Porsche koopt Nardò testcircuit in Italië

Auteur: , 74 Reacties

Porsche heeft een leuk nieuw speeltje voor zichzelf gekocht. Vandaag is namelijk bekend geworden dat Porsche Engineering het Nardò Technical Center in Zuid-Italië heeft gekocht. En dus is Porsche vanaf nu eigenaar van het grootste ovale circuit van Europa. Van harte!

Het Nardò Technical Center werd in 1975 gebouwd en bestaat niet alleen uit een kombaan met een lengte van 12,5 kilometer, maar ook nog uit een 6,2 kilometer lang “handling circuit” en diverse andere faciliteiten. In totaal is het terrein maar liefst 700 hectare groot.

Het terrein was sinds 1999 eigendom van Prototipo SpA en is nu dus gekocht door Porsche Engineering Group. Dat is de afdeling van Porsche die ingehuurd kan worden door elke autofabrikant ter wereld voor het doen van ontwikkelingswerk. Uitspraken over hun klanten doen ze nooit, maar je kan er wel vanuit gaan dat vrijwel elke fabrikant wel eens aanklopt bij Porsche Engineering. En dan hoeft het niet altijd om supercars te gaan. Je kan er ook terecht om het onderstel van je middenklasser te laten afstemmen.

Naast Nardò had Porsche Engineering altijd al de beschikking over het Porsche Development Centre in Weissach. Wist je trouwens dat het snelheidsrecord op de kombaan van Nardò nog steeds in handen is van Mercedes? In 1979 behaalde de experimentele Mercedes-Benz C111 IV daar een topsnelheid van 403,978 km/u. De hoogste topsnelheid die een productieauto daar ooit behaald heeft is 387,87 km/u en dat werd gedaan door een Koenigsegg CCR in 2005. Hoe dat ging kan je zien in deze video.

In 1997 presenteerde Volkswagen een conceptcar met de naam W12 Syncro die later de bijnaam Nardò kreeg, mede omdat deze auto het 24 uurs record op de Nardò Ring had neergezet.

Overigens is Porsche niet de enige fabrikant met een eigen testcircuit. Zo heeft de Volkswagen Group ook nog Ehra-Lessien, waar onder andere het record met de Bugatti Veyron werd gezet. BMW heeft Circuit of Miramas,
Toyota heeft in Zaventem (België) een circuit, Fiat heeft Circuito di Balocco en Ferrari heeft natuurlijk Fiorano. En zijn slechts enkele voorbeelden.

PS Wist je trouwens dat je tot een snelheid van 240 km/u je stuur gewoon recht kan houden op dit circuit? Door de hoek waaronder het wegdek staat hoef je dus niet te sturen om de hoek om te gaan.



74 reacties

Eerder rond dan ovaal, maar goed..
@dennisr: komt door de fotohoek, kijk maar: http://g.co/maps/b6x82
@Joost1990_2: kijk er echt heel raar tegenaan, ogen gaan er van draaien :lol: nja zal wel een ovaal zijn :)
@dennisr: niet dus, hij is hartstikke rond!
@dennisr: een cirkel is ook een ovaal.
je zult zoiets maar hebben.. geweldig lijkt het me.
@MAB: liever iets spannender, niet een baan waarbij de enige variatie ontstaat door de andere kant op te rijden.. nee dan koop ik liever de Nurburgring.. :lol:
@dennisr: hoe duur zou de Ring zijn??
@kenner: Geen idee, zal wel een belachelijke prijs zijn..
@kenner: je bent te laat; Nürburgring Automotive GmbH heeft in 2010 een consessie genomen om alles uit te baten de komende 15 jaar(locals zullen zeggen “uitbuiten”) voor 15 miljoen euro per jaar zonder een “verplichte” investering van deze privé partner in nieuwe tribunes rond de 150 miljoen mee te tellen… (ondertussen EU onderzoek dacht ik wegens 200 miljoen illegale subsidies..)
@dennisr: ook nog uit een 6,2 kilometer lang “handling circuit” en diverse andere faciliteiten.
@MARS: oh dat andere hoort er dus toch bij? nja, heb ik weinig gezegd.. zou namelijk toch de ring liever hebben..
:lol: had tekst maar gedeeltelijk gelezen.. niet altijd handig, sorry robbie :oops:
@dennisr: haha beter lezen!
@dennisr: Join the club dennis had hetzelfde twee dagen terug :P
@dennisr: kom op knul, word eens wakker denk eens realistisch!
@MARS: Bij zulke onbereikbare plannen moet je nooit realistisch denken hea, dan is de lol er snel af :lol:
Het heeft 1 bocht ….
@norge: Zelf denk ik dat toch niet, weet niet hoe het natuurkundig zit maar wat al gezegd was: Wist je trouwens dat je tot een snelheid van 240 km/u je stuur gewoon recht kan houden op dit circuit? Oftewel recht?
@The360box: Volgens mij heeft een cirkel maar 1 bocht.. je ziet op de foto gewoon een rondje/ovaal, toch? Het is ook tot 240 km/h, want dan kan de hoek van het wegdek je auto niet meer maximaal sturen dus moet je er zelf wat bij doen. Ik heb geen natuurkunde maar dit lijkt me meer dan logisch :P
@zender: word niet elk kwart als een bocht gezien?

