Pak een zakdoek en neem afscheid van deze 9 auto’s

Auteur: , 63 Reacties

A moment of silence, please.

Cadillac ATS-V '19

Automodellen komen en gaan. Tijden veranderen. Het is dus niet meer dan logisch dat zo nu en dan een model uit productie gaat. Echter, april 2019 moet wel de maand van de automotive Magere Hein zijn geweest.

Veel bijzondere, spraakmakende of voorheen succesvolle auto’s zijn namelijk rond deze periode geschrapt of de productie komt binnenkort ten einde. Het aantal ‘in memoriam’-berichten zou bijna dagelijks de voorpagina van Autoblog kunnen halen. Dit zijn de 9 meest opmerkelijke auto’s die er (bijna) niet meer zijn.

Mitsubishi Pajero (V80)
We vragen ons ten zeerste af of Mitsubishi nog de intentie heeft om auto’s te blijven produceren. Voorheen waren ze in bijna elke klasse aanwezig, tegenwoordig is het gamma zeer beperkt met de spotgoedkope Space Star, een trio crossovers in de vorm van de ASX, Outlander en Eclipse Cross en de L200 pickup. That’s it. In Nederland was de Pajero al sinds 2018 uit het gamma, maar nu heeft Mitsubishi het einde aangekondigd van de Evergreen. In totaal heeft Mitsubishi 640.000 exemplaren gebouwd van de Pajero. Van de Final Edition worden er nog 700 stuks gebouwd, daarna is het over en uit voor de meest succesvolle Dakar-deelnemer.

Mitsubishi Pajero Final Edition (JP) '19

Opel Adam (A)
Het concept laat zich lastig uitleggen: het is een Opel, maar dan hip, chic en fraai. Gevoelsmatig klopt het niet, als of The Clash en The Beastie Boys samen gaan werken om het verzamelde werk van Tante Leen en Johnny Jordaan a capella op te nemen. Het uiteindelijke product is nog niet eens zo verkeerd. Het enige probleem is dat de Adam nergens in uitblinkt in zijn klasse. Er is geen reden om een MINI, A1 of DS 3 te laten staan.

Opel Adam (A) '19

Alfa Romeo MiTo (955)
Eigenlijk geldt alles van de Opel Adam ook voor de Alfa Romeo Mito. Hoezeer wij ook van Alfa Romeo houden, het wordt heel lastig om deze auto te verdedigen. Het chassis van de Corsa/Grande Punto is gewoonweg niet bijzonder. De besturing is vaag en indirect. Schakelen gaat matig. De geforceerde 8C-lijnen zijn op zich niet verkeerd, het interieur was redelijk. Kortom, een bijzonder gemiddelde auto. De auto krijgt geen opvolger.

Alfa Romeo MiTo Veloce (955) '19

Toyota Mark X (GRX130)
In Japan staat Toyota iets hoger in de markt dan in Europa. Dus een rechtstreekse BMW concurrent liep jarenlang van de band in Japan. De middelgrote achterwielaangedreven sedan is al sinds 1968 in productie, maar Toyota heeft het einde van de auto aangekondigd in de vorm van de Mark X 250S Final Edition. Op zich geen vreemde keuze, want de auto staat op het platform van de vorige Lexus GS (uit 2005). De Mark X was behoorlijk verouderd en er is weinig animo voor keurige sportieve sedans.

Toyota Mark X 250S Four (GRX130) '19

BMW 3 Serie GT
 (F34)
Je moet wel een hele grote merk-fanboy zijn om te kiezen voor deze ‘BMW 3 Serie’. Dit is het resultaat van geforceerd niches zoeken. Vergeet niet dat er al een 3 Serie Touring, X3, 4 Serie GC en X4 zijn als je iets anders wil dan een standaard 3 Serie sedan. Naar het schijnt waren de eigenaren er lyrisch over, maar was het aantal eigenaren voor BMW te laag. Het is absoluut geen slechte auto. Het is een redelijk goed antwoord op een vraag die werkelijk niemand gesteld heeft.

