Porsche nagelt doorrrrrr.. V8 diesel voor Cayenne

Auteur: , 64 Reacties

Hulde voor de marketingboys uit Zuffenhausen: wanneer je 'Porsche' zegt, koppen de meeste mensen termen als 'sportief', 'begeerlijk' en 'dynamisch' terug, want ze hebben de 911 in hun hoofd. De helft van de verkochte Porkers is echter een Cayenne, die er ook als diesel is, maar alleen met V6, en dat is wel wat schraal. Enter Porsche Cayenne Diesel S.

Wanneer je je ziel toch al verkocht hebt om in 2018 je verkoopdoelstelling van 240.000 auto’s te halen, dan moet je het ook goed doen. Audi levert in de Q7 niet alleen de 3.0 TDI V6 die ook in de Cayenne ligt, maar ook een 4,2 liter V8 TDI, welke niet in de Porsche-lineup voorkomt. Een rare situatie, maar volgens Car & Driver gaat het merk uit Stuttgart Zuffenhausen dit binnenkort rechttrekken.

Of Porsches opperdiesel ook daadwerkelijk de ze 4.2 zal zijn is nog even de vraag. het blok is niet de nieuwste, en er gaan geruchten over een Bentley-diesel, dus misschien zit er wat nieuws in het vat (waarvan de S6 en S7 dan meteen kunnen profiteren). Het lijkt me echter niet dat dit er op zeer korte termijn komt, dus ik acht de kans redelijk groot dat de eerste Cayenne Diesel S gewoon met dezelfde oliestoker is uitgerust als de top-Q7 en A8-diesels. Kunnen ze bij een eventueel nieuw blok meteen mooi hun persbericht volspammen met krachttermen over hoeveel zuiniger en schoner de nieuwe variant wel niet is geworden.

En nu we toch bezig zijn kunnen we meteen het volgende nieuwsartikel alvast schrijven: wat voor de Cayenne geldt, gaat natuurlijk ook voor de Panamera op. Zo, weer een artikel bespaard.

En hoe zou het zitten met die V12 TDI, zou die nog een vervolg krijgen (de huidige productie van de Q7 V12 TDI loopt nu echt op zijn eind)? Dan maak je natuurlijk een echte bazen-Cayenne…

Foto: rendering Cayenne S Diesel door uw photoshopper van dienst, die volgens ons zeer dicht bij de werkelijkheid ligt.



64 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Zeker die rode letters zijn erg kloppend. Zou dit een rode TDI worden of alleen de DI rood.
@E34M5Touring: I = rood = 110Pk, DI=rood=130PK en TDI=rood=150Pk…dat was het rond de jaren 2000-2003
@Megakix: Haha, seriously…
@Megakix: een lupo 3L heeft ook roke DI, dust 130 PK.. uhu
@jelle1990: rode :P
@jelle1990: Nee hoor die zijn groen.
@jelle1990: das gewoon niet waar…
Lupo 3L heeft groene DI.
@Megakix: Klopt. Alleen lijkt 110pk me wat te licht voor de Cayenne.
@E34M5Touring: die van mij toch echt rood… misschien een keer veranderd dan door iemand
@jelle1990: Ik vermoed dat ze inderdaad een keer lettertje gewisseld hebben! No worries!!
@E34M5Touring: IDT ? ;-)
@Megakix: TID (tiet in de verleden tijd vorm) ;)
@E34M5Touring: buwahaha +1
@jelle1990: dat is ook shame! Met die Groene letters represent je juist de speciale techniek in de 3L. Rode letters is een beetje downgrading in dit geval.
@dnadave: inderdaad… wist het helemaal niet dat ze groen hoorden te zijn. De L is wel groen bij mij. ga wel een keer op zoek naar de groene (T)DI
@E34M5Touring: die rode lettertjes zijn wel het meest kansloze wat VW ooit bedacht heeft.
Zie regelmatig petjes met rode TDI’s van pakweg 150pk die denken dat ze mij makkelijk voorbij komen met mijn zilveren TDI (V6).
@desoper: Die ken ik. Heb eigenlijk alleen maar VAG (en dan vooral Audi’s 3.0TDI)Op de bumper en die redden het geen van allen.
@E34M5Touring: 3.0TDI’s hebben dan ook geen kansloze (kijk mij effe snel zijn) rode TDI lettertjes. En gelukkig hebben de meeste petjes nog geen centjes voor een 3.0TDI.

