Pechgevallenrecord buitenland: wij rijden barrels?

Auteur: , 130 Reacties

Men zegt wel dat onze auto's steeds betrouwbaarder worden, maar klopt dat wel? De statistieken van de ANWB toonden vorige week een recordaantal (pech)hulpverleningen.

In 2009 noteerde de ANWB Alarmcentrale een record van 5.750 hulpverleningen in een week. Vorige week steeg dit naar 6.000 (t.o.v 4.500 de week ervoor), en werd een nieuw record bereikt. De vraag is nu: besparen wij door de crisis te veel op onderhoud, waardoor we tijdens een lange warme rit worden geconfronteerd met onze eigen pinnigheid? Of is het nieuwe rijden er zo ingebakken dat we met onze caravan met verzopen motor bovenaan een berg komen en er aan de andere kant weer met kokende remmen onder staan? Of is het wat anders?

Het aantal pechgevallen is afhankelijk van een groot aantal factoren: ten eerste: hoeveel mensen er in totaal onderweg zijn. Stel: 2% van de mensen krijgt pech, dan is dit bij 300.000 reizigers in een week meer dan wanneer er zich in een week 150.000 verkansiegangers verplaatsen. Ook spelen temperatuur, verkeersdruk (files), maar ook stom toeval een rol.

Deaslniettemin zouden wij niet aanraden om met bijvoorbeeld een volgeladen oude doorgeroeste Fiat Ritmo, of met een Audi-slagschip van twee generaties geleden op pad te gaan. Voor je het weet sta je met je gezin langs de kant van de weg en moet je een peperdure taxitrit maken. Of, als je wel ANWB-lid bent, dan kan je gewoon gebruikmaken van hun service.

De meeste hulpvragen bij de ANWB komen uit Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. Het gaat veelal om problemen met het starten en om koel- en koppelingproblemen. Heb jij wel eens tijdens je vakantierit met panne langs de weg gestaan? En in wat voor auto was dit?

Ik ben zelf op de terugweg van een vakantie in mijn eerste auto wel eens met 30 graden buitentemperatuur in een file geraakt. De koelvloeistoftemperatuurmeter liep richting het rood, en dus moest de verwarming full blast aan. Helaas waren de elektrische ramen aan weerszijden stuk, waardoor mijn passagier en ik allebei de deur maar op een kier zetten om het nog enigszins houdbaar te maken. Tof was het niet, maar uiteindelijk geraakten we wel zonder oververhitting weg. Was jij minder fortuinlijk? Laat het vooral weten.



130 reacties

2(of 3) jaar geleden met een 2003 omega stationcar (2.2 automaat) naar het gardameer. Fantastische vakantie, maar op de gotthardpas was het gewicht wel te merken.
.
Pechgevalletje: bij het lpg tanken moesten we even 10 minuten wachten (middagpauze aan de pomp) en dat deden we met een radio aan…. accu leeg(en bleek later: defect).
Gelukkig wilde della polizia locale ons weer op weg helpen :)
Tja wat wil je in die nieuwe auto’s zit zoveel spul dat er wel iets kapot moet gaan.
De toename komt doordat pennywise poundfoulish Nederland zich massaal stort op 25 jaar oude Mercedes 190’s en vergelijkbare belastingvrije barrels. ‘Belastingvrij’ is gewoonweg niet te weerstaan voor velen in dit land… Auto’s waar ze in Oost-Europa inmiddels de neus voor ophalen vinden hier gretig aftrek door de ‘klassieker’ (huh..) vrijstelling van MRB..
@flipper: Oude Mercedessen zijn geweldig! Nieuwe auto’s zijn saai.
@ccvw: helemaal mee eens wat de vertroetelde liefhebbersauto’s betreft (bijv 107,w108, /8, E500 etc.), maar totaal oneens wat betreft van ellende uit elkaar vallende 190d’s betreft..
@flipper: Tja dat is wel waar. Die 190d’s zijn alleen om goedkoop te rijden.
Tsja, hoe meer we aan onze rups-nooit-genoeg-overheid aan belastingen, accijnzen, eigen risico’s, torenhoge premie’s, etc. moeten betalen, met lonen die ‘op de nullijn’ blijven, hoe logischer het is dat er minder centen naar de vernieuwing van, of het onderhoud van onze heilige koeien gaat
@lemans96: ga dan lekker in Spanje of Griekenland wonen, huilie!
@flipper: Wat een mega intelligente comment. Jij studeert zeker, nietwaar? Bruillie
@consumptieverplicht: please don’t feed the troll…
@mrs250: niks trol, meen het serieus: alle huilie’s weten niet half hoe goed ze het hier hebben, belastingdruk of niet. En toch maar blijven meehuilen met de wolven in het bos over de zogenaamde afbraak van onze verzorgingsstaat, door en door verwend en gepamperd zanikvolk!
@flipper:
Ik heb geen idee hoeveel pijn het je heeft gedaan maar voor het eerst kom je hier met een zinnige analyse.
Keep up the good work zou ik zeggen.
@jrk68: ja, da’s bij uitstek het volk dat bij jou de showroom binnenwandelt hè, zij die zich altijd ‘gepakt’ voelen :-)
@flipper:
Ik werk niet bij een dealer maar ook in mijn branche heb je veel zeikers over de vloer. En gek genoeg zijn dat niet de klanten die met een oud koektrommeltje komen.
@flipper: En vergeet niet de korstjes van je boterham op te eten, of er sterft ergens een arme afrikaan van de honger?
@lemans96: Tja het een of het ander he. In Denemarken en Nederland liggen de wegen er schitterend bij maar is een auto onbetaalbaar, in Belgenland zien de wegen er niet uit maar worden ontzettend veel dikke auto’s in verkeer gebracht. Wat me nog het meest verbaast is dat jullie ollanders met je picanto of seicento ook nog altijd links moeten plakken in het buitenland. Gebeurt allemaal netjes rechts in Nederland zelf maar eens de grens over zijn dat soort regels blijkbaar optioneel. Irritant hoor. Zeker als het allemaal niet zo hard kan.
@heidekonijn: De wegen in ons land zijn lang niet overal even netjes, daarbij worden er nu eindelijk ‘ns nieuwe wegen/extra rijstroken aangelegd. Dit sinds 35 jaar achterstallige wegenuitbreiding. Gedurende deze lange tijd heeft de nederlandse overheid niets anders gedaan dan veel, héél véél geld aan de nederlandse automobilist verdienen. Van alle inkomsten uit de benzine-accijnzen, benzine-btw, BPM, wegenbelasting, parkeerbelasting, etc., gaat, zegge en schrijven, gemiddeld zo’n 10% terug naar de autogebruiker!
Verder hebben hollanders idd de zeer hinderlijke gewoonte om onnodig links te blijven hangen en zeer slecht hun richtingaanwijzers te gebruiken…
Het aantal pechgevallen neemt toe, om de simpele reden dat we tijdens crisis niet naar de andere kant van de oceaan vliegen, maar met de auto naar de camping gaan.
komt omdat de gemiddelde Nederlander, (ruitjes overhemd met wit shirt er onder sandalen met sokken) zijn auto 1X per week gebruikt voor de boodschappen.
Verder laat hij dat ding roesten op de oprit.
En dan 1 keer per jaar hangen ze er de caravan aan en gaan ze richting zuid Frankrijk.
Om wijn te zuipen, stokbrood te eten, en van de zogenaamde franse cultuur te genieten.

