Porsche Cayenne S Diesel: V8 powerrrrr

Auteur: , 40 Reacties

Terwijl de meeste autofabrikanten hun V8 dieselmotoren met pensioen sturen lepelt Porsche vrolijk een dikke V8 onder de motorkap van de Cayenne. Ze hebben het blok weliswaar niet zelf ontwikkeld, maar dat neemt niet weg dat deze Audi V8 een beul is.

De 4.2 V8 met twee turbo’s perst er 382 pk en 848 Nm uit. En dat is *kuch* toevallig 1 pk meer dan de BMW X5/X6 M50d. Qua koppel verslaat de Cayenne BMW overigens ruim, BMW komt ‘slechts’ tot 740 Nm.

Met zijn V8 TDI knalt de Cayenne in slechts 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid ligt op 252 km/u. Een X6 M50d sprint overigens in 5,3 seconden van 0 naar 100 km/u.

De prijs van al dit moois? Slechts 106.800 euro inclusief BPM en BTW. In januari 2013 komen de eerste exemplaren naar Nederland.




40 reacties

Prijs van al dit moois? Waar zie jij het mooie robbie?
@peugeotpartner2012: in de techniek. Mooi zit van binnen.
@awesome:
Dat is hetzelfde als zeggen dat je vriendin van 150kg van binnen heel mooi is….
@jrk68: deze zware SUV ligt lekkerder in de bochten dan veel sportieve auto\’s.
@jrk68: toch zijn er mannen die daar van houden.
Goede concurent voor bmw en mercedes SUV\’s. Voor de top klaase dan.
@slome51: alleen zou ik geen Porsche willen met een Audi motor. Helaas is het niet anders met de kruisbestuiving, in een Porsche moet een Porsche motor. Verder is de Cayenne een mooie auto.
@rufctr01: Hou jij niet van VAG dan?
@slome51: vind de porsche een mini stapje hoger, aangezien de prijzen dan toch..
@KaCh1ng: X6 is duurder geloof ik?
Zo..nu dit blok nog in de Panamera lepelen
TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrt :D
@TDI-goeroe: Komt er ook nog wel iets anders uit bij u dan dat?

En tdi-power is een contradictie, kan je evengoed vegetarische-vleeshal roepen.
Nu is er echt geen reden meer om in Europa een Cayenne op benzine te kopen. Deze is notabene veel goedkoper dan de benzine V8.
@mashell: Rijke mensen willen geen stank bij het tanken.
Erg lekker. Svp voor de deur parkeren en sleutels door de brievenbus.
de X6 M50d X-drive sprint weliswaar in 5.3 sec naar 100 km/h, maar met die auto kun je de cayenne toch niet vergelijken? je moet de X5 M50d X-drive nemen die over de 0-100 sprint 5.4 sec. doet..

dit heeft met name te maken met dat die motor die erin zit (die ene met trio turbo al op z’n piekvermogen zit tussen de 2000 en 3000 toeren zit. de cayenne V8 met maar slecht twinturbo zal daarom weliswaar ietsjepietsje langzamer zijn bij de sprint (en als een god klinken, zeg eerlijk als het een porsche is, klinkt het alsof het uit de hemel komt), maar de cijfers zullen boven de 100 wel enorm verschillen en kan je met deze über-cayenne makkelijk de andere inhalen ;)
@bigcar: Sorry maar voor geluid moet je zeker niet bij VAG zijn.. Behalve als het om de oude 2.5 V6 TDI gaat..
@Homer55: Wat vind je zo mooi klinken aan die 2.5 v6 tdi? Deze motoren hebben nog een verdelerpomp met een karakteristiek dieselgeluid. Vooral buiten de auto klinkt deze motor bruut, vooral met wegrijden.

Maar een common-rail diesel (alleen 6 of meer cilinders) vind ik persoonlijk het mooiste klinken.
@desoper: Zoals jij het zegt, dat karakteristiek diesel geluid alleen dan anders. Het mooiste diesel geluid vind ik de W124 300D van Mercedes. Daar kan ik uren naar luisteren.
@Homer55: ik zal eens een filmpje gaan opzoeken.
@Homer55: die 2.5 v6 tdi is trouwens nog tot 2006 geproduceerd. Ik heb ook heel lang getwijfeld tussen de 2.5 en 2.7tdi, uiteindelijk heb ik toch maar voor de iets duurdere 2.7 gekozen.
Juist, in een SUV hoort gewoon een V8. Geen lullig tot op het bot uitgeknepen 4,5 of 6-cilinders.
@desoper: Grappig, er zijn bijzonder veel vrachtwagens met een 6-in-lijn bv.
@SimonMc: ja en een hoop scheepsmotoren zijn 2takt diesels… So whats your point?
@darkpluisje: Wist niet eens dat er zoiets was als 2-takt diesel? Moet wel een leuk geluid geven!

Wat ik maar wil zeggen, is dat de cilinder configuratie of het aantal cilinders niet veel zegt. Het is alsof een voertuig pas krachtig is als er een V8 in ligt, terwijl een 6-in-lijn zeker zo krachtig kan zijn.

