‘Overheid schroeft boetes op bij verlies rechtzaak’

Auteur: , 40 Reacties

Van de overheid moeten wij €6 administratiekosten betalen over onze verkeersboetes, ondanks een rechterlijke uitspraak hiertegen. De overheid ging namelijk in hoger beroep, en hierin wordt a.s. vrijdag uitspraak gedaan. Verliest de overheid, dan zullen de boetebedragen opgehoogd worden.

Deze onsmakelijke voorspelling komt van de oud-verkeersofficier en autoblog-favoriet Koos Spee, en aangezien hij decennialang onderdeel uitmaakte van het systeem, weet hij in ieder geval waarover hij praat.

De uitspraak van de kantonrechter in het voordeel van de burger wordt momenteel getoetst door een hogere rechter (het gerechtshof), en deze komt vrijdag 15 juni met zijn arrest, en hierbij gaat het niet alleen om de vraag of de administratiekosten geoorloofd zijn, maar ook om het feit dat de wetgever momenteel burgers niet in de gelegenheid stelt bezwaar te maken tegen deze kosten.

Hoe dan ook, Spee zegt in een gisteren gepubliceerd interview met de Telegraaf over de eventuele verhoging van de boetes: “Dat doen ze net zo gemakkelijk, daar hoef je je niet over te verbazen”. Mijn vraag is dan direct: kan dat wel? De boetes zijn immers per 1 januari 2012 al met 15% verhoogd, en de wetgever kan dit niet te kust en te keur blijven doen.

Ik meende dat de wet de overheid de ruimte geeft voor een jaarlijkse verhoging, en die is al geweest. Volgens de overheid zelf is er zelfs sprake van een tweejaarlijkse verhoging, maar dit zou een indexering zijn die buiten de ophoging van de bedragen an sich om loopt?

Hoe dan ook, mochten we inderdaad met een boeteverhoging om de oren worden geslagen door een uitspraak die voor de overheid onwenselijk is, dan geeft dit maar weer eens aan dat er kennelijk facties binnen het bestuur zijn die de burger haten, verachten, en het gedrag van een klein kind vertonen dat toevallig een grotere stok heeft dan de andere kinderen om zich heen. Dat zou triest zijn, en slecht voor het vertrouwen in de overheid.

We hopen dat Spee het bij het verkeerde eind heeft met betrekking tot zijn ex-collega’s, en wachten eerst eens het vonnis van a.s vrijdag af.



40 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
die spee is echt stom! en laffe regel ook nu weer.
@jweelden: Koos Spee heeft er helemaal niks over te zeggen, hij maakt de beslissing niet.

Hij zegt alleen maar wat hij verwacht dat er gaat gebeuren.
Je zou zeggen dat het woordje ‘gepensioneerd’ wel een belletje doet rinkelen.
je kan je natuurlijk ook afvragen of “meneer de overheid” de verhoging niet eerder ziet als een samenvoeging van kosten die resulteren in een zelfde eindbedrag. Dan is het dus geen verhoging, alleen een anders formulering van de kosten.

Ik verwacht dan ook eerder zo een streek…
@tborre: als blijkt dat de administratie kosten ongeoorloofd zijn valt er niets bij elkaar te voegen. Huidige totaal bedrag bestaat namelijk enkel uit boete bedrag
@jackass266: en administratie kosten
Nederland wordt communistisch lijkt het wel. De overheid begint steeds zich steeds meer met alles te bemoeien.
@berlinetta:
En dan zijn er nog hele volksstammen die met z’n allen op de SP willen gaan stemmen. Als er één partij gelieerd is aan het communisme dan is dat de SP wel… Ik stem liever op het VVD al is dat niet best voor mijn eigen portemonnee.
@Original_Arnoud:
En gelijk heb je, die houden hun woord.
Al is het we gaan je naaien dan wordt je dat ook.
Wel zo duidelijk.
@berlinetta: ‘Wordt’?? Dit is een communisme, alleen wordt het er allemaal stiekem beetje bij beetje in geïnjecteerd. Voor je ’t weet mag je niet meer paffen in je eigen huis.
@kaasboerin: dit is het ook, maar het wordt steeds erger.
Iets met kan het niet uit de lengte dan moet het maar uit de breedte…

Wil wel zeggen dat ze zelf weer uit moeten zoeken welk deel van de boete naar welk budget gaat. En dat houdt ze weer van de straat. Hebben we ergens toch een doel bereikt want zolang ze daaraan aan het rekenen zijn staan ze niet te flitsen of te laseren.
Het gaat allang niet meer om de verkeersveiligheid, dit is gewoon de automobilist politiek correct ontdoen van zijn of haar centen
Per saldo schiet je er weinig mee op maar hogere-boetes-zonder-administratiekosten zouden wel ‘eerlijker’ zijn.