Die auto’s zijn niks gewend. Zijn meestal overbeladen en moeten dan opeens een top prestatie leveren! vind je het gek dat die auto’s het begeven.

onze auto’s worden goed gebruikt de ene rijd honderd duizend per jaar de boodschappen wagen rijd er 25 duizend per jaar.
Die honderd duizend is misschien veel maar omdat hij goed onderhouden wordt heeft hij er nu al 398 duizend opstaan zonder problemen!! En we zijn er vorige week probleemloos mee naar Engeland kunnen rijden.
@the-budel-guy: Jou verhaal verklaard die flinke stijging in pech gevallen niet.
@lemans96: jawel auto’s worden te weinig gebruikt. maar ik had tijd te veel dus maakte er een verhaal van :P
@the-budel-guy: met wat voor n auto heb je 4 ton gelopen?
@babybenzer: een Audi A6 C6 Avant. de nieuwe hebben we gisteren besteld maar duurt nog wel even voor hij komt :P
gedwongenleaser
@the-budel-guy: ik lees al een jaar lang dat je ouders bezig zijn een nieuwe auto te bestellen, is schijnbaar nogal een lastige opgave…
the-budel-guy via iPhone app
@gedwongenleaser: dat krijg je als de eerste bestelling door de dealer geannuleerd wordt de 2de auto tijdens transport beschadigt en we nu dus naar een andere dealer zijn gegaan.
@the-budel-guy: da’s 2x 8 weken max. En bij de nieuwe dealer kon je zo met de oude offerte in de hand bestellen toch? ;)
@the-budel-guy: beetje jammer verhaal. Wij hebben namelijk langs de weg gestaan omdat de distributie was geknapt welke 2 dagen voor vertrek was vervangen. Jaarlijks was deze auto goed voor 70.000 km dus wat is je punt?
@the-budel-guy: Auto’s gaan niet stuk van stil staan. Twee weken terug nog naar Engeland geweest met een vrachtwagen van 55jaar oud die 3 jaar stil heeft gestaan. De motor had ik twee dagen ervoor vervangen door een welke 15 jaar stil had gestaan. Op een losse bougie en een haperende LPG relais geen problemen gehad.
@the-budel-guy: Wij hebben de auto van mijn opa overgenomen. Dat is een Nissan Almera tino :|. Maar die kregen we met ongv 2500 km (alleen maar korte ritjes) en zelf gebruikt mijn moeder de auto ook alleen maar voor korte afstanden. Gevolg: bij 15000 km moest er nieuwe uitlaat onder, remblokken vervangen ect. Dus iedereen die hier zegt dat het niet zo is, succes. Ik heb het zelf gezien dat een auto bij weinig gebruik juist slijt. Bijv. door de korte ritjes wordt de motor niet goed warm, zo ook de uitlaat. Daar bleven elke keer benzine resten in zitten en uiteindelijk ging die roesten. De remmen viel vooral te wijten aan het stadsverkeer natuurlijk.
2011: Bimmert 320d van goeie 3 jaar oud en 110k kilometer. Distributieketting deaud in Lyon.

