Pon behaalde vorig jaar een omzet van bijna €6 miljard

Auteur: , 62 Reacties

Dat leverde een nettowinst op van €198 miljoen (+11%), niet verkeerd voor het verkopen van een paar auto's.

De meeste mensen denken dat Pon Holdings zich alleen maar bezig houdt met het verkopen van VW, Audi en andere VAG producten in Nederland, maar ze doen veel meer. Bij Pon werken bijna 11.000 mensen verspreid over 250 vestigingen in 20 landen. Ze verkopen niet alleen auto’s in Nederland.

Uiteraard zijn ze de Nederlandse importeur van Volkswagen, Audi, Seat, Škoda Porsche, Bentley, MAN, Caterpillar en Motrac. Maar ze zijn ook de Nederlandse importeur van Continental en eigenaar van Reifen Gundlach ,Summa Tyre en Euro-Tyre. Tevens bezitten ze de nodige dealers en bijvoorbeeld leasebedrijf Dutchlease.

En sinds enige tijd zijn ze ook nog eens actief in de fietsbranche. Pon is namelijk eigenaar van Gazelle, Derby Cycle en Cervélo.

Die omzet van €5,9 miljard (+17% tov 2010) en bijbehorende winst is dus niet alleen afkomstig van het verkopen van Golfjes en Leon’s. Voor dit jaar is de verwachting dat het concern nog verder zal groeien. (via: quotenet.nl)

PS Heb je interesse in wat Pon allemaal doet? Kijk dan eens HIER.



62 reacties

HOLY F*CK! =_=”
Ik denk dat ze een goede kans maken om de import van Lamborghini en Bugatti ook binnen te halen. Voldoende kapitaal zal het probleem niet zijn…
..ik ben dus 1 van die vele mensen die dacht dat pon holdings niet zo breed georiënteerd was als daadwerkelijk blijkt..
@bigcar:

had je daar nog niets over gevonden, om vervolgens over te tikken, en net te doen of je de wijsheid ook in pacht hebt?
@rechercheur:

Dit gaat toch niet over die 3FM quote of zo he :P?
@rechercheur: jou stijl dus, overtikken om wijs over te komen.
No big deal… Of toch wel
Nou nog een artikeltje hoe ze de dealers(?) naaien door alle auto’s op continental banden te zetten zodra ze binnenkomen.
@Benjamin1: wat zit er normaal onder dan? En hoe kom je daar nou weer bij??
@johanhummer9: het is waar… alle auto’s komen op fabrieksrubber binnen, dan trekt Pon de banden eraf en gooit er Conti onder en verkoopt de auto’s. De “fabrieksbanden” gooien ze de markt op..
@w0o0dy: Als jij een automerk en een bandenmerk had… wat zou jij dan doen? Juist…
@johanhummer9: normaal zit eronder wie op dat moment het goedkoopst levert aan VAG van een lijst met goedgekeurde bandenleveranciers.
@Benjamin1: Kun jij mij dan vertellen wat de dealer aan extra kost heeft als er Continental banden op de auto worden gezet??

Heb je ook al gedacht dat dit voor een dealer beter kan zijn aangezien ze nu minder verschillende type banden op voorraad dienen te hebben, dus een kleiner banden magazijn. Dat maakt pas heel erg veel uit in de kosten voor een dealer.
@PVO: voorraad heeft alleen maar te maken met velgmaat en misschien snelheidsindex. Als Volkswagen alle auto’s alleen maar levert op 195/45R16V scheelt dat inderdaad. Verder is het gewoon een extra kostenpost voor de dealers die het al zo moeilijk hebben.
@Benjamin1:

Kletspraat …. graag onderbouwen. Dus vertel eens hoe groot die “extra” kostenpost voor de dealer zou zijn. Graag cijfertjes, geen gebakken lucht!
@rechercheur: niemand heeft die cijfers, maar auto direct uit fabriek naar dealer is toch altijd goedkoper dan dat Pon even aan de bandjes zit? Die auto’s zullen er echt niet goedkoper van worden en alle winst die eventueel uit de schaalvergroting komt ( omdat Pon heel veel bandjes koopt bij Continental en de andere banden ook verkoopt) verdwijnt dat toch echt in het handje van Pon en niet in het handje van de dealer.
@Benjamin1:

Jammer dat je redenatie niet verder komt dan dit, en bestaat uit louter aannames. Dus je verhaaltje raakt kant noch wal ….
@Benjamin1: Klopt, ik heb een rondleiding gehad en daar werd het exact zo verteld. In de VW fabriek mogen 3 banden leveranciers leveren. Continental, Michelin en Bridgestone. Die hebben een contract met VW. Komen de auto’s voor NL dus in Leusden binnen op Conti’s dan is het ok. Maar komt er een batch binnen die op Michelins of Bridgestone’s staat, dan trekt Pon die er in een bandenstraat op het losterrein (heb er binnen bij staan kijken) vanaf. Iedere VW gaat op Conti’s naar de dealer. De Michelins en Bridgestone’s worden inderdaad in de handel gedumpt.

Hetzelfde met leer. Als je bij de dealer een auto besteld met leer af fabriek, dan besteld Pon hem zonder leer bij de fabriek. Dan komt de auto met stof naar NL. Ook op het terrein is een leeratelier. Daar halen ze heel de auto uit elkaar en voorzien hem van leer. Dan gaat die naar de dealer.

Daar had ik echt een wrange smaak van in mijn mond. Heb het ook echt 3x gevraagd van “altijd? echt waar?” “Echt waar”. Ik vind het vreselijk. Jouw nieuwe auto, nog in het plastic.. etc.. het hele interieur is er al uit geweest, stoelen, bank, deurpanelen, alles is al los getrokken geweest.
@johanhummer9:

Het klopt wel, is ook al jaren bekend.

Het is helemaal geen kostenpost voor de dealert, die krijgt gewoon een auto met banden eronder. Het is wel pure winst voor PON. Zijn de bandjes versleten dan gaan er vaak weer exact dezelfde onder. Dus Kassa! voor Pon ipv voor bijvoorbeeld de Michelin man…
@clubbtraxx:

Inderdaad! Dit doet Pon alleen om de vervangingsvraag te stimuleren. In meer dan de helft van de gevallen gaan er bij vervanging weer dezelfde Conti’s onder, dus kassa …..
@rechercheur: je wilt niet weten hoeveel herrie doe continentals leveren! De winterbanden (michelin) zijn veel stiller dan de zomerbanden van continental.
@loopjes: heb niet heel erg gemerkt dat de 245/40/18 banden extra veel geluid maken dan de Michelins 225/45/17. Mijn bridgestones potenza’s 225/40/18’s maken aardig wat geluid.
@loopjes:

Ik heb SportContact3 onder de Mini Cooper van de fraulein liggen, werkelijk niets mis mee ….
@rechercheur: Bullshit, alsof het die leaserts ook maar een drol uitmaakt wat voor banden eronder gaan. Auto vanuit fabriek direct naar dealer is altijd goedkoper dan dat Pon nog even aan de bandjes zit.

@rechercheur: VAG is een religie voor jou zeker, zelden zulke oogkleppen gezien!
@Benjamin1:

Ja zeker wel, ik ben een ‘leasert’ en kan bij Profile Tyrecentre gewoon aangeven welke banden ik er onder wil hebben, binnen een bepaalde prijscategorie. Als er bandjes onder zitten waar ik tevreden over ben, dan komen er die onder de leasebak weer gewoon opnieuw onder bij vervanging. Dus je argument klopt niet …..
@rechercheur: 1 op de 10.000? Die dat vragen bij de Profile?
@johanhummer9: Daar heeft Benjamin wél gelijk in. VW monteerd zelf nét waar ze de voordeligere deal in gemaakt hebben (Michelin/Bridgestone etc.). Hier in Nederland steekt PON steevast Conti’s onder ‘hun’ auto’s.
Maar het succes daarvan is ook een gebrek aan interesse/kennis van hun klaanten. Ik heb al wat nieuwe VW’s versleten en die zijn stuk-voor-stuk op Michelins afgeleverd. Het kinstje is niet zo moeilijk. Je laat de auto volledig op offerte zetten en op het moment dat de verkoper je de kopie geeft om de verkoop te ondertekenen zge je; Ow ja ! Was ik nog vergeten, de auto moet wél op …… (michelins in mijn geval, maar doe vooral je eigen voorkeur) afgeleverd worden. Er is géén verkoper in de hele wereld die dan de verkoop afzegd. :P
Maar ‘naaien’? Ik vind van niet. Slim, jazaker ! Het is aan de uiteindelijke klant wat hij wil.
@TSI-tje: Uiteraard, ik heb mijn eigen auto op Continentals laten zetten aangezien de fabriek ze aflevert op wat op dat moment het goedkoopst is, vaak Hankook.


Conclusie blijft dat Pon dit niet zou doen als het geen geld op zou leveren en in dit geval kost het de dealers gewoon geld. Hoeveel dat precies is weet niemand, maar iedereen weet wel dat dealers het steeds moeilijker hebben en dat de importeurs daar ook deels de reden van zijn. Denk hierbij aan minimaal zoveel auto’s op kenteken, slechtere financieringen etc etc.
@TSI-tje: En toch is dat iets wat de dealer moet regelen, die banden. Jouw VW komt uit Duitsland op Michelins. Die wil jij! Toch trekt PON die er af en gaat die op Conti’s naar de dealer. Die trekt er dan weer Michelins omheen.. wat achterlijk he.. heb deze vraag ook gesteld. En zo gaat het. Ze zeggen niet “deze klant wou Michelins, dus deze kan zo op de transporter”
@Freewarefreak: Nee, dat klopt, ben ik volledig met je eens ! Het is gewoonweg stom. Maar het schijnt nogal moeilijk te zijn om dat op de ‘normale’ manier te regelen.
Uiteindelijk, voor mij als klant, maakt het geen bal uit.
Laat de dealer het maar regelen, doet’ie ook nog wat voor z’n centen .. ;)
@johanhummer9: Normaal zit er Hankook onder, af fabriek. Zoek maar op OEM, Hankook en VAG.
@mout: Herstel: Uit Duitsland gaan ze inderdaad met van alles en nog wat eronder de wereld in. Michelin, Hankook, en zelfs af en toe Conti.
198 miljoen winst op een omzet van 6 miljard? Das ook sneu! Dat is net 3%

Het bedrijf waar ik werk heeft met een omzet van 1,1 miljard, 103 miljoen netto winst geboekt.
@ds3thp: In een extreem moeilijke markt? En doen ze dat jaar op jaar? (btw wie?)
@w0o0dy: ik werk voor Mammoet!

En om de andere vraag te beantwoorden, ja netto winst ligt ieder jaar rond de 10%

Vorig jaar trouwens wel voor het eerst meer als een miljard omzet.
@ds3thp: Gefeliciteerd ;).. gaat enkel over wat men over een langere periode doet, nog geen 10% marge is ook redelijk magertjes trouwens.
@ds3thp: t.u. Toevallig ?
sinds de overname van Caterpillar is er ruim een miljard aan omzet bijgekomen… op die manier gaat het hard natuurlijk…

Denk wel dat de nederlandse monopoliepositie voor VAG ook erg positief uitwerkt op de winst.. nergens zijn de producten zo “overprized” als hier.
@w0o0dy: Inderdaad. Je verkoopt een paar keer wat zwaar materiaal en je vist.weer een miljardje bij.

