Porsche 911: zo houd je de verschillende versies uit elkaar

Auteur: , 40 Reacties

Er is geen auto die zo gediversifieerd is als de 911 van Porsche. Voor de consument goed nieuws, want zo is er voor elk wat wils. Van instappers die iets meer dan een ton kosten, tot circuitraketten die maar niet ophouden met in waarde stijgen. We vonden het daarom weer eens tijd worden voor een korte cursus Herken de Porsche.

Alle Porsche 911's: zo houd je ze uit elkaar

En dat is handig voor autospotters, maar onmisbaar voor de golddigger die vlees keurt op basis van uiterlijke verpakkingen. We beperken ons tot de 911’s die momenteel nieuw worden geleverd bij de dealer. Ofwel, vrijwel alles van de 991-lichting. Geslepen golddiggers weten immers dat de 997 oud nieuws is, evenals de bestuurders.

1. 911 Carrera
911 Carrera
De instapper. Voor wie wel Porsche wil rijden, maar geen extra geld wil uitgeven voor de Carrera S. Veelal gereden door newbies met nieuw geld, of de Porsche-connaisseur op leeftijd die weet dat pk’s boven een bepaald level irrelevant zijn. Je herkent hem aan horizontale gleuven in de luchtopeningen en een motorkap vol verticale louvres.

2. 911 Carrera S
911 Carrera S
Dit is het model dat je vaker zult tegenkomen. Meer vermogen (420 pk ipv 370) pk en te onderscheiden door rode lak op de remklauwen. Een duidelijker verschil zijn de dubbele uitlaten aan de zijkanten. Je hebt ze ook met gecentreerde pijpjes in het midden (zie foto bovenaan), dat ‘ie is uitgerust met de optionele sportpijp. Golddigger-rating: wie hier in rijdt zit minstens vijf keer per jaar in het buitenland.

3. 911 Carrera (S) Cabrio
911 Carrera Cabrio
911 Carrera S Cabrio
Nagenoeg hetzelfde als eerdere genoemde 911 Carrera, maar dan met een stoffen klapdak. In 100 procent van de gevallen bestuurd door mannen (m/v) met een wijkende haargrens. Handig voor gouddelvers, die vallen hierin meer op. Hetzelfde recept is toegepast op de Carrera S.

4. Porsche 911 Targa
Porsche 911 Targa
Porsche heeft de breedgeheupte 911 4(S) uitgerust met de aloude Targa-beugel en gaf de auto een doorlopende achterruit mee. Dit is Porsche-design op z’n best.

5. Porsche 911 Turbo
Porsche 911 turbo
De échte Turbo, hier wordt het interessant. Hij is 8 centimeter breder dan de Carrera’s, de wielbasis is met 10 cm verlengd, hij komt met grotere koelopeningen in de voorbumper, en heeft in zijn brede heupen twee gapende gaten voor luchttoevoer. De velgen zijn ook modelspecifiek, al kun je daar niet altijd op afgaan. Bij de spoiler aan de achterkant en de vier uitlaatpijpjes kan dat meestal wel.

6. Porsche 911 Turbo S
Porsche 911 Turbo S
Zodra er geel op de remklauwen zit en de wielen gecentreerd worden met een centrale moer, weet je dat je met een Turbo S van doen hebt, die 34 mille meer kost dan de standaard Turbo. Tevens herkenbaar aan extra luchtinlaten (airblades) en SportDesign buitenspiegels met een spiegelvoet in V-vorm.

7. Porsche 911 Turbo (S) Cabrio
Porsche 911 Turbo (S) Cabrio
Porsche 911 Turbo (S) Cabrio
De wind door je haren laten wapperen, maar dan met een extreem acceleratievermogen (3,5 seconden naar de 100, 3,3 met het Sport+-pakket) en een top van 315 km/u. Wie dit rijdt blinkt niet uit in smaak, maar weet hoe je fun hebt in het leven. En in auto’s.

8. Porsche 911 GT3
Porsche 911 GT3
Breder en lager, met een voorkant als een briesende kooivechter die zijn bitje laat zien. De GT3 is als vanouds een van de leukste 911-uitvoeringen. Te herkennen aan GT3-specifieke velgen, een vaste achterspoiler en een bestuurder die weet wat rijdersauto’s zijn.

9. Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS
Dit is ongeveer het beste dat de 911-lijn te bieden heeft. Met een prijs van €248.600 ruim 48 mille duurder dan de GT3, maar daar krijg je ook wat voor terug. Koolstofvezel bodywork, zijschermen met ‘wielkastontluchting’, grote gaten in de heupen en een té grote achterspoiler, om maar een aantal herkenningspunten te noemen. Wie dit rijdt leeft de volwassen versie van #yolo. Voor golddiggers: vaker te zien in en om het circuit dan tussen de wannabees in de PC Hooft.



40 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Top artikel en bedankt, @ricardo !! Maar ik ben allang blij dat ik een “dichte” van een cabrio en een Targa onderscheiden kan ;-)
@rocky: ik kan dacht dat ze enkel met de prijs te onderscheiden zijn
Porsche 911 Targa. Meer heb ik niet nodig en de mooiste van de hele lijn. Blauw staat hem trouwens prachtig.
Ik mis de carerra 4 serie?!
@maurits123: Zijn voor de bange poeperds.
@Ricardo: de afgebeelde Carrera S heeft het optionele uitlaatsysteem erop zitten. Dan heb je de centrale uitlaten. De gewone Carrera S heeft twee keer twee ronde pijpen links en rechts. De gewone Carrera kan ook voorzien worden van de twee wat meer centraal staande uitlaten.