Alsof het behelpen is met een 13 liter 6 cilinder…Op die diesels smijten ze toch tegenwoordig 37 turbo’s, dus zelfs dat maakt al niet meer zo uit.
Volkswagen diesel in een suf.
@norge: Proef ik hier afgunst wegens de muesli-motoren van je eigen favo merk ?
@dawwg:
Wel scherp blijven ja, Koreanen zijn nog niet zo heel goed in meusli motoren.
Zoek maar eens na hoeveel 14% bijtellers ze hebben, dat valt je vies tegen….
Ik vind t toch knapper van BMW om die cijfers uit een 6 cilinder te halen. BMW is qua techniek denk ik toch verder dan Porsche, zeker vanwege de uitstoot enzo. Maar een V8 diesel zal zeker nog iets soepeler lopen. Lastig kiezen…
@ramonboon: Zelfde cijfers? De Porsche heeft ruim 100 Nm meer…
@Tommy2: Yep, maar ook zomaar even 1200 cc meer, vergeet dat niet. Grotere cilinderinhoud = sowieso meer koppel.
@Tommy2: Nee, ik bedoel de cijfers van Bmw uit een 6 cilinder. 1pk meer terwijl 2 cilinders meer en dat koppel is logisch voor een V8.
@ramonboon: Je beseft toch dat meer cilinders niet gelijk staat aan meer pk en koppel he? Alsof een 2.0 liter V8 meer koppel en pk heeft dan een 4.0 V6…

Kijk maar eens goed naar niet geblazen motors benzinemotors. Je kan stellen dat bij een 2000 cc het koppel (ongeveer )10% is van de cilinderinhoud, in dit geval dus 200 Nm. Bij een 4000 cc, zal dit ook zo zijn, dus 400 Nm.

Dit is niet gerelateerd aan het aantal cilinders, maar wel aan slag, volume, nokkenassen enz…Natuurlijk, als je er 1 of meerdere turbo’s op gaat beginnen zetten, wordt het moeilijk, want die zijn verantwoordelijk voor een heel deel van het koppel, en vooral vanaf een bepaald toerental.

Daarom dat bv mijn auto een atmosferische 2.0 liter 4-cilinder is met 200 pk en 215 Nm, maar bv een Mitsubishi Lancer Evolution FQ-400, ook met een 2.0 liter 4-cilinder, heeft ineens 403 pk en 525 Nm, en dat met één turbo !

Ook maken de mensen de fout te denken, dat een diesel meer koppel heeft als een benzine. Ze vergelijken dan meestal atmosferische benzines met turbogeblazen diesels.
Zelfs al vergelijkt men dan turbo benzines met turbo diesels, zal men zien dat die diesel meer koppel heeft.

Maar dat komt dan weer omdat dieselmotoren veel dikker zijn gemaakt, waardoor men ook weer veel meer turbodruk kan steken, met als gevolg dat het koppel weer veel omhoog gaat !

Het klopt wel, dat de brandstof diesel, meer energie bevat dan benzine, maar diesel ontbrand daardoor ook veel trager, met als gevolg dat dieselmotoren gebonden zijn aan een bepaald max toerental. (dacht ik toch altijd )Daarom ook dat het koppel in verhouding met het aantal pk’s bij een diesel, heel anders ligt dan bij een benzine. Een benzine zal altijd een stuk meer pk’s hebben.

Het geval van de Cayenne hierboven, is puur marketing. Gewoon om te kunnen zeggen dat ze méér vermogen hebben dan de concurrentie. Als ze echt willen, kunnen ze nog een heel deel hoger gaan natuurlijk, ook door het gebruik van een 3de turbo bv.

Maar BMW heeft op dat vlak gekozen om moderner te zijn dan Audi, door te gaan downsizen om uitstoot te beperken, en daardoor 3 turbo’s op een 3.0 6 cilinder te zetten.

Audi kiest liever voor een grotere cilinderinhoud én meer cilinders, maar minder turbo’s. De uitstoot zal er waarschijnlijk ook naar zijn, maar waarschijnlijk kunnen ze dit compenseren met de kleinste modellen van de VAG stal, met van die ultrazuinige, weinig uitstotende dieselblokjes.
@SimonMc: Wat een hoop gelul voor iemand die \’motors\’ schrijft in plaats van \’motoren\’.
@ramonboon:
Motors?
Dat is het kanaal waar ik nu de 1000km van Bahrein zit te kijken….
Ik durf het bijna niet te zeggen maar Toyota veegt momenteel het circuit aan met onze vrienden uit Ingolstadt….
@ramonboon: Oh excuseer voor de fout. En daarom heb ik natuurlijk helemaal ongelijk.
@ramonboon: Iemand die alleen maar naar de maximum pk’s kijkt nemen we sowieso niet al te serieus…
@Tommy2: Bedoel je dat ik @SimonMc niet al te serieus moet nemen?
@Tommy2: Ok, kan ik inkomen, maar iemand die alleen maar naar koppel kijkt, kent gewoon niets van auto’s. Ik rij zat genoeg diesels naar huis die het dubbele van het koppel van mijn auto hebben.

Wat ben je met bakken koppel, als je geen pk’s hebt…tenzij je met een vrachtwagen of een voertuig rijdt, bedoelt voor “heavy duty”, niets eigenlijk…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).