Maar het is bijna beangstigend hoe ver PON eigenlijk zit. Geweldig businessmodel, maar bijna kwaadaardig.
@w0o0dy: vraag het me af, percentage vreemd vermogen is niet te hoog hoop ik voor ze.
@Benjamin1: vreemd vermogen van PON valt op zich wel mee denk ik
integralechubasco
@w0o0dy: LOL welcome back… eindelijk wat toegevoegde waarde hier…
En maar janken dat het slecht gaat met de auto industrie :P Nah t gaat wel slecht. (look at PSA)
PON is gewoon een heel mooi bedrijf. Ik wist al een tijdje dat ze zoveel deden. Goed ondernemerschap daar!
Goh ,zo’n vent zal maar geld aan je verdient hebben…
@norge:

Ja, vies hè, mensen die succesvol zijn en geld verdienen ….

Die lui moeten trouwens wel oppassen, anders komt er een zeerover (met gouden oorbel) voorbij varen, en die steelt vervolgens je centjes …
@rechercheur: Hebben ze dan geen kanonnen op hun schip?
@rechercheur: moet jij nou werkelijk ALLES kritiekloos verdedigen wat VAG ademt?

Ik hou persoonlijk totaal niet van monopolistische ondernemingen die met kartelachtige constructies, oneerlijke aanbestedingen en mediacensuur marktaandeel kopen en daarmee (soms) kwalitatief betere merken uit de markt drukken.

Het is gewoon niet gezond wanneer 1 bedrijf op die manier zowat een hele keten (banden, auto’s, lease) in handen krijgt, op langere termijn zeker ook niet voor de consument
@kevlard:

Wat is er dan slecht aan voor de consument?
Daarbij vind ik je stelling dat er kwalitatief betere merken uit de markt gedrukt worden ook heel bot, die mag je ook toelichten.
Daarbij zou je toch ook al moeten doorhebben dat wanneer Norge wit zegt Rechercheur zwart blaakt (en andersom).
@kevlard: compleet mee eens, laat @rechercheur lekker zedenzaken oplossen.
@rechercheur: Pssst, ik wil niet rot doen, maar je bent het ditmaal per ongeluk met @norge eens. De stijlvorm heet ‘ironie’.
Als er ooit een onderzoek gedaan wordt naar het verband tussen ‘ironie herkennen’ en ‘beroepsgroep’, heb ik een stil vermoeden van de uitkomst.
En dat geldt ook voor ‘ironie’ en ‘favoriete automerk’.
@mout: Nou niet alles verraden he ? :mrgreen:
Wist niet dat Pon zo breed georiënteerd was. Toch wel nette resultaten.
En vergeet niet dat de legendarische volkswagen T1 niet mogelijk was gemaakt dankzij PON.
Wat is het e-mail adres om een tip te sturen naar autoblog?
@Harry1994: [email protected]
Kan je gewoon terugvinden door onderaan de pagina op “Over ons” te klikken…
Het gaat over PON, dus het is niet geheel off-topic haha
@Robbie, Motrac is de naam van de importeur van Linde Heftrucks en Intern transport materiaal, alsmede Linde Hydrauliek. Motrac is geen merk wat geïmporteerd wordt.
Als.je leren bekleding in je auto bij pon besteld.. Dan komt er een auto met stoffen interieur. Bij pon bekleden ze hem met leer.. Waarom geen idee! (wist iemand mij te vertellen die.in ht concern zit of zat…)
@lamborgfan: Zal misschien zijn om een deel van de BPM te omzeilen en zo auto’s goedkoper aan te kunnen bieden?
Naar mijn mening een waardeloze importeur die de merken VW/Audi ect. niet waardig is.
Het enige wat zij graag doen is zo veel mogelijk geld verdienen. Service naar klanten? dat kennen ze niet bij PON.
Niet slecht lijkt me zo

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).