voor de mensen die van de Nürburgring gebruik maken zal er waarschijnlijk niet veel veranderen. Het lijkt ons in ieder geval sterk dat het complex dicht wordt gegooid totdat er een koper is gevonden. En in het ergste geval is er binnenkort altijd nog Bilster Berg.

You can’t spell ‘faillissement’ without ‘fail’…

Met dank aan Steven voor de tip!



95 reacties

OMG!!!!! :O
@Audiboy: OMG je hebt als eerste gereageerd! run home audiboy run and tell everyone about it
@house: wat is jou probleem?
@Audiboy: Jouw* probleem. En hij is gewoon jaloers.
@aallex: shit je hebt me door ik ben jaloers
@house:
Kan de redactie dit waardeloze begin van reacties nu niet even verwijderen?
Aan een rijke miljonair (lekker pleonasme) die hier bij toeval mocht passeren: Koop aub de Nürburgring en redt dit legendarische stukje asfalt!
@xilver: echt legendarisch is het pas als je er niet meer op mag en het definitief in het verleden ligt.
@xilver: miljardair kun je beter zeggen.
Ach zelfs als de Nürburgring tijdelijk gesloten zou worden dan nog is dit niks om druk over te maken. Vroeg of laat duikt er vanzelf een koper op die de Nürburgring wil hebben.
Onvoorstelbaar, ben er anderhalve week geleden nog geweest. Geweldig sfeer, veel dikke auto’s en vooral veel tickets die werden verkocht om een rondje te doen. En niet te vergeten, langs de kant stond het ook best wel vol voor een regenachtige dag. Maargoed, het circuit+ de Nordschleife zal toch echt niet verdwijnen!
Dus tolwegen kunnen ook failliet?
@norge: Hahaha, scherp.
Heb ik niet zien aankomen iig..
Was het niet zo dat het racecircuit en dat mislukte pretpark van 2 verschillende “eigenaren/investeerders” was?
Hoe kan dan de ene de ander mee de afgrond in slepen?
Lees ik nou “Groenen” die in een coalitie een circuit in eigendom hadden?! Stel je zoiets eens in NL voor.
@bobb: Het circuit was er al langer dan de Groenen hé. Wie weet, zij hebben er misschien voor gezorgd dat het nu failliet is…
126 miljoen ummmm *rent naar de bank om slado te kijken* ummmm *huilt*


als we met z’n alle bij leggen kunnen we de autoblog racing ring openen :D :D wie doet mee??
@the-budel-guy: als toegang gratis word en jij betaalt elk weekend mijn woon-fun verkeer dan leg ik wel wat geld in ;)
@lamdi: als jij minimaal 70% van het bedrag voor rekening neemt dan haal ik je elke keer op met een rolls en staat op het circuit een auto naar keuze voor je klaar :D
@the-budel-guy: geef het rekeningnummer maar en zet vast een lp640 klaar! ;)

Whaha wast maar zo’n feest!
Is de Nordschleife ook binnen dit faillisement of gaat het enkel om het F1 circuit inclusief hotel pretpark e.d.?
@Neptukker: denk zoals jij aangeeft, die monorail heeft ze de kop gekost
Als alle fabrikanten die met hun ronderecord (willen) pronken er 2 of 3 mio insteekt dat moet het toch relatief makkelijk op te halen zijn dat geld.
@zanveld: Het zou wel mooi zijn als Nissan hem gewoon koopt, en hem renamed naar ‘GT-R ring’.
@Mairsil: Of BMW 6:40 Ring
@Mairsil: Ik denk dat Porsche staat te springen om de Ring te kopen. Na de aanschaf krijgt Nissan een officiële brief van Ferdinand P.Jr. waar in gesteld word dat geen van de werknemers en géén van de producten van Nissan meer welkom zijn op der ring en omstreken. Met ingang per direct.
@popoff: Zonder tegenstrevers betekent een rondetijd niets.