BMW 340i Gran Turismo Sport (F34) '19

Ford Taurus

De Taurus heeft voor Ford betekent wat de 205 voor Peugeot heeft betekend. De middelgrote sedan heeft ervoor gezorgd dat het merk uit een diep dal kon klauteren. Jarenlang was de Ford Taurus de bestverkochte auto in de Verenigde Staten (pickups daargelaten). Er zijn in totaal zes generaties geweest. De laatste werd van 2010 tot 2019 gebouwd in de Ford-fabriek in Chicago. Het is geheel in lijn met de nieuwe strategie van Ford om enkel crossovers te gaan bouwen.

Ford Taurus SHO '19

Maruti Omni
De Maruti Omni is zo’n auto die an sich niet zo bijzonder is, maar wel veel heeft betekend voor een land, India in dit geval. Het werkpaardje heeft ervoor gezorgd dat mensen in India mobiel waren. De Maruti Omni werd voor van alles gebruikt: taxi, bestelwagen, gezinsauto. Het was geen strepentrekker, de 800cc driecilinder leverde 34 pk en 59 Nm. Meer wilde je overigens echt niet, want de wegligging liet zich het beste omschrijven als een combinatie van dolkomisch en doodeng. De Omni was tot voor kort een zeer populaire auto, er werden er zo’n 6.500 van verkocht per maand. Waarom dan toch de productie staken? Het antwoord is simpel, de Omni voldeed aan geen enkele veiligheidseis meer. Aanpassen zou te duur zijn, daarom is deze maand de auto uit productie genomen.

Maruti Omni '19

Cadillac ATS

Er zijn diverse BMW-concurrenten geweest die op typische BMW-punten een BMW konden aftroeven. De Cadillac ATS was zo’n auto. Een commercieel succes was de auto absoluut niet, ook niet in de Verenigde Staten. Aan de wegligging lag het niet: die was uitstekend. De standaard viercilinder motor was goed voor 275 pk, zeker niet verkeerd. Het verklaart wel waarom wij hier in Nederland er niet naar om keken. De ATS en ATS-V Coupé worden overigens nog wel geleverd. De sedan wordt samen met de CTS opgevolgd door de nieuwe Cadillac CT5.

Cadillac ATS-V '19

Mercedes-AMG SL65 (R231)
De non-plus ultra auto die niemand koopt. De Mercedes-AMG SL65 is het dikste van het dikste, maar dan een beetje meer. Ondanks dat het een tweezits roadster is met achterwielaandrijving, is het niet een bovengemiddeld sportieve auto. Het bestaansrecht van de auto was de 6.0 Biturbo V12, die goed was voor 630 pk en 1.000 Nm. Daarmee is het op de Autobahn een van de snelste auto’s die je je maar kunt voorstellen. De ultieme gran tourer. Officieel heeft Mercedes nog niets mede gedeeld over dit specifieke model, maar de auto is van de Duitse, Amerikaanse en Nederlandse websites gehaald. Ook is aangegeven dat twaalfcilinder AMG’s eruit gaan.

Mercedes-AMG SL65 (R230) '19



63 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Oh nooooooo! NIET de Omni!
@frank2b: koop je toch een veel coolere Piagio/Daihatsu/Suzuki Carry op MP.
@kennone: 🤦🏼‍♂️
@kennone: gewoon de jimny
@kennone: Flikker even op. Veel te mainstream. Ik schaf mezelf liever een DFSK aan!
https://www.gaspedaal.nl/dfsk?srt=pr-a
@frank2b: ff serieus. Ik wou er net 1 kopen (tweedehands) om makkelijk met de hondjes naar het strand te kunnen. Hier (zuid india) zie je ze op elke straathoek. Veiligheidseisen zijn niet relevant hier.
En toch snap ik die Maruti Omni wel, behoorlijk wat ruimte en dus superfunctioneel voor waarschijnlijk een appel en een ei. Het ding ziet er niet uit, maar in een land als India kan ik het wel begrijpen.
Voor de rest zie ik weinig bijzonderheden in dit lijstje eerlijk gezegd.
Ik heb weleens in de 3gt mogen rijden en snap de tevreden eigenaren wel. Tuurlijk, zeker niet moeders mooiste. Wel was de auto ruim, had hij een fijne instap en nogsteeds goede rij-eigenschappen.
@boenderaar: mee eens. En persoonlijk vind ik een 3gt nog steeds veel fraaier dan al die suv’s en crossovers.
@thijsj: Fraaier is blijkbaar niet waar de hoge heren naar kijken… anders was de X6 wel gesneuveld ten faveure van deze 3GT
@boenderaar: Het is gewoon een fijne ruime gezinsauto een 4 serie GC was voir ons te klein en een 3 serie station wagon op de achterbank ook redelijk krap voor lange kinderen. Wij zijn er zeer tevreden mee. Maar wordt de 3 GT niet opgevolgd voor een 4 GT?
Ik ben bmw fanboy, maar kan niet alle bmw’s waarderen. Echter de drie serie gt wel. Als het dan toch iets hoogs moet zijn, doe dan doe maar.