Verder ben je zoiezo niet helemaal lekker als je met je diesel probeert om een M5 te verslaan.
Porsche kan beter dat blok uit de Audi A6 halen, biturbo 3.0 TDI met meer dan 300pk, schroef er nog een turbo à la BMW M550d bij en klaar is Kees. Stuk schonere oplossing en dat scheelt in prijs.
@kraakensmaak: ‘Porsche’ en ‘dat scheelt in prijs’ in één zin. Wat klopt er niet?

Ik vind dat het maar eens afgelopen moet zijn met al die centenschrapers die opeens een Porsche willen. Koop een echte of koop er geen. De bedrijfskas van Porsche mag er wellicht bij floreren, maar het merkimago wordt zo langzamerhand een lege huls.
@Goed_Koopman: ik wil niet zeggen dat een Cayenne dan ineens spot goedkoop word, maar dat zou in ons land met de milieu maffia zijn CO2-taks al snel tienduizenden euro’s schelen, kijk maar naar de nieuwe M5 ten opzichte van zijn voorganger met V10.
Fout. En dat is juist zo knap van de marketeers. In het algemene gedachtengoed is een Porsche nog steeds iets zeer sportiefs. Wat tot op zekere hoogte ook wel klopt natuurlijk..
@Goed_Koopman: Bij jou draait het alleen maar om Peekaas en brandstof?
@kraakensmaak: helemaal mee eens. Een twinturbo V6 diesel is meer van deze tijd dan een V8. Men koopt een diesel om het verbruik binnen de perken te houden en dit wordt lastig met een V8.

@ Goed Koopman: Porsche staat voor sportiviteit, innovatieve techniek, luxe en alledaags gebruik. Een Cayenne voldoet hier uitstekend aan. Daarnaast is Porsche 4WD pionier, wat resulteerde in veel rally-successen en nu een succesvolle Cayenne.
@Maarten123: bla bla bla… mooi dat je het marketinggezwets uit je hoofd hebt geleerd. Ik kom nog uit de tijd dat er geen Cayenne’s bestonden en dan staat Porsche simpelweg synoniem voor sportwagen. Een Cayenne diesel is geen sportwagen. Punt. Porsche moet opletten om niet een soort Audi te worden.
@Goed_Koopman: Ze mogen inmiddels zelfs 7 jaar achter Audi aan hobbelen! Alleen de Audi instap-diesel mogen ze in hun B-bak schuiven. De twee serieuze diesels zijn Audi Only. Totdat Audi ze bijna vervangt, blijkbaar…
@mout: De serieuze motoren maakt Porsche gewoon zelf, een diesel voor het volk betrekken ze idd. van een mindere concern genoot..
@spylegion: Ja. En als ze toch aan het minderen zijn, betrekken ze meteen de minste. De 6. De 8 en 12 laten ze lekker minderwaardig blijven.
Ik rijd ook Mitsubishi omdat mijn Rolls niet meer wil starten.
@mout: Puur voor de verkoopaantallen dat de keus op de 6 is gevallen..
In Duitsland vanaf 58k euro..
@mout:
Touareg heeft ook de 4.2 tdi van Audi…..
@Goed_Koopman: Leuk voor je, noem eens een bedrijf op waarbij het ‘merkimago’ (waar alleen jij achter je pc’tje continu op zit te vitten) boven de bedrijfskas staat.. Op ’t stadshuis na.
@Goed_Koopman: Je kunt wel zeggen dat Porsche synoniem is met sportwagen maar zonder de cayenne/panamera was er geen nieuwe 911 (991)
Nummerbord: S-CAR-GO…
@Megakix: Volgens mij weet niemand dat dat slak is :P
@dennisr: ..wij worden ouder… ;-)
Whaha, die L33t Paint skillz… :)
I LOL’d ;-D
@tonyb: En nu in het Nederlands?
@RoT___: hij heeft grote vreugde vanwege de met paint aangebrachte rook en tekst..
@dennisr: :lol: … dank !
Wat hebben de S6 en S7 hier mee te maken?