Met trouwens ook niet…
Als Griekenland wel steun krijg na het financiële wanbeleid, waarom de ‘Ring dan niet?
@sacha: AMEN !!
@sacha: Omdat de ring meer kost dan het opbrengt.
@jeffreym3: Uhuh, just like Greece……
@E34M5Touring: ánd Spain, ánd Italy….
@popoff: And Ireland…
@E34M5Touring: En links.. =D
@jeffreym3: LOL! Hahahahah…..
@kaasboerin: Kan je zo stoer doen, maar wat is nu belangrijker. Financiele contracten met een ander land proberen te redden of een paar petrolheads blij maken met een circuit dat meer kost dan het opbrengt?
@jeffreym3: De ring zelf kost helemaal niet meer dan dat het oplevert.. Het is het gat waar de investeerders hun geld in hebben gestort, een of ander halve pretpark die ze naast de Ring wilde bouwen.
@sacha: AMEN!!! Maar we kunnen het antwoord zelf ook wel bedenken: bureaucratische “prioriteiten”……
@Emile_Benz: En iets met Links…
@Emile_Benz: Zever. Heeft niets met links te maken. Uiteindelijk is ‘Ring GmbH een bedrijf, en moet het zichzelf kunnen in stand houden. Als het dat niet kan, dan verdient het failliet te gaan. Plaats maken voor bedrijven die het wel kunnen dus. Er nog meer staatsgeld in pompen zou dan nog eerder een links iets zijn.
@Esprit_de_Flandre: Ik bedoel Groen(links)… ;)
@sacha: Omdat ze bij de ring hebben gewerkt om het open te houden…
@sacha:

-geen olie

-geen bedrijven(bv verzekeringsmaatschappijen) die je kunt overnemen
126 miljoen? dat is niet veel voor het gemiddelde automerk of extravagante miljonair. Of als we met ze alle geld inzamelen kunnen we misschien de ring omdopen tot autoblog.NL ring.
Ik denk dat er wel een collectief iets gaat komen van 1 van de automerken om de ring in leven te houden.
Wordt wel weer opgekocht door een stel rijke stinkerds.
@jeffreym3: Inderdaad, want mensen met meer geld dan jij moeten dood!!11……
@kaasboerin: ja want iemand uitmaken voor stinkerd staat gelijk aan een doodsverwensing?
@amgpowerrr: Ja ik snap het ook niet helemaal.
@jeffreym3: Laten we het hopen, die ‘rijke stinkerts’ hebben hun geld toch -ergens- mee verdiend. Misschien dat zij, met al hun ‘zakelijke ervaring’ dit machtige complex wél tot een ‘rendabel bedrijf’ kunnen om toveren.
@popoff: Laten we het hopen, maar waarschijnlijk niet.
@jeffreym3: I love the smell of money…..
@E34M5Touring: Jij rijdt een afstandse m5, zoveel geld zou jij niet ruiken ;)
@jeffreym3: Als we dan toch kinderachtig gaan doen. Die M5 kost bakken met geld aan onderhoud, maar uit liefde houdt ‘ie die, iets mooiers is er bijna niet. Daar komt bij dat hij een gloednieuwe Camaro SS2 Hennessey supercharged (600HP) cash afgetikt heeft en binnekort zal rijden in NL. http://www.autojunk.nl/2011/08/my-new-camaro-ss. Daar zullen heel veel kwartjes van Kok naar onze samenleving van gaan, dus laten we hem op z’n minst dankbaar zijn voor die giga-steen die die bijdraagt aan onze samenleving.
@kaasboerin: Goh. Ik ben het een keer met je eens. Vergeet ook vooral de knipoog niet bij mijn (kinderachtige) berichtje.
@kaasboerin: Tnxs maar hij heeft een Opel Corsa OPC, nough said…. Owja wel gechipt en dat heeft hem minder gekost dan de meerprijs op een Hyundai Flosdraad. Dus…….
@jeffreym3: Het is ZAL jij niet ruiken…… En geloof mij ik ruik geld genoeg, vooral in het weekend ;)
@E34M5Touring: Even off topic, maar wat een schitterende Chevy heb je aangeschaft. Complimenten ! Wanneer mogen we dit kanon op ‘s-Neerlands wegen verwelkomen ?
@popoff: Tnxs. Ik hoop hem zsm naar NL te halen. Het is op het moment mijn broertjes daily driver, dus het hangt een beetje af van wanneer hij terug komt.
@E34M5Touring: Ow, als je langs de hoeren gaat? Oja, nee ik snap hem..
@jeffreym3: Die corsa kost trouwens meer dan jouw M5. En op een bochtig weggetje ben je nergens met je boot ;)
@jeffreym3: Met een boot op de weg wordt uberhaubt al lastig…. En ik denk dat je verstelt zult staan van wat die ‘oude boot’ nog kan op zijn leeftijd. Wil ik jouw Corsa nog wel is zien doen over 20j.
Boeiend.. hopen dat er nu een goed bestuur komt die het zaakje wel op orde weet te houden
Ik zeg BMW… kopen die Ring, aangezien dit hun hoofd test track is met ring taxi en al!!! :)
@VeniVidiVici: Dat is niet eens zo gek wat je nu zegt, recent had Porsche al Nardo gekocht en dat zal ook niet €1 geweest zijn.
@The360box: Ja inderdaad en daarbij wil BMW auto’s gaan maken bij NEDcar en dat ligt ook niet heel ver weg van de Ring (of sla ik nu beetje door met goede ideeën haha :) )
:(
heb zondag snel mijn laatste 3 rondjes van een neuner-ticket afgereden :)
maar ff serieus, het is ondenkbaar dat de winstgevende Touristenfahrten van de Nordschleife verdwijnen, NO WAY!!!
Henny Moss staat te trappelen om het voor 1 euro over te nemen en om er vervolgens een pretpark met trapautootjes van te maken.
@midasracer: wahahaha zie het al voor me snelste ronde tijd 3 dagen 12 uur en 40 minute :D
Hennie vd Most? Of Stirling Moss?
@sir_smokalot: Hennie zit waar ik woon in de Gemeenteraad. Dus die houd ik liever hier. Stirling lijkt me dan een betere optie, ook omdat die er wel is een rondje heeft gedaan in het verleden.
@sir_smokalot: Ja sorry van der Most, de ongeletterde die oa. Kalkar heeft gekocht.
@midasracer:
Toch knap dat een ongeletterde het heel wat verder weet te schoppen dan een hoogmoedige :)
@johnny23: Ja, maar laat het niet mijn zoontje weten. Dan stopt ie subiet met school onder het mom van als hij het kan kan ik het ook. Zo werkt het natuurlijk niet, van der Morst zit natuurlijk vol met boerenslimheid.
Damn!
dat is niet zo leuk, Ring moet wel even open blijfen ik ga in septemeber pas.
Wel een leuke foto.
Polo doet elandtest en faalt.
Mooi toch hoef je ook geen kaartje te kopen.
Snapt het niet helemaal, er zijn waarschijnlijk wanaanbestedingen gedaan. Maar naar mijn weten was een ritje niet helemaal gratis en kan je daar ook een flink pak uit halen.
Jammer jammer, gelukkig 2 weken geleden nog geweest;) maar wat moet ik nog dat laatste halve weekje van de vakantie doen?:( dat varen en waterskien wordt je ook wel zat na een week:p hopelijk zijn de aankomende events niet in gevaar:o anders moet ik VLN e.d. missen:(
In het kort komt het op neer dat Rheinland-Pfalz de eigenaar is van het circuit via Nürburgring GmbH en de verbouwing via een financieringsconstructie met de Landesbank betaald heeft. Op deze lening betaald Nürburgring GmbH normaal rente en aflossing die door de pachtinkomsten opgebracht zouden moeten worden.

Aangezien Nürburgring GmbH (Rheinland-Pfalz) en de uitbaters van het circuit al enige tijd met elkaar in onmin leven over de betaling van de achterstallige pachtsommen en de uitbaters zelfs al hun biezen hadden moeten pakken loopt het financieel risico voor Land Rheinland-Pfalz enorm op.