weet alleen dat een cirkel wiskundig gezien 2 kanten heeft..
@dennisr: Hoeveel bochten heeft een cirkel? .. Aan alle wiskundigen ..
@zender: ik denk 2 of 4, dus elke helft of elk kwart als bocht gerekend.. ben benieuwd wat anderen denken!
@dennisr: En waar liggen die grenzen dan, het zouden er ook 100 kunnen zijn. Ik blijf erbij dat het geen bochten heeft omdat je al in een bocht begint en danwel je stuur draait maar het ook nooit eindigt.
@The360box: dat is wel zo idd, misschien moet je bij een cirkel wel gewoon niet spreken over bochten.. het is gewoon en rondje, klaar.. denk ik..
@dennisr: Aan de buitenzijde gaat het circuit steiler en steiler worden waardoor je eigenlijk geen bocht meer hoeft te nemen maar gewoon altijd rechtdoor rijdt, omdat je door de middelpuntvluchtende krachten de zwaartekracht overwint.
Op de uiterste rand heeft het circuit echter een maximale hellingsgraad van 22,5% waardoor je eigenlijk toch niet tegen een perfect verticale wand rijdt.
Volgens mij gaat vanaf 240km/h de middelpuntvluchtende kracht de dynamische wrijvingskracht van de banden overwinnen, waardoor je voertuig naar buiten zal sturen omdat de baan niet volledig rechtop staat.

Zo zou ik het althans uitleggen
@dennisr: Rondje of niet, het doet me gelijk denken aan dat je er als Kever in gaat en er jaren later(er vanuit gaand dat je geen benzine nodig hebt) er als 911 uit te komen…
Ik weet nog wel dat het topgear trio het het laatste seizoen nogal bouncy vond. En juist dat is de reden dat er geen extreem hoge snelheden worden gereden daar.
@Kvgorp: Porsche zal wel de nodige investeringen doen om de baan te vernieuwen. Het handling circuit zal ook wel de moeite zijn. Deze investering zal alleen maar bijdragen tot nog betere porsches in de toekomst lijkt me.
Eén van de grootste en ook best bewaakte testtracks in Europa is de “Lommel Proving Ground” van Ford in Lommel (Belgisch Limburg) met 80km aan wegen (verschillende types)
@upstream: linkje van google earth http://g.co/maps/mpbuc
@upstream: :( geen google streetview mogelijk :p
@upstream: er zijn er nog wel meer in Europa ;) Maar Lommel is idd redelijk groot.
@upstream: Godver wat lijkt me dat gaaf om daar een dagje den hooligan uit te hangen!
@alcantara: ik dacht dat Ford heel soms non-ford mensen toelaat op deze track om nieuwe/recente modellen te testen (wel meestal autojournalisten)
@upstream:

en studenten worden ook al wel eens toegelaten om een zonnewagen of EV’s ofzo te testen
Doe mij maar de DAF testbaan. :P
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&biw=1920&bih=1109&q=Daf+testbaan&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.,cf.osb&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wl
@Specht: Lekker dichtbij als je in Nijnsel woont zoals ik ;) Is mss 2/3 KM rijden…
“In 1997 presenteerde Volkswagen een conceptcar met de naam W12 Syncro die later de bijnaam Nardò kreeg, mede omdat deze auto het 24 uurs record op de Nardò Ring had neergezet.”

