Peugeot 208 is nu helemaal officieel

Auteur: , 57 Reacties

Tadaa, daar is 'ie dan. Na het stapeltje gelekte foto's is de nieuwe Fransoos natuurlijk geen verrassing meer, maar aangezien de B-segmenter zojuist officieel is gegaan lopen we de specs nog even langs. En we hebben een video plus een lading nieuwe plaatjes.

De 207 mag na een kort autoleven van bijna zes jaar met pensioen en zal worden opgevolgd door deze kleinere 208. Jep, de trend van alsmaar uitdijende compacte auto’s is Peugeot schijnbaar zat. Hij is daarom 1 cm lager en 7 cm korter dan de 207 (3,96 meter totaal). Toch meldt Peugeot vol trots dat de auto van binnen wél ruimer is geworden en dat passagiers op de achterbank 5 cm meer beenruimte hebben. Het is ook merkbaar op de weegschaal. Gemiddeld is een 208 honderdtien kilogram lichter dan de 207, tot een maximum van 173 kg. De minst wegende 208 zou daarmee op 975 kg uitkomen. Best licht ja. *met weemoed aan 205-tijperk terugdenkt*

De auto komt bij zijn intro direct als 3- en 5-deurs beschikbaar. Onder de kap is het voor fans van veel cilinders huilen geblazen. Peugeot gaat even serieus downsizen en zet in op 1.0-liter (68 pk) en 1.2-liter (82 pk) driecilinders. De kleinste heeft een CO2-uitstoot van 99 g/km, ofwel 4,3 l/100 km. Deze zij dus wegenbelasting vrij en doen in de leasemarkt gezellig mee met de 14% bijtellingsdans. Over iets meer dan een jaar komen daar ook turboversies van. Dieseltankers hebben de keuze uit een vijftal zuinige e-HDI’s met een uitstoot van maximaal 99 gram CO2. Over een GTI0-versie met een 200 pk sterke 1.6 THP-motor aan boord wordt door Peugeot zelf niets gezegd, de geruchten hierover zwellen wel steeds meer aan. Ga er dus maar vanuit dat ‘ie er ooit komt.

Het interieur heeft een opvallend klein stuur, aldus Peugeot, en een hoger geplaatst instrumentenpaneel. Uiteraard met touchscreen.

Wie de 208 in actie wil zien: check de video op Autojunk.nl.

208 van Peugeot -de eerste beelden



57 reacties

the-budel-guy via Android app
apart, niet mooi maar zeker niet lelijk.
@the-budel-guy: inderdaad.
Leuk autotje, de 207 was wel aan een update toe… De achterkant heeft iets weg van een clio… weet niet waarom…
@flutterby: Waarschijnlijk gewoon omdat je hééél graag wil zien dat hij ergens anders op lijkt, net als alle andere vergelijkingsmongolen
gedwongenleaser
Nou… Die zijn toch wel de weg kwijt, dat doen de Koreanen/Jappaners/Chinezen beter qua design. Waar ik eerder iets meer met Peugot had itt Citroen is dat met de C3/C4 helemaal omgeslagen.
Echt mooi zijn zo’n kleine auto’s in dit segment nooit.
Maar het is wel de mooiste in dit segment, dus een dikke proficiat voor Peugeot!
mooi interieur!
Mooie Koreaan!
@a3aan: Precies!, en daar doe je het voor als Fransoos :D. Zulke gedachtes (al meerdere mensen over gehoord) zijn niet echt een goed teken, dit lijkt ook wel erg veel op een Citroën. Je zou bijna denken dat ze samenwerken….
@masterstig: No Shit!
Zit het stuur nou zo laag en die gast zo hoog? Ik snap de ergonomie niet helemaal, maar het lijkt me alles van prettig zitten!
Verder meer van hetzelfde van peugeot. De enige mooie de laatste jaren is de RCZ geweest. Ben benieuwd of ze die ook gaan faceliften naar de nieuwe designtaal,
Begrijp ik het nu goed…in beginsel kun je qua motorisering dus niet meer dan 82 pk krijgen? Gaat toch nergens over!
@ralf: Er zijn vanaf het begin wel 5 diesels beschikbaar, die zullen dus wel hoger komen. Maar ik geef toe, dat is niet waar je op zit te wachten waarschijnlijk.
@ralf: Dan maar even bij neef Citroën binnen lopen, waar de keuze uit 60/75/95/120pk in de C3 ruimer is.
Ligt het aan de foto op lijkt de zitpositie erg klote? normaal kijk je door het stuur naar je tellers dus of het dashbord is heel hoog of je zit heel erg laag (slecht zicht vooruit?) Ook ziet het stuur er erg klein uit.
Ziet er goed uit, nu inderdaad nog een leuke GTI versie en dan zal dit een prettig karretje zijn ;)
Neem zo ene van 950 kg, steek 1.6T erin, 200 pk’s op 1t en je hebt een lekker GTI ;)
vet… dat is een leuk karretje
Raar dashboard op die foto’s…. En zoals al reeds aangegeven ziet die zitpositie er toch wat raar uit… Het stuur staat iets te laag..
Wat afmetingen en gewicht een aardige 206 opvolger, alleen moet er dan toch wel een 1.6 of gelijkwaardige motor in :)
Laten we hopen dat ze de 1.6 VTi ook leveren in dit karretje!
@RobertJ: kleine correctie *waardige* 206 opvolger, voor de rest ben ik het helemaal met je eens. een 1.4 of een stevige 1.6 motor er in moet het een heerlijk scheurijzertje maken. ik vind hem er ook nog eens lekker uitzien, stukken beter dan dat 207 gedrocht. Amen
Ze hebben het stuur zo laag gezet omdat je dan beter de snelheidsmeter zou zien. Als je goed kijkt zie je duidelijk dat het stuur kan verhoogd worden tot aan de rand…..
@d44n: Precies. Dimglor en Towi1989.. geen paniek. Het stuur staat om fototechnische redenen in de laagste stand. Denk om het beeld op het dash te verbeteren. Het kan ook gewoon omhoog. Denk dat het met de zitpositie wel snor zit. Dat is een merk als Peugeot aan zichzelf verplicht. Kennen we de 504 nog? Die auto schreef Comfort met een hoofdletter.
Doe mij maar gewoon de DS3. :)
Vraagje voor de redactie of Peugeot-kenners: gaat de 206+ dan uit productie en wordt dit nu de 207+ of blijven ze gewoon doorgaan met die goeie oude 206?
@Carreza:

De 206+ en 207 worden beide vervangen door de 208.
En eindelijk, ein-de-lijk, hebben zie die lelijke wielkappen van de 207 gelaten voor wat ze waren. Misschien is er toch nog hoop voor het Peugeot-design.
Wel een geslaagd karretje. De nieuwe designtaal is niet meer zo uitgesproken Peugeot, wat ik wel jammer vind. Vooral de voorkant is behoorlijk anoniem geworden.
Echt leuk! Ja hij is goed gelukt. Ik ben geen Peugeot fan maar dit is gewoon leuk geworden!
*met weemoed aan 205-tijperk terugdenkt*

Dat deden ze bij Peugeot dus ook blijkbaar :D en waarschijnlijk nog vele anderen. Zelf heb ik nog een 205je. Knap 800kg. Laag gewicht kan zoveel goed maken :D

En inderdaad: hier moet eens een gruwelijke GTi-versie van komen. Zou dat nog mogelijk zijn, tegenwoordig iets bouwen dat qua beleving gelijk staat aan de 205GTi?
@WoutH: Dat kan, maar dan zonder airco, airbags, navigatie, veiligheidskooi, etc… Oh ja, dan wil niemand hem!
Als ’t een nieuwe Citroën uit de DS-lijn zou zijn, geloof ik ’t ook. Vind er niet zoveel aan.
leuke auto :-)
Dit is 3x niks, maar dat komt omdat bijna elk gelijkwaardige auto in die klasse dat achterlijke kinect design overneemt van ford. Met misplaatste achterlichten en komlampen. Dus veel keus heb je dan ook weer niet en moet je er wel mee in gaan.
Nee ik zou deze gewoon bij de dealer laten liggen en een VW polo of Golf nemen.
Nederlanders zijn vrij nuchtere e down to earth mensen. Die moeten meestal ook niks hebben van die aziatische capriolen.
@bempi: Ah, vandaar dat Kia en Hyundai al 4 jaar de sterkst groeiende merken in NL zijn…
Ik blijf het een Rip off van de Ford Fiesta vinden!
@euro95: Dan moet je nodig eens langs een opticien, want hij lijkt in de verste verte niet op een Fiesta (i.i.g. niet de laatste).
@clubbtraxx: Vriend, ieder een eigen mening toch? Ik heb het ook niet over “plaatjes” ik praat over “het geheel” ;)
82 pk! Serieus! De 207 1.6 VTI heeft er nu 120, een kleine 40(!) meer!!!!!!!
@Benjamin1: Geen turbo vs turbo?
@vale46: Nee, de VTi120 is zonder turbo. Turbo motoren worden bij Peugeot en Citroën aangeduid met THP155/200 (de enige mogelijkheden op dit moment).
Leuk zo’n opel. ohnee, daarna toch nog de peug.
ot, blijft een fransman.
Grappig dat zoveel mensen meegaan in marketing bla bla als “designaal”. Het is veel design op een kleine auto, mij een tikkie teveel (maar minder dan de Mito). Het interieur is echt bijzonder, dat wil ik wel eens in het echt beleven. De klokken over het stuur bekijken ipv erdoor, heel appart.
@mashell:

Dat ken met elke auto. Gewoon je stuurtje wat lager zetten. En bij een ander merk ( kan ik me nog herinneren ) kon je boven het display van het middenconsole je snelheidsmeter aflezen.
@bempi: Citroen en Toyota heeft dat wel gehad.
Ben niet zo’n fan van de vorm van de achterlichten, maar voor de rest ziet het er aardig uit. En hulde dat hij zoveel lichter is geworden, dat moeten meer merken proberen!
Volgens mij is die GTI al klaar, als ik zie hoe snel de toerenteller klimt in dat filmpje.
Eindelijk een waardige opvolger voor mijn 106 GTI?
We zullen zien…
Al die lullige drie cilinders mogen ze houden.
De “zuinige” versie van de 208 is echt te langzaam voor woorden.
@PeugeotGTI: een GTI met een redline die begint bij 4800 tp/m?
@rotarypowah:
Joah is niet optimaal, ben ik met je eens.
Maar een lichtere auto met meer power is beter dan die halfzachte RC’s van nu.
Om van die 308 GTI maar te zwijgen . . .
Dat koppel van die THP lijkt me wel erg lekker in tussensprintjes trouwens.
Dan maar de red line bij 4500 rpm.
Trouwens, bij 6000 rpm is de puf ook wel uit mijn 1.6je ;)
Een verademing t.o.v. het drukke design van de 207. Hij oogt heel clean, rustig vormgegeven. Sensueel glad bijna. Ik vind hem geslaagd!
Ik vind nog steeds de 205 de leukste en mooiste laatste peugeot. De rest van de opvolgers is het allemaal net niet.
En zeker deze ziet eruit als een bastaardkindje van Hyundai en Toyota.
@Specht:
En de eerste 406 coupe dan?
aparte vormgeving
De grille vind ik toch weer wat tegenvallen. Voor de rest is het best wel een fris ogende auto geworden.

Of ie nou moois is?

Je moet er een beetje aan wennen denk ik, plus in het echt ziet het er meestal beter uit dan op de plaatjes.
Ik vind hem erg geslaagd. Mooie auto, vooral de 3 deurs. Goed geproportioneerd. En van wat ik op de foto’s kan zien ook erg mooi in elkaar gezet. Het ziet er in ieder geval goed uit!

Iedereen die zegt “ik heb dan toch liever de DS3 van Citroën” heeft de gedachte achter deze auto niet begrepen. Daar wil hij namelijk helemaal niet op lijken. Dit is één van de eerste ontwerpen van Jean Pierre Ploué voor Peugeot. De grote man bij PSA die de DS lijn heeft bedacht.

Een enorm goede zet.. de Citroën DS lijn is booming, zowel qua aantallen als qua marge. Ze zien er beter uit als gewone Citroëns en worden gezien als premium. Dan kun je als constructeur meer geld voor een auto vragen. Dat legt PSA geen windeieren. Een knappe prestatie in minder als 10 jaar tijd. Vergelijk het maar eens met bijvoorbeeld Opel.. hoelang willen die dit al.. en hebben het nog steeds niet voor elkaar.

Vandaar dat Ploué 3 jaar geleden ook de regie over Peugeot erbij kreeg. Welke kant hij op wil met Peugeot konden we zien bij de HR1 concept. Deze 208 is daar de eerste afgeleide van.

Want ga er maar aan staan.. hoe positioneert hij die 2 merken t.o.v. elkaar? Zoals Kia en Hyundai? Twee broertjes? Dat gaat niet.. dan verliest de DS lijn zijn bestaansrecht. Ik denk meer in de richting van BMW en Mini.. het verschil moet groter. Maarja.. daar is het makkelijker.. PSA mikt toch min of meer (met de huidige portfolio) op dezelfde klanten. Dus dat doet ie met deze nieuwe 208 stijl dan heel slim. Uit elkaar trekken!

Citroën kan met de DS lijn op deze manier zo hoog mogelijk gaan.. en Peugeot kan het “middle of the road” pad wat ze vroeger altijd al hadden hiermee terug pakken. Zij het met een betere kwaliteit setting, want vooruitgang moet er blijven.

Dus nogmaals geslaagd! Hoop dat het weer een dikke hit wordt zoals de 205 vroeger. Ik gun het Peugeot, met de looks zit het (eindelijk) weer goed!
Laat ik het iets korter houden dan bovenstaande;

Ik vind het een beetje over-designed..

Lampen met onverklaarbare uitlopers enzo, gaat een beetje ver. Dus we moeten (tenminste ik) moeten even wachten tot de facelift met mooi vinden…
zelden zo in de ban geweest van een eerste paar kiekjes van een aankomend model – kleine wagen. Als de SW versie minstens half zo mooi is, en lekker rijdt, dan wordt dit onze volgende wagen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).