2008: Alfa 159 SW van goeie 3 jaar. brandstofretourleiding los.

2007: zelfde Alfa. Elektriciteit clusterf**k.

1995: Nissan Sunny. Distributieriem.
@blackmore: misschien toch maar niet bezuinigen op de distributie? 2x man wtf!? Dat is dus gewoon lompigheid.
@dragspert: die sunny lijkt me wel laxigheid maar die BMW hoort niet te kunnen
@Bart_V: idd van een bmw zou niet moeten kunnen…maar de kettingen van nu zijn niet echt stevig meer, sorry meneer de bmw
@dragspert: Helaas heb ik 4 maal in 6 jaar een kapotte distributie gehad. Slechts 1 daarvan kán aan de late kant geweest zijn. Een andere zat er nog geen 10.000 km op…
@blackmore:
Ach ik heb 1 keer in Duitsland met een kapotte motor gestaan.
Auto was de vrijdag voor de vakantie voor een grote beurt bij de dealer geweest.
De oorzaak de dealer had er onvoldoende olie in gegooid en was vergeten om de temperatuur sensor terug aan te sluiten na het vervangen van de dynamo.
Ik was pas 700km verder (Pforzheim) en toen lagen de lagerschalen uit mijn 806 diesel met 90k op de klok.
Moet de overheid maar eens wat doen met het belabberde belastingstelsel in het land. Stimuleer mensen om nieuwe auto’s goedkoper te laten worden (immers goed voor de importeurs en de overheid).
Auto’s van 3-15 jaar oud exporteren en voor de wat jongere wagens bpm teruggave krijgen (de mensen weer blij).
Uiteindelijk staan we zo minder met pech langs de weg zodat de files korter worden wat ook weer goed is voor de economie.

Okè, dit gaat toch nooit gebeuren dus stop ik nu maar met dromen…
@smoked: Daar ben ik het niet mee eens. Oude auto’s kunnen onwijs betrouwbaar zijn, mits ze goed worden onderhouden. Wat dacht je van die G klasse die in 23 jaar 800.000 kilometer aflegde (van dat artikel laatst)?
Met onze caravans de berg op? Jullie maken ons uit voor caravanrijders? Niet stigmatiseren, nooit zon sleurhut voor mij iig..
Gelukkig dat we weer iets gevonden hebben waarvan we de overheid de schuld kunnen geven…
Ik wed dat ze ook achter al die afgefikte Ferrari’s zitten.
Want iedere keer als er eentje vervangen moet worden, gaat er een flink bedrag naar de schatkist.
@Hubert: U is ambtenaartje neem ik aan?
@lemans96:
Verre van.
Ben werkzaam in de automobielindustrie.

Maar het is gewoon triest om te zien dat altijd alles maar bij anderen wordt neergelegd.

