Peugeot 301 en een nieuwe namenstrategie

Auteur: , 41 Reacties

Niet 1, maar zelfs 2 nieuwtjes van Peugeot vandaag! Het eerste nieuwtje is de gloednieuwe Peugeot 301 sedan en nieuwtje nummer 2 is dat Peugeot een "logische" structuur gaat aanbrengen in de namen nummers die ze gebruiken.

Laten we beginnen met de 301 sedan. Dat is een auto die gericht is op Turkije Centraal en Oost Europa en ontwikkelende markten zoals Rusland, Afrika en Latijns Amerika. De kans dat deze auto (officieel) in Nederland geleverd gaat worden is zo goed als nul.

Deze sedan heeft wel een grote wielbasis (2,65 meter) en een enorme kofferbak van 506 liter. Ook is de uitrusting met ESP, ABS en 4 airbags niet heel erg karig. Onder de motorkap heb je de keuze uit drie motoren, een 1.2 liter driecilinder (72 pk), 1.6 liter (115 pk) en een 1.6 liter diesel met 92 pk.

Het andere Peugeot nieuwtje is dat ze de manier waarop modellen hun naam nummer krijgen veel (of iig iets) logischer gaan maken.

– Het eerste cijfers geeft het segment aan (hoger het cijfer = hoger segment)
– De 0 of 00 in het midden staat voor Peugeot (I kid you not)
– Aan het einde staat altijd een 1 of een 8

De 1 aan het einde is gereserveerd voor “budget” auto’s in opkomende markten, zoals bijvoorbeeld de 301 die we hier zien. De 8 zal gebruikt worden voor de ‘normale’ modellen. Modellen die nu al een 8 aan het einde hebben, zoals de 208, 308, 508 etc, zullen dus “voor eeuwig” deze naam hebben. Vroeger telde Peugeot er altijd 1 bij op, maar dat doen ze vanaf nu dus niet meer. Modellen die nu nog geen 8 aan het eind hebben (zoals de 107 en 4007) zullen als ze vervangen worden ook een 8 krijgen.

Laten we hopen dat ze deze policy een tijdje vast kunnen houden.



41 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Een best forse auto met alleen maar motoren die eigenlijk te klein zijn voor het formaat auto, ja dat zal vast heel goed vooruit komen.
@tuning: Als ik het zo bekijk is-tie denk ik gebaseerd op de 208 (of misschien de 207, budgetmodel zijnde).
De markten waar het ding voor bedoeld is vragen so-wie-so niet om snelheidsmonsters, veel belangrijker is dat een auto betaalbaar, degelijk en betrouwbaar is.
@potver7: In Rusland en andere Oost-Europese landen is zeker belangrijk dat die een beetje pit heeft. Anders krijg je erg veel problemen met het inhalen, wat daar heel veel gebeurd.
Dat er ooit een 309 is geweest, zit ze blijkbaar errug hoog.
@mout: Die Talbot Horizon is toch altijd al een buitenbeentje geweest :)
Dus als je in een *01 rijdt, rij je in een pauperbak? Goed beleid hoor…
@robinio: Beetje als een Audi met een A in plaats van een R dus ;)
@oli4k: A van armoe?
@robinio: Ach, ze zijn tenminste lekker recht door zee.
Ik vind dit serieus een keurige bak, waarom niet in NL. Jammer in mijn ogen. Maar de motoren, pfoe. Aangezien het best een groot apparaat is, moet men achter ’t stuur wel geduld hebben hierin vrees ik.
@kaasboerin: Een paard en wagen haal je ook met 70pk nog wel in ;-)
@baasbas: …Zo ken ik er ook nog wel 800. Het is idd altijd nog sneller dan fietsen ja..
@kaasboerin: Hij is voor Roemenië. Mijn slecht geïnformeerde en 100% op vooroordelen gebaseerde beeld van het land is vol met paard en wagens, karresporen en gaten in de zeldzame stukjes asfalt ;)
@baasbas: :lol:
@baasbas: Ik zal je vooroordelen wel ff uit de weg helpen ;)

Ja, hij komt vast en zeker naar RO. Gewoon opvolger van 206 sedan, zo te zien.