De 13 miljoen eypo waarover gesproken wordt is een noodfinanciering die door het Land Rheinland-Pfalz bij Nürburgring GmbH geïnvesteerd moet worden om aan de renteverplichtingen te voldoen. Aangezien het hier gaat om publiek geld dat ingezet wordt voor het redden van een onderneming is toestemming nodig van Brussel. Het is dus niet zo dat (zoals gesteld in het artikel op AB) geld gevraagd is in Brussel en dat het afgewezen is.

ondertussen loopt er ook nog een onderzoek vanuit datzelfde Brussel of er in het verleden oneerlijke staatssteun is verleend aan het circuit. Het was immers de bedoeling dat private investeerders de uitbreiding van het circuit/evenementendeel zouden betalen, maar dit liep met een sisser af door een fraudeschandaal met ongedekte cheques. De toenmalige minister van Financien van RP heeft toen zelf de financiering van de uitbreiding op zich genomen. En blijkbaar mag dat niet van Brussel ;)

Zoals het er nu uitziet is de Nürburgring GmbH belast met een schuld van 413 miljoen euro. Met daarnaast een bedrijfskrediet van 83 miljoen euro.

Overigens is het faillissementsrecht in Duitsland anders dan in Nederland. Zodra er insolvenz aangemeld is wordt er een bewindvoerder aangesteld. Anders dan in Nederland zal deze de baan zo lang mogelijk open te houden om inkomsten te genereren en een volledig bedrijf te verkopen aan een nieuwe eigenaar. Of er wordt voor gekozen om een doorstart te maken in een nieuwe GmbH en de schulden achter te laten in de oude GmbH.

Een firesale zoals je in Nederland zou verwachten kan je vergeten.



Deutschlands Super-Rennstrecke wird zur Sackgasse!
Seit Wochen wird um die Zukunft des Nürburgrings gebangt. Pleite oder Rettung? Die EU-Kommission hat noch immer nicht über die beantragte Rettungsbeihilfe für die landeseigene Rennstrecke in Rheinland-Pfalz entschieden.

Das Prüfverfahren laufe noch, sagte eine Kommissionssprecherin am Dienstag in Brüssel. Wann die Entscheidung getroffen werde, stehe noch nicht fest.
Die „Rhein-Zeitung” hatte berichtet, dass die Kommission die Finanzspritze des Landes für die Tochtergesellschaft verboten habe, die Rennstrecke pleite sei und mit großem Verlust für den Steuerzahler verkauft werden müsse. Das Blatt berief sich dabei auf „gut informierte Kreise”. So stufe die EU die von der rot-grünen Landesregierung beantragten Gelder als unzulässige Beihilfe ein.

Die rot-grüne Landesregierung bestätigte den Bericht ebenfalls nicht: „Uns liegen diese Informationen aus Brüssel nicht vor”, sagte ein Sprecher des Finanzministeriums auf Anfrage.

Auch aus der Mainzer Staatskanzlei war kein neuer Sachstand zu erfahren. Es gebe in dem EU-Verfahren keine neuen Erkenntnisse, betonte ein Sprecher. Die Landesregierung stehe mit der EU aber in engem Kontakt.

Hintergrund: Die Landesregierung hatte im Mai eine Rettungsbeihilfe von 13 Millionen Euro bei der Kommission in Brüssel zur Genehmigung vorgelegt. Hintergrund ist, dass die Besitzgesellschaft der Rennstrecke, die Nürburgring GmbH, aufgrund ausbleibender Pachtzahlungen durch die mittlerweile gekündigten privaten Betreiber ihre Zinsen für den 330-Millionen-Euro-Kredit der landeseigenen Investitions- und Strukturbank (ISB) nicht mehr zahlen kann.

Parallel prüft Brüssel den Verdacht, dass 524 Millionen Euro staatliche Beihilfe unerlaubt an die Rennstrecke geflossen sind. Auch dieses Verfahren ist nach Angaben der Kommissionssprecherin noch nicht abgeschlossen.
Die „Rhein-Zeitung” hatte gemeldet, dass die weitgehende Landestochter Insolvenz beim Amtsgericht Bad Neuenahr-Ahrweiler beantragen muss und ein Insolvenzverwalter die Geschäfte übernimmt.