Als je je auto niet kunt onderhouden, dan heb je gewoon een te dure auto gekocht.
Simpel lijkt me.
@Hubert: ja en nee, door de idiote belastingen hier kunnen de mensen met minder geld ook een jongere auto gaan rijden. Auto’s zijn hier belachelijk duur en over het onderhoud nog niet te spreken.
@rufctr01:
Beide dingen die jij noemt zijn feiten die je van tevoren weet en waar je dus rekening mee moet houden als je een auto koopt.
Dus huilie huilie doen en de roverheid de schuld geven is in dit geval onterecht.
@jrk68: Wat als je al jaren een normale gezinsauto rijdt(ik noem een Toyota Avensis bv.) maar deze, dankzij de schofterige toename van alle vaste lasten en het niet mee gaan van het salaris, niet meer betalen kunt? Had je dat dan ook van tevoren moeten weten? Mag je dan de schofterig uitzuigende overheid niet de schuld geven?
You valt in dezelfde categorie als @Hubert: Overheidverdedigers, dus niet helemaal lekker…
@lemans96: Als je begint met termen als “schofterig uitzuigende overheid” krijg ik jeuk… Ga eens een poosje in Afrika wonen om weer met beide benen op de grond te komen. Daar zuigt de overheid je niet uit…
@renezzzz: Ach maar natuurlijk, dus zolang we hier niet sterven van de honger, mogen we niets over de overheid zeggen… En dat moet ik serieus nemen?
@lemans96: Ja hoor, je mag best iets over de gang van zaken bij de overheid zeggen. Mij gaat het erom dat je ongefundeerde stemmingmakerij uitspraken doet als “schofterig uitzuigende overheid”. Dan heb je wat mij betreft in een keer geen recht meer van spreken. Oh wat zijn we armoedig en wat hebben we het slecht met deze dictatuur… Er zelf iets aan doen, ho maar.
@renezzzz: Hahahaaa, nou als jij de term schofterig uitzuigende overheid een ongefundeerde uitspraak vind, mag ik je dan misschien even fijntjes wijzen op de schofterige stijging van onze brandstof en energie prijzen?
Verder zal ik op 12 September actie ondernemen en mijn ongenoegen kop en staart geven….
@lemans96: Heel mooi voor jou! Gewoon doorgaan met het woord “schofterig”. Klaarblijkelijk kun je het niet opbrengen om het op een normale manier te brengen… Je bent alleen maar aan het schreeuwen en klagen! Lekker nederlands…
@renezzzz: LOL! Menneke,menneke, dit is gewoon een kwestie van het beestje bij de naam noemen. Dat jij dergelijke ferme taal niet trekt, zegt mij direct genoeg over jou softe ‘zachte heelmeesters maken stinkende wonden’ politieke voorkeur.
Ik kan niet genoeg benadrukken dat onze politieke bestuurders inderdaad S-C-H-O-F-T-E-R-I-G bezig zijn met het spekken van de EUSSR, zichzelf en hun vrindjes, onderwijl alle belastingen verhogend en s’lands veiligheid verkopend(verkoop plus megabezuinigingen defensie).
@lemans96: Provoceren? Zoals hiervoor al geschreven: een hoop geschreeuw, weinig wol. Lekker populistisch… Maakt hier allemaal niet uit, je bent hier lekker anoniem. Heb je uberhaupt wel eens gestemd?Ik zou zeggen ga je gal spugen in Den Haag… Organiseer je eigen partij die alle oplossingen aandragen. Al je argumenten en oplossingen die je hierboven hebt gemaakt kun je waarschijnlijk een eind komen…
@lemans96:
Ik heb nooit vertrouwen gehad in de overheid. Als ik een andere auto koop dan kijk ik niet of ik hem op dat moment kan rijden/onderhouden maar probeer ik in teschatten of ik dat op het eind van mijn gebruik ook nog kan.

Het is nu eenmaal een economische realiteit dat het er nooit goedkoper op wordt.
Ook moet je er nu helaas rekening mee houden dat je de kans loopt dat je het weleens met 30% minder moet gaan doen.
Dat zijn risico’s waar je de overheid de schuld van kan geven maar je kan ook je gezonde verstand laten prevaleren.
Deze filosofie hang ik al sinds mijn eerste baan aan en dat heeft mij geen windeieren gelegd.
@jrk68: Als ik jou zo hoor ben je een zelfstandig ondernemer. Het is voor jou dus vrij normaal (en idd zeer verstandig) om er van uit te gaan dat de kans aanwezig is dat er wel eens een magere periode aan kan breken.
De gemiddelde loonsslaaf daarentegen, bouwt zijn gezinsleven rond een bepaald(en vrij zeker) inkomen en een bepaalde mate van arbeidszekerheid EN vertrouwen op zijn/haar vaste lasten.
Als deze echter, dankzij een als ubersinterklaas opererende overheid, in korte tijd zijn/haar vaste lasten met vele tientallen procenten ziet stijgen, verliest men het vertrouwen in diezelfde overheid. Lijkt me niet meer dan logisch…
@Hubert: Zucht… Is het dan misschien mogelijk dat, DANKZIJ de constante schofterige verhogingen van allerhande vaste lasten door onze overheid, Jan en Alleman niet meer in de eenvoudige gezinsauto kunnen blijven rijden omdat zelfs deze te duur in onderhoud word? Volgens jou redenering is dit ‘eigen schuld’ ?! Ga toch weg man. Als je in deze tijden nog het lef hebt om deze uitzuigoverheid te verdedigen dan klopt er, mijns inziens, iets niet in je bovenkamer…
@lemans96:
Wat is het toch allemaal gemakkelijk. Lekker trappen tegen de overheid.
Doe zelf eens iets.
Ik werk me 3 slagen in de rondte.
Verdien aardig en betaal dus ook veel belasting.
Maar heb gewoon een klein eco dieseltje omdat ik niet mee hoef te doen aan de alledaagse waanzin van meer pk’s.
Nee, ik ga niet meerdere keren per jaar op vakantie.
Dit jaar zit er net een weekje Ameland met de kids in.
Maar ik zeur niet, maar geniet gewoon van de dingen die ik wel heb.
Hoe diep ben je gezonken als je je geluk af laat hangen van het wel of niet betaalbaar houden van je stuk blik dat voor de deur staat weg te roesten.
Get a life.
jh via Android app
Een keer pech met een ford mondeo station, in de soep gelopen motor

En een keer met een Renault laguna station, motor stopte er mee bij de tolpoorten en is toen nooit meer wakker.geworden

