Porsche verbiedt ‘Porschespecialist’ in rechtszaak

Auteur: , 51 Reacties

Opmerkelijk: kortgeleden heeft Het Hof besloten dat het gebruik van 'Porsche' of 'Porschespecialist' alleen toegestaan is als er een speciale (officiële) band bestaat tussen het merk en de 'specialist'.

Deze uitspraak is een staartje van een verhaal dat begonnen is bij de domeinnaam ‘Porschespecialist.nl’. Een onafhankelijke Porsche handelaar uit Apeldoorn, niet officieel verbonden met autofabrikant Porsche maar wel met een inventaris dat vooral uit Porsches bestaat. Sinds 1996 was het bedrijf aan de genoemde domeinnaam verbonden. Eerdere acties van Porsche om de naam verbieden werden door de rechtbank afgewezen. Nu heeft Het Hof zich in het voordeel van Porsche uitgesproken.

En zo slaat Automotive Nederland een nieuw hoofstukje in qua auteursrechten en merknamen. Volgens Het Hof wekt ‘Porschespecialist’ onterecht de indruk dat een persoon of bedrijf aan het merk Porsche verbonden is. Dat brengt klanten alleen maar in verwarring dus magniet.

Pretentieus? Een specialist is niet per se geregistreerde. Je hoeft er niet jaren voor te studeren of een diploma voor aan de muur te hebben hangen. Nederland staat bol van de ‘social media specialisten’, ‘huis, tuin en keuken experts‘ en ‘neuspeuter specialisten’. Ook zijn er heel veel bedrijven (en specialisten!) in de wereld van auto’s, garages en onderhoud. Vaak mensen met goede kennis van een bepaald merk of model, zonder een officiële band met het merk. Vooral in de wereld van 15-plussers leveren de specialisten soms levensreddend werk waar bij dealers de expertise echt ontbreekt.

Deze uitspraak van Het Hof is een potentieel probleem voor ieder onafhankelijk bedrijf dat een merknaam gebruikt. De Porschespecialist in kwestie hoeft weliswaar geen boete of schadevergoeding te betalen, wel is hij Porsche €40.000,- aan advocaatkosten verschuldigd. (bron: rechtennieuws.nl, foto: autojunk.nl)



51 reacties

Moet de naam dan wel gewijzigd worden?!
Snel wijzigen in plattekever-specialist.
Lol. ff kleine letters op de website zetten: ik ben niet verbonden aan het merk of bedrijf en probleem opgelost. En dat zit Porsche lekker met de kosten. Leuk geprobeerd, maar helaas pindakaas in dit geval voor Porsche zelf.
@bempi: Nop, dat werkte dus niet, kijk maar op hun site. Hier staat (veel te) klein aan de onderkant de volgende tekts: “Porschespecialist Van den Berg is op generlei wijze verbonden aan Porsche AG automobielen of PON Porsche Het woord Porsche verwijst louter naar het type auto”
Dat was dus niet voldoende blijkbaar.
@gregorius:

In dat geval is er sprake van omkoping en het in diskrediet brengen van de wet door rechter & porsche zelf middels omkopingen, om het alsnog naar hun hand te zetten. Ik zou door blijven procederen. En anders ken deze autodealer nog altijd onder een andere naam werken en verkopen. De volgende domeinen zijn nog vrij: porschedealer.nu / porschedealer.de / porsche994.nl,de,com,eu,nu,be,net,info,org / porscheturbo.eu,net,info,be / porschedeal.de,info,org,be,nu. en ga zo maar door. Met ander woorden een merknaam kan niet beschermd worden.
@bempi: Met een andere naam waarin ‘Porsche’ zit krijgt ie gewoon weer een proces aan z’n been. Beetje jammer, maar Porsche heeft wel het recht om dit soort dingen te blokkeren, kleine lettertjes of niet…
@Esprit_de_Flandre:

Kan niet wat domeinnamen kan je niet aanklagen :). En als je te laat bent met het registreren daarvan heb je geen poot om op te staan, ook al zit er een deel van jouw gepatenteerde naam er tussen ( wat niet exact/letterlijk is & ook geen patent op is gevraagd ).
@bempi: Kan je wel aanklagen hoor. Alles waar een merknaam van een ander inzit is in feite verboden terrein. Tenzij je die specifieke naam al gebruikt voor het merk bestond, dan heb je wel een poot om op te staan (Gmail.de bvb).
Zelfs met kleine wijzigingen, zoals iemand hier Porsje voorstelt, kan je het nog aan je been hebben…
@bempi:

Kan niet, want er zijn merken die dezelfde naam of gedeeltelijk daarvan gebruik maken. Adidas heeft een schoenen lijn onder de naam ‘Porsche’ Design.
Chrono24 heeft een horloge lijn met ook dezelfde naamgeving. Als je het direct wilt aanpakken zoals met Porsche het geval is dan zullen toch echt alles moeten aanpakken op het gebied van naamsbescherming. Iets wat Porsche zelf niet kan doen omdat er ook een vrijheid is gelukkig.
Porsche voelt blijkbaar concurrentie van dat soort specialisten.. Ik vind dat iemand zich altijd specialist mag noemen, de klanten bepalen toch wel of dit echt zo is of niet. Als je zegt specialist te zijn maar het niet bent boek je geen succes. Vaak is het zo dat dit soort bedrijven veel goedkoper zijn dan de gewone dealer..
@straatpiraat: niks concurrentie, gewoon behoud van merknaam. Je bent onderdeel van porsche of je bent het niet.
@lambo4all:
Te kort door de bocht jou reactie
De Volgende stap in jouw betoog is dat Porsche gaat zeggen dat kale mannen geen 911 mogen bezitten.
Of homo’s alleen maar een 924
Vrouwen een Boxter
porkerspecialist.nl
negenelfspecialist.nl
wemogenhetnietzeggenmaarzijnporschespecialist.nl
@zdev: Die laatste mag weer niet, en ik durf wedden dat tegen ‘negenelf’ ook wel een zaakje kan begonnen worden.

plattekever.nl dan maar?
Ik vind het wel schandalig dat deze ondernemer vervolgens 40k aan advocatenkosten moet betalen. Zullen waarschijnlijk niet de goedkoopste advocaten zijn geweest.
Ja, ik snap ergens dat je niet de naam Porschespecialist mag gebruiken. Maar aan de andere kant vind ik wel dat je jezelf als Porsche specialist moet kunnen verkopen. De burger is er toch bij gebaat om een Porsche-specialist te kunnen vinden? Er is duidelijk een markt voor! Porsche verkoopt producten en na enige tijd willen mensen van deze producten af (2e hand Porsches) of hebben deze mensen hulp nodig bij een product dat slijt… tja, dan zou het van de zotten zijn als je alleen naar de Porsche dealer mag!

Dus ik vind het zeer flauw van Porsche dat ze een website als Porschespecialist.nl verbieden. Ja, natuurlijk, het is wel te snappen, maar het is lullig voor de normale persoon.
Het zou beter zijn als het hof/ een rechter had besloten dat mr. Porsche specialist een duidelijke melding op zijn site moet zetten dat hij geen officiele Porsche dealer is en ook een link moet aanbieden naar de officiele Porsche site. In dat geval zal de consument nooit verward zijn!
beetje zielig van porsche vind ik.. dus ook binnenkort ook een verbod op BMW M specialisten ed?
Goed gedaan van porsche, je moet je merknaam goed bewaren.
Dan zeg je vanaf nu toch gewoon keverspecialist..
Grappig dat het deel dat zeker klopt (“Porsche”) niet mag, maar het deel waar je als consument bedrogen mee uit kan komen (“Specialist”) geen bezwaar oproept…
Kompleet flauwekukl verhaal waarbij ‘de groten’ weer eens hun ego willen versterken door hun ‘naam’bevestigd te willen zien.
En ondanks het feit dat ik geen jurist ben, vind ik deze uitspraak uiterst twijfelachtig en een belediging voor de burger.
Want als ik Porsche specialist zie, weet ik dat het geen DEALER betreft maar een onafhankelijk garageberdrijf dat zich in Porsches heeft gespecialiseerd.
Indien de man de huisstijl zou kopiëren en bewust verwarring zou zaaien kan ik het me nog voorstellen.

