Porsche Mission E: elektrisch geweld met 600 pk

Auteur: , 89 Reacties

Boom. Elektrische auto's zijn officieel sexy. Met dank aan Porsche. En Elon Musk.

Want laten we eerlijk wezen, als Musk nooit geld in Tesla had gestopt en het liet groeien naar wat het nu is, was de elektrificatiedrang bij Duitse automerken die naarstig opzoek zijn naar een antwoord op de Model S nooit zo groot geweest. Porsche heeft vanavond een statement afgegeven met de Mission E, een concept met 600 pk, 500 kilometer range (theoretisch) en een laadtijd van 15 minuten.

De Mission E is een concept met vier zitplaatsen, verpakt in een design dat onmiskenbaar in de huidige line-up van het merk past. De Mission E wordt aangedreven door twee elektromotoren – verwant aan de hardware in de 919 Hybrid – die samen meer dan 600 pk leveren en de sedan in 3,5 seconden naar de 100 km/u stoempen. 200 km/u wordt na 12 seconden bereikt. De top ligt boven de 250 km/u.

Het vermogen wordt over alle vier de wielen verdeeld. Iets dat per wiel geregeld kan worden dankzij Porsche Torque Vectoring. De Mission E beschikt ook over vierwielsturing, wat het een uiterst geschikte auto voor het circuit maakt, aldus de Duitsers. Ze claimen een Nürburgringtijd van onder de 8 minuten.

Porsche Mission E: elektrisch geweld met 600 pk

Opladen in 15 minuten: dat werkt zo

Porsche claimt de Mission E voor 80 procent vol te kunnen krijgen in 15 minuten. Ofwel, van 0 naar 400 kilometer bereik in een kwartier. Hiervoor is de 800 Volt op het elektrische systeem verantwoordelijk. Door het conventionele 400 Volt-systeem van andere elektrische auto’s te verdubbelen wordt de laadtijd ernstig ingekort. Om dit te bereiken ben je wel aangewezen op een Porsche Turbo Charging-lader. Inderdaad, die staan nog nergens. Opladen via een conventionele 400 Volt-lader kan ook, uiteraard. Zelfs draadloos opladen behoort tot de mogelijkheden.

De Mission E staat op koolstofvezel velgen, die vooraan 21 inch en achteraan 22 inch meten. Achter het stuur zien we vijf tellerklokken, weergegeven op een OLED-display. Deze tellerklokken kun je trouwens ‘activeren’ door ernaar te kijken en op een knop op het stuur te drukken. Porsche heeft namelijk oogbalscanners in Mission E gehangen, die continu meten waar je naar kijkt (geen grap). De boel op een Leap Motion-achtige manier bedienen met gebaren kan overigens ook. Wie liever iets aanraakt kan terecht bij het display op de middenconsole.

Bewegend beeld zie je op Autojunk.nl, video van de onthulling HIER!

Porsche Mission E: elektrisch geweld met 600 pk



89 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Die laadtijd lijkt mij nogal sterk. Een supercharger van Tesla doet het in 40 min geloof ik en die heeft al een enorme spanning (400A) en nogal duur om te fixen. Afijn, wel tof dat eindelijk automerken door beginnen te hebben dat EV de toekomst is. Looks are good!
@stfu: stroom of spanning?
@vinceb2: ben ik dan echt de enige die hier nog steeds dubbel ligt om het feit dat de termen supercharger en turbocharger worden genoemd in de context van electrische auto’s?
@stfu: 400V bedoel je. Maar kom op zeg, 400V is toch niet zo veel? Ok, je moet er niet met je tengels aan gaan zitten, maar dat geldt ook voor 100V. Of 50V. In elk huis komt al 400V binnen (mits je meer dan 1 fase hebt), wat in de woonwijk vanuit 10kV naar beneden wordt getransformeerd, dus zo spannend (no pun intended) is dat allemaal niet…
@henrie: “In elk huis komt al 400V binnen (mits je meer dan 1 fase hebt),”.

