PSA heeft een rampjaar achter de rug

Auteur: , 63 Reacties

Waar met name de Duitsers en Koreanen in 2011 floreerden, zaten de Fransen in de hoek waar de klappen vielen. PSA, het moederbedrijf van Peugeot en Citroën, meldde een operationeel verlies van 92 miljoen euro.

Hoewel de omzet met 7% steeg naar bijna 60 mld euro, daalde de nettowinst van 1,134 mld naar 588 mln euro. PSA probeert het tij te keren door te besparen en bedrijfsonderdelen te verkopen. Daarnaast staan er met name bij Peugeot in Frankrijk flink wat banen op de tocht, terwijl er in Zuid-Amerika juist wel uitbreidingsplannen zijn.

PSA haalt een aanzienlijk deel van zijn omzet uit China, het concern is daar erg groot. Maar kennelijk is het daar ook geen vetpot. Verder nadelig voor het concern is zijn grote aanwezigheid in de sterk beconcurreerde (kleine) marktsegmenten en in Zuid-Europese landen, die in 2011 een flinke knauw in de autoverkopen kenden.

Daarnaast produceert PSA voor het grootste deel nog in Frankrijk zelf (in ruil hiervoor kregen ze leningen los van de Franse overheid), en zoals we allemaal weten zijn Fransen verzot op staken, en bovendien een stuk prijziger dan de gemiddelde Pool of Hongaar, die hetzelfde werk levert met een stuk minder gezeur. Het gros van de auto’s zijn A- of B-segmenters, en deze kan PSA vanwege de superkrappe marges niet winstgevend produceren in Frankrijk, aldus PSA. Hier kan je tegenin brengen dat het Fiat kennelijk wél lukt met de nieuwe Panda, dus wat is het verschil?

Januari begon ook al niet lekker: Frankrijk noteerde een dalende autoverkoop van 21%, PSA kreeg -27% voor de kiezen. Laten we hopen dat de 208 (op dit moment te zien in Breukelen) dit jaar een beetje verkoopt, en dat de DS-lijn van Citroën blijft aanslaan. Met name op dat laatste is nog wel wat marge te halen lijkt me.



63 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Ja dat is niet zomooi!
Gelukkig zijn het iig niet de duitse auto’s :lol:
Is ook niet meer dan logisch, als je de keuze hebt uit Duitse, Japanse en zelfs Koreaanse auto’s hebt ga je toch geen Franse auto aanschaffen.
-=edit: check!=-

Heb je eigelijk nog een reden om een Franse auto te kopen. (als niet Fransman)
@laurensl: Als je een liefhebber bent van oude Citroëns bijvoorbeeld?
@agera: ja wat heeft PSA eraan als jij een oude citroen koopt?
Shit Duitsland probeert weer de macht te grijpen!! Ach alles beter Dan een Franse auto, ja ik zal nu wel wat mensen op hun tenen trappen
@mightymike: Ik zal je wakker maken, Duitsland is op dit moment misschien wel het belangrijkste land op het gebied van automobielen.

VAG > Audi, Volkswagen, Lamborghini, Bugatti, Bentley, Skoda
BMW > Rolls Royce, Mini
Mercedes
Porsche
Opel
(er zijn er nog een paar, maar dit zijn de belangrijkste)
@agera: Ik zal jou even wakker maken…Ferrari, Maserati, FIAT, Lancia, Alfa Romeo, JEEP, Dodge, Chrysler. En dan hebben we de Fransen nog en de Aziaten. Kijk eens verder dan de kleine NL markt…je houdt zeker