Peugeot en Citroën: 17% minder autoverkopen in 2012

Auteur: , 48 Reacties

2012 was een jaar om snel te vergeten voor PSA. De groep dook wereldwijd onder de 3 miljoen autoverkopen, Peugeot noteerde -19,6%, Citroën deed het iets minder slecht met -11,9%.

De cijfers komen niet als een verrassing. Beide merken zijn vrij sterk afhankelijk van de Europese markt, waar ze hongerige Koreanen en consistente Duitsers van hun lijf moeten houden, en die lag vorig jaar op zijn gat. Hieronder staan de verkopen van 2012 (1e kolom) afgezet tegenover de cijfers van 2011 (2e kolom):

Peugeot 1.700.000 2.114.000
Citroën 1.265.000 1.435.000

Totaal PSA 2.965.000 3.549.000

We kunnen dus wel stellen dat GM op zijn zachtst gezegd voor de korte termijn beroerd heeft getimed om een aandeel van 7% in het concern te nemen. Maar wie weet wat de gezamenlijke platforms brengen.

Best- en slechtstverkopende modellen in Nederland

Peugeot 4007: 7 verkopen
Peugeot 107: 15.765 verkopen

Citroën C-Crosser: 11 verkopen
Citroën C1: 9.787 verkopen

Volgende week worden de cijfers van Renault verwacht…

Foto credit: Zo verkoop je toch geen auto’s? Via autojunk.nl



48 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Echt een succes die C-Crosser -4007. Denk dat het bestverkopende jaar het jaar was dat ze werden geïntroduceerd. Toen werden alle dealer demo’s namelijk geregistreerd. Zo’n stom idee. Serieus denken dat mensen die Frans rijden voor de eigenzinnigheid en het comfort ineens in een gerebagde Outlander gaan kopen omdat er Citroen op staat. Bovendien is het ding kogelhard geveerd en zijn ook de stoelen bepaald geen CX niveau. En als klap op de vuurpijl ook nog is aanzienlijk duurder dan een Outlander (die ook nog is met meer motoren leverbaar is). De laatste nagel in de doodskist is het missen van een Diesel/automaat combi. Veruit de meeste geïnteresseerden wilden namelijk die combi. Ook een van de redenen dat je de CX-7 hier niet zoveel ziet volgens mij.
@E34M5Touring: inderdaad, net als de Renault Koleos gaat dit hier ook geen succes worden. In een SUV hoort hier nu eenmaal een 5 of 6-cilinder diesel icm automaat.
@desoper: Goede vergelijking, die Koleos. Maakt PSA alleen nog stommer, want die konden zien dat het bij Renault dramatisch uitpakte.
@mout: Koleos (2008) is later gekomen dan de C-Crosser (2007)
@E34M5Touring: Oopsy, is dat zo? Ja, je hebt gelijk.
@mout: Maakt niet uit, je punt is nog steeds geldig maar dan andersom. Ik snap niet dat Renault (ook Frans dus met dezelfde koopmotieven) na het zien van de C-Crosser en 4007 ook besloot een Koreaan om te bouwen (Samsung). En dan ook hetzelfde trucje probeert te doen. Een Laguna dash is niet genoeg.
@E34M5Touring: Mja, behoorlijk begrijpelijk toch dat ze dat doen. Als je kijkt naar het succes van de Kia en Hyundai SUV’s, dan blijkt dat er wel een behoorlijke markt bestaat voor Koreaanse SUV’s. En een Franse naam kan daarbij een extra voordeeltje geven. Waarschijnlijk dat het in Frankrijk toch wel redelijk verkoopt…
@Esprit_de_Flandre: Volgens mij heeft de Koleos maar 3j gelopen. Hij is in NL in ieder geval al niet meer leverbaar. Van de C-Crosser weet ik dat het bepaald niet het verkoopnummer was wat Citroen gedacht had. En de verwachtingen lagen zeker niet hoog. Bij de introductie voor de dealers werd al gezegd dat ze er weinig van verwachtten. Hij was ook behoorlijk duur en op geen enkele manier ‘Frans’. Doe wat met de onderstelafstelling, zet er betere stoelen in, iets om maar een streepje voor te hebben op de Outlander. Maar nee, op het front na 1 op 1 overgenomen van Mitsubishi en dan wel bij 10k boven de aanschafprijs van de Outlander gaan zitten. Want die verkocht wel als een dolle. Die gebruikten de 2.0TDI van VW als instapper diesel waardoor die veel goedkoper werd. En boden de HDiF unit aan als topdiesel. En Fransen zijn doorgaans niet zo makkelijk met de optiepakketten. Als je een C-Crosser met fabrieksnavi wilt ben je automatisch aangewezen op de Exclusive, waardoor die auto ineens 44k kost.
@Esprit_de_Flandre: Bovendien kwamen zowel de C-Crosser als de Koleos net te laat en was de grootste hype al wel over. En qua prijs is hij te duur voor de Hyundai Tuscon en Kia Sportage en qua formaat te klein voor de Sorento en Santa Fe.
@E34M5Touring: Mja, ik zeg niet dat het een goed geplande poging was, maar ik begrijp wel dat ze het probeerden. Inderdaad wat aan de late kant, en qua prijs en uitrusting weet ik het niet, want heb nooit overwogen er één te kopen…
@Esprit_de_Flandre: Dat ze het proberen snap ik. Zelfs dat ze dat met minimale investering willen doen. Maar ze zijn gewoon te kort door de bocht gegaan. En dachten dat men wel zou kopen als er maar Citroen/Peugeot of Renault opstaat. Blijkbaar niet. Zeker de duurdere versies. 44k heb je namelijk een full options C5 voor met dikke diesel en automaat. En die is wel ‘echt’ Frans.
@E34M5Touring: Volledig akkoord, maar zouden ze er verlies op gemaakt hebben denk je? In feite was er nagenoeg nul kosten aan ontwikkeling, want gewoon een ander neusje getekend, en qua productie idem, want geproduceerd op de bestaande lijn van Mitsu resp. Samsung. Enige echte kost is eigenlijk marketing.