Beide auto’s reden trouwens op LPG
Nooit pech gehad in die 40.000 ik me auto heb maar daarom rij ik ook Toyota
@Bart_V: mijn volgende zal ook terug een Jap zijn, veel zorgelozer als mijn europese auto’s totnutoe…
@Bart_V: Wat stond er voor aanschaf al op de teller? Mag toch hopen dat je met 40k op de teller nog geen problemen hebt gehad.
@RoT___: staat sinds gister 140.000 km op de teller en kocht hem met 99.xxx
Deze vakanties veel BMW’s met open motorkap langs de weg zien staan :p
@thewillempiej: dat was omdat omstanders de motor graag een wilden zien
De BX met 400.000 km ervaring geparkeerd op een Deens grasveld, om daar na 2 weken fietsen terug te komen. Vocht in alle delen van de motor >> startprobleem.
Nooit pech gehad op vakantie en ik spaar mijn auto’s verre van en ik rij véél kilometer op vakantie, mijn record is 15000 km op twee maanden! Waarom nooit pech? Ik onderhoud mijn auto’s zoals een maniak,vloeistoffen, filters, banden, bandenspanning, riemen op tijd, alles tot in de puntjes.
Ik ga ook geen bergpas over met een 1.2tje,
Als je een ruimbemeten auto qua motor hebt hoef je hem ook niet zo zwaar
te belasten, en dit scheelt em, denk ik toch, in dure reparatiekosten op termijn.
Maar never say never natuurlijk…
@Volvo_440_turbo: Onderhoud heeft zeker een positief effect. Maar hoe dan ook “pech” heeft helaas niet altijd met onderhoud te maken. Hoe meer onderdelen op een auto, des te groter de kans op pech. Ik zien dan ook geen probleem om met een conventionele 1.2 (die goed onderhouden is) over een bergpas(sen) te rijden.
Door de crisis gaan mensen niet alleen meer met de auto op vakantie, maar die auto wordt ook minder goed onderhouden. Klaar ben je. De gemiddelde leeftijd van een auto is ook gestegen van 7 jaar in 2000 naar dik 9 jaar op dit moment. Men verwacht dat deze alleen maar verder zal stijgen ondanks de sloopregeling. Wordt dus tijd dat de overheid de auto weer een beetje betaalbaar gaat maken, in ieder geval in aanschaf.
@pier: Fiat Punto van 12 jaar oud en 185k op de teller. Voor een Italiaan aardig wat. Goed onderhoud en regelmatig langere ritten houden hem goed. Voorlopig gaat die de deur nog niet uit.
@pier: als mensen langer in auto’s blijven rijden zou dat dan niet zijn omdat auto’s betrouwbaarder zijn geworden. Daardoor kunnen mensen de auto gaan overschatten, slecht onderhoud plegen en overbelasten (veel vakantiegangers nemen zoveel mee dat het meer lijkt of ze gaan emigreren dan dat ze op vakantie gaan) en dan komen de problemen.
2008: S55 AMG (2003, 100.000 km en een beetje) op weg naar Spanje vlak voor de Belgische grens een ontplofte ABC pomp. Auto meteen onbruikbaar. Het kan de beste overkomen ;)
@sacha: en toen pompte alle letters van het alfabet de auto uit??
@the-budel-guy: ja: GVD, en K*T, en OMG, en WTF.
@sacha: heeft de ANWB daar ook ‘gelijkwaardig’ vervangend vervoer voor ;)
@eklasse:
Reken daar maar niet op, die gaan voor de goedkoopst mogelijke oplossing.
Toen mijn 806 in duitsland in de soep liep kwamen ze eerst met een 106 aan.
Na lang soebatten werd dat een Scenic met als gevolg dat de helft van onze bagage 2 weken later thuis kwam.
Die muts aan de telefoon wist niet eens wat voor auto ik had.
Zelfs mijn opmerking dat een 106 in de kofferbak pastte deed bij haar geen belletje rinkelen.
Vervolgens bood ze een Hotel aan zodat we op Zwarte Zaterdag verder moesten. Dus toen toch maar op vrijdag met die Scenic naar huis.
@jrk68: Je vond het toch niet heel erg om je 806 in Frankrijk te moeten staan hè.
@jrk68: ehh Duitsland.
Hahaha, premiumpanne, ik heb het helaas ook mogen ervaren :)
Afgelopen jaar klapband, vorig jaar remmen overhit en 3 jaar geleden bougie kabels jaja het is wat met een volvo 850 2.5 naar italie…
Mijn Xantia 1.6i is sinds ik hem rijd (1994) elk jaar één of meer keer naar Frankrijk geweest, en tot nu toe (@403.000 km) altijd probleemloos. Ook ik heb me verbaasd over het grote aantal strandingen. Onderhoud gaat bij mij nog volgens het boekje (wel het interval van 15K naar 20K opgerekt) en zelfs bij de dealer :-)
Begin dit jaar is er wederom een nieuwe distributieriem in gekomen (inclusief waterpomp uiteraard). De oude was van 2001 en heeft het keurig 130K volgehouden. Onderhoudskosten tot 2012 nauwelijks boven de 0,05 Euro/km, en nog steeds het heerlijke zweven van de hydropneumatische vering…..
@jmwxantia: De Xantia had toen de bijnaam “De Toyota van Citroën”. Heb er zelf ook een gehad, maar dan een HDi Activa… daar waren soms wel wat problemen mee. Een keer in Duitsland de turbo kapot gedraaid, en in Frankrijk een voor de dealer onvindbaar hydroliek probleempje. Een neutrale garage (oud Panhard dealer overigens, erg geestig om eens te zijn) vond het binnen 5 minuten… toch blijf ik vinden dat Xantia’s de beste auto’s zijn die er zijn.
@Jansen: ik heb een Activa V6 gehad, toen een snelle auto met fenomenale wegligging!
@Jansen: Het Activa systeem is fenomenaal maar ook verschrikkelijk complex. Zodra er iets mee was kon je rekenen op dure rekeningen omdat het moeilijk te traceren is waar het fout ging. Maar toch, indrukwekkende techniek!
Enige pech die ik in de tijd dat ik met mijn ouders mee ging kan herinneren is dat ik een keer de deur dicht heb gegooid met de sleutels nog in de auto. Geleerd om sindsdien de reservesleutel mee te nemen.