Ja, idd, er zijn mensen met paard en wagen, die knal hard werken voor hun dagelijks brood. Heerlijk nostalgisch, vindt ik persoonlijk.

Op de grote wegen (en jawel, snelwegen) liggen er prachtige en goede stukken asfalt, betaald van jouw belastingcenten wat door RO wordt afgetapt uit EU potjes ;)

Groet uit een prachtig land! ;)
@joejojo2012: Enne, in de grote steden kom je om in de laatste modellen van de grote drie uit Duitsland en ander premium spul.

Je ziet ze zelf eerder in RO verschijnen dan in NL. Er zit hier meer dan voldoende geld, alleen geniet er een selectief groepje van.
@joejojo2012: Zeg, wil jij niet teveel mijn geromantiseerde beeld verstoren.. ik deal slecht met veranderingen.
@joejojo2012: En op die mooie wegen rijden sommigen ook met paard en wagen. (Ik ben een paar jaar terug in Roemenië geweest)
@sdk16420: Tsja, hier kom je ook niet alleen Mercedessen en Bentleys tegen op het mooie strakke asfalt. #Canta #fiets
@joejojo2012: ”Op de grote wegen (en jawel, snelwegen) liggen er prachtige en goede stukken asfalt, betaald van jouw belastingcenten wat door RO wordt afgetapt uit EU potjes” WHAAT! Daar is niks leuks aan, ga zelf maar die mooie stukken snelweg dokken als land. Jammer dat altijd iedereen geld krijgt…
@kaasboerin: KOTSSSSS… wacht ff, oh komt nog iets.. KOTSSSSSSS! Vind deze kleine sedans altijd een hele aparte verhouding hebben, waarom zo’n rare daklijn en altijd zo hoog op die poten. Op de een of andere manier lijkt die kont bij deze kleine sedans altijd erop geplakt te zijn, wat meestal ook het geval is.
@jzaero: Idd kleine sedans zien er meestal niet uit, maar in een aantal landen/werelddelen zijn ze dus hyper populair. In Turkije bijvoorbeeld rijden dus die kleine sedan’s dus en masse. Ook veel modellen die op Belgisch/Nederlandse markt niet bestaan. Dat is daar blijkbaar de ‘norm’ voor een auto. Ik heb nooit gesnapt waarom je ook maar enigsinds een (kleine) sedan zou willen. Je hebt wel een redelijke koffer maar je krijgt er geen hol in omdat de klepopening veel te klein is…
@gerrelekker: Snap ik, in China heb je die dingen ook.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ach, stomme Fransen! Tel gewoon verder met jullie nummering! Het was nu zo eenvoudig. Elk model gewoon eentje bij tellen!
Die “0” staat toch nergens voor (meeste mensen kijken naar het logo om het merk te weten, niet naar een “0”).
& pas als ze binnen 500jaar aan 399 zitten, dan zal er geen verwarring meer mogelijk zijn met een 301, dan kunnen ze gewoon opnieuw tellen :p
@vale46: Neen dat gaat niet lukken, dan kom je over een tijdje ook uit op 318, 458 etc wat dan weer namen zijn die geclaimd zijn door andere merken. Peugeot heeft vroeger al veel gesteggel gehad met Porsche over de 0 en 1 in het midden, dus ik denk dat ze daar niet zomaar vanaf stappen.

Ik vind het een goede (duidelijke) zet in ieder geval, zo blijven 205 en 309 toch legendarische en unieke ‘namen’.
@motoragent: 318 is pas over 80 jaar ofzo?
Het blijve unieke namen, maar nu kon je aan de naam horen hoe oud je auto ongeveer is, en kan je meteen het design voor de geest halen. Nu moet je gaan vragen achter het bouwjaar etc, en dan gokken hoe die er nu weer uitzag in dat jaar.