Dat de mito geen opvolger krijgt, is gewoon dom van alfa, of de groep waar het onder hangt. Massa is kassa zou je zeggen. En dat kan met dit kleine auto’tje toch prima.

Van de Opel Adam is jammer. Vond het een tof ding om te zien. Jammer dat die nergens in uit blinkt. Behalve “hip” zijn..
@autojunkiexl:
Maar de 3GT is niet hoog, hij is langer dan de reguliere 3 en het is een hatchback.
@stationcar: dak is hoger dan 3 vriend daarom is hij lelijk
@e36thuglife:
Ja hij is hoger, ik heb me iets te compact uitgedrukt, hij is hoger omdat hij ook langer is, en anders nog meer uit verhouding is. Hij is niet hoog als crossover of SUV.
@stationcar:

Oh, mijn ervaring is dat die echt hoger zit dan de F30. Heb je er zelf wel eens ingezeten?
@autojunkiexl: is er een opvolger gepland van de 3 GT?
@rrk147: nee, BMW heeft aangegeven dat er geen opvolger komt. Van de 5 serie GT is er wel een opvolger gekomen in de vorm van de 6 serie GT.
@rrk147: hoop het niet
@autojunkiexl: tuurlijk komt er wel een opvolger, alleen noemen ze die gewoon anders.
@stfu: Een 4 GT?
Dus alfa heeft straks 2 modellen. De inmiddels oude giulia en de stelvio? Ze doen echt hun best om uit te sterven hè!
@amersfoorter: de Giulietta en 4C zijn er nog ;-).

De Mito en Giulietta zullen gezamenlijk opgevolgd worden door de Tonale. Die inderdaad maar niet snel genoeg kan komen. Zo denderend doet de Giulia het (helaas) niet.
@willeme: Heb je cijfers van de Giulia? Het kan aan mijn omgeving liggen, maar ik zie ze toch behoorlijk regelmatig. Bij mij in de wijk rijden zelfs drie verschillende QV’s rond, waarvan er dan wel twee van (ongetwijfeld in hevige concurrentiestrijd verkerende) buurmannen zijn. En één van m’n klanten rijdt een Stelvio QV.
Mark X rolt veel in Su maar hier nog nooit gespot
Maar 6.500 Omnis in India op jaarbasis?? Ik dacht dat ze er zeker 70-80.000 stuks per jaar aan de man brachten in India
@arias: zal wel per maand zijn. Sommetje komt aardig uit dan.
@arias: klopt! Is per maand. Dank!
Pajero: meh
Opel Adam: opvallend onopvallend
Alfa Mito: hoogbejaard, dus bye bye
Toyota Mk X: onbekend hier, dus onbemind en niet priemijum genoeg, waarschijnlijk
BMW 3 serie GT: gestrande bultrug. Gauw terug in zee!
Ford Taurus: generiek, inwisselbaar
Maruti Omni: jammer! Toch?
Cadillac ATS: gave bak, RWD, wat wil een mens nog meer
AMG SL 65. Mercedes was ooit ingetogen en elegant. Deze niet…
@jeroenwz: Ik ben het roerend met je eens. Maar de Pajero.. daar zit toch wel wat historie achter. Mitsubishi heeft nu na de Evo, zijn laatste model met heritage de nek om gedraaid. Erg jammer.
@kapitein: De Pajero – ik betwijfel dat het (behalve in Nederland dan) aan de verkoopcijfers gelegen heeft.
Die Pajero is samen met de Land Cruiser (zelfs de V8) één van de populairdere auto’s bij boeren met een ego die een goed werkpaard zoeken.