Qua technische zaken nooit iets gehad. Vooraf een goede inspectie doen is het tovermiddel. De lange afstanden op de snelwegen zijn ook het beste wat de auto kan hebben. De motor draait gedurende lange tijd op bedrijfstemperatuur en krijgt een keer de kans om alles eens goed door te smeren.
Met oude crx weet ik hoe vaak Spanje op en neer gedaan… Zoals gezegd: gewoon goed onderhoud doen. Zuinig rijden was er niet bij met dat ding, zo veel mogelijk vol door de toeren!

Het blok heeft 300k gelopen maar de auto werd door een Spanjaard van de weg gereden en total loss verklaard. Dat vond het motorblokje niet leuk, die wilde nog steeds graag….
is dat niet de bmw 320d van wouter op de afbeelding ?
Typfout: deaslniettemin
Meer dan 60% van de pech gevallen is in frankrijk, wat betreft voertuighulpverlening, Slecht onderhoud is daar toch wel reden nummer 1 van. Over het algemeen zijn vrij weinig klanten van de anwb bewust wat hun auto eigelijk voor wonderdoos is en wat er gebeurt wanneer we gas geven.. Overigens zijn de Franse garages erg content met de winstgevende hollanders, graag wat minder lang met uw caravan op de parkeerplaats van de garage blijven slapen zou wel gewaardeerd worden. Overigens zijn we in nederland op het gebied van carosserie wel erg kieskeurig. Het blijft ze in Frankrijk verbazen geen een krasje aan de buitenkant maar wat een ellende eronder.. In frankrijk is het meestal andersom. Dagelijkse koek de gemiddelde Huuleender die met ze nieuwe bak met 2 kids,vrouwtje, hondje, dakkoffer, en caravan de temperatuur meter niet in de gaten hield terwijl die met 38graden de berg op reed.. Gevalletje koppakking lek, 3000euro vakantie budget erdoorheen. Of vakantie over en iedereen op transport terug naar duinrell.
@creativetechnologie: Mooi verhaal! Klopt wel aardig… Maar ben het niet eens met de stelling “In frankrijk is het meestal andersom”… De hoeveelheid autos die ik hier in de regio altijd langs de kant zie staan (soms voor meerdere dagen). De (over het algemeen) belabberde kwaliteit van de garages. En daarbij ook nog eens de franse mentaliteit “Bhoah…” maken het niet al te best.
@ Creativetechnologie
Reactie van de huuleender in kwestie;

maar hij heeft net nog een zomercheck gehad…

Hahaha oh no he didnt
@creativetechnologie: Humor. Las hier ergens ook dat ze met z’n allen stuk lopen door 1 inimini beurtje over te slaan… Kijk als je geen geld hebt, koop dan een goedkopere auto of nog beter, blijf thuis. Scheelt ook weer in de drukte.
Of zou het misschien zo zijn dat er weer meer Nederlanders met de auto op vakantie gaan ipv met het vliegtuig?
Onze overheid dwingt ons in gebrekkige gevaarlijke brikkies.
Zonder al die belastingen zouden Nederlanders veel veiliger en betrouwbaarder auto’s kunnen rijden. Je kan stellen dat de overheid schijt heeft aan de veiligheid van haar burgers. In plaats van belastingkorting op hybrides zou men subsidies moeten geven op de betrouwbaarheid en veiligheid van auto’s. Safety first? Niet als de overheid geld kan afpakken. Sterf maar, automobilist, maar eerst je geld!
@zdev: Jaja, het lijkt zo langzamerhand wel Botswana buiten…
Mazda 626, onderweg naar Frankrijk in Brussel gestrand met een kapotte accu (ding was redelijk nieuw).
Honda Accord 1.8 uit 2002, volle bepakking en een aanhanger met 2 motorfietsen erop naar zuid-frankrijk in hartje zomer, dus airco vol open, 1500km in 14uur gereden en heeft geen slag verkeerd gedaan. Terugweg 1500km in 13uur en de auto loopt nog elke dag als een zonnetje.
@civicfk3: 1500km in 13 uur,
je moest ook nog tanken, dus je hebt op zijn best 12 uur en een kwartier gereden. Met een aanhanger zat je dan op een gemiddelde van 122km/h. blij dat ik je niet tegenkwam..
@wimbers: Heerlijk hè, die net iets aangedikte verhalen….
@wimbers:

Zal best, we reden ’s nachts en ik heb de teller vaak op de 130 gehouden idd, aangezien dat volgens de wet ook mag in Frankrijk. Wij reden om de beurt en hebben 3x moeten tanken. Zal best wat meer dan “precies” 12uren zijn geweest maar niet meer dan 13.
@civicfk3: ff verhaal wat bijtrimmen… hoort er ook bij….
Tsja, het is aardig warm in ’t zuideh.
van heeeeeel lang geleden…

Renault Clio, oud barrel, Spanje, koppakking kaput.
Opel Kadett GSI, nette auto (al zullen velen dat niet met me eens zijn), Frankrijk, distributieriem geknapt.
Seat Altea XL, nieuw, Italië, intercooler kaput.

Tell me about it…
Auto’s zijn in Nederland al stinkend duur, dus proberen mensen ergens op te besparen (‘cutting corners’). En onderhoud is noodzakelijk, maar niet urgent. Dus denken mensen dat doen we nog wel een keer. Natuurlijk zijn er altijd mensen die echt geen onderhoud plegen.
Volgens de berichtgeving van de ANWB zelf:
———-8<————-
Voornaamste oorzaken voor de extra drukte waren de bosbranden in Spanje en het mooie zomerweer in Nederland. ———-8<————-

Het eerste punt heeft niets met automotive ellende te maken. Niets met onderhoud, slecht rijgedrag of slechte techniek. Zelfs je onverwoestbaar geachte Merc G klasse kan niet tegen (bos)brand.

Het mooie zomerweer zal wel veel wagens die anders nauwelijks kilometers maken de weg op krijgen. Ma neemt de kinders met de boodschappenauto mee naar het strand.

Maar echt vakantieverkeer:
————8<——————-
De meeste hulpvragen komen uit Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. Het gaat veelal om problemen met het starten en om koel- en koppelingproblemen.
————8<——————-
Startproblemen: accu's, elektronica.
Koelproblemen: slecht onderhoud & moderne op-elkaar-gepropte motortjes (moet je eens voelen hoe heet de zooi wordt onder de motorkap van een DS3)
Koppeling: onderhoud, "het nieuwe rijden", sleurhut
@Griffin: Vwb koelproblemen: steeds meer autos hebben geen fatsoenlijke koelwatertemperatuurmeterindicatie (mooi woord voor scrabble). Alleen een indicatie ‘koud’, ‘ok’ of ‘te warm’. Lang leve de moderne tijd. Ik vetrouw dit zelf voor geen meter. Doe mij maar zo’n ouderwetse meter (het liefste inclusief een olie temperatuur meter).
@renezzzz:
En vroeger wisten mensen nog dat als de boel warm liep dat je dan de kachel hoger moest zetten.
Nu blijft de Airco aan wat nog meer vergt van de motor die het al moeilijk heeft.
@jrk68: Klopt! De moderne technologie zorgt er voor dat steeds minder mensen betrokken/begaan zijn met wat er onder de motorkap gebeurd. Rood lampje is een probleem/geen rood lampje alles is goed… Alles wat daar tussen zit: helaas pindakaas… Iets wat een vreemd geluid maakt, ach kan wel, geen lampje, doorrijden maar…
@renezzzz: De meesten geven ‘koud’ niet eens aan. Vooral bij een 1-serie blijft het me verbazen dat die er geen heeft, altijd maar weer de vraag wanneer hij echt warm is.
@RoT___: Erg vervelend inderdaad… Vooral als je er een enthousiaste rijstijl op nahoud is zo’n indicatie erg handig. Er kan een enorme slijtage plaatsvinden als gevolg van doortrappen bij een koude motor.
@renezzzz:
Ik snap dat ook niet echt, ooit had ik een Innocenti deTomaso en die had echt overal een metertje voor.
Oliedruk, olietemp, watertemp, accuspanning.
De parameters zijn ook in een moderne auto’s aanwezig dus moet het toch niet zo moeilijk zijn om dat zichtbaar te maken in bv de het schermpje van de boordcomputer.
@jrk68: Voor de autos met een ODB (verplicht vanaf ~1995) zou je dit via je smartphone/gps/tablet alle data kunnen laten zien. Enige wat je nodig hebt is een blauwetand ODB connector en de nodige softwae. Op zich wel leuk als projectje in de funauto. T’is jammer dat dit tegenwoordig niet standaard in auto zit. Merendeel van de autos hebben tegenwoordig al een schermpje.
Met eigen vervoer nooit pecht gehad (touch wood). Wel een keertje met een huurauto (dynamo kaduk). Een belletje en we kregen een paar uurtjes later een nieuwe. Blijft echter wel vervelend!
Het nieuwe rijden (50 in z’n 5) + lange onderhoudsintervallen (om de 30.000km of 2 jaar) + warme temperaturen in het zuiden + zware belasting (4 man in de auto + bagage + sleurhut + fietsen) = brokken
@gerrelekker: Met zware bepakking nog het nieuwe rijden toepassen en dan vooral niet merken dat de auto het er zwaar mee heeft. Vooral berg op en af is toeren maken het devies (zelfde versnelling af als op). Het nieuwe rijden is qua schakelen echt iets wat van mij direct de afvalbak in mag.
volgens de ANWB vooral gare koppelingen , maar we gaan en moeten op vakantie ! ( die koppeling is in france trouwens een stukje duurder …..).
1x, niet langs de kant van de weg. Gewoon op een parkeerplaats geconstateerd dat mijn ventieltje rechtsachter lek was.
@Alwood: in 7 jaar met 1 Volvo 740 GL en 1 Volvo 740 GLT
Deze zomer met de auto richting zuid spanje gereden (malaga) in een Seat leon FR Tdi 2008, in Nederland heeft tie het hele jaar lopen ‘kloten’ met verstuivers, roetsensoren en bandenspanningscontroles, maar de langste en moeilijkste ritten (heen 2440km en terug 2440km) heeft tie het gewoonweg uitstekend gegaan. gelukkig.
Deze maand met een Audi slagschip van 2 generaties geleden naar Spanje geweest. Probleemloos. De A8 uit 1997 heeft zich goed gedragen.