Maar in de automobiel sector refereert het woord specialist naar iemand die uitsluitend dit merk en/of type voertuigen repareert cq onderhoud.
Een ander noemt zich officieel dealer of agent.
Ze staan wel onder de naam Porschespecialist ingeschreven bij KVK.
https://www.kvk.nl/handelsregister/zoekenframeset.asp?zk=0&url=https://server.db.kvk.nl/TST-BIN/FU/[email protected]?BUTT=080667230000

Moeten ze die naam ook nog gaan veranderen of niet?
En als ze dat wijzigen naar ‘gespecialiseerd in het repareren van Porsches’?
@bmwalpina: Dat zou dus wel toegestaan zijn, zie mn reactie hieronder.
Er moet wel bij gezegd worden dat er een nuance is in deze uitspraak.
Volgens het hof doet haar oordeel niet eraan af dat het in beginsel vrijstaat gebruik te maken van advertenties waarin staat ‘specialist in Porsche’ en ‘gespecialiseerd in Porsche’. Daarin zit een genuanceerd verschil. In ‘Porschespecialist’ wordt het merk gebruikt ter onderscheiding van de Porsche waren en diensten die worden aangeboden, bij ‘specialist in Porsche’ is de kennelijk gedachte dat dit louter aanduidt wat de specialist doet.
@nietweer: Porsche lijkt me ook typisch een merk dat graag zelf beoordeelt of iemand de capaciteiten van een Porschespecialist heeft, bij voorbeeld door een cursus bij de fabriek met succes (diploma) te hebben voltooid. Heeft de man dat niet, dan is hij in de ogen van Porsche niet meer dan een Porschehobbyist. Niets ten nadele van hobbyisten – die weten vaak meer dan de merkkrachten – maar Porsche dekt zich op deze manier ook in tegen claims indien werkzamheden van deze niet-geautoriseerde specialist tot schade leiden. Je kunt natuurlijk nooit weten.
Waar gaat het heen, dat je geen wagen mag bouwen en er een porsche embleem op plakken tot daar aan toe.
Maar dat je niet mag zeggen dat als er iemand met een porsche embleem op z’n wagen naar je toekomt dat jij dan weet wat je ermee moet doen, dat gaat wel heel ver vind ik.

Zo’n dingen werken eigenlijk op m’n zenuwen die vragen echt om tegendraadse acties.
Veel zin om porschespecialist.be op te richten en daar wat getjoende petjesbakken met foto’s en al erop te plaatsen.
@Hupke: Kun je doen, ik hoop alleen dat je een flink gevulde portemonnee bij de hand hebt ;)
@Hupke:
Dat schijnt ‘vrijheid’ te heten.
@desjonnies:

