PON (VW) neemt aanzienlijk belang in Greenwheels

Auteur: , 46 Reacties

U kent ze ongetwijfeld: de rode Peugeootjes 107 met groene bestickering van Greenwheels. Dikke kans dat dat over een tijdje allemaal VW's/Seats/Skoda's zijn (de up!/Mii/Citigo), want PON heeft zich zojuist voor een 'substantieel deel' ingekocht bij de autodeelservice.

En dat is weer een stap verder richting de World Domination voor PON. De veelvraat snapt heel goed dat stilstand achteruitgang is, en groeit door. Na het overnemen van het importeursschap van Bentley, en het compleet overnemen van de Nederlandse politie-aanbesteding is Greenwheels de volgende partij die aan de uitdijende portfolio wordt toegevoegd.

Details over de deal zijn niet openbaar gemaakt, dus we weten niet of het een minderheids- of meerderheidsbelang is. Wel wordt vermeld dat ‘Greenwheels een zelfstandig opererend bedrijf binnen het Pon-concern blijft, en dat de oprichters aanblijven als directie van het bedrijf.’ Ik vermoed echter dat de Letter of Intent omtrent Peugeot EV’s nu de prullenmand in gaat, evenals de 107’s.

Een slimme zet van Pon als je het mij vraagt: met 2.000 duidelijk herkenbare auto’s heb je mooie exposure, en bovendien kan het helemaal geen kwaad voor je groene credentials. Hoewel Greenpeace daar anders over zal denken, maar daar liggen ze in Leusden niet wakker van lijkt me.

Meer informatie vind je op Groen7.nl.



46 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Tja gewoon verkopen is natuurlijk onmogelijk.
Lease ,politie ,green wheels is dan de redding.
@norge: weet je welk merk op dit moment nummer 1 is qua particuliere verkopen? Kia! Zullen toch ook weinig mensen denken…
@Svenska_Aeroplan_AB: Hoho, kia heeft een enorme doelstelling maar de verwachtingen zijn dat ze totaal niet kunnen voldoen aan de verkoop.. Puur in cijfers qua particulieren verkoop staat kia volgens mij op de 5e of 6e plaats
@darkpluisje: klopt niet wat je zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:

Mwhahaha, zo lust ik er nog wel een paar. Kun je ook specificeren welk merk het beste verkoopt bij particuliere 50plussers met rollator? Daar zal Kia het vast ook bijzonder goed doen.

En dan nu even terug naar de werkelijkheid;

Autoverkopen 1e kwartaal 2012 (NL)
1. Volkswagen
2. Ford
3. Peugeot
4. Opel
5. Renault
@rechercheur: Svenska heeft het over particuliere verkoop, jouw staatje is alle verkoop, dus ook lease er bij.
@Larick:

Ja duh, lees de eerste drie regels ….

Lekker belangrijk “particuliere verkoop”, onwetende consumenten die in de garantietrukendoos van Kia trappen. Fleetowners weten wel hoe een calculator werkt en wat een auto mag kosten, daarom weinig Koreaans spul bij zakelijke rijders …
@rechercheur: ook gewoon onwaar. Je hetze tegen de Koreaanse merken schaadt je objectiviteit behoorlijk… Kia heeft de hoogste restwaarde op dit moment, gebruikskosten zijn extreem laag. Ze hebben op een verouderde Cee’d na alleen nog nooit een goede propositie op de zakelijke markt gehad. Met de nieuwe Rio en Cee’d die eraan komt zal ook dat rap veranderen.
@rechercheur: en zet de groeicijfers er eens bij? Kia 88% groei, in een dalende automarkt! Vorig jaar top 10, nu de 6e plek! Toyota ingehaald! En dat allemaal met ‘gewone verkopen’. Geen groot-zakelijke markt, amper rentals en ga zo maar door… Heb niks met Kia als merk, maar vind het vanuit mijn vakgebied (marketing, veel in de automotive) ra-zend knap!!
@Svenska_Aeroplan_AB: 95% interesseert het geen aars waar die in rijdt.. Alleen de prijs boeit.. Daar heb je je verklaring.
@kaasboerin: dat klopt, maarja, dan zijn er nog wel meer merken… Kia pakt met name veel Opel- en Toyota klanten. Is dus het nieuwe no nonsense merk. Aan de andere kant lopen ze natuurlijk enorm voor op bepaalde gebieden, met name electronica. Kijk naar Samsung, lachte een paar jaar geleden ook iedereen om… Ook niet vergeten: zuid Korea is een zeer modern land, 10x moderner en rijker dan Duitsland ofzo. Nee, die groei zet nog wel even door!
@Svenska_Aeroplan_AB:

88% groeien is natuurlijk ook niet heel bijzonder als je eerder vrijwel geen marktaandeel had….

