Porsche gaat BMW achterna? Tri-turbo in nieuwe 911

Auteur: , 41 Reacties

We leven in een tijd van downsizing. De inhoud van de motorblokjes wordt kleiner en kleiner, terwijl het specifieke vermogen fors stijgt, dankzij drukvulling. En waar je aan de ene kant cilinders en inhoud wegschaaft, daar moet aan de andere kant iets tegenover staan. Een extra turbo bijvoorbeeld. Na BMW wil ook Porsche zich nu aan de tri-turbo wagen, zo gaan de geruchten.

BMW maakt met zijn nieuwe systeem gebruik van twee hele kleine turbo’s die geassisteerd worden door een groter exemplaar. (Nog) Geen elektrische turbo’s of zulks dus. Of dit ook bij de Porsche 991 Turbo ook het geval zal zijn is de vraag.

Er schijnen patenttekeningen te zijn (wij hebben ze niet gezien) waarop drie individuele turboladers te zien zijn: één kleine (voor onderin de toeren) met twee grotere turbo’s die gelijkenissen vertonen met de huidige 911 Turbo-setup. Anders dan bij de BMW-diesels, maar je kunt benzine- en dieselmotoren dan ook niet 1-op-1 met elkaar vergelijken. Het andere karakter vergt een andere aanpak qua drukvulling.

Bij de vorige generatie (997) Turbo had Porsche de primeur in de vorm van het toepassen van de Variabele Turbinegeometrie, wat tot dan toe alleen nog op diesels werd toegepast, maar als ze van de volgende generatie een tri-turbo maken lopen ze de primeur daar in ieder geval mis. BMW beat them to the punch. Maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat je een goed product neerzet en minder of je nou als eerste met iets komt (hoewel dat natuurlijk goed is voor de bragging rights).

Waarschijnlijk blijft de inhoud van de 3.8 liter grote boxermotor intact, maar zal door het toevoegen van een extra turbo het papieren verbruik dalen en de performance een stukje stijgen. Autocar, de bron van de geruchten, zet in op een ruime 530 pk (de 997 heeft 480/500 pk).

Vanzelfsprekend zal de nieuwe technologie, indien toegepast, worden doorgetrokken naar de GT2 en GT2 RS. Maar dat duurt nog eventjes.



41 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
530 pk GT-R style
@rubenpriest:
Nee nee, 530 pk à la GT-R maar dan met style :)
@StijnB: whaha welke stijl? De stijl die je op elke hoek van de straat ziet.
@rubenpriest: GTR heeft er ondertussen al 550, Porsche loopt weer achter de feiten aan.
@kraakensmaak: en dat is de reden dat porsche nog steeds sneller is?
@sebasjuhh:

Sneller met onzin uitkramen?
Euhm nee, de primeur lopen ze niet mis. Net als met VTG gaat Porsche ook hier (waarschijnlijk) de eerste zijn die dit (tri-turbo) gaat toepassen op een benzinewagen…
@StijnB: toch is het een achterhaald idee ;-) … zit je als Porsche al een forse eeuw te sleutelen aan benzinemotoren, wordt je alsnog voorbijgerend door een ‘diesel-BMW’
Ja, als je het zo wilt opvatten. Maar BMW wil ook benzine M-performance-modellen maken. Daar zou t ook net zo goed toegepast kunnen worden.
@sir_smokalot:
Kunnen ze haasje-over zoals in ’75 spelen. De 911 Turbo werd eerst voorgesteld, maar de 2002 was de eerste turbo die effectief in productie ging…
Porsche is qua motor technologie wel heel goed bij de les.
Hopelijk geeft het de verwachte resultaten.

BMW heeft wel hun tri-trubo op een diesel. Dus eigenlijk is Porsche wel pionier in een benzine-tri-turbo. Eigenlijk is het niet meer dan de huidige 2 grote turbo’s met en kleintje erbij voor de lagere toeren. Ik ruik patenten(en dus geld).
@vale46:
Combinatie tussen het huidige systeem (een turbo per cilinderrij) en dat van de 959 (had ook een kleine turbo, die snel op toeren komt, voor onderin de toeren en een grotere voor de punch in de hogere regionen).
@StijnB: Hetgeen dat ik zei dus ;)
Die kleine moet eigenlijk zorgen voor een beetje meer koppel onderin de toeren en moet tegelijk het turbogat van de grote verdoezelen, zodat je eigenlijk een soepele overgang krijgt van de kleine turbo naar de 2 grote turbo’s. Met als gevolg een steeds groeiende powerwave :)
Moet zalig rijden!
@vale46:
Ik beaamde enkel jouw statement, wou het zeker niet ontkennen nog corrigeren. Wou enkel aangeven dat Porsche reeds ervaring had met beide systemen (opeenvolgende als parallel-turbo’s).
@StijnB: Je hoeft je niet zo te verantwoorden hoor.
Ik begrijp wat je bedoelde :)

BTW: Je geboortedatum is April 16, 2009. Voor een kind van nog geen 3 jaar weet jij al verdomd veel! :D
@vale46:
Dank, in je jonge jaren leer je snel bij hé. In mijn jeugdige overmoed heb ik evenwel nog ipv noch geschreven. Anyway back to work I mean nap time ofc :)
Het klinkt allemaal zo simpel he…Maar volgens mij is de praktijk wat complexer. In theorie klopt het, maar in de praktische uitvoering/souplesse zullen we een paar R&D-uurtjes hebben gezeten…
@sir_smokalot: Tuurlijk, maar voor de meesten is het al een hele opgave de theorie te begrijpen. Dus laat ons daar maar mee beginnen.
BTW: Over de praktische uitvoering worden we hier door het artikel ook niet veel slimmer gemaakt hé ;)
Sorry, ben niet zo veel in het Porsche-lab geweest de laatste tijd :)
@sir_smokalot: Houden jullie dan geen Autoblog-excursies naar de verschillende autofabrikanten? Zoals vroeger op school met de bus naar het pretpark, maar dan nu een volwassenen-pretpark. ;)
-=edit: juust=-