Overigens heeft we voor zover mij bekend eenieder de mogelijkheid om zich aan de regels te houden – hoe (be)krom(pen) die soms ook zijn, maar dat is een andere discussie – waarmee het betalen van boetes en evt. administratiekosten vermeden kan worden…
@benzinehoofd: minus “we”
@benzinehoofd: Je lijkt Koos Spee wel…

Zoals je zelf al zegt is dat een compleet andere discussie en rechtvaardigt dit een dergelijke verhoging natuurlijk allerminst.

Mochten ze verliezen (hier ga ik wel vanuit) en ze verhogen inderdaad het boetebedrag dan kunnen we concluderen dat dit puur is gedaan om de, niet meer geldige, administratiekosten te compenseren. Dit lijkt me onmogelijk en kan denk ik zelfs als fraude worden gezien.
the-budel-guy via iPhone app
Dus de overheid zegt nu zelf. Als er geld van de boetes af gaat moet er standaard meer bij komen. Kortom dit heeft NIKS met verkeersveiligheid te maken. Dit is gewoon puur mensen die een auto hebben (dan wordt je door de overheid blijkbaar als miljonair gezien) van alle kanten ontdoen van hun hard verdiende geld. Dit is gewoon legaal stelen van de mensen. Het voordeel is nu wel dat je stinger DSI nu nog sneller is terug verdient.
@the-budel-guy: verkeersboetes zijn gemakkelijk te omgaan, door niet te snel te rijden, netjes te parkeren etc. Maar inkomstenbelasting (een veel zwaardere last) wordt door de werkgever al ingehouden, dus zeg ik inkomstenbelasting omlaag, verkeersboetes omhoog!
@mashell: Dan nog is het een fabel (goed excuus overheid) dat mobiele flitsdiensten er zijn voor de verkeersveiligheid.

Het valt mij namelijk op dat de gemeten punten, punten zijn waar men veilig aanzienlijk harder kan rijden dan is toegestaan. Punten waarvan onze flitsdiensten weten dat men daar over het algemeen te hard rijdt omdat het zo makkelijk kan.
@jeffreym3: je mag nu eenmaal nergens sneller dan de limiet. Dus justitie heeft het recht om overal te controleren. Dat doet men, ik zou zeggen natuurlijk, juist daar waar het controleren veilig kan en dus bewust niet op gevaarlijke plekken omdat de controles zelf ook gevaar creeren. We kennen allemaal de idioten met weinig voertuig beheersing en gevoel die bij het zien van en controle vol op de rem gaan en 90 langs een controle op 120 km/h rijden.

Het is niet aan de burger om zelf een inschatting te maken van wat een passende limiet is (kijk om je heen in het verkeer, de meesten kunnen dat niet). Neem je als burger wel die vrijheid (ik neem soms ook die vrijheid) dan kan het zijn dat daar een prijskaartje aan hangt, maar dan moet je sportief zijn en daar dan ook niet over zeuren, je hebt er immers zelf voor gekozen.
@the-budel-guy: lees het artikel nou nog eens een keer? “De overheid” zegt helemaal niks.
Koos Spee is gepensioneerd, is dus niet meer in overheidsdienst.
the-budel-guy via iPhone app
@potver7: dat snap ik maar ik doelde er op ALS dit gaat gebeuren.
ik moet altijd zo meewarig lachen als ik zo’n sukkel hoor zeggen “Dat we toch in een vrij land leven”
En wederom is dit een bewijs dat het niet zo is.
Het hele in rekening brengen van administratiekosten een brevet van onvermogen voor het runnen van het CJIB.
Immers worden er bij de HEMA ook geen adminstratiekosten berekend als je er een rookworst koopt.
Dat zit in de verkoop prijs verwerkt.

Dus moet ik Koos Spee in dit geval gewoon gelijk geven.
Ach ja, die bekeuring voor een lasershield en radardetecter met pakkans van 1x in 5 jaar wordt steeds aantrekkelijker kijkend naar de besparing.
Waarom verhoog je de boetes niet gewoon in 1x met 100%, dan hoeven we ook elke week niet aan te horen dat de boetes met 15% stijgen enzo.
Dan zijn we de komende 10 tot 20 jaar af het gezeik omtrent boete verhogingen.
Als we via het gerechtshof niks kunnen doen tegen absurde prijs stijgingen,dan kan je beter een Eco auto gaan rijden met 60 PK met een begrenzer tot 140 km/u.
@bempi:
En dat is nu ook wat ze willen bereiken.
Niet dat ik dat goed keur maar als je het hele mobiliteis beleid naast elkaar legt is het dat of openbaarvervoer.