Ik ben een nerd.
@gtwillem: Dank! Heb het rechtgezet.
@gtwillem: onderdelen delen van de R32 en Golf R?
@ghost: Ik moest in eerste instantie denken aan die snelle Kevers die van die iets te ver uitstekende pijpen hadden, daarop vond ik het wel tof. Op deze 911 en de R32 vind ik het echter niet mooi, die auto’s worden er optisch smaller van en dat wil je juist niet. Het is ook meer een gimmick heb ik het idee waarvan ik dan denk, waarom nou? Want je wilt wel de sportuitlaat voor het geluid (hoewel als de standaard uitlaat niet die debiele overload aan plofjes heeft dan niet meer) maar deze look is geen porum IMO.

Verder trouwens wel een mooie auto zo’n ‘gewone’ Carrera. Wel als coupé dan, de andere vind ik een stuk minder.
Leuk artikel! Ondanks had ik wel graag de oudere modellen (997…) ook wat besproken gezien. ☺
@myth0: daar zijn er veel meer van gebouwd, dus wordt het een leuk en lang artikel!
Standaard 911 S heeft nog steedas 4 uitlaten. Die 2 gecentreerde is de optionele sportuitlaat: http://preview.netcarshow.com/Porsche-911_Carrera-2016-800-06.jpg
Duidelijk verhaal!
Mooi artikel! Maar moest @casperh dit niet schrijven? Toch een beetje zijn hoekje :P
@dutchdriftking: Dan zal het artikel veel te lang worden :p
@gerjanm: Zo’n artikel kan nooit te lang worden. Nu ook nog graag van de 911, 930, 964, 993 en 997. De 996 mag wat mij betreft overgeslagen worden.
@klaasjevaak: en dat terwijl de 996 de enige echt vernieuwende Porsche 911 is geweest in jaren…
@gtwillem: Mee eensch. Maar vernieuwd betekent niet automatisch ook mooi(er). En daar is de 996 een sprekend voorbeeld van. De 996 beschouw ik als een foutje. Maar oké, hier mogen ze dan ook een artikel aan wijden, wat ik met veel plezier zal lezen.
@klaasjevaak: uiterlijk is maar een aspect van de vele bij een auto. Zeker bij Porsche is design niet het belangrijkste. De 996 is niet de mooiste 911 allertijden, maar er zaten zeker pareltjes tussen als de 911 Carrera 4S en 911 GT3 RS. En een GT2 heb ik ook altijd erg leuk gevonden.
@gtwillem: Ik ben het gedeeltelijk met je eens vwb de GT3 RS en de GT2. Maar je zal me toch gelijk moeten geven dat ook jij voor deze uitvoeringen de 997 prefereert boven de 996 ;)
@klaasjevaak: afhankelijk welk type.

Standaard Carrera: beide.
Carrera 4: 997
Carrera 4S: 996
Targa: 996
Turbo: 996
GT3: 997
GT3 RS: 996
GT2: 996

Als ik het daadwerkelijk zelf moest betalen: Boxster S van een paar jaar oud ;-).
@gtwillem: Dat is een verrassend lijstje!

Targa: 991 (zoals hier boven) of met een beetje vals spelen eigenlijk nog liever een Singer.
Turbo (S): 993
GT3 RS 4.0: 997/2
Cayman GT4

Zelf betalen: ook een Boxter S, wel van het huidige model. Die spiegel ei koplampen vind ik echt niets, maar dat had je denk ik al wel begrepen :)
@klaasjevaak: haha, je speelt al vals! Je kiest buiten de 996/997 (zelfde chassis, meer een grote facelift).

Anders is het een simpel lijstje: gewoon altijd de 964. De mooiste 911 aller tijden. Al dan niet door Singer onder handen genomen.
@dutchdriftking: is @CasperH een gold digger dan?

Zo leer je elke dag weer wat nieuws…
Zijn jullie de leukste eigenlijk nog vergeten, de Carrera GTS. Mooiste koets, heerlijk geluid, maar dan met de inzetbaarheid van de standaard 911
@4x4wheels:

De GTS is niet meer leverbaar, en per heden uit de collectie gehaald. Alleen nog een handje vol voorraad-auto’s bij de diverse dealers ….
Targa precies zoals hier op de afbeelding toch wel het meest stijlvol, vind alle luchthappertjes ‘m een beetje vulgair maken.
Nou lekker dan.
Ben met mijn 997 bestempeld als “oud”.
Was er net zo blij mee …..
Ik ben vaak niet zo’n taalnazi maar allememaggies wat een spel- en taalfouten! Is dit geschreven met 3 liter koffie achter de kiezen na de lunch? Verder wel een leuk artikel hoor, daar niet van.

Herken de Prosche -> Herken de Porsche
nieuw wordt geleverd -> nieuw worden geleverd
Porsche wilt rijden -> Porsche wil rijden (in dezelfde zin verderop doe je het wel goed)
Porsche-connaiseur -> Porsche-connaisseur
dat is ‘ie uitgerust -> dan is ‘ie uitgerust
doorlopende achterruit me -> doorlopende achterruit mee

Sorry voor dit gezeur.
@Gulli: wat is het leven toch een stuk makkelijker als je er gewoon overheen leest…
@Gulli: dank, ik heb het inmiddels aangepast!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
991 GT2 RS mis ik nog.
@soes750: dat komt omdat die niet bestaat. Net als de 991 GT2.
1x GT3 RS en 1x 911 Targa. Dank u.
Waarom staat 911 GTS niet tussen?
991 carrera S had 400 pk en geen 370.
Goed stuk, met de toevoeging dat je met de grote spoiler versies voor lul rijdt buiten het circuit.
Targa! De droom elfer👌

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).