‘Peugeot moet Opel overnemen!’ [updated]

Auteur: , 35 Reacties

Of de lamme de blinde even wil inlijven. Was getekend: het Franse ministerie van Financiën.

De Franse overheid, die vorig jaar nog met miljardengaranties voor Peugeot en Citroën (PSA) kwam aanzetten, zou hierop moeten aandringen. Dat meldt Le Monde althans. De twee noodlijdende bedrijven gingen onlangs een samenwerking aan waarbij GM 7% van PSA kocht, wat om te beginnen een drietal liefdesbaby’s moet opleveren. Maar een overname, dát zou de redding zijn.

Volgens ingewijden in de kringen van president Hollande dat de Franse overheid hier druk op wil gaan uitoefenen. PSA zou Opel voor de volle honderd procent van GM moeten overnemen. Een ultieme poging om weerstand te bieden tegen de EU-overmacht van Volkswagen.

Wordt vervolgd!

Update 17:30
– ‘Humbug!’, dixit Opel:

An Opel spokesman told Automotive News Europe that the report published on the Web site of the Le Monde daily was nothing but ”pure speculation.” The report cited French officials from the finance ministry and from within Francois Hollande’s inner circle.



35 reacties

Als ik CEO zou zijn van een automerk, zou ik me zo ver mogelijk weghouden bij gm… Als je van hun iets koopt doen ze moeilijk… Dat heeft het verleden al bewezen. Maarja, wie ben ik?
@lovethecar:
een automolesteerder?
@StijnB: net niet he, ik zou er net voor proberen te zorgen dat beide merken overeind blijven staan. Overigens heb ik niets tegen GM en PSA hoor, mijn ouders hebben altijd Peugeot en Citroën gereden en ik heb zelf een Chevrolet ;)
@lovethecar: een echte chevy spark? Dikke waguh jonguh!
Vind het toch apart, JUIST Opel en Peugeot/Citroen zijn goed op weg als het om huidige en nieuwe modellen gaat. Die nieuwe Cascada + Frans rijcomfort lijkt me geen slecht idee overigens!
@4x4wheels: ja met alleen één klein probleempje… het verkoopt niet!
@Svenska_Aeroplan_AB:

Dat is dus precies wat me verbaasd; Relatief betaalbare, compleet uitgeruste en mooie auto’s vind ik ze tegenwoordig. Hoop dat Peugeot met de 208 Gti weer een beetje in de picture komt. Heb zelf ook lang Peugeot gereden en weinig problemen mee gehad
@4x4wheels: tja de duitsers hebben nu eenmaal een naam opgebouwd en dat breek je niet zomaar meer af… Het nadeel wat ik vind bij franse auto’s is het interieur, dat is vaak onlogischer en minder goed in elkaar gezet
@darkpluisje: Dat klopt an sich wel, mijn vorige bolide was een 407 break. Niet de best sturende auto, wel heel compleet, ruim en comfy
@4x4wheels:
Dat zou ik van PSA niet willen zeggen. De 508 was in 2012 de best verkochte D-segmenter. Ook de DS4 en DS5 en 208 kom ik steeds vaker tegen.
@4x4wheels: ze zijn de laatste 2 tot 3 jaar goed bezig, daarvoor was het allemaal niet al te best. Bij Opel niet en ook niet bij PSA. Citroen doet het goed met de DS lijn en Peugeot heeft ontwerptechnisch de goede lijn weer hervonden. De Adam is net nieuw en is ook hard nodig omdat Opel laat in de niche markt springt, waar meer te halen valt. Ze zullen naar mijn mening vanaf nu wel beter gaan scoren, maar voordat je de mindere jaren terug hebt…
Citroën is mooier dan beide en moet lekker alleen doorgaan.. Jammer dat het niet kan..
@solmatje: idd steeds mooiere auto’s maakt citroen alleen die ds5 al
Brain, what are we gonna tonight? *hopeloos*
@StijnB: We’re gonna plan to take over the world! WHOEHAHAHAHA.. ;-)
Van mij mag het op 1 voorwaarde, als ze dan wel de motoren veranderen, want met deze bijtellingspercentage’s valt het niet mee voor ons..
En wie van de drie mag dan ‘premium’ worden? Want allemaal in dezelfde vijver is geen goed idee natuurlijk.

