Porsche Macan krijgt een viercilinder [updated]

Auteur: , 28 Reacties

Het hoge woord is eruit! De mini-Cayenne Macan krijgt (op termijn) een geblazen viercilinder onder de motorkap. Wolfgang Hatz (hoofd R&D bij Porsche) heeft dat namelijk zelf gezegd.

Wolfgang wilde ook nog even benadrukken dat de Macan echt geen Audi Q5 is met een Porsche-sausje.

“Everything has been modified. Engines, transmissions, suspension — it’s all new. Audi can’t believe what we’ve done.”

Tjsa, dat zou ik ook roepen als ik Porsche was. Over de Cayenne zeggen ze hetzelfde, maar als je die vergelijkt met een Touareg zie je toch duidelijk de nodige overeenkomsten. Bij de Macan en Q5 zal dat ongetwijfeld hetzelfde zijn.

Daarnaast verklapt Wolfgang ook nog dat de Macan als eerste moderne Porsche voorzien zal worden van een viercilinder. We dachten even dat die ‘eer’ naar de Boxster zou gaan, maar blijkbaar krijgt de Macan voorrang.

Deze (geblazen) viercilinder zal niet direct leverbaar worden, maar later tijdens het leven van de Macan. We gingen er lang vanuit dat de Macan onthuld zou worden in maart tijdens de autoshow van Geneve, maar nu wordt gesproken over Frankfurt (september 2013).

Eerder hoorden we al dat de sterkste motor onder de motorkap van de Macan een dubbel geblazen 3.0 V6 met zo’n 375 pk/540 Nm zou worden. Andere motoren zoals dikke diesels en wellicht een benzine V6 met zo’n 300 pk liggen ook voor de hand. (via: autocar.co.uk)

UPDATE: Vers van de weg: een drietal spyshots van een Macan-testexemplaar.



28 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ik moet er denk ik nog aan wennen dat een 968 niet meer modern is ;)
@griffendahl: Dat lijkt mij toch wel logisch.
Een auto die al 17 jaar uit productie is, is toch echt niet meer modern te noemen.
@bullgod76: En naar mijn mening zie je dat er dus niet aan af… Vandaar dat ik er nog aan moet wennen.
Ermehgawd! Geen lucht gekoelde boxers meer in Porsches?
mijn porsche heeft 8 cilinders met permanente cilinder uitval, hebben ze gedaan voor t milieu ofzo
@leuiken: Permanent?
@kaasboerin: een achtcilinder Porsche zonder achtcilinder is modelauto ;).
Deze gaan verkopen als ’n malle, ik voel ‘t.
Je kan er van vinden wat je wil, maar Porsche levert over het algemeen kwalitatief goed spul, of er nou een Porsche of Audi blok in ligt.
@Tommy2: Yep, maar heel veel hier hebben 1 of andere ‘allergie’ voor kwaliteit.
Er zijn er zelfs die roepen dat onbetrouwbare auto’s ‘leuk’ zijn.
Ik noem het gewoon simpel anti-gedrag (vermoed ook dat de puberteit hier voornamelijk achter zit), kan allemaal op ’t net.
@kaasboerin: je hebt zo hard gelijk. Ik zie de passie niet in van een auto die om de haverklap in panne staat of die spontaan uit elkaar valt.

Autoblog bevat veel pubers dat is ook een jammerlijk feit.
Hatz, is dat een Duits petje?
Een vier cilinder Porsche gemaakt door (VW) Audi, ech wel.
@norge: Say 914? 924? 944?
@rubend: Juist en dat waren ook al halve Volkswagens.Dat gezegd, waren wel leuke karretjes…
Is het Q5 Left Lane pakket (Cruisecontrol met milimeterfunctie, constant brandend groot licht etc) ook beschikbaar voor deze Macan?
”Everything has been modified. Engines, transmissions, suspension — it’s all new.”

Ik leg hem niet uit…
@E34M5Touring bij mij op me kont zitten 8 van de 10 keer een BMW, of het nou een nieuwe leaseauto is, met een berijder al aardig op leeftijd, of de zogeheten ‘sjonnie’ in een 10 jaar oude BMW (niets op tegen hoor). En ook als ik zelf wat forser optrek, en er is een BMW in de buurt, is dat ook de auto die fors met mij meetrekt haha.
@jeanclaude: Oh die heb ik ook wel hoor. Ik heb echter opvallend vaak een Q5. Die rijden ook vaak erg lang onnodig links. Maar goed, dat doen Volvo rijders ook.
@E34M5Touring:
Ik haat het ook als mensen op dergelijke manier hun politieke voorkeur laten blijken…
@E34M5Touring: Niet alle Volvo rijders hoor, ik weet zeker dat je er hier geen vindt :) Maar toch wel een paar…..
Hoewel Porsche het in Nederland best knap doet qua verkopen, moeten ze niet gaan overdrijven met nieuwe modellen. De groep van Porsch’o-fielen is niet zondermeer onbeperkt groot..wordt dus wat haaibaaien binnen het eigen concern (minder 911’s of Cayenne…in ruil voor wat Macans).
Lekker doorrijden op de linkerbaan is toch niks mis mee, stukken beter dan een hoop van die “rechterbaan gevaren” toch….?
een v4 maar das net zo schandalig als dat niews over corvettes met een v6’je
@stijnd007: 944 turbo? Porsche met geblazen blokje…:) niet mis mee vindt ik, jammer dat wel maar in principe zorgt het weer voor extra geld dat ze in leuke projectjes kunnen steken
De Macan is dus de oude Cayenne Chopster met de achterkant van een opgehoopte Audi A3 met een zijkant die lijkt op een Michael Schumacher cq Ferrari petje.

Ik snap ‘m niet meer..

(psst: de oude Cayenne vind ik persoonlijk stukken mooier dan het sinds November 2010 te verkrijgen nieuwe model)
Viercylinder.. BAH!
@flippert: Beste motor die er is, more is bulshit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).