Als eerste kunnen wij u exclusief mede delen wat een BMW M340d gaat kosten!
Dat de BMW M340d eraan zat te komen, wisten we. Al meerdere malen konden wij met jullie diverse details delen. Toch is het altijd wel fijn om te weten dat een model in het Nederlandse modelportfolio wordt opgenomen. Zeker met zo’n aparte uitvoering is het niet altijd vanzelfsprekend dat je ‘m ook in Nederland kunt bestellen.
Gelukkig hadden we vanochtend de bevestiging. De M340d komt naar Nederland en wel heel snel, volgende maand kun je de BMW M340d al bestellen. Maar wat moet je er nu eigenlijk voor neerleggen? Die prijzen zijn nog niet bekend. Echter, een man in een zeer modieuze regenjas (met bijpassende hoed) kwam langs het kantoor van de Autoblog redactie. Daardoor hebben wij exclusief voor jullie: de prijzen voor de BMW M340d!
Prijs BMW M340dA xDrive Sedan
De M340dA xDrive (G20) is er vanaf 83.134 euro. Dit kun je uitbreiden met het Executive Edition pakket (995 euro) en het High Executive pakket (2.495 euro). Een beetje ‘no-brainers’, want dan krijg je namelijk een hele hoop uitrusting die je eigenlijk wel wil op zo’n auto, zoals alarm (klasse 3), groot navigatiesysteem, LED-koplampen, verwarmbare voorstoelen, cruise control, BMW Connected package en parkeersensoren rondom.
Prijs BMW M340dA xDrive Touring
Maar de versie die je eigenlijk wil is de M340dA xDrive Touring (G21). Op één of andere manier is zo’n snelle diesel-station de ultieme combinatie tussen aansprekende prestaties, actieradius, korte ‘laad’-tijd, verbruik en prijs. De stationwagon-variant van de M340d kost 85.551 euro. Ook hier zijn de Executive Edition en het High Executive pakket leverbaar.
Audi S4 & S4 Avant
Dan gaan we even kijken naar de concurrentie. Het segment van D-segment auto’s met zescilinder diesels is inmiddels uitgestorven. Alleen Audi en BMW doen het nog, bij alle andere merken is een tweeliter viercilinder het absolute maximum. De meest directe concurrent is natuurlijk de Audi S4. Deze auto is vorig jaar gelanceerd. Van de zomer heeft jullie @Wouter zijn bevindingen gedaan in de S4 TDI rijtest.
Op papier zijn deze twee zeer aan elkaar gewaagd. Ook de S4 is namelijk van een beresterke zescilinder diesel met vierwielaandrijving. Qua prijs scheelt het echter behoorlijk. De S4 Limousine er vanaf 97.010 euro, de Audi S4 Avant moet minimaal 99.020 euro kosten. Beide prijzen zijn zogenaamde ‘fiscale prijzen’. Dus 15 mille duurder dan de BMW. Nu kan het ook aan de uitrusting liggen, want cruise control is bijvoorbeeld niet standaard op de BMW. Als er meer details bekend zijn zullen we beide modellen uitgebreid met elkaar vergelijken. Weet je meteen welke je over 5 jaar uit Duitsland moet importeren.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn! Daar Audi met die bagger automaat een flinke steek heeft laten vallen zal de M340d touring zo’n beetje de meest geniale diesel zijn welke je kan bestellen.
willeme zegt
@dutchdriftking: zowel de Audi S4 TDI als de BMW M340d maken gebruik van dezelfde ZF 8HP75 transmissie volgens mij. Het schijnt een software dingetje te zijn voor de WLTP. Wordt ie net wat zuiniger van. Waarschijnlijk dat er voldoende specialisten zijn die met deze oprechte software weten te sjoemelen ;-).
lekkerlinksrijden zegt
@willeme: die zijn er zeker
unknown32 zegt
@willeme: audi heeft toch dsg? Of sta ik achter?:-(
willeme zegt
@unknown32: alle V6 biturbo diesels van Audi zijn altijd gekoppeld aan de ZF transmissie. De V6 met enkele turbo heeft de S Tronic DSG bak.
dijan zegt
Ja,meteen commentaar geven op iets waarvan je niets weet . Sta je toch een beetje voor gek?
fmgarcia zegt
@dijan: Vind dat je eerder voor gek staat als je met een auto van een ton!!! Naar een tuner moet om de bak beter te laten werken. Dan sta je imo als Audi echt voor gek.
willeme zegt
@fmgarcia: zal na dieselgate een bewuste keuze zijn geweest om even op safe te spelen.
fmgarcia zegt
@willeme: Dat moet je als Audi toch niet willen.. Voor mij persoonlijk is de S4 altijd het meest begeerlijke product uit de reeks. Weet niet precies wat er mis is met de bak, maar vind het wel jammer om te lezen.
tanzanitef30n zegt
@dijan: anders zoals jij de VAG ridder bent er ook heel snel bij….
racerx zegt
@dijan: heb jij al in deze 340d gereden dan? Anders geldt voor jou een klein beetje hetzelfde…
Jantje_555 zegt
hehee met wat opties zit je aan 100 000 euro voor een 3 serie’tje…
lekkerlinksrijden zegt
@Jantje_555: het is niet zo maar een 3- serietje hè. Blijft een hoop geld, maar dan heb je wel een multifunctionele raket
nikos zegt
Die nieuwe 3 touring is echt wel fraai geworden zeg!