En tjsa, het is wel interessant om te zien hoe ze het systeem uitwerken, maar echt revolutionair wil ik het ook niet noemen.
porsche 911 tu3bo, je hebt genoeg vermogen over het hele toerenbereik,hoe zal dat gaan rijden,klere.
@theblackdude: Op zich kan dat met een enkele of dubbele turbo ook wel. Kijk maar naar de koppelkromme van huidige turbomotoren. Een derde turbo is volgens mij meer om het turbogat verder terug te dringen, en wellicht nog lagere toerentallen te kunnen rijden bij normaal rijgedrag.
@sir_smokalot: & lagere toeren = lager verbruik. Vandaar ook die 8+ versnellingsbakken.
@sir_smokalot:

Zou ook kunnen zijn dat ze over een breeder toeren bereik meer vermogen leveren. De onderkant pakt de kleine turbo van de andere twee over, dan kunnen de andere 2 “later beginnnen” . Effectief vanaf +- dezelfde toeren max koppel, maar wel bij hogere toeren ook genoeg koppel en dus ook hoger top vermogen.

Toch blijf ik de VTG mooie techniek vinden.

http://www.google.nl/imgres?q=porsche+vtg&um=1&hl=nl&biw=1200&bih=764&tbm=isch&tbnid=Ip7wCrK7lJH1vM:&imgrefurl=http://www.cartype.com/pages/3504/porsche_variable_turbine_geometry_vtg&docid=X9OfTP1tVGJokM&imgurl=http://www.cartype.com/pics/6503/small/porsche_variable_turbine_geometry_vtg.jpg&w=454&h=328&ei=F6QiT8HOHsed-Qb0xcWpCA&zoom=1&iact=hc&vpx=90&vpy=33&dur=1656&hovh=191&hovw=264&tx=117&ty=111&sig=106811423635734075450&page=1&tbnh=131&tbnw=167&start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:0,s:0
@anakiet: Die twee effecten, wat jij beschrijft en wat smoke bedoeld, gaan vaak hand in hand.

Voeg je een kleine turbo toe voor respons dan krijg je natuurlijk ook een breder vermogensbereik.
wordt vast weer sneller maar ja als het maar een beetje lekker klinkt!
Koester merken als Ferrari, Aston Martin zolang het nog kan. Hoewel turbo’s in combinatie met 4wheeldrive echt insane lanceersnelheden oplevert gaat er wat mij betreft niets boven een turbo vrije motor.
@raphael:
Die heb je ook bij Porsche, GT3’s met nog zelfs een echte manuele bak. Die wagens moet je pas koesteren!
@raphael: Voor jouw hebben ze de GT3 RS 4.0 uitgevonden ;)
Turbo-power heeft zo zijn charmes, denk maar aan een F40! Maar ik prefereer ook atmosferische motoren. Die kunnen toch zo’n mooi geluid maken 8)
@vale46: Absoluut. De F40, XJ220 maar ook de Noble M600 of de huidige 911 turbo range is fantastisch. Maar toch begint steeds meer turbo-charged te worden. Geef het tien jaar en je zult nauwelijks meer een auto zonder zien.
@raphael: Ik denk niet dat het zo erg zal worden. Het aantal zal wel stijgen, maar niet alles.

Qua sportwagens ook niet hoor. Lamborghini, Ferrari, Aston Martin, RR,… merken die eigenlijk niet naar zuinigheid en CO2 moeten kijken. Die zullen er niet voor knielen.
Met uitzondering van Pagani, snap nog steeds niet waarom..

BTW: je lijstje doet me aan dit filmpje denken van Chris Harris: http://www.youtube.com/watch?v=YhR2lXJNg3M
@vale46: Heerlijk! Maar ik denk dat ik gek zou worden van zo een XJ220. Daar zit hem denk ik mijn obsessie met turbovrije motoren. Het moment dat je het gas aanraakt moet je een kick in je rug voelen. Daarnaast kan het in de bochten met een oldschool turbo best schrikken zijn. Ik heb een tijd een XF gehad en als je dan van het gas ging voor een bocht en je gaf wat gas bij in de bocht dan schoot ie vooruit. Maar wel veel plezier.
@raphael: Ik zou persoonlijk ook niet kunnen leven met een turbogat van 3 seconden! Zoals Chris zegt, je weet nooit precies wanneer je hoeveel power krijgt, & in de bochten is dat niet altijd wenselijk.
Met een atmosferische motor heb je een beter gevoel, maar als je bvb een Noble M600 neemt, klein turbogat, maar als hij op boost is overtreft hij bijna elke supercar.
Ik prefereer atmosferisch, maar ik zou er geen probleem mee hebben een moderne turbo te rijden.
Porsche 911 Nitro !
@Megakix: Jaa dat is pas lekker of een goeie fles nos
Ik zie persoonlijk liever de VTG gewoon weer, maar dat zal wel moeilijk te realiseren zijn. Al met al ben ik erg benieuwd naar de nieuwe Turbo en GT2-3 reeks!!
De 911 turbo klonk al als een stofzuiger, dus het is best een vooruitgang, van de M3 kan ik dat niet zeggen.
Volgensmij valt er veel meer winst te behalen doormiddel van het door ontwikkelen van variabele turbo’s.
Volgens waren er begin jaren 90 al produktie voitures met Quatro turbo’s…….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).