Ik heb medelijden met die mensen die dat record hebben gezet, dat kan niet goed zijn voor je ontwikkeling, 24 uur rijden zonder echte bochten. met een hoge snelheid.
@undifined1: Nascar…
@stanny: daar race je nog tegen andere mensen, hier was hij alleen op de baan
Ford heeft ook een circuit in belgie
in limbur, leopolsburg denk ik
@leo2: https://www.fordlpg.com/
ford lommel prouvind grounds.
in lommel dus , vlak bij de nederlandse grens

oja opel heef er ook eentje , ergens in duitsland maar weet echt niet waar
fifth gear heeft er wel eens gefilmd
Liever Nissan Test circuit op Hokkaido eiland bij Japan. Autobahn zoals in Duitsland en dezelfde bomen!!!!!

linkje van google earth
http://g.co/maps/mpqbh
ik zeg: uitbreiden die baan, kommetje er omheen en stuurloos tot de 350km/u knallen. Kunnen we weer een paar jaar vooruit met supercars testen ;-)
@Alwood: Ik zeg: beweegbare baan, zodat de baan bij hoge snelheden verticaal staat. Net als bij die gave WNF-collectebakken waar je een muntje in gooit en dat vervolgens keihard gaat ronddraaien.. En nee, ik ben geen autist.. ;)
Weet niet hoe ik er op kom maar ik dacht altijd dat Nardo van VAG was…
@Rick-dos: Door de VW Nardo denk ik, dacht het eerst ook.
@Rick-dos: Misschien omdat Volkswagen er vrij veel gebruik van maakte en in 1997 een 24-uurs race-record neerzette met de W12 Coupé.
@upstream:

Die wilde ik net ook nog opmerken, je was me blijkbaar voor.
Ik heb ooit eens met zo’n testrijder mogen meerijden daar, nog nooit zoveel schrik gehad in m’n leven.
* doet stukje woestijn huren en nabouwen.. *
Is dit niet die enorme versleten hobbel oval waar fitht gear onlangs een record had verbroken?
Ja allemaal wel fantastisch dit verhaaltje, maar zou wel eens willen weten wat de reden is waarom porsche engineering het koopt……… Lijkt mij interessanter dan welke fabrikanten een eigen testcircuit hebben.
FOCKING vet!
Wouter-Klinge via iPhone app
Toch goed dat ze ook nog aan ontwikkelingswerk doen.
Ik zeg het Mazda Test-circuit in Californië: Laguna Seca.
Die corkshrew daar zorgt zeker voor heel wat spanning tijdens races ;)
Vergeet niet dat Ferrari ook nog eigenaar van Mugello is. Ook wel een leuk stukje asfalt, als je het mij vraagt.
@Edge: En hun eigen testcircuit ‘Fiorano’ volgens mij ook.
Vind ik zeker een goede actie van Porsche, een heerlijk stukje asfalt op vijandelijk gebied aan de haak slaan.
ff off, reed net weer cruisin’ op de Nurburgring en dacht gelijk, Autoblog lult als brugman betreft de Ring maar er over heen rijden ho maar. Wanneer komt er zoiets als een special?
Top gear heeft daar ook gereden en die meldden dat de conditie van het asfalt slechter was dan een Belgische snelweg. Dat wordt dus wel ff asfalteren voordat ze topspeed runs gaan doen daar.
@E34M5Touring: is natuurlijk ook puur bedoeld voor het testen van de geweldige vering/demping van een Porsche..
@dennisr: Zo weten ze wel hoeveel zandzakken er voorin moeten om hem een beetje te laten sturen……..
Zullen de Italianen niet leuk vinden dat er nu ook echte auto’s gaan rondrijden aldaar.
Nardo test track is een perfecte cirkel, dus geen ovaal.
Wie herinnert zich nog de vroege IBIZAs met Supported by Porsche of zo iets? :-)
Ach ach… was het zo moeilijk over de lippen te krijgen dat Fiat deze baan begin 70’er jaren heeft gebouwd en tot 1999 in bezit had ?
Auto-vw-blog.
wat zal het gekost hebben?
mooi dan kunnen ze daar in de weg gaan rijden met die plat geslagen kevers
Waarvoor gaan ze dit circuit gebruiken? De fabriek staat immers in Duitsand, en zuid Italië is niet echt om de hoek laten we maar zeggen
ford testcentrum in lommel, belgie vergeten? Vele male groter dan dat van toyata
Ford heeft in Lommel(Belgie) een teestbaan….maar Toyota in Zaventem? nooit van gehoord
En wat kost zoiets?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).