Porsche is vanaf 1 augustus 100% Volkswagen [updated]

Auteur: , 55 Reacties

In 2009 betaalde Volkswagen AG €3,9 miljard voor 49,9% van Porsche (Dr. Ing. h.c.F Porsche AG, om precies te zijn). Vannacht ging de kogel door de kerk en kwam het bericht uit Wolfsburg dat ze 100% van Porsche in handen krijgen. Zoals verwacht.

Voor de resterende 50,1% aan aandelen legt Volkswagen Aktiengesellschaft (Volkswagen AG) €4.46 miljard op tafel. Met deze overname vindt de samenvoeging twee jaar eerder dan gepland plaats, en vervallen de wederzijdse put- en call-opties. Oh, en ze ontlopen hiermee meer dan een miljard euro aan belastingheffing. En daarmee wordt de autobouwer uit het met schulden overladen investeringsvehikel Porsche SE getild (uitleg).

Martin Winterkorn over de überdeal”

“We can now cooperate even more closely and jointly leverage new growth opportunities in the high-margin premium segment. Combining their operating business will make Volkswagen and Porsche even stronger – both financially and strategically – going forward.”

Voldoen alle toekomstige Porkers straks aan de veel bekritiseerde VAG-uniformheid? Niet als het aan de sportwagenbouwer ligt, dat in 2018 meer dan 200.000 auto’s wil verkopen. Ze mogen vanaf augustus dan voor 100% onder Volkswagen AG vallen, toch houden ze een eigen ontwikkelingsorganisatie, verkoopafdeling en productiefaciliteit.

Hoe je het ook wendt of keert; Volkswagen is weer een stukje dichter bij werelddominantie. Suggesties voor een volgend automerk dat wordt opgeslobberd door Koning VAG mogen in de comments. En nee, Alfa krijgen ze niet.

UPDATE – Ter verduidelijking, voor wie door de bomen het bos niet meer ziet, hier een schematische weergave van het eigenaarsschap:

VOOR
Porsche-VW voor 'overname'

NA
Porsche-VW na 'overname'

Op deze website vind je de verdeling in eigendom en stemrechten per 31-12-2011.



55 reacties

:(
911 1.4TSI met DSG..
the-budel-guy via iPad app
@flipper: 911 bluemotion 1.6 TDI 105 pk met start stop. -.-“”
Joh, ik blijf het zeggen: écht voordeel pak je bij Porsche Bedrijfswagens. Gat in de markt…
@lennyv87: beter dan andersom
@Jokkebrok: Ga je dat nog vaak zeggen? :)
@lennyv87: Porsche bedrijfswagens is een oud en beproefd concept; zie de B35 o.b.v. de VW T3.
Mogen ze dan nog we op Le Mans racen tegen Audi over 2 jaar?
@911gt2 ja in een transporter.
@matthijsie:
Daar boor je wel een gat in de markt aan.
Porsche bouwt immers al tractoren dus waarom geen bus.
De titel “sportwagen fabrikant” hadden ze zelf al te grabbel gegooit.
Dus dat betekend nog saaier uitziende porsches.
@bonkers: Ja, Lamborghini heeft ook alleen maar saaie auto’s gemaakt sinds ze van Volkwagen zijn…
Serieus, denk je dat nou echt?
@AlwinH: als je een Adventador bekijkt tegen over een Diablo dan maken ze tegenwoordig alleen maar saaie auto’s…
En daarmee is de cirkel in wezen rond.
@Lustigson: Exact. Snap de ophef niet zo. Een 911 is toch gewoon een platgeslagen opgevoerde kever…
@benzinehoofd: Dan hebben ze er dus eigenlijk twee nu. Van mij mogen ze de Beetle uit het assortiment halen nu dan.
@Vanquish: Dat mochten ze van mij 20 jaar geleden al…
@kickass: Haha, true :P
Helaas! Weer een merk in handen van een bedrijf metballeen maar saaie auto’s!
@benzinehoofd En daarom zou ik graag nog eens zo’n vingeroefening terug zien.
Nee he! Nu gaan er misschien wel diesel porsches en zelfs hybride porsches komen die op elkaar lijken, met heel veel versies van een model!

Volgens mij zal het niet heel veel uit gaan maken…
@ytrewq: en jij vind de Porsches niet op elkaar lijken ???? XD
@hoonigan247: Ik kan een Boxster en een Cayenne toch best uit elkaar halen.
Porsche zal hierdoor het laatste van zijn karakter verliezen.
@norge: Kijk eens goed naar de merken die nu al eigendom van Volkswagen zijn. Lamborghini, Bentley, Bugatti…
Hebben die hun karakter verloren?
@AlwinH: Ik vind van wel , speciaal bij Bentley en Bugatti zie je de VW trekken. Om over Audi maar niet te spreken.
@AlwinH: Ja.
Persoonlijk vind ik 1 miljard aan belastingen ontwijken niet erg netjes.

Zeker niet als je ziet dat de bondsstaat (die ook aandeelhouder was door de zgn Volkswagen wet) een failliet Volkswagen in 1974 van de ondergang heeft gered, anders was VW gewoon geschiedenis geweest.
Ze waren dus echt failliet, VW 411, VW K70, het waren allemaal floppies.

