Hela, zien we daar plots een supercar van Peugeot uit de teasermolen opduiken? De Fransen lijken het op de heupen gekregen te hebben en gaan op Lamborginiaanse wijze tekeer met een conceptcar die binnenkort wordt onthuld.
Via onze Spaanse AB-collega’s druppelen de eerste teaserplaatjes en stukjes info van de Onyx Concept naar buiten – een typeaanduiding die Peugeot eerder aan een RCZ-uitgave hing. De Onyx Concept lijkt echter een stuk bruter te worden, met een vermogen dat richting de 400 pk kruipt. De paarden zijn afkomstig van een in het midden geplaatste 1.6-liter THP, opgevoerd tot 256 pk en in verbinding gezet met de achterwielen. Tussen de voorwielen zorgt een elektromotor voor de overige pk’s -sommige bronnen spreken van 120 pk- en maakt de Onyx Concept daarmee een 4WD. Het verbruik van de met LED-lampen getooide Onyx zou, zoals het een concept betaamt, lekker laag moeten uitvallen: 4l/100 km.
Gezien de deplorabele staat waarin PSA lijkt te verkeren is een supercar wellicht niet de meest handige move voor Peugeot. We zijn benieuwd of deze Onyx de status van ‘concept’ daarom ooit zal ontgroeien. Wij zullen bij de onthulling op de Autosalon van Parijs echter een tegen PSA gerichte demonstratie opzetten, getiteld Breng Eerst De GT Concept In Productie, Dan Lullen We Weer Verder.
62 reacties
http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/01047/Bikkel_Sportscars__1047760q.jpg
Daarnaast zie je heel vaak auto als ‘concept’ op een beurs staan waarvan eigenlijk al de beslissing genomen is om het ding zo in produktie te nemen, met hooguit een paar kleine detailwijzigingen. Dat zijn dus eigenlijk geen concepts meer.
Aan de andere kant heeft juist Citroen er een handje van om concept cars uiteindelijk in produktie te nemen – zie bijvoorbeeld de C6, DS5, en binnenkort de DS9.
http://i.imgur.com/ERgHz.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f2/Peugeot_405_front.jpg
Behalve dan dat de 405 al op de markt was voordat de Oxia daglicht zag. ;)
Soms, heel soms zijn het net duitsers daar bij Peugeot….
Wij duitsers zijn gewoon saaie trendvolgers, misschien dat ik me daarom wel thuis voel in deze “duitse provincie”.
Ik sluit mijn ogen dan ook niet voor de feiten die bewijzen dat Fransen en Engelsen meer inovaties op hun naam hebben dan wij Duitsers.
PS de Z1 is een ontwerp van een Nederlander trouwens.
Leuke auto maar op de gadget deuren en de thermoplastische bodypanelen na geen inovatieve auto.
De R8 is gewoon een slap aftreksel van een Gallardo en de Z8 is een mooie auto waarvan ik uit ervaring weet dat hij best indrukwekkend rijdt maar daar zit totaal niets revolutionairs aan.
Ik noem Peugeot bijna Duits omdat ze net zo’n conservatieve modelpolitiek hebben als bv Audi.
Waar heb ik dat toch eerder gehoord?
http://cdn.wikimg.net/strategywiki/images/c/c1/Pokemon_095Onix.png
Zelfs van Franse auto’s kun je dan nog een redelijk sportieve auto maken.
Het mooiste is nog dat die marketing kneuzen bij Aldi niet door hadden dat A1 het grootste stuk papier is en A8 amper groter dan een postzegel….
Ja Onyx is een mineraal. Erg origineel inderdaad.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/80/Onyx.jpg/264px-Onyx.jpg
Bouwen of niet, wie weet brengt het wat moois voor de toekomst…
Lanceer dan een uniek, nieuw merk voor dit soort wagens.
Ze kunnen nooit een totaal pakket bieden maar waar ze op letten doen ze tegoei.
Deze concept gaat waarschijnlijk geweldig zijn maar waarschijnlijk enkel te besturen zijn door mensen met 1 arm of zonder hoofd of…
Dat peugeot goede sportwagens kan bouwen twijfel ik eigenlijk niet aan gezien hun successen op Le Mans, daar hebben ze toch wel aardig wat ervaring mee opgedaan. (Imo was de laatste echte ‘sportwagen’ van peugeot een kleine hot hatch nml de 205 GTI met de b-groep roots)
Wat je ziet met hun 508 is toch wel dat ze meer en meer de richting uitgaan op vlak van interieur zoals de duitse merken, wat in mijn ogen wel een stap in de goede richting is. Doe zo maar lekker verder!
Knikker hier een fatsoenlijk motorblok in, en breng het op de markt voor een tonnetje of 4, zeker wel dat het een succes word.
Met dit ding wil Peugeot terug naar LeMans maar in de hybride-klasse daar ze de handdoek hebben gegooid in de top-klasse.