En met dit blok rijdt t ongetwijfeld heerlijk smeuïg, altijd grip en altijd koppel!
ghost zegt
Cruise control niet standaard zou echt de doodstraf op moeten staan..
cupsport zegt
@ghost: is ook onzin. Is standaard op alle BMW’s…
doemijmaar6inlijnmetxdrive zegt
Cc is idd standaard en blinde hoek detectie en LED verlichting ook. Adaptive LED zal idd wel een optie zijn , netals LASER.
De M Labels hebben een aanzienlijke lijst aan extra opties tov bijv de 330d. Zoals sperdifferentieel.
berlinetta zegt
Met wat opties tik je dus makkelijk de ton aan. Voor een M-model had ik dat niet raar gevonden, maar voor een zescilinder diesel is het eigenlijk toch wel veel geld. Desalniettemin lijkt het me een zeer fijne auto.
560pk zegt
@berlinetta: je hebt een tijdje onder een steen gezeten als je denkt voor een ton straks een aardig uitgevoerde nieuwe M3 te hebben.
De vanaf prijs van de vorige was bij introductie al een stuk erboven.
Dutchdriftking zegt
@willeme: klopt, met de B8 S4 was de automaat ook zo’n gevalletje “nét niet”. Na een chipje van JD was deze aanzienlijk fijner!
Artikeltje ter begeleiding :
http://www.jdengineering.nl/wp-content/uploads/2018/06/34-37-ST05-JD-Engineering.pdf
Alleen de RS bumpers even vervangen voor een Rieger kit, en de wielen voor de Y-spaak velgen van de R8 .
hoihoi zegt
@dutchdriftking: Toevallig heb ik nog een s4 b8 met y spaakvelgen te koop, alleen nog de Rieger bumper monteren. ;)
Dutchdriftking zegt
@hoihoi: aha, plaatje?
Dutchdriftking zegt
@hoihoi: gevonden. Hij is fijn! Een rieger bumper is mooier op een facelift model, pre facelift is met originele bumper en rs grille mooier.
boriske zegt
Schelen de prijzen zoveel met Belgie? Want voor 84000 koop je hier een M3.
baardmijt zegt
@boriske: Ja, zoveel scheelt het. Dat hoef je niet nog eens te benadrukken hé… ?
maferick74 zegt
@boriske: en jullie hebben slechte snelwegen ?
SimonMc zegt
@maferick74: geef mij dan maar meer waar voor m’n geld, hier en daar een putje én 120 km/u.
arta zegt
Ik zou even wachten op de Tesla Model Y, meer vermogen, sneller en een stuk goedkoper.
En ja dan mag ik geen zegeltjes meer van de Shell en mag ik niet meer 14 uur achtereen in de auto zitten op weg naar….?!
willeme zegt
@arta: compleet andere auto met een totaal andere doelgroep. Dan zou de Model 3 Performance meer een concurrent zijn, als het per se Tesla moet zijn. Maar ook daarbij: de tegenstellingen zijn enorm. Ik kan mij niet voorstellen dat een potentiële Model 3 Performance koper kijkt naar een M340d. Andersom al helemáál niet.
srthellcat zegt
@arta: sneller? Deze loopt zonder begrenzer toch wel zeker 270 kmh. Dat heb ik een Tesla nog niet zien doen.
racerx zegt
@arta: dat wordt toch een soort crossover? Beetje vreemd vergelijk
mc96 zegt
@arta: het is maar wat je sneller noemt. Hard wegrijden bij het stoplicht zal vast wel sneller gaan in een model Y. Naar Oostenrijk voor de wintersport daarentegen ?
doemijmaar6inlijnmetxdrive zegt
Alle BMW M diesel Labels (rij zelf M550d) zijn sneller dan Models 3 met dual motor van 100 naar 200. Performance 3 is wel sneller maar vanaf 180 gaat die performance versie al inhouden en bij 210 haalt de M diesel deze vervolgens weer in en stormt dan onvermoeibaar door naar 260 op de teller(250 gps).
