Pats! Nieuwe Suzuki Wagon R in je gezicht

Auteur: , 57 Reacties

Jaaaaa! Dit is het moment waarop we op de redactie zaten te wachten. Niet de dikke F12berlinetta of de populaire VW Golf VII. Neen, de Suzuki Wagon R is wat ons betreft dé release van het jaar. Het lange wachten is eindelijk beloond!

Of het nou roze, paars, of blauw is, elke kleur staat deze swag-mobile wel goed. Een overdaad aan motorinhoud heb je er echter niet mee, er wordt alleen een Kei-tastisch 660 cc klein driecilinder blokje in gelepeld, dat zowel atmosferisch als geblazen wordt geleverd. Suzuki heeft er maar liefst 70 kg van af weten te schaven, waarmee het gewicht nu op een schamele 780 kg uit komt. Nandayo!

Never change a winning team, moet Suzuki gedacht hebben, en dus werd er niet te veel aan het uiterlijk gesleuteld. Ook Suzuki maakt gebruik van regeneratieve remenergie, en onder de passagiersstoel bevindt zich een li-ion batterij, als onderdeel van het mild-hybride ENE-charge systeem. Gemiddeld (Japans) verbruik, icm de standaard automaat? 3.5 liter per 100 km.

Of, en zo ja, in wat voor uitmonstering, de Wagon R naar Europa komt, is nog niet bekend, maar reken er maar niet op. Desgevraagd laat Suzuki weten dat het ‘niet in de lijn der verwachting ligt dat producten met een dergelijke duidelijk Aziatische signatuur richting Europa komen’.

Ook de plannen voor het afschaffen van de seniorenkeuring in Nederland zullen het tij niet kunne keren. Japanners kunnen vooralsnog kiezen uit het standaard-model of de Stingray-versie, met platte lampen, moar grille, zijskirts, dikke mistpitten, en lichtmetalo’s. Like?



57 reacties

Die Stingray versie ziet er wel vet uit van voor.
Valt er verder dan nog meer te pimpen aan dit swag-mobile?
@bullgod76: Weet het gemiddelde hatende Autoblog publiek eigenlijk wel waar SWAG voor staat??
@svenska_aeroplan_ab: swag komt van swagger wat een ander woord is voor stijl.
@dutchiehd: niet dus, zie hieronder…
@Svenska_Aeroplan_AB: s-secretly
w-we
a-are
g-gay
@4991: heel goed
ik denk dat wanneer je nog geen rijbewijs hebt iets negatiefs over dit soort uber-enginering gaat schrijven om dan vervolgens op “plaats reactie” te klikken ..
Dan zou ik idd ook liefst eerst die nieuwe A3 checken…
Bang for buck!
@kaasboerin: buk voor bang!
Kunnen we de achterkant ook ergens zien?
@sdk16420: Nog niet helemaal overtuigd van het topdesign?
the-budel-guy via iPad app
660 CC motor blok(je). Volgens mij zijn er brommers die nog meer hebben.
@the-budel-guy: Dat x3 is de chopper van m’n pa.. ;D
@the-budel-guy: Binnenkort zijn er Fords die minder hebben.
Wat een pussymagnet!!!
Pornobak!
Ik dacht dat de telefooncel uit het straatbeeld verdwenen was…
Je kunt lullen wat je wil… Volkswagen loopt zich op z’n borst te kloppen dat ze 100 kg gewicht hebben bespaard (en ja, da’s best een prestatie), maar het feit dat Suzuki op een karretje als dit nog 70 kg weet te besparen is eigenlijk nog veel knapper.

Ik zou zeggen, laat maar komen. Volgens mij is er best wel (weer) een markt voor auto’s als dit.
Als ik zo die rode op de eerste foto zie icm met dat lichte interieur en dat mooie navi scherm en Klimaat regeling, dan heb je toch een redelijke auto hoor!
Hij’s nog steeds lelijk.
@JaxDryke: Als je dit lelijk vind weet je niet wat het idee achter deze Japanse Kei cars is, of je bent zelf ontwerper bij VAG.
Probeer jij zelf maar eens een 4-persoons auto met deze beperkte buitenmaten te ontwerpen en zoveel mogelijk binnenruimte.
@bullgod76: ik zei niet dat ie niet functioneel is. ik zei dat ie (nog steeds) lelijk is.
@bullgod76: je hebt gelijk! Prachtige wagen.. mijn nieuwe droom wagen! Zooo functioneel..
Ik snap niet waar iedereen zich zo druk overmaakt. Gezien de proporties van deze kleine monovolumes vind ik hem er helemaal niet zo slecht uitzien.

Ik vind het leuk dat je echt 2 verschillende voorkanten kan kiezen, zoude meer merken moeten doen. Leuker dan een andere onderlip op de standaard bumper, of meegespoten stootstrips toch?
@sketcher: Dikke plus 1 voor jou. Kennelijk zijn alle lurkers hier mannen met minimaal een V8 en 400 PK. En staat dit allemaal ver beneden hun niveau…
…realiteit is waarschijnlijk dat 40% niet eens te centen heeft om er een nieuw aan te schaffen…. Dus lekker makkelijk bashen.
@911GT2: sja, ik kan het ook niet betalen ben namelijk student. Maar blijkbaar is dit eerder een afzeik blog, dan dat er ook nog nuttige reacties worden geplaatst. Iemand afzeiken staat op punt 1 bij 90% van de bloggers VAG afzeiken op punt 2. Kan je hier nog überhaupt nog iemand serieus nemen? Ik vind van niet.. Al minstens een jaar niet..

Maar om even op de auto te komen, t zal wel een goede bejaarden bak worden maar hier wil je toch niet in gezien worden?
Ik zou het ook niet durven om de achterkant te laten zien.
via Android app
Ik dacht dat de Splash de opvolger was van de Wagon R+. Want die Splash is toch ook gelijk aan de Agila? Net als de Wagon voorheen was?
@YouRockMyWorld: in Europa is de Wagon R+ inderdaad vervangen door de Splash (Die gelijk is aan de Opel Agila), maar in Japan wordt de Wagon R+ nog steeds gebouwd.

Dit is de versie die nu nog verkocht word, maar binnenkort vervangen word door bovengenoemd nieuwe model:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/Suzuki_Wagonr_2008.jpg

En de Stingray versie van het huidige model:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9d/2008_Suzuki_Wagon_R_Stingray_01.JPG

http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Wagon_R
via Android app
@bullgod76: oh oké, dat wist ik helemaal niet. Maar thanks voor de info!
@bullgod76: Wagon R+ en Splash zijn groter dan een Kei-car.

De auto’s hierboven (en ook de nieuwe waar dit artikel over gaat) is de Wagon R, zonder plusje. De Wagon R wordt al sinds 2000 niet meer in Nederland verkocht.
Die laatste foto heeft me overtuigd, die MOET ik hebbon…
Duidelijk getekend voor een jong en stedelijk publiek. Dat ervan houdt om de weekends sportief en gevarieerd door te brengen. Kan niet wachten op een test tegen de A1 en Mini One.
@mout: Bestaan die nog?
@kaasboerin: Mini’s? Helaas wel
@mout: Jong publiek dat in ’t weekend wil sporten?
De R staat toch voor racing?
@mierenneuker: nee “Radical”
Zou die de elandtest halen?
Voor de doelgroep een prima autotje. Voor senioren of als stadsautotje. Ben benieuwd wat dit gaat kosten. In ieder geval is dit stukken beter dan die 45km brommobielen.
IK BEN BLIND!!! HELP!!!
Het is gewoon weer hetzelfde oerlelijke hok als eerst!
De titel van dit artikel klopt niet helemaal. Dit is de nieuwe Wagon R, niet de nieuwe Wagon R+. De Wagon R valt binnen de maten voor een Japanse Kei-car. De Wagon R+ is een bredere versie ervan, en geen Kei-car.
Check! R+ zit op de een of andere manier in mijn hoofd ingebakken. Mijn beppe had er vroeger nog een, een 1.3 met automaat. Reed heerlijk rumoerig.
Of het zijn heel kleine stoelen of deze heeft echt meer beenruimte achterin dan een S-klasse!
Dit is ook iets voor oudjes.rolator achter in en gassen.
Lekkerrrrrrrrrrrrr+
Prima hokje voor de Nederlandse markt toch?
Zit wel meer ruimte in achter dan een c klasse of wen 3 serie;)
@mightymike: een! Bedoel ik natuurlijk;) excuus
ziet er wel erg kort uit in verhouding tot de hoogte.
Voor veel mensen is dit een prima auto, het is maar net wat je eisen aan een auto stelt. In ieder geval zijn de bedrijfskosten laag en is het gewoon een praktisch vervoermiddel.
Dat gaan ze niet leuk vinden bij Daihatsu!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).