Nederland heeft ten slotte een naam hoog te houden.
Nederland is de automobilist niet op alle vlakken even goed gezind, maar de wegen liggen er over het algemeen netjes bij. Om een slechter wegdek te vinden hoef je echt niet naar een Oostblokland. Als je een meter over de grens met België rijdt ga je namelijk onze eigen wegen alweer missen.
Goede wegen hebben is één ding, goede wegen houden is een tweede. Gelukkig is er wat dat betreft goed nieuws op deze tropische Prinsjesdag. Het kabinet gaat namelijk meer geld steken in de infrastructuur. Dat betekent meer geld voor het onderhoud van het spoor, de rivieren en de kanalen, maar ook meer geld voor de wegen. In totaal trekken minister Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Van Veldhoven hiervoor €1,9 miljard uit.
De minister wil waar mogelijk het onderhoud versneld uitvoeren. “Het is al weer bijna net zo druk op de wegen als voor corona. Dus zorgen we ervoor dat de infrastructuur er beter voor staat wanneer de economie straks weer aantrekt.”
Slecht gepland onderhoud aan bruggen en tunnels kan veel overlast veroorzaken, dus daar is ook aandacht voor. Eerder was er al €265 miljoen beschikbaar gesteld voor het onderhoud aan bruggen, tunnels en sluizen. Nu wordt er nog eens een half miljard beschikbaar gesteld om de werkzaamheden in een stroomversnelling te brengen.
Naast het onderhoud van de wegen is er ook extra aandacht voor het veiligheidsaspect. Daarvoor wordt er volgend jaar €100 miljoen beschikbaar gesteld bovenop de €50 miljoen die er al jaarlijks beschikbaar is. Met dit geld kunnen gevaarlijke kruisingen, rotondes, et cetera tijdig worden aangepakt.
Foto: Mitsubishi Lancer Evo, gespot door @joshcarphotography
utregter26 zegt
Nu wachten op het “verassende” nieuwsbericht dat de wegenbelasting nog wat omhoog gaat
escort77 zegt
@utregter26: links- of rechtsom gaan we dat natuurlijk gewoon zelf betalen ja. Maar dit soort dingen zijn op zich wel slim. Werkgelegenheid op de korte termijn, betere infrastructuur op de langere termijn. Liever dit dan bijv subsidie op auto’s die dan na de leasetermijn geëxporteerd worden.
Dutchdriftking zegt
@escort77 Dit dus, het is gewoon heel goed besteed belasting geld. @utregter26 we mochten willen dat wegenbelasting alleen voor aanleg en onderhoud van wegen werd gebruikt….
edward330d zegt
@utregter26: als we al het geld wat we nu aan wegenbelasting betalen ook daadwerkelijk voor de wegen gebruiken, dan reden we nu over marmeren wegen.
Lekkerrijden zegt
@edward330d: da’s wel glad na een buitje …..
pjotr zegt
We kunnen het geld ook steken in ontwikkelingshulp voor de Belgische snelwegen ?
supertjeduc zegt
@pjotr: ik heb indruk dat het geld in België niet zo zeer het probleem is maar de aannemer die er gewoon een potje van maakt
Heb vorig jaar een filmpje gezien van twee mannen in een camion met een emmer en schop die gaten dicht maakte
Ik denk niet dat dat een week blijft zitten
Een keer goed doen , stukje uitfrezen en gewoon asfalteren zoals ze hier doen helpt wel
silenro zegt
@supertjeduc: ook in Nederland is koud asfalt iets wat eigenlijk vrijwel overal word toegepast voor noodreparaties op secundaire wegen.
sulobb zegt
Kan ik alleen, maar waarderen. Ik zit elke dag op de baan en ik kan je zeggen: zet me in een rallywagen en ik merk geen verschil.
deSjonnies zegt
Ja het was een echte feest-troonrede, brandstofprijzen gehalveerd, iedereen duizend euro, stikstofprobleem opgelost,
MRB voor Diesels per direct gehalveerd, maximumsnelheid weer naar het oude niveau en als klap op de vuurpijl de BPM afgeschaft
En toen werd ik wakker……..