De ultieme autobahn wagen met onder die omstandigheden nog steeds een actieradius van 700+. M5 , RS6 en AMG’s zijn uiteraard sneller maar staan ook een stuk eerder aan de petrol pomp…
Maar die komen onder die omstandigheden nog 2 maal zover dan de BEV’s.
doemijmaar6inlijnmetxdrive zegt
Comfort van tesla 3 valt mij erg tegen…. wat een stuiterbak. Wel puike wegligging en mooie aandrijflijn. Echter voor autobahnen niet. Kost teveel stroom. Het laat wel zien dat een BEV heel efficiënt is en een verbrandingsmotor niet.
Mijn diesel verbruikt slechts 20% meer bij 200+ dan bij zeg 140/150. Bij een BEV is dat bijna 250% meer.
Je kan merken dat model 3 rijders en S model rijders geen ervaring hebben met comfort zoals Audi, BMW en Mercedes. Maarja het is ook een hele andere doelgroep.
dirkv zegt
Mooie wagen met fijne specs! Ben benieuwt of alpina zich met deze auto gaat bemoeien, dat zou geniaal zijn.
por100 zegt
Voor de bijtelling is de Beemer wel interessanter. Mits je optieknop niet te vaak indrukt uiteraard … Maar het blijft pijnlijk: in Duitsland is de kale m340d grofweg 24% goedkoper.
Rudy zegt
@por100: bijtelling betalen over een auto met een kale prijs van 84k is best een prijzige hobby in NL helaas.
SimonMc zegt
@por100: *Bimmer. Het gaat hier over een auto, niet een motorfiets.
RiKe zegt
€83.000 voor een 3 serie….en niet eens een M…. Het is toch om te janken
duitslaagvliegen zegt
Uitstekende motor, nou ja op de 3 liter 6 cil benzine na dan. Ook is de 3 touring echt een fijne wagen om mee te rijden. Ik heb er twee gehad, rijdt nu in een 5 touring vanwege een groter wordende gezin en die 5 touring rijdt ondanks het hogere gewicht beter dan verwacht.
Als ‘brave’ huisvader wil ik eigenlijk nu wel eens een snelle elektrische normaal uitziende Touring met 750-800km bereik. Wanneer komt BMW nou eens hiermee? De i4 en i5 (iNext) beloven 750km maar dat zijn een 5 deur-coupe en een SUV en zie met de laatste maar eens fatsoenlijk een bocht mee door te komen
RiKe zegt
@duitslaagvliegen: De eerste normale auto’s met zo’n bereik moeten nog op de markt komen, je kan nog wel een paar jaar wachten voor zoiets beschikbaar is. En dan heb ik het nog niet eens over een belachelijk torenhoge prijs die ze er voor gaan rekenen
crepito zegt
“zoals alarm (klasse 3), groot navigatiesysteem, LED-koplampen, verwarmbare voorstoelen, cruise control, BMW Connected package en parkeersensoren rondom”
Belachelijk dat dit opties zijn. Krijg je zelfs bij een Model 3 standaard.
SimonMc zegt
@crepito: zelfs zetelverwarming achter. Maar ik durf mij niet uitspreken of dit standaard is.
EdGaR zegt
85k zonder cruisecontrol manmanman blijft Duits hè..
duitslaagvliegen zegt
@Rike: De i4 en de i5 met een bereik van meer dan 600km staan voor 2021 op de planning. BMW geeft zelf 750km WLTP aan (..)
https://g20.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1580464
racerx zegt
Wat een fijne wagen lijkt me dat, mooi ook bovendien!
Arvado zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
petrolhead89 zegt
Tis voor niks!
tysson zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
vpowert zegt
Een diesel. Haha! Zelfs in Duitsland zijn de diesel verkopen flink gedaald. Wir wollen ein M340e, BMW. Danke, tschus.
doemijmaar6inlijnmetxdrive zegt
Wiahhh!!! Eindelijk een 3 diesel met M label?.
Eigenlijk wel een jaar of 8 te laat want toen had bmw wel de M550d bedacht… welke ik nu rijd.
Kan niet anders zeggen dat dit toch echt de ultieme gezins kar is qua uithoudingsvermogen.
Een M5 of RS6/AMG is natuurlijk nog sneller op die autobahn met je kroost op de achterbank….
Maar, ik spreek uit ervaring, die diesel doet alles zo op zijn gemak, met weinig toeren en die enorme tsunami aan koppel is het accelereren van 100 naar 200+ echt een makkie en verslavend met de 6 inlijn brulllende M uitlaten.
Geen tesla die dit zolang kan bijhouden(vanaf 160 gooien die de handdoek al in de ring) en die nieuwe i4 gaat dat ook niet redden denk ik…
Na afgelopen week autobahnen heb ik toch echt respect gekregen van die powerdiesel van BMW. Vooral het bescheiden meer verbruik met die prestaties, laat zien dat die diesel toch wel erg goed arbeit. Dat autobahnen gaat met de i4 straks minder leuk worden ben ik bang….Ik zie de markt voor de M340d wel zitten?