Probleem is dat alle merken een beetje premium willen worden, met Adam, DS en wat was die speciale 208 ook al weer…
Dit zie je wel meer bij linkse politici en ‘denkers’. Ze vinden geld maar vies en als iets wat je gewoon moet negeren. Gewoon subsidie geven aan PSA, gewoon een ander merk erbij kopen, gewoon dat merk dan weer subsidieren. Waar dat geld vandaan komt, who cares blijkbaar.
Zo’n beetje zoals groenen vinden dat we maar ‘gewoon’ relatief goedkope energiebronnen moeten negeren en ‘gewoon’ investeren in duurdere…
Grapjassen daar in Frankrijk.
Als ik lees van al die staatssteun die de Franse, Duitse en Amerikaanse merken krijgen… Wordt ik nog altijd boos op de hele Saab-soap!! Als Saab ook in zo’n land zou zitten waar de regels gebogen of gewoon gebroken worden… Maarja, Zweden zei ‘staatssteun is verboden’… Zuur.
Ik popel.
@glashelder: +1
VAG pompt op dit moment zo veel geld rond binnen Europa. Mark my words; Renault wordt geëlimineerd op deze manier, en VAG richt haar pijlen hierop.
De zuid-Europese markten waren voor Renault ontezettend belangrijk. Sinds de credit-crunch is dit helemaal in verval geraakt.
@pursuit: Renault is veel groter dan je denkt, het concern is een alliantie met Nissan. Daarbij hebben ze nu ook Renault Samsung Motors. Met markten als India, Rusland, China en Korea hoef je je nog niet zo zorgen te maken als het in (zuid) Europa iets minder gaat.
@pier: Je bent Dacia nog vergeten, het merk waarmee Renault al helemaal geen slechte zaken doet… Ook niet bij ons! Helaas zijn de winstmarges wel niet zo hoog door de lage prijzen, maar dat zullen de verkoopaantallen wel compenseren denk ik.
@pier:
Helaas zijn jullie nog niet zo goed geïnformeerd ;)
@pier:
De overname van DACIA heeft al voorkomen dat Renault Failliet ging. Google dat maar eens, Arcelor Mittal was daar heel duidelijk in.
http://www.nineoclock.ro/arcelormittal-galati-ceo-dacia-saved-renault-from-going-bankrupt/
het lijkt net een horde cayenne-crossdressers.
Begrijpelijk, mooie kans om Opel nu voor relatief weinig knaken te kopen. Economies of scale lijken wel realiseerbaar.
Maar ook compleet onbegrijpelijk, want Opel overnemen helpt PSA nu geen biet om uit de rode cijfers te komen. Als je al iets koopt, koop je iets in China of de VS, waar je nu winst kunt maken en daarmee je Europese verliezen kunt opvangen. Kijk hoe Fiat dat heeft gedaan met Chrysler.
Als Opel Frans wordt zal ik met nog meer zekerheid geen Opel meer kopen. Dat is zeker.
Dat kan nooit wat worden. zowel de PSA als Opel verkeren in een bijzonder wankele positie en voordat er überhaupt synergievoordelen behaald kunnen worden ben je een behoorlijk aantal jaren verder. Jaren waarin het verlies alleen maar verder oploopt. PSA kan zich beter richten op het vergroten van hun marktaandeel in China, een van de weinige groeimarkten.
dan heb je eigenlijk 3 merken onder 1 dak die in dezelfde markt zitten, denk niet dat dit zo goed is, wagens gaan elkaar beconcurreren dan
300 miljoen eurotjes verlies , per maand , voor PSA……
Waar is dat nu voor nodig??? Ik zie al genoeg lelijke franse auto’s en lelijke opels wil ik zkr niet zien!!!!
Leuke foto met die fel gekleurde Opeltjes 500!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).