Niet waar. Mijn vader heeft toch echt wel 30 jaar lang 3 fasen 230V gehad hoor, en pas vorig jaar met het openbreken van de straat, is het naar 400 V gebracht omdat het van te moeten was.
@SimonMc: Hoe het in België zit, weet ik niet, maar in Nederland is de fasespanning (=spanning tussen fase en nul) altijd 230V en de lijnspanning (spanning tussen 2 verschillende fasen) altijd 400V. Vroeger was dat respectievelijk 220V en 380V…
@henrie: 400V klopt als je over een sterschakeling spreekt. Er zijn echter ook verschillende netten waar men een driehoeksschakeling heeft (uitsparen nulgeleider) en dus weldegelijk 3x230V heeft.
@Francoiske: Volgens mij komt die situatie in Nederland niet voor. Misschien in oude netten nog, maar ik heb het nog nooit gezien. Behalve bij industriele aansluitingen misschien, waarbij met symmetrische belastingen wordt gewerkt (3-fasen motoren bijvoorbeeld). Maar in huis heb je alleen asymmetrische belastingen die tussen fase en nul zitten. Dus altijd een sterschakeling…
@henrie: Is inderdaad best mogelijk dat het in Nederlandse huisinstallaties niet bestaat, maar in oudere Belgische netten komt het nog vaak voor (Mechelen Antwerpen). De belasting is dan overigens inderdaad niet 100% symmetrisch, maar deze moet je niet bekijken per aansluiting, maar per distributietransformator met tientallen gezinnen op ;-). Het was vroeger overigens de distributiemaatschappij die bepaalde welke fasen je binnenkreeg (bij eenfasige aanlsuiting dan), zodat ze hun driehoek +/- symmetrisch belast kregen.
@Francoiske: Dat is nog steeds zo. En ook in Nederland zijn de fasen niet allemaal precies even zwaar belast. Dat komt juist door asymmetrische belastingen. Immers, vrijwel alle apparatuur in huis wordt enkelfasig aangesloten, en vormt dus een asymmetrische belasting voor het net. Daarom is een distirbutietrafo (in Nederland) ook altijd een Dyn-trafo (primair driehoek, secundair ster + nul). Die zorgt dat de onbalans niet het 10kV-net in komt…
@Francoiske: Het is precies omgekeerd, door de fase in ster te schakelen komen de 3 fasen aan 1 zijde in contact met elkaar(het sterpunt), daar zou eventueel een nulleider op aangesloten kunnen worden aangezien de som van 3 fasen = 0. In driehoek daarentegen komen de fasen in 2 zijden in contact met elkaar. Dat laatste word over het algemeen alleen bij motoren toegepast voor kracht. Door 3 spoelen 1/3 t.o.v. te zetten heffen ook hier de fasen elkaar op. Theoretisch zou je in het midden van 2 fasen (3x) een nul in het midden kunnen aansluiten. Maar aangezien dan altijd alles in evenwichtig zou moeten zijn en vanwege het ontbreken van noodzaak om dat aanwezig te hebben word altijd in een driehoekschakeling geen nul toegepast. Wel komt het regelmatig voor dat op generatoren(die in e-centrales draaien) aan 1 zijde aan de nul/aarde worden gelegd.
Mocht je het ooit uitwillen proberen wat ik zeg doe dan er wel een energieverbruiker tussen de fasen(en eventueel de nul) zetten anders heb je misschien wat zekeringen nodig en eventueel wat nieuwe bekabeling. :)
@henrie: sorry. Ik bedoel toch echt 400A. Dat leveren die superchargers van Tesla. Als Porsche hetzelfde wil doen maar dan nog sneller, dan moet dat ook flink meer zijn.
@stfu: Nee, dat is in dit geval niet zo. Porsche geeft immers aan dat ze de laadspanning verhogen van 400V naar 800V. Je kunt dan dus met dezelfde stroom (400A kennelijk) 2x zoveel vermogen transporteren. Immers: P = U x I. Dus als U 2x zo hoog wordt (800V i.p.v. 400V) en I blijft gelijk (400A), dan wordt P ook 2x zo hoog. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat Porsche die laadspanning verhoogt, anders krijg je inderdaad een hogere (2x) stroom. En dan heb je dikkere kabels nodig om verliezen te beperken. Overigens is 800A ook weer niet zo bizar veel. Een beetje verdeelinrichting (zowel laagspanning, middenspanning als hoogspanning) kan makkelijk 1250 of zelfs 2500A aan. Ik ken ze zelfs wel van 4000A…