Misschien een uitstootdingetje?
Wordt de 3GT niet gewoon vervangen door een 4GT omdat de coupe lijnen naar de even nummers gaan? Zo is 5GT naar 6GT gegaan bvb. Als em verdwijnt is dat een lust voor het oog, al is em echt heel praktisch (maar lelijk)
@bloodseaker: Dat klinkt op zich logisch, maar het schijnt dat er gewoon geen hatchbackvariant gaat komen van de ‘G’. Helaas imo.
Hier een 3GT-eigenaar. Wel in M-Sport trim omdat alle andere trims ‘m wel direct Omroep Max maken. De genoemde alternatieven, dus alle andere BMW’s, hebben over het algemeen andere selling points. Had een 3 Touring kunnen kiezen, was me teveel huisvader. Of een 5 Touring, maar het is lastig aan leasende collega’s uit te leggen dat je in dezelfde klasse als de directie rijdt. 4GC? passen mijn honden niet in en de meiden met hun lange benen ook niet. Een X? Welke dan? De X4, de eerste, deed pijn aan mijn ogen. X5 en 6 te ordinair. X3 had gekund, maar het nieuwe model zat eraan te komen. Al met al voor de 3GT gegaan, geen seconde spijt. Jammer dat ‘ie geen opvolging krijgt. Hierna waarschijnlijk toch de huidige 5 Touring.
@troljedemoeder: Die 3GT is echt serieus ruim, volgens mij zeker achterin ruimer dan een 5-serie sedan. En dat tegen aanzienlijk minder geld.

Eigenlijk de verlengde 3-Serie dus waar hier iedereen over klaagt dat hij in China blijft.
@karhengst: Klopt! Heel ruim achterin inderdaad, een fractie ruimer zelfs dan de vorige 5, huidige weet ik niet. En de nieuwprijs ligt inderdaad (uiteraard) lager dan een nieuwe 5 van vergelijkbaar uitrustingsniveau. Kies je jong gebruikt dan wordt dat verschil wel klein hoor.
@karhengst: het is ruim 3 gt. Maar als bmw liefhebber en bestuurder kan ik nog steeds 3gt danwel 5 gt etc waarderen. Na 5 min auto te hebben gekeken wordt het alleen maar erger. Het is jammer wamt ruimte achter heeft tie fenomemaal
@troljedemoeder: 3 GT geeft me altijd het gevoel alsof BMW een Saab 900 probeerde te herinterpreteren. Niet zo mooi als de Saab, maar wel superpraktisch. De GT houdt veel meer steek dan alle andere crossovers van BMW.
@bara: Hèhè, grappige associatie. Het is een wat onbegrepen auto, maar ik heb nogal wat specifieke eisen en dan zijn alle voor de hand liggende alternatieven toch niet altijd passend. Was aanvankelijk ook niet stuk van het uiterlijk, maar om eerlijk te zijn, uiteindelijk ben ik ‘m ook gewoon écht mooi gaan vinden. Vooral en profil en schuin van achter gezien. Zoiets groeit op je, of zo.
@troljedemoeder: Geef je groot gelijk. De 4GC vind ik mooier, maar de 3GT heeft toch ook echt iets, zeker op de juiste velgen en in een mooie donkere kleur zoals m’n buurman ‘m heeft. Dat je daarbij totaal niets inlevert qua praktische bruikbaarheid is een grote plus.

Ik rijd jong tweedehands – als er hier toch nog een keer een diesel komt zou dat zomaar weleens een 320d GT kunnen zijn (of een 325d GT als ik er één kan vinden).
@koffiekopje: Thanks! Deze bijna nieuw gekocht destijds en wilde eigenlijk ook een diesel, ik rijd zo rond het omslagpunt, alleen ze waren toen erg dun bezaaid. Nu het model eruit gaat en de dieselhaat toeneemt, moet je steeds makkelijker tegen gunstige condities een mooi exemplaar kunnen vinden.
@troljedemoeder: Als het ook maar een beetje uit kan ga ik wel voor een BEV. Wat het design van deze 3GT betreft is dat “helaas”. :-)
Heerlijke wagen die Pajero! Heb er vroeger van mogen genieten! Jammer van de Adam, een hip karretje wel, zeker met alle opties en 18 inch jetsers eronder een leuk gezicht maar jammer genoeg ook te duur. De SL65 wordt ws een collectors item van jewelste, ook nu Mercedes de V12 toch lijkt uit te willen gaan zwaaien.

Conclusie: ik kan nog altijd maar moeilijk wennen aan die EV-bubbel, hoop toch dat iets de bubbel kan laten barsten.
@ghost: Sterk dat je je EV-haat kan betrekken bij iets dat er iets in de verste verte niet mee te maken heeft.

P.s.: Wagens op brandstof is de bubbel die nu aan het barsten is. De elektrische wagen was er eerder dan die op brandstof, en ware het niet dat die geboycot was door het oliekartel, had er van wagens op brandstof niet eens sprake geweest.
@ghost: tijd voor wat elektro-therapie?
Spotgoedkope Mitsubishi space star?!. Die krengen zijn hartstikke duur!!!
@mikje90: 12 mille is toch best redelijk? A-segment prijs voor bijna B-segment afmetingen.
@willeme: nieuw kosten die dingen, 18,000 euro. Dan moet ik er wel bij zeggen dat hij dan wel goed aangekleed is met opties.
Werd tijd dat die Omni uit productie gehaald wordt. Dat ding is echt zo onveilig als het maar kan zijn.
Verbazingwekkend dat FCA het hele B segment laat liggen. Wagentjes als de Polo en Fiesta verkopen nog steeds goed ondanks de SUV hype.

Haal de banden met Mazda nog eens aan en bouw een fraaie MiTo en/of Punto.
Zeer jammer van de ATS, echt een mooi ding! Van de Taurus is gewoon een zevende generatie gekomen, maar is alleen voor de Chinese/ Aziatische markt. De Amerikanen moesten het wat langer met de zesde generatie Taurus doen en dat is gelijk de laatste generatie voor de VS.
“De ATS en ATS-V Coupé worden overigens nog wel geleverd.” Wat doet de ATS in het genoemde rijtje dan? Of zie ik iets over het hoofd?
De mito it ten onder gegaan door #mitoo 🥴
De SL65, een auto die ik al even vergeten was.
Toch mis ik hier de Volvo V40. Momenteel zelfs alleen nog maar uit voorraad leverbaar. En krijgt tevens geen echte c-segment opvolger.
@willeme Mitsubishi heeft wel meerdere modellen in het gamma alleen die worden niet in NL geleverd o.a Xpander, Strada Montero Sport, Mirage G4 en de L200. Wellicht nog wel meer.
In 2020 komt er volgens Japanse media gewoon een nieuwe Pajero. Waarschijnlijk in samen werking met Nissan dus kunnen we dan ook een nieuwe Nissan Patrol verwachten.
@sketcher en @stfu, Dit zou natuurlijk nog wel een mogelijkheid zijn.Krijg je een GT op basis van de 4 serie GC. Om het nog minder verwarrend te maken :)
Geen zakdoeken nodig. Geen enkele
We hebben ons best gedaan… we rijden een Pajero :) :P
Zonde van de MiTo. Als ik erin stap met de stijlloze portierramen, het Frau leer, dik stuur en de volle 105 pk uit de 1.4, is dat gewoon lekker anders.
Lang geleden werkte ik bij een Suzuki-dealer die een Carry als servicewagen had. Hier dus de Maruti Omni.
Heb er een jaar gewerkt, maar altijd categorisch geweigerd in dat ding te rijden. Doodeng ding.
Ik veracht Opel, maar die Adam vind ik stiekem toch wel heel leuk

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).