Ministerpräsident Kurt Beck (SPD) hatte sich stets prinzipiell zu den staatlichen Investitionen in der Eifel als strukturpolitische Maßnahme bekannt.
Laut Zeitungsbericht ist die Nürburgring GmbH mit 413 Millionen Euro verschuldet. Dazu zählen neben dem Kredit noch 83 Millionen Gesellschafterdarlehen.
Müsste die Rennstrecke mit angrenzenden Immobilien verkauft werden, könnten dem Steuerzahlen Kosten in Höhe von mehreren hundert Millionen Euro entstehen.
Die rheinland-pfälzische FDP forderte auf dieser Grundlage Becks Rücktritt: Er müsse für sein Scheitern die politische Verantwortung übernehmen, sagte FDP-Landeschef Volker Wissing. Das Vermächtnis des dienstältesten Ministerpräsidenten in Deutschland sei „ein gigantischer Schuldenberg”, betonte der Liberale.

Das Land Rheinland-Pfalz hat bei dem Projekt „Nürburgring 2009” versucht, die defizitäre Rennstrecke mit Ferienhäusern, Hotels, Kneipen und einem Freizeitpark aufzuwerten. Ursprünglich sollte das Vorhaben von privaten Investoren finanziert werden. Das scheiterte aber wegen ungedeckter Schecks und der damalige Finanzminister Ingolf Deubel (SPD) musste vor fast genau drei Jahren zurücktreten.
@djibber: In het kort… sorry hoor maar da’s voor mij een tldr.
@sacha Iets met blootstelling van enkele tientallen miljarden voor systeembanken en investeerders in Europa versus enkele kleinere lokale banken die voor miljoenen het schip in gaan.
Daar zal toch wel een koper voor opduiken over een tijdje.
Circuit blijft gewoon open en festivals als Rock am Ring (jaarlijks 90.000 man) zullen gewoon door blijven gaan…hoop ik…en anders wordt ’t misschien de Hockenheimring al zal ik het wel jammer vinden.
Had Apple niet 100 miljard op de bank? Misschien een idee om de Nürburgring te kopen en er dag en nacht met de kentekenloze SL55 AMG van Steve Jobs overheen te knallen. Een tribute, als het ware.
Hoe kan het nou dat ze failliet gaan, dit is een van de meest bekende en meest gewaardeerde circuits van de wereld. Er komen genoeg mensen, dus er is genoeg geld te verdienen. Slecht management?
@Vanquish: Zoiets onderhouden kost anders ook een vermogen. Denk alleen al aan hoeveel tijd en geld het kost als iemand zijn Mercedes tegen de vangrail rijdt… Het is niet een kwestie van geld vragen voor een rondje en cashen.
@utr1984: Als jij een Mercedes tegen de vangrail rijdt moet je die gewoon aftikken (de vangrail). Het is een openbare (tol)weg waar gewone regels gelden. Tenminste: tijdens de Touristenfahrt. NIET rechts inhalen, richtingaanwijzer gebruiken, afstand houden etc. etc. Nou loopt dat allemaal niet zo’n vaart, maar als het fout gaat komt er een politieonderzoek en als dan blijkt dat je bijvoorbeeld te weinig afstand hebt gehouden ben je mede schuldig aan het ongeval en moet je ook gewoon betalen.
Heb zelf eens mijn M3 in de vangrail geparkeerd, kon gewoon 4 meter vangrail aftikken…
@utr1984: Reken de kans uit op een ongeval, reken de gemiddelde kosten uit per ongeval en zorg dat je genoeg toegangsgeld vraagt om die kosten te kunnen dekken. Zoiets hoort in de begroting te zitten, simpel zat. Om maar te zwijgen over het feit dat de bestuurder ook vaak moet betalen voor gemaakte schade.
@Vanquish:
De Groenen waren betrokken. Je weet toch ook wel dat linkse politici en slecht management synoniem zijn?
Het is dan ook beregoedkoop om over de ring te gaan jakeren een vergelijkbare afstand op Zolder of Franchorchamps is stukken duurder.
Wat zonde
De Groenen, een circuit, een faillissement en hoge kosten voor de belastingbetaler. Het politieke spelletje lijkt me duidelijk …

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).