Het verlies dat PSA nu maakt zal eerder van eigen productie/ontwikkeling komen dan van een paar gerebadgde SUV’s.
@Esprit_de_Flandre: Ik denk dat de enige die echt beter geworden is van het hele verhaal Mitsubishi is. Zij pikten her en der wat technieken mee (2.2HDiF bijv.) en kregen een mooi deel van de ontwikkeling terug. Het signaal van de importeur bij de introductie destijds was weinig hoopvol. Ook zij verwachtten weinig van de C-Crosser/4007. Maar ik geloof nooit dat ze dit verwacht hadden. Zo weinig afzet in een segment waar wel verkocht wordt. En helemaal het succes van de Outlander en het falen van de C-Crosser/4007 moet toch steken. Ik denk dat de ontwikkelingskosten inderdaad minimaal zijn. Desalniettemin denk ik dat het ze toch wel een flinke klap geld heeft gekost.
@desoper: Nah, die 2.2HDiF is behoorlijk krachtig (heb hem een tijdje als demo gehad) dus een echt zwaardere motor was niet nodig. Maar de automaat optie is inderdaad wel belangrijk voor SUV’s. En zeker de diesel/automaat combi is erg populair.
@E34M5Touring: geloof ik meteen. Maar het gaat ook om een stukje geluid en beleving.
Wanneer er een 5 of 6 cilinder de straat in komt rijden ben ik toch sneller geneigd om even om te draaien, dan wanneer de zoveelste 3 of 4 cilinder met bijbehorend tractorgeluid langs komt.
@desoper: Ja goed, maar ik koop mijn auto’s doorgaans niet zodat andere mensen omkijken. En in die prijscategorie loopt er geen 1 met een 6 pitter.
@E34M5Touring: Ze moeten de DS5 hydropneumatische vering uit de C6 meegeven + de 3.0 HDI + de bijbehorende automaat.. Dat zou een mooie auto worden..
@solmatje: Ik denk dat het percentage C5en die op bollen rijd te verwaarlozen is. Sterker nog, het gros merkt het niet eens. Wij hadden beide als demo en zowel Citroen als nieuwe klanten konden het verschil vaak niet merken. Voor de DS5 gaat dat allemaal niet gebeuren , helaas wordt het dan veel te duur. Kijk maar naar de C6. Een DS5 met zo’n motor etc. gaat dan richting die prijsklasse en helaas blijkt men dat niet over te hebben voor een Citroen. Bovendien ben ik bang dat de DS5 geen 6 pitter in de neus kan hebben. Maar ik ben het met je eens, had een mooie combo kunnen zijn.
@E34M5Touring: Jammer dat er geen 6 cilinder in past.. Ik vind het echt een auto waar een 6 cilinder in hoort. Mijn vader rijdt met die 3.0 HDI in een C6 en dat is een heerlijk rustige motor vergeleken met mijn 4 cilinder t.. Die rust hoort ook thuis in een DS5 vind ik..
Heb nog nooit een C6 gereden zonder ballen, maar is dat verschil zo klein dan, of geldt dat alleen voor de C5?
@solmatje: C6 is altijd hydropneumatisch. Met de 3.0 V6HDiF heb je de laatste versie van Hydroactive. Die zijn top. Net als de motor btw. Veel beter dan de 2.7V6. Verschil bij de C5 is niet groot. Nadeel met vergelijk is dat je de Business versie op 17inch krijgt en de Comfort (met veerbollen) op 16inch stalen velg. Wat natuurlijk bijdraagt aan het comfort. Wij hebben ze beide op 17inch gezet en dan merk je het verschil nauwelijks. Persoonlijk vond ik ze in de Comfort te soft. Als je hem in de ‘sport’ stand zet is het (vind ik) een stuk fijner.
Het goede doel zong ooit de prachtige tekst:

Jij bent precies een franse auto, mooi als in de reclame spot, maar als de motor nog wilt lopen, dan is het plaatwerk al verrot…..
@gertjan2012: dat is uit de tijd dat Japanse auto’s nog betrouwbaar, en Duitse auto’s nog degelijk waren
@desoper: De C6 van mijn baas is anders al een keer compleet over gespoten ivm roets (145.000km gelopen, nooit schade gehad). De C6 waar ik af en toe in rij (een 2.7HDI) heeft last van uitvallende koplampen, motormanagement lampje die een eigen leven heeft, en de kapjes van de koplampsproeier die er om de haverklap af vliegen. En dan heb ik het nog niet eens over de bestuurderstoel waar speling op zit, draagarmen die bij elke kleine beurt teveel speling vertonen enz enz.

*woorden van iemand die graag ooit een DS5 wil hebben*
@desoper: Laat dat Japanse gedeelte achterwege a.u.b. Denk na voor je iets zegt.
@imba: Ik weet waar ik over praat. Ik heb van 2006 tot 2009 nog een avensis 2.2 d4d d-cat in bezit gehad. Ik heb nog nooit zo’n onbetrouwbare auto gehad. En ik ben echt niet de enige die hier problemen mee heeft gehad. Als je dit gaat tegenspreken ben jij degene die niet weet waarover je praat.
En wie was het er mee eens dat Peugeot Opel moet overnemen? Never! De auto’s van opel zijn tegenwoordig mooier dan de peugeotjes. Wir Leben Autos!
@Ash: De Opel mokka zal inderdaad een daverend succes gaan worden.
Gelukkig zit er een flinke winstmarge op die 107/c1’tjes. Anders zou t misschien nog wèl veel slechter gaan dan deze cijfers je doen geloven. Oh wacht.
Tja, franse auto’s… de oudere vind ik vaak wel leuk. Ben opgegroeid met Citroens: mooie, fijne en aparte auto’s vond ik dat. Recente franse auto’s doen me weinig. Soms zijn ze best mooi. Vaak niet. Maar uniek zijn ze zeker niet meer. Een C5 is net zo saai om te zien als een Opel… De DS lijn heeft wel potentie, maar ook die missen wat mij betreft eigenzinnigheid. Maar ja, dat zie je overal, ook bij de Italianen… Winst maken in de autobranche kan praktisch alleen nog maar door massale schaalvergroting en volumes, dat gaat niet zo lekker samen met aparte en eigenzinnige merken.

Ik denk dat het roer om moet. Alle auto’s “modulair” gaan bouwen (Chassis/Aandrijflijn/Carrosserie), zodat merken uitwisselbaar worden. Bestel je bijvoorbeeld een BMW chassis met Alfa carrosserie en Mercedes aandrijflijn, oid.
C-Crosser van Citroën het slechtst, apart, had verwacht dat de C6 en C8 het slechter zouden doen, die werden nog verkocht aan het begin van 2012
PSA 300 miljoen verlies , per maand .
@Tweede Woning: echt ? De tering…maar personeel ontslaan mag weer niet :)…zie daar de spagaat van het socialisme :)
Waar de peu 206 niet aan te slepen was zie je de 208 nog niet echt veel rijden, daar hadden ze ook meer van verwacht, dunkt mij.
@massarati:

208 verkoopt juist heel goed. Beter dan de Polo zelfs. Hij is pas een paar maanden goed leverbaar dat helpt ook.

Ik verwacht dat de 208 in 2013 beter gaat verkopen dan de Polo, zeker aangezien dit al een oud model is (niet dat iemand het zou merken als er een nieuwe zou komen)
2012 Polo / 208

september 973 998
oktober 630 979
november 830 976
december 1197 621

Pon heeft de dealers weer flink volgezet zoals je kunt zien!!
@Benjamin1: Oké, dat verbaast me, we zullen zien
@Benjamin1: Juist, en dit blijft natuurlijk onvermeld.Het kunstmatig afsluiten van je jaar is één ding. Volgend jaar je oude meuk verkopen is een tweede. Zal mij benieuwen hoeveel er verkocht wordt in januari van die Polo Bluemotions. Een aantal andere feiten mogen ook zeker niet onvermeld blijven.

Sales in China Peugeot +24% (marktgroei was maar +7%)
Nederland:
Nummer 1 in zijn segment Peugeot 508 Doei passat
Nummer 1 in zijn segment Peugeot RCZ
Nummer 1 in zijn segment Peugeot 208 (vanaf Semester2)Doei Polo

Ja wereldwijd gaat het slecht. Maar geldt dat niet voor het leeuwendeel van de automerken.
De foto van de C5 is gemaakt bij Citroën Westerink in Harderwijk.
@rufctr01: Klopt;)
Allemaggies! Maja, als de EU heel belangerijk als markt is is het niet zo vreemd, gezien de economie van veel van de landen hier (ongelofelijk) naar de klote is.
Wanneer ziet PSA in dat het tijd wordt om de focus op deze landen verschoven moet worden!1!?!1! Ik gun ze echt meer succes!
Die Fransen moeten fatsoenlijke auto’s bouwen , fatsoenlijke designers aanwerven…
Vroeger waren de peugeots ook leuker en mooier
@bmwe46csl: inderdaad…
Tja als je de lease (VW-Skoda-Audi mafia) cijfers bekijkt, en de slimme Renautl Megalomaan 14% bak….. Daar zit PSA’s verlies…
Watch and learn…
Dus is PSA nou zo slecht of zijn die anderen zo goed?
@gearhead: allebei…
Toen ik vandaag bij de Peugeot dealer was even een rondje om de RCZ gelopen, moet toch zeggen dat me een hebberig gevoel bekroop. Jammer genoeg zie je ze niet zo veel rijden.
@RoT___: en ga eens naar een audi-,BMW-,vw-,…dealer… War voel je dan? İk persoonlijk zou een hebberig gevoel krijgen voor bijna al die auto’s

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).