@henrie: Bedankt voor de uitleg. Ben er niet zo in thuis. Maar naar wat ik hoorde zeggen is zo snel laden ook weer niet echt goed voor je batterij, dus laad je vervolgens toch meestal gewoon thuis op met krachtstroom.
@stfu: elektrisch is niet de toekomst ze doen het alleen maar om hun naam niet kwijt te raken, denk dat elk automerk terug wil naar de tijd van v12’s
@thimochand: ik weet wel zeker dat elektrisch de toekomst is. Het is alleen de vraag of de energie wordt opgeslagen in een accu of dmv waterstof
@thimochand: nee paarden zijn de toekomst, ik denk dat elk merk terug wil naar een 4 span. Komop joh word wakker.
@stfu: prima te doen. De stroom is het probleem. Gewoon het voltage omhoog en zo ook het vermogen.
Eindelijk weer een echt mooi Porsche. Gewoon maken dit ding!
Ook met een echt motor graag voor diegene die echt lol willen hebben
@lexaudi: Nouuu, die Cayenne en Macan is ook niks mis mee hoor.
@purepet9000: ja, daar is juist vrij veel mis mee
@ettie: Dat zijn gewoon mooie SUV’s.
@purepet9001: Euh, nee.
@MJB: Haha, +1.
Achterkant doet me denken aan de 959. Dat bedoel ik als een compliment.
@bassx: Ja, ziet er mooi uit met dat ononderbroken achterlicht.
Dit is echt geile shit Porsche…
Gave auto! Alleen heb ik liever toch wel spiegels.
@iijayvee: Hoezo? Die heb je niet nodig met de camera’s aan de zijkant. Net zoals de VW XL1.
*verscheurt Tesla offerte*
@harrie: Haha, kan je nog een paar wachten op je Porsche.
Wauw, deze is gaaaaaf! Eat that Tesla!
Ik hoop dat de achterkant van deze mission E ons een inkijkje geeft in wat we van de panamera en vooral de pajun kunnen verwachten. Ik vind ‘m namelijk prachtig.
@knipperlichtje: Dit is waarschijnlijk nog te futuristisch voor de Panamera.
Hoezo? Die heb je niet nodig met de camera’s aan de zijkant. Net zoals de VW XL1.
Ja! Doen! Heerlijk nieuws, zo snel mogelijk maken dat ding.
Daar gaan wat Panamera’s afbesteld worden… Wow wat een kneiterfijn ding is dit zeg.
Vijf goed afleesbare klokken, dat we dat ooit nog eens in een Porsche mochten zien.
@mashell: ’t is nog maar een concept he. In het productiemodel is ’t nog maar afwachten :-)
Eindelijk eens variatie bij porsche, wat een beauty! Misschien wel een van de mooiste auto’s van dit jaar!
hey… een 4deurs 911?? Dus zeg maar een 984 met E-motor!
@rocky: Alleen lijkt de 984 op een R8 en deze niet.
@purepet9000: oh shit…. ik bedoelde 989…. sorry…
@rocky: Het is ook verwarrend al die getallen.
Nog mooier dan de model S
@basf: Yup, maar de Model S is eigenlijk ook gewoon een A5 Sportback.
Hoi nieuwe Panamera…
@awesome: Denk ’t niet.
@awesome: hoi model onder de panamera.
Voorkant wel mooi, achterkant wel mooi… Zijkant, brr… Wat een lelijk ding, precies dat overgenomen van de Fisker Karma wat dat ding ook zo lelijk maakt.
Hoe kunnen ze een tijd claimen? Hebben ze hem soms al gebouwd? Ik vraag me af wat de range op de nordschleife is😛
@retsok: Gewoon een beetje schatten.
@retsok: heuvel op richting Karussell valt ie stil ;)
Wat een geil apparaat zeg!
Mooiste van IAA (tot nu toe)
@eklasse: IAA is net begonnen dus er zal waarschijnlijk nog wat moois komen.
Ricardo je heb meer dan gelijk. Elektrisch rijden is opeens heel erg sexy (als jij echt komt, wat vast wel zo is)
Indrukwekkende verschijning, en de specs zijn zeer interessant. Dat het totaal niet op een Porsche lijkt, is een ander geval.