Even er referentie: Volkswagen verkoopt in NL nog steeds het dubbele in aantallen, en dan bedoel ik het merk VW, zonder andere merken. Ferrari is overigens met 128% gegroeid, om maar eens aan te geven dat procentuele groei weinig zegt ….
@rechercheur: klopt, maar de afgelopen 4 jaar steeds verdubbelen is wél bijzonder! Van nummer 10 naar nummer 6 is héél bijzonder. En dit is een wereldwijd beeld he. Volgens mij moet Kia eerst 2e of 3e in dat lijstje staan wil het bij jou doordringen… Nou, ik geef het nog een jaartje of 3, dan is het zover.
@Svenska_Aeroplan_AB:

Nog een jaartje of drie, en Kia-rijders beginnen door te krijgen wat die garantie nu echt inhoudt, dus ontevreden kopers ….

Snel marktaandeel winnen is geen kunst, van nul naar een beetje, dan het dubbele van een beetje, en daar het jaar opvolgend weer wat bovenop. Niet bijzonder, aantallen zijn nog steeds niet genoeg voor een stevige top 5 notering. De kunst is om jarenlang in de top 5 te blijven. Zo ver is het nog lang niet, dus ….
@rechercheur: we zijn het niet eens, laten we het daar maar op houden… Ik vind het razend knap (en de hele automotive wereld ook) maar ach, we zullen wel zien hoe het loopt toch?
@Svenska_Aeroplan_AB:

hahaha, jij bent tevens sprekers namens de gehele automotive-sector. Get a life, …. en ga even door studeren voor je Nima C.
@rechercheur: wat een heerlijke objectieve, volwassen en onderbouwde reactie weer van je.
@Svenska_Aeroplan_AB:

Dan moet je niet zo enorm interessant proberen te doen, alsof je namens de gehele Nederlandse automotive-sector zou spreken, wijsneus ….
@Svenska_Aeroplan_AB: volgens mij was Opel vorige maand nummer een?
@meneersander: dat kan kloppen, maar dat is weer de oude Opel truc: gewoon de helft van je onverkochte voorraden registreren… Dat bijt nog wel een keer terug.
@Svenska_Aeroplan_AB:

Helemaal eens,ze doen het gewoon erg goed. @rechercheur, particuliere markt niet interessant? Enkel 15% van nieuwe registraties in Nederland betreft een lease auto (VNA). Dus ik volg jou even niet.
@pursuit:

Lekker belangrijk, kleine koekblikjes verkopen, onderkant van de markt, weinig marge op nieuwprijs, weinig kilometers per jaar, dus weinig onderhoud. Daar kan de schoorsteen van blijven roken .. niet dus!

Middenklassers zijn veel interessanter om marge te maken ….
@rechercheur:
Jij snapt het niet helemaal, je verkoopt zeker was machines. There is power in numbers, en de realiteit is toch dat de verkoopcijfers gedomineerd worden door het A- en B- segment. Zeker zakelijk gezien heeft er een schifting plaatsgevonden waarbij het D-segment minder pouplair is. En terecht, in Nederland reed iedereen met een visistekaartje tien jaar terug in een Passat.
OT, KIA doet het gewoon knap. Ik zou er nog niet dood in gevonden willen worden maar feit is wel dat 15 jaar geleden niemand dit had durven voorspellen.
@Svenska_Aeroplan_AB:

Oude Opel truuk? …. Kroymans-groep deed niet anders, en o.a. Fiat nog steeds. Een nagelnieuw 500’tje met kenteken van 2011 was in januari zo gevonden ….