Bij veel merken is dit het geval, daarom vond ik het bij Peugeot net zo makkelijk.
Ik begrijp voorwaar niet wat nu het probleem is met een eventuele nieuwe 309. En ná de 309 kun je weer bij 301 en 302 beginnen.

Voor budgetmodellen moet je doen wat VW/Skoda en Renault/Dacia doen: een budgetmerk in het leven roepen, want anders doen ze afbreuk aan je moedermerk.
@Lustigson: Nou daar is nog wel wat op af te dingen hoor.

Ten eerste, een 107 is ook een stuk meer ‘budget’ dan een 508, maar verkoopt Peugeot daardoor minder 508’s?

Ten tweede, VAG en Renault hebben Skoda resp Dacia als bestaande merken gekocht, inclusief bestaande dealernetwerken in Oost-Europa. En ze hebben bovendien behoorlijk moeten investeren om Skoda en Dacia weer levensvatbaar te maken. Peugeot heeft die ‘luxe’ niet; een nieuw budgetmerk opzetten, dan wel een bestaande opkopen en integreren in je organisatie kost in de huidige economische omstandigheden veel te veel geld.

Ten derde: de 01 modellen lijken met name gericht op Centraal- en Oost Europa, Azie, Midden- en Zuid Amerika. Daar zal de 08-verkopende Nederlandse Dealer niet zo snel last van krijgen.
Ik denk dat we de 01 en 08 een beetje moeten zien als de C en DS bij citroen, een ‘normale’ auto voor mensen die op de centjes letten, en dan een model dat de wanstaltige term ‘premium’ op zich geplakt krijgt.
@motoragent: ja bijna. Het verschil is namelijk dat Citroen de C modellen niet reserveert voor Turkije en Oost-Europa. C en DS staan vrijwel overal in West-Europa gebroederlijk naast elkaar in de showrooms.
leuk is dat…gooi je semi-achteloos je peugeot sleutel op de bar, moet je weer gaan uitleggen of je een 1 of een 8 hebt…. :mrgreen:

en het verschil tussen 0 een 00 zit hem in de vraag of de eerste 0 kinderen heeft, of moeite met instappen in lagere auto’s
Zou opzich best wel naar Nederland kunnen komen, als tegenhanger van de Volkswagen Jetta. Een motoren upgrade zou dan wel fijn zijn
Denk er een hatchback kont bij en presto, de nieuwe 308 is gereed.
Waar is de tijd gebleven dat die 0 er nog gewoon stond om de motor aan te zwengelen… of, zoals op de 607, je kofferbak te openen.
@Jansen: Bij de 508 Berline is de 0 volgensmij nog steeds om de kofferbak te openen. Altijd leuk om mensen de opdracht te geven om de kofferbak te openen, en maar zoeken…
“Modellen die nu nog geen 8 aan het eind hebben (zoals de 107 en 4007) zullen als ze vervangen worden ook een 8 krijgen.”

Een 9 is hoger dan een 8, maar omdat er ooit al een 309 (de enige met een 9 op het eind volgens mij) was kan dit dus niet, want anders zou er na de 308 weer een 309 komen. Tja…

En de 4007 wordt een 4008, maar die laatste bestaat al net maar krijgen wij niet. Het is een zelfde soort auto, maar om hem nou de vervanger van de 4007 te noemen…

Ben benieuwd welk lampje deze nieuwe nummering bedacht heeft en hoe lang hij er over gedaan heeft om dit briljante plan te lanceren!
Zal een kraker worden op de Taxi markt in die landen.
Zat vorige week nog in een ‘Pigot 504′ Taxi in Egypte.
Wat zou dat ding gelopen hebben ?
En ’t is slim van Peugeot om te proberen een deel van de markt die ze ooit verloren hebben weer terug te winnen.
Met simpele auto’s die goed rijden en betrouwbaar zijn.
Dit moest de nieuwe Simca geweest zijn,je zou er de schijt van krijgen.
Lelijk ding

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).