Maar ik wil even graag een lans breken voor Tesla. Vanuit het niets zijn ze gekomen met de Roadster. Een speeltje op het 111 chassis van Lotus. Dat was geinig, maar natuurlijk gewoon een Elise met een elektromotor.

Dat was voor Tesla voldoende om door te stoten met de Model S. Een zeer nette auto die zich als auto zelf redelijk goed kon meten met de Panamera, A7 en CLS. An sich een enorme prestatie.

Maar Tesla heeft niet alleen in korte tijd een dealernetwerk opgezet, maar ook bij gedragen aan een infrastructuur om nadeel nummer 1 bij een elektrische auto aan te pakken: de Tesla Superchargers. Tuurlijk, ze hebben in sommige landen mazzel gehad met de overheidssubsidies, maar hey, daar moet je gebruik van maken, en het is de ‘P’ uit de DESTEP van de marketing, dus van geluk wil ik niet spreken.

Ik heb de Volkswagen Group presentatie bekeken, en Winterkorn had het over innovatie, elektrisch rijden en alles: maar laten we eerlijk zijn, Tesla heeft elektrisch rijden salonfähig gemaakt. Tesla heeft gezorgd dat mensen er anders naar kijken, Tesla heeft het zelfs een beetje ‘cool’ gemaakt. Nu de Grote Merken de kat uit de boom hebben gekeken, komen ze met hun interpretaties van de blauwdruk die Tesla gelegd heeft.

Er zijn een aantal grote innovaties en technische toepassingen geweest. Sommige auto’s zullen altijd blijven vanwege hun technologische innovatie. De Audi Quattro, de Citroën DS, Ford Model T, Mini, Honda NSX en Mercedes W124 zullen altijd bijblijven, maar de Tesla Model S hoort absoluut in dit rijtje thuis.
@gtwillem: ‘interpretaties van de blauwdruk die Tesla gelegd heeft’

Spot on weer, Willem. Als de auto-industrie niet verder was gekomen dan de elektrische droom van Ghosn en zijn Leaf, waren we vanavond op het VAG Event niet over de oplaadsnoeren gestruikeld.
@Ricardo: thanks ;-). De hypocrisie is wel schrijnend. In 1997 had Audi de A4 Avant Duo. Een A4 met een elektromotor en een verbrandingsmotor. Prima concept. Is nooit iets mee gedaan. Een keertje gefacelift voor een beurs twee jaar later, maar van productie kwam het niet.

Nogmaals, ik heb Winterkorn horen spreken, en alle andere Volkswagen Group bestuurders. Volkswagen zou de grootste en meest innovatieve fabrikant zijn van elektrische auto’s. Hun woorden. Maar toch, als ik nu een dealer inloop van een merk behorend tot de Volkswagen Group, zijn er bizar weinig auto’s die ik kan kopen als ik geen verbrandingsmotor in het vooronder wil. De e-Golf is de enige, terwijl er veel meer haalbare concepts waren. Een elektrische A3, R8, Passat, Leon, Superb: het is mogelijk. Maar omdat het noederconcern er (terecht) nog geen brood in ziet, komen die auto’s er niet.

Technologische vooruitgang en voorsprong heeft niets te maken met te verwachten verkopen. Het gaat erom dat je als merk zelf ergens in gelooft. Dat heeft Audi en Porsche geen windeieren gelegd. Maar nu zijn ze vooral aan teren op successen uit het verleden, en maken ze te weinig gebruik van de beschikbare techniek. Met name de Japanners hebben laten zien dat het kan: de Prius en Leaf zijn goede voorbeelden. Maar Tesla heeft het elektrisch rijden acceptabel gemaakt. Met geslaagde styling. Aansprekende prestaties. Tesla is eigenlijk het nieuwe Saab.

Saab. Het eens zo karakteristieke Zweedse merk. Kwam altijd te kort. Leuke auto’s, maar viercilinder turbo’s. Nee. V6’en heb je nodig. Extreem dikke diesels. Sinds Saab niet meer bestaat zijn de meeste 3/5-series, C/E-klasses en A4/A6 modellen uitgerust met een viercilinder turbomotor…

Kortom: ‘Credit where it’s due’. Tesla, en alleen Tesla is de aanstichter geweest om voor merken volledig elektrisch aangedreven auto’s te bouwen.
@gtwillem:

Het Audi Duo concept is zelfs nog ouder dan 1997.
Zeven jaar eerder kwamen ze met de Audi 100 Avant Duo, met smeuige 2.3 vijfcilinder.
@gtwillem: het is ook grappig wanneer je bij een premiummerk showroom begint over Tesla. Gelijk komen ze met: “Nee, dat is niks joh. Onbetrouwbaar en onhandig”. En bij een dealer waar ze ook EV verkopen weet niemand er echt iets van…
@gtwillem: Zo is het!
Over interpretatie van de blauwdruk gesproken: ik heb de specs ff naast elkaar gelegd.

P ‘Meer dan 400 / 500 km’: T 491 km bereik (NEDC cyclus)
P ‘Meer dan 600 pk’: T 262 + 510 pk
P ‘0-100 in 3,5’: T 0-100 in 3,3
tot aan de velgen toe: P 21 / 22 inch: T 21 inch
Dus, als Porsche dit binnen drie jaar uitbrengt (check even hoe lang het duurde van prototype naar showroom om bij Audi een hybride uit te brengen…), lopen ze maar 5 jaar achter. Die verkorte ontwikkeltijd zal wel toe te schrijven zijn aan het feit dat Tesla zijn patenten heeft vrij gegeven. Het zou VAG gesierd hebben om net in een wat ander segment hun eerste stapjes te zetten.
@gtwillem: Eveneens zijn er genoeg voorbeelden van innovators/pioniers die er uiteindelijk aan ten onder gaan. Ik vind het zeer begrijpelijk dat de groten de kat uit de boom kijken. In feite is Toyota de enige grote die iets gedurfd op de markt durft brengen, de Prius en nu de Miraj.