(VW verkocht in de eerste energiecrisis geen enkele Kever meer, omdat ze verouderd waren en zwaar aan benzine waren verslaafd, de R5 van Renault was tig keer moderner, zuiniger en beter)

Maakt u zich geen zorgen over Porsches die op VW’s gaan lijken, daar zijn ze in Wolfsburg en Zuffenhausen iets te slim voor.
Me vind dat VAG 1 van de best geoliede marketing machines ter wereld heeft.
Kijk maar naar Audi.
@desjonnies: 3 maal 1

En nu mag je als niet VAG rijdende Duitser straks ook lekker meebetalen aan de belasting-truck die ze uithalen. Want die 1.000.000.000 (best veel nullen zo) moet vast ergens anders vandaan gehaald worden door de overheid.
@desjonnies: Snap het probleem niet, het is volledig legaal. Duitsland mag blij zijn dat VAG met hun productie in Duitsland blijft. Al die werknemers betalen wel netjes belastingen dankzij VAG + Porsche.

On topic: Porsche heeft toch al jaren hetzelfde design net zoals Audi? Dus in mijn ogen zal er niet veel veranderen..
@stanny: Ja idd, ik begrijp ook nooit waarom ze dat in Nederland doen? Geef bedrijven belasting voordeel en ze creëren massaal banen
@stanny:
Neen.
Multinationals zijn per definitie gelijk aan mensen die vroegah koloniën hebben gesticht.
Leveranciers uitknijpen. (denk aan de Goshn affaire)
En belastingen ontwijken.
En zeggen hoe goed ze niet wel zijn voor de werkgelegenheid.

en zie @Garp, nu mogen mensen die niet over deze mogelijkheden beschikken het gelag betalen, want de staat heeft geld nodig, linksom of rechtsom, het zal er komen.
Krijgen we nu Porsche 911 Carrera 4S GTi Bluemotions?
Een stapje verder, goede keuze voor stabiliteit!

Tata verkoopt land Rover en Jaguar aan vag?
Zal vast weinig veranderen daar bij Porsche, ik maak me eerlijk gezegd weinig druk om deze fusie. Wat ik wel jammer vind is dat de VAG group steeds meer overneemt, het is niet goed om zo’n monopoly positie te hebben. De verschillen tussen de merken onderling worden dan sowieso steeds kleiner.
Heb er geen problemen mee, hoewel Porsche niet te veel geassocieerd moet worden met die VAG-meuk.
Maar altijd beter dan een Chinees (Volvo).
Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Met audi en lambomgaat het tog ook goed
Voor diegene die denkt dat VW alleen maar saaie auto’s heeft.Lamborghini,Bugatti en Bentley zijn ook van volkswagen.
Megalomane Duitsers altijd leuk! Ik moet zeggen dat ik steeds meer gecharmeerd raak van de huidige Porsches (jaartje ouder alweer, dat zal het zijn).
Ach, dit is voornamelijk een belastingtruc. Ik denk niet dat de VW en porsche rijders er veel van gaan merken.

Of we moeten al een porsche altea gaan krijgen…
@Simpson: +1 Er gaat volgens mij weinig veranderen.

Misschien een VW variant van de boxster / TT

Wie weet krijgen we een porsche variant van de R8 / gallardo?

Time will tell…
En nee, Alfa krijgen ze niet.

Saab wel dan? Ik denk dat Saab beter bij Volkswagen AG past. Maar dan wel als luxe premium merk. Spyker erbij en Volkswagen heeft dan een prachtige VAG-uniformheid.

Een Saab zonder GM techniek maar met een lekkere DSG-bak met Volkswagen techniek erin gepropt. Waarom niet?

@Alfarobert Volkswagens zijn saai.
@pokerface: De tijd zal het leren, VAG geilt al jaren op Alfa. Trouwens qua produktie aantallen zal Porsche nog over Alfa heengaan misschien is dat nu al het geval.
Dat gaat wat worden inderdaad. Gaan de Porsches NOG meer op platgeslagen (new) Beetles lijken…
Gelukkig houden zij een eigen ontwikkelingsorganisatie, verkoopafdeling en productiefaciliteit, anders krijg je weer zo’n VW Audi geval, VW kwaliteit(soms iets beter, maar niet veel)voor premium prijzen…
Puur tactische zet van VW en Porsche.
Enerzijds fiscaaltechnisch aantrekkelijk, anderzijds wordt er voorkomen dat aandelen in de toekomst in ongewenste handen terechtkomen.
Kom maar op dan met die Beetle tributo Porsche
Jammer dat Porsche VW even dacht op te slokken… kijk waar ze nu staan.
Alsof wij er iets van gaan merken, in feite deelde VW al de lakens uit aan Porsche. Meende echter dat een of andere sjeik wel wat aandelen in Porsche had zitten maar +/-€10 miljard is nou niet echt veel te noemen..
@hoonigan247 [
Jawel hoor, het was sarcasme…
Vw is extreem goed bezig, Porsche zal weinig tot niks veranderen.
Ik snap niet dat er zoveel vag haters zijn, zouden veel andere autobedrijven/merken het beter doen?
Als de tsi motoren zo slecht zijn,waarom worden de vw’s dan nog met bosjes verkocht..
@markjor: Iets met ignorantie en oogkleppen…
RIP Porsche …
Wat een reacties weer. Die twee zijn door familie al sinds hun oprichting onderdeel van dezelfde families. Samenwerking vind al jaren plaats. Er gaat heel weinig veranderen.
Echt sonde dit hoor

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).