9000cse zegt
@deSjonnies Tsjonge zeg! Wat een dromen! En als je dan wakker wordt realiseer je je dat je in een nachtmerrie leeft! Al je hele leven lang! Vreselijk gewoon! Zou het geen tijd worden voor een Lukashenko? Maar dan van rechts natuurlijk!
lekbak zegt
@deSjonnies: leuke droom voor de korte termijn, maar wat lost dat op op de lange termijn? Volgens mij is er sinds de jaren ‘50 alleen maar naar de korte termijn gekeken en zit de nieuwe generatie nu met enorme problemen. Maar als je al met pensioen bent dan maakt dat allemaal geen bal meer uit natuurlijk.
Ik zeg: wegenbelasting op diesel, benzine en elektrisch gewoon zo houden. Ervoor zorgen dat niemand meer de behoefte heeft om zich te verplaatsen door herinrichting van het land (wensen aanpassen ipv gedrag bestraffen zodat de vrijheid blijft). Dan is het stikstof “probleem” opgelost, wil je helemaal geen diesel meer, heb je geen last meer van de snelheid. En ben je minder afhankelijk van olie, heb je een beter sociaal leven omdat je meer in je omgeving blijft en bespaart iedereen een hoop geld (noodzakelijk omdat de economie dan ook afremt).
viezefreddyw zegt
Dit kan ik als producent en leverancier van bouwstoffen alleen maar goedkeuren!
ghost zegt
Leuke Evo, eigenaresse daarvan werkt bij Kroymans in Hilversum.
carfreakjim zegt
@ghost: Hij staat te koop. Voor 25k is hij de jouwe.
ghost zegt
@carfreakjim: haha oké, niet mijn cup of tea verder, leuke auto absoluut maar past niet bij mij zodoende.
moveyourmind zegt
Nou maar hopen dat ze niet weer met van die idiote plannen gaan komen om de stikstofuitstoot die dit wegonderhoud met zich meebrengt te compenseren.
raoufff zegt
Dit is wel een erg late 1 april grap.
xjs678qr zegt
Telt trajectcontroles installeren ook als onderhoud?
mashell zegt
Gaan nu eindelijk al die borden met “90 bij nat wegdek” die door heel het land zijn geplaatst weg? Want dat is een aanwijzing voor achterstallig onderhoud aan de drainage.
lekbak zegt
@mashell: dat is een aanwijzing van een doorgeslagen rubber tegen maatschappij. Pure pampering, niks anders. Zolang je je ogen op de weg houd en zelf anticipeert op de omstandigheden heb je daar toch geen bordje voor nodig.
mashell zegt
@lekbak: denk ik ook. Ik denk dat al die onzinnige borden voort komen uit oud Hollands indekken tegen aansprakelijkheid. Zou een Rijkswaterstaat eigenlijk niet mogen doen.
lekbak zegt
@mashell: het probleem is dat deze indekking een wettelijke beperking voor de gebruiker met zich meebrengt. Een bordje slecht wegdek is ook indekken tegen aansprakelijkheid maar dan heeft ieder nog de keus wat die ermee gaat doen.
lekbak zegt
Dit gaat dus niet om een nieuw laagje asfalt of mooie witte strepen maar om verouderde kunstwerken die vervangen worden. Dat is inderdaad hoog nodig want er is behoorlijk achterstallig onderhoud.
Shaw zegt
Normaal Doen (vvd-slogan) is niet je laten piepelen door milieuextremisten en ‘s-werelds laagste max.snelheid voor snelwegen invoeren!
Rutte’s Rotmaatregel moet per direct worden afgeschaft, zodat we ook tussen 6-19h weer gewoon 120-130 kunnen
Facebook.com/Overal130
mashell zegt
@shaw: zijn de maximum snelheiden in de Scandinavische landen niet nog lager?
En ach Rutte, die noemt zichzelf een liberaal, weet niet eens wat dat betekent (nee, dat is geen lage belastingen voor bedrijven) en heeft de virologen een staatsgreep laten plegen zonder ook maar een kik te geven.
raceface zegt
Mn auto loopt niet erg hard. Maar 100 op de snelwegen is inderdaad gwn te langzaam, nu het weer iets drukker is/word op de weg merk je direct dat dit alleen voor opstoppingen zorgt op de linkerbaan.. dus ik zeg bouw overal maar een extra baan bij en weg met de maximum snelheid van 100km/h
daniel1975 zegt
Bij sommige wegen in het buitenland zie je dat het mede mogelijk is gemaakt door de Europese Unie, maken wij Nederlanders daar wel genoeg gebruik van vraag ik me dan af…
ozzytrk zegt
Ze mogen die bobbels verbeteren bij A1 Diemen ri Amsterdam. Vreselijk !!!