Ik hoop maar dat Tesla ook niet ten onder gaat als Porsche, Audi, BMW, MB en vele anderen zich ook ten volle op die markt gooien. Of dat ze zich terugtrekken op alleen batterijen en home battery packs, zoals al door menig analist (maar wie gelooft die sukkels?) is voorspeld…
Toch bizar dat Porsche dan aankomt met een concept als deze. Absoluut niet productie rijp terwijl Tesla de p90D heeft welke in elke opzicht behalve laden misschien wel beter is.

De ouderwetse autofabrikanten hebben echt zitten slapen.
Ik las ergens dat Porsche en Audi hetzelfde EV platform gaan gebruiken. Dus beiden een crossover, of een soort kleinere Panamera op 1 onderstel?
Elon heeft alle Germaanse “premium” jongens voorlopig stevig bij hun kloten :-)
Tesla killer
Mission E. E Mission.
+1 voor de Zuffenhausen brand designers.
Tesla wie????
Dit is wel de beste erkenning die Tesla kan krijgen. Een mooier compliment dan als “benchmark” gebruikt te worden door “grote” merken is niet te bedenken. Denk eens in, een icoon, Porsche, kondigt een product aan dat over een aantal jaren (mogelijk) op de markt komt en dat vergeleken wordt met wat Tesla al vanaf 2012 levert. Terwijl voor Tesla de prestaties alleen maar meetellen om te laten zien dat het heel goed elektrisch kan, terwijl het verder en passant ook de meest praktische, de meest veilige en hoogst gewaardeerde auto is. Smullen van deze paniek zo rond de IAA.
@hansnoordsij: Zo mooi dat je dacht “He ik zeg het gewoon een tweede keer”
@Donstil: Tja, twee bijna identieke publicaties, beiden concepts en beiden toevallig net bij de opening van IAA . Men zal tot op het laatst bang zijn geweest dat Model X er toch gepresenteerd zou worden.
Ik moet wel zeggen dat ik hem een partij lelijk vind, maar de specs zijn schitterend
Klik ik op de beelden, in de volle overtuiging dat het “concept” eigenlijk een “prototype” zou zijn. Niets van dat alles. Alleen maar nullen en eentjes. Tikje teleurgesteld. The proof of the pudding is in the eating, maar veel dessert is er nog niet aan… :-/
Prachtig smoelwerk, achterkant ook wel ok, op die onderkant na…
Ik mis de tijd van brullende V12’en…
@goreano: Dat had ik vroeger ook. Maar na anderhalf jaar en 80.000 km Tesla rijden (incl. een tiental reizen over de Autobahn) schaam ik me dat ik dat ooit ook deed als ik weer zo’n klassieke auto gas zie geven met een herrie die honderden meters ver te horen is :) terwijl je met je Tesla moeiteloos en stil volgt binnen de aanvaardbare snelheden. Oh ja, dan heb je ook het hele gezin en giga vakantiebagage (voor en achter) in de auto. De knop is echt om.
@hansnoordsij: Ik kan me het helemaal voorstellen, toch vind ik het jammer dat juist sportauto’s (waar het voor een groot deel om emotie gaat) volledig elektrisch worden. Ik vind dat het geluid van een motor een groot onderdeel is van deze emotie.
@goreano: Bij porsche?
@clarkson: Nee lijkt me niet, in de gehele autowereld bedoel ik
Autovisie beweert dat de vmax op maar 155km/h ligt
De 918 en nu dit… Mijn God hebben ze bij Porsche zoveel geld verdient dat ze opeens budget voor designers hebben?
Wat een gaaf ding! Los van het feit dat we wel elektrisch moeten gaan rijden (ja ik vind het ook jammer, maar over 20 jaar zullen we terugkijken en het beter snappen), is het met zo’n ontwerp in ieder geval een stuk aantrekkelijker!
Porsche, you just went full electric. Never go full electric.
Zon gigantische Porsche fanaat ben ik niet, maar sweet damn wat een vette bak is dit zeg!
Hoorde al wat gezeik over die neus, maar die vind ik juist alleen maar vet!
En eindelijk een Porsche die uberhaupt iets anders bekt. Gaaf ding man
Hadden ze hier niet de Panamera van kunnen maken!!!! Wat een super mooie wagen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).