Ow ja, Hyundai is weer een paar % in marktaandeel gezakt gedurende Q1-2012, Kia kannibaliseert op het moederconcern, en pakt nauwelijks marktaandeel van Opel af …. goed bezig!! hahahaha.
@norge: simpele… leasen is ook verkopen. Als alleen ‘normale verkopen’ zoals jij t noemt mogen meetellen (belachelijke irrelevante spelregel), dan haal ook ff alle particulieren uit de cijfers die hun auto financieren, want dat telt dan ook niet. Samenwerking met politie en de firma van dit artikel is gewoon een strategische zet. Telt zeker ook niet, want VW heeft personeel aangetrokken dat hier verstand van heeft…
Die willen natuulijk gaan concurreren met Car2Go?
Is het al op AB.nl geweest dat ze ook Schiphol al hebben overgenomen? Alle (normale) voertuigen daar wordt VAG.
@Svenska_Aeroplan_AB: Die mogen ze hebben. Nu rijden ze namelijk Citroën en die gasten weten echt alles stuk te krijgen.
Doe mij liever en Toyota Aygo, gaare speelgoed auto die vw up tffuuu!
Wat staat er nou porn neemt aanzienlijk…
Wel wordt vermeld dat ‘Greenwheels een zelfstandig opererend bedrijf binnen het Pon-concern blijft, en dat de oprichters aanblijven als directie van het bedrijf.

Kan bijna niet anders dan een meerderheidsbelang, als je het zo leest.
Groene citigo’s over een jaartje?
Photoshop time!!! Anyone??
Superchill! Kom maar op met die VAG’jes
Wordt er allemaal niet beter op dus.. Heb eenmalig in een VW fox gereden en dat vond ik eigenlijk gelijkstaan aan pure zelfmoord.
@Vreddy_B: beetje overdreven wat je zegt. De Fox is weliswaar n Braziliaans budgetautootje wat net niet mee kan met de Europese eisen qua materiaalkeuze en luxe, maar zeker geen slechte auto. Ook is deze auto niet te vergelijken met de rest vd hier geleverde VW producten.
Ik lig in Leusden sowieso niet wakker ’s nachts….en PON al helemaal niet :lol:
Toch slim, je begint een ‘groen’ bedrijf. Gaat een hoop subsidie lospeuteren bij de overheid. Daarmee groei je snel door. Vervolgens verkoop je het voor een hele smak geld en mag je blijven werken omdat het je hobby is
utr1984 via Android app
Nou mooi, rijdt stuk beter dan 107 :)

Over verkoopaantallen: hoeveel leasemaatschappijen dwingen je om enkel VW te rijden en hoeveel huurbedrijven kopen VAG spul in… Zonder al dat soort dingen zouden bepaalde merken het een stuk minder goed doen.
@utr1984: vrijwel geen enkele leasemaatschappij dwingt je VW te leasen. VW’s hebben een hoge restwaarde daarom een lage leaseprijs en dat maakt ze interessant in de lease.
utr1984 via Android app
Ik spreek regelmatig leaserijders en onlangs was er weer 1 die baalde dat ie niet meer een Laguna mocht rijden, maar enkel kon kiezen uit VAG spul
@utr1984:

Moet ‘ie een andere baas zoeken, of stoppen met zeuren …..
@utr1984: je zal altijd zeikerds houden, neem nou Norge… ;) Om Laguna rijders te pleasen zou VW de stuurbekrachtiging wat beroerder af kunnen stellen, n gezapig weinig communicerend onderstel monteren, lelijk plastic wat stinkt erin plakken en wat stoelen met matrasvulling vastschroeven…
@wobwobgaserop: klopt, en Alfa’s roesten al in de folder…
@Svenska_Aeroplan_AB:

Zozo, dat is is gewaagde uitspraak voor iemand die namens de gehele Nederlandse automotive-sector spreekt …..
Kia is gewoon super bezig. Gelukkig dat het materiaal ook goed in orde is en de ontwerpen niet al te lelijk zijn.
Waarom Saab aeroplane ab wel gelijk heeft omtrent Kia is dat je niet alleen artikelen moet lezen maar om je heen kijken.

Kia is geen heilig automerk. Men valt op de 7 jaar garantie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).