OT: Logische stap wel, de Cayenne is hier het meest geschikt voor.
@Tommy2:

VAG
@72bug: ..je zou daar werken en INA heten.. :lol:
@maarten123

Ook met dat 4wd pionieren valt het wel mee hoor.
Ergens eind jaren 80 3 keer dakar gewonnen dan heb je het wel gehad, jaren nadat audi en subaru de awd al op de markt hadden.

Face it porsche is gewoon een conservatief merk dat zijn imago te grabel gooit om de aandeelhouders te plezieren.
de 4.2 tdi wordt ook al geleverd in de Touareg, het technische zusje van de Cayenne, moet geen probleem zijn dus.
Machtig blok!
Haha das toevallig. Zat me deze week nog af te vragen waarom dit blok niet in de cayenne en panamera geleverd werd. Zal zeer goed verkopen!! Ik snap wel nog steeds niet wat porsche wil met de cayenne gts. Beetje nutteloze bak
diesel ftw!
kan de AB-photoshopper ook een rendering maken van een Cayenne bluemotion?

Alvast bedankt!
Poe…Er heetf wel heul veel tijd ingezeten. Zal eens kijken of me dat met een avondje lukt.
@sir_smokalot: doe het dan op de avond waarop niet de gehele hockeyclub op je schoot bungelt… :lol:
V8 diesel lijkt me prima voor klanten die wél een V8 willen, maar zonder het sociaal minder acceptabele verbruik van een benzine V8. (En een veel groter rijbereik)
@fit4fun: terwijl diesel de vervuiler is vergeleken met benzine… (fijnstof..)
En de V10 TDI? Lijkt me ook wel lekker…
@audirs3: dat blok lag in de eerste generatie vw touareg als ik me niet vergis.
@nelly0183: Klopt, is al een tijdje uit productie.
V8 TDI :’)
Volvo D5/D24TIC FTW!
@dennis245turbo: ..als ik het omgekeerd lees, staat er hetzelfde ?
Ik ben het helemaal eens met: Cayenne diesel = pauperbak…

Ik ben niet voor zo’n aso bakken, maar dat halfslachtig gedoe vind ik helemaal triest… Net zoals die verlaagde cayenne die ik vorig jaar zag rijden. Koop dan een panamera loser…
Tjorque, vind je het echt een pauperbak? I kvind hem echt geweldig!

@andere: het draait niet alleen om PK’s ook om de NM koppel. Samen vormen zij de snelheid van de Porsche Cayenne. Prachtige bak!
Voor de mensen die een echt snelle Porsche willen aanschouwen (voor mij slechts aanschouwen helaas) http://www.chiptuningexperience.nl/actueel/akrapovic-voor-de-porsche-cayenne-turbo-als-eerst-in-europa/ ! Heel dik!!!
Als ik het geld had dan bestelde ik een Bentley Mulsanne (coupe) met die V12 TDI. Gewoon om de bal aan het rollen te brengen. Perfecte motor voor dat soort wagen: massas koppel en je bent door half Europa gereden vooraleer je moet bijtanken. En jammer dat de eerste en enigste V12 TDI verkwist word aan een SUVfie.

Continental V8 TDI zie ik ook wel zitten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).