Ik zou nog nietmeer weten hoe je het schrijft.
Tja, als je wilt concurreren met Ferrari, moet je op z’n tijd iemand aanklagen. Bij voorkeur een Die Hard Liefhebber en Kenner. Dat soort volk moet je niet rond je merk willen. Heb je geen bal aan, doen niks voor de merkbeleving en stellen hun kennis nooit ter beschikking van anderen.
Gekkenhuis! Voor mij geen Porsche meer!
Gewoon normaal hoor..
Een logisch nadenkend persoon kan toch wel concluderen dat die naam bedacht is – puur en alleen om gebruik te maken van de naam van Porsche AG zelf..
Is gewoon misleidend, net als een verzekering (vooral vroeger) was.
Als jij een jarenlang goed lopende toko hebt lopen en iemand anders gaat tegenover je zitten met zijn toko met *verzin een naam #2* zou je ook pissed off zijn.
Worden gewoon klanten van je gejat dankzij je eigen naam, klaar.
Trouwens IEDEREEN hier zou hetzelfde doen als wat Porsche hier doet, iedereen.
Wie beschermd z’n eigen portomonnee nou niet…..
@kaasboerin: Toch hoor je het voornamelijk bij Ferrari etc. Tenminste, Ik heb BMW etc. er nog nooit over gehoord. En daar heb je ook zat specialisten van.
@E34M5Touring: Hmmm.
Ik ben hartstikke blij met dergelijke specialisten, hou niet zo van Stealers.
Vind het ook gezonde concurrentie, maar dit vind ik wel aardig misleidend.
Durf te wedden dat dat dan ook opzettelijk zo is gedaan. Hij had 1000 andere namen kunnen verzinnen.
Zet het desnoods in je slogan ‘Porsche specialist’.
Deze gast schijnt het ook sinds 1996 te doen, maar ja..
@kaasboerin: Ik kan me niet voorstellen dat Porsche echt zoveel hinder ondervindt van dit gezeik. En dat men haar klanten zo laag inschat dat men het verschil tussen official dealer en specialist niet kan zien kan ik me ook niet voorstellen. Ik snap je punt wel, maar je kan er ook in doorslaan. Dingen als huisstijl etc. zijn voor een specialist niet te betalen en zul je dat dus ook niet snel zien. Porsche kan het ook zien als verbreding van de doelgroep en merktrouw realiseren. Nogmaals, snap dat je ergens de grens moet zetten, maar het komt op mij een beetje sneu over eerlijk gezegd.
@E34M5Touring: Mee eensch, maar ik vraag me dan direct af; wat zou ik doen als ik Porsche was?
Dan vrees ik toch dat ik het níet anders had gedaan.
De situatie is natuurlijk ook complexer dan hier wordt omschreven door AB, Porsche valt kleine toko’s niet voor z’n plezier lastig.
@kaasboerin: Absoluut, je punt is zonder meer valide. Maar je hebt het niet over mensen die je Merknaam kwaad doen, sterker nog, ik denk dat ze juist voor een groot deel de liefhebberij in stand houden. Ik denk dat de dealer (tenminste, mijn ervaring met Porsche) steeds minder tijd heeft voor de liefhebber met z’n oude 911 die even lekker met de monteurs komt praten. En dat men dat mist. En dat daar een van de rollen van de ‘specialist’ ligt. Neemt niet weg dat men natuurlijk wel zoveel mogelijk moet proberen de schijn met het echte Porsche tegen te gaan. Er moet wel duidelijk onderscheid zijn. Voor beide kanten van het verhaal is wat te zeggen. En zoals je zelf al correct opmerkt, er zal vast meer in het verhaal steken dan wat wij hier lezen.
Wat een absurde uitspraak. Bij mij stikt het van de specialisten want een dealer worden is vaak te duur. Vaak zijn het ook hobbyisten die van een hobby hun werk hebben gemaakt, zeker in de restauratiebranche. Wie kent er niet een Jaguar of Volvo specialist? Dat je het officiële merk niet mag gebruiken op je website zonder toestemming, okay, maar dat je nu ook niet meer de naam mag noemen vind ik te ver gaan. Dat gaat nog “leuk” worden in de toekomst.
Hier is Volkswagen in Amerika ook mee bezig. Bedrijven die onderdelen leveren voor kevers moesten ook de naam veranderen. Zo heb ik veel onderdelen gekocht bij Vee Dub Parts. Dat bedrijf bestond al 35! jaar en moest zijn naam veranderen. Echt belachelijk. Dit laat zien dat grote merken helemaal niks geven om hun oudere modellen.
Het is snackbar “Het Hof” uit Lutjegast, maar hier gaat het om een gerechtshof, kortweg “hof”, meer specifiek het hof in Den Haag, zoals gebruikelijk in een hoger beroep in een civielrechterlijke procedure.
Belachelijk dit! Duits zeker?
Bij BMW is dat al langer… Mijn vaders onafhankelijke dealer heeft zijn naam van bmwfrank naar autoFrank moeten veranderen…
Doen ze goed bij porsche..
Big business breaking out the big dicks once more.



Bend over, little man.
Eens in de paar jaar wordt zo’n procesje gevoerd. Is ouwe koek, was nooit toegestaan.
Heh, als dat mij was overkomen, dan had ik de naam veranderd in ‘Porsje Specialist’ :P

Als Davilex spelletjes mag maken met de naam PARSCHE, dan mag IK ‘Porsje’ gebruiken :P
Slappe hap van Porsche.

Als ik die garage meneer was zou ik naar het gemeentehuis gaan en mijn voornaam of middelste naam veranderen in Porsche, kijken wat de rechter dan zegt..
@Dinky_Toy: Je naam veranderen naar een merknaam wordt nooit toegestaan…
Ze gaan Apple achter na, straks mag je het logo ook niet meervoeren.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2055869/German-cafe-Apfelkind-logo-dispute-Apple.html
Type wat in een Porsche rijd weet toch niet hoe ze het moeten schrijven.. Volgens Youpie
Niks nieuws. BudgetBenz mocht de naam ook niet voeren.

“Van merkinbreuk is sprake als derden een (soort)gelijk merk indienen in dezelfde product- of dienstklasse”

Is precies hier aan de hand. Maar goed. We zijn standaard voor de underdog en dan vinden we niet dat de regels hoeven te gelden……

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).