En als Roemer zijn zin krijgt blijft alleen het laatste over.
@jrk68: Denk je? Dat gaat de overheid vele miljarden kosten aan gemiste benzine-accijnsinkomsten, BPM en motorrijtuigenbelasting.

Reken maar dat als we allemaal in een Eco-auto rijden, de belasting daarop om te huilen wordt. Betalen moeten we, hoe dan ook – wat dat betreft kunnen we beter allemaal in onze strepentrekkende benzineslurpers blijven rijden, dan hebben we er ook nog een beetje lol in. Maar dan moeten we dat wel allemaal blijven doen natuurlijk ;)
@potver7:

Ze maken nu winst met Eco auto’s ( die op benzine rijden, aldus accijnzen ) meer mensen rijden & zuiniger en er is meer afzet onder dit soort modellen ( waar BPM wordt opgestreken ). De overheid bepaalt nu nog dat je belasting vrij kan rijden tot 2014.
Daarna zal je over elke zuinige auto wegenbelasting betalen op basis van het gewicht. Kort gezegd ook al rij je straks 4 dubbel Eco je zal wegenbelasting blijven betalen.
Mensen die nu een Eco auto kopen vergooien hun geld. Je rijdt hem misschien 3 of 4 jaar, daarvan kan je nog 1 a 2 jaar wegenbelasting vrij rijden en op inruil krijg je bijna niks terug. Daarna zal je de volle pond weer gaan betalen op basis van het gewicht van de Eco auto.
@jrk68:

Vooralsnog is dit demissionair kabinet hier verantwoordelijk voor.
Hoe dan ook: betalen moeten we!
Het verbaast mij eigenlijk dat mensen verbaasd zijn als dit gebeurt. Toen ik voor het eerst las over deze rechtszaken had ik al het vermoeden dat dat de reactie van het OM/CJIB zou worden. Ofwel de boetes gaan omhoog, of er wordt een andere naam voor die toeslag verzonnen zodat het hele spelletje weer opnieuw kan beginnen.
@potver7: Tja, denk je dat dit onopgemerkt zal blijven?
Voordat je het weet komen er kamervragen en mag het CJIB zich komen verantwoorden. Je doet nu alsof ze vrijspel hebben. Zo lijkt het misschien, maar het houdt een keer op.
@jeffreym3:
Dus niet, ze hebben al jarenlang hun eigen agenda kunnen uitvoeren.
Kamervragen?
Even het dossiertje in de bovenste lade laten liggen en doorgaan als de storm is geluwd.
Dit is al jarenlang het “beleid “van de lagere overheden.
@jeffreym3: Wanneer was de laatste keer dat de boetes omlaag gingen? ………. Juist!

En ja, ik denk dat het OM samen met het CJIB nagenoeg vrij spel hebben als het gaat om boetebedragen. Dat hebben ze de laatste paar jaar wel bewezen.

Voor kamervragen zijn ze echt niet bang hoor. Die zijn er genoeg geweest; wat de antwoorden waren weet niemand want dat komt zelden in het nieuws. Het OM en het CJIB moeten het wel heel erg bont maken voordat ze daadwerkelijk worden teruggefloten door de Kamer.
Belachelijk gewoon! Sowieso, als er iemand geregistreerd staat ben ik het wel, ik zou eerder korting moeten krijgen. En die boetes zijn ook gewoon buitenproportioneel. Soms heb je pech en moet je hem slikken, vandaag ook voor 30 te hard geflitst. Maar te hard rijden doe je zelf maar om zo schaamteloos te worden uitgekleed door de overheid gaat echt te ver.
@Mbaas: wie is er nu dom bezig? :lol:
@MARS: Geflitst worden is nooit een teken van slimheid toch ofwel? Ik vertel alleen dat je buitenprortioneel hard gestraft wordt. Maar kom je wel achter als je zelf ook mag autorijden
En na vrijdag gaat iemand in cassatie.
Vast geen verhoging van 6 euro. Aan de verhoging van het boetebedrag zitten waarschijnlijk ook onverwacht veel administratiekosten.
Het is altijd hetzelfde met die Koos Spee, je wilt het echt niet maar ergens weet toch je wel dat hij altijd gelijk heeft.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).