Overigens was de planning met de jeep te gaan, maar 2 dagen voor de vakantie afgesleept vanwege vastgelopen remmen (Die vernieuwd waren)
Als gewoon een oude Benz E-klasse koopt (W115/W123) heb je veel minder pech (bij normaal onderhoud), omdat er veel minder opzit dat kapot kan.
Roadtrip met een ’99 Arosa SDi, en een 200d (belastingvrij). Uit het noorden naar Barcelona => Milano => Rome => Gardameer => Door de alpen => volgas autobahn => thuis. Arosa had als enige -punten: geen airco, wel Barko, en kleine brandstoftank (28l voor reserve). Die Merc had met het warme last wel eens moeite met starten…

Dus koop iets simpels! Kan er ook niet veel stuk gaan
2 jaar geleden met een splinter nieuwe C5, lekke band, kan erger maar wel de hele kofferbak leeg moeten halen om bij het reservewiel te komen.. Gellukkig vlak bij onze bestemming. Bij een lokale ford dealer zelf band vervangen omdat er geen monteur aanwezig was op zaterdag.
Regelmatig en vooral met veel liefde onderhouden. In deze tijd zijn veel mensen (HELAAS) geneigd om die voorgeschreven beurt ‘toch maar gewoon niet te doen’ en dat kan je inderdaad duur komen te staan.

Ik heb het nu niet over een lekke band of storing o.i.d, die dingen kunnen altijd gebeuren. Maar met name de distributie- en koppelingproblemen zijn vaak (ik zeg niet altijd) te wijten aan achterstallig onderhoud.

Daarom mijn tip: koop alleen een auto als je ook het geld hebt om die auto (lees: fatsoenlijk) te onderhouden!;)
@raul88: helemaal mee eens. Punt is dat dit voor steeds maar meer mensen betekend dat zij dan dus eigenlijk helemaal geen auto meer kunnen rijden omdat onze overheid het geld dat ze daar voorheen wel voor hadden, onder dwang van geweld, van ze op eist…
Tja als er veel VAG verkocht wordt in Nederland verbaast mij dit niks.
@norge: word jij niet een beetje moe van jezelf, met je kinderachtig gedrag ?
@pietjepuk:

Soms wordt men moe als men de waarheid hoort…
@pietjepuk: s’avonds om een uur of twaalf…
@pietjepuk: het is nou eenmaal de waarheid?
5 jaar geleden, onderweg naar Oostenrijk pech gehad met een Audi A6 C5. Kapotte bougie, 1 uur verwijderd van onze bestemming, dus mochten we genieten van een 5 cilinder ipv 6 cilinder. Helaas waren we op dat moment ver van een grote stad vandaan dus toch maar proberen in een klein dorpje. Met wat geluk een ontzettend kleine volkswagen service garage gevonden waar we vervolgens 4 1/2 uur hebben moeten wachten op een nieuwe bougie. Was best vervelend als je weet dat je nog maar een uurtje hoeft te rijden.
Gelukkig nog nooit meegemaakt. Knock wood!!! Paar weken terug nog meegedaan aan een time trail met de Alfa. Lekker gereden op schitterende wegen en af en toe best doorgereden maar gaf geen krimp. Daarna een weekje Zwitserland en terug naar NL (incl 6 uur file op de A5) en niks aan de hand 3 man en vol met bagage 210km/h op de autobahn zonder zorgen. Een keer met een Fiesta GT met kapotte Fan naar Oost Duitsland op en neer in de zomer. Goddank geen file gehad en dus eigenlijk weinig last gehad. Af en toe even de verwarming aan en gas erop.
Op torenhoge motortemperaturen, benzinelekkages, vapour lock in de carburateurs, haperende elektra en Engels zijn na nooit problemen gehad op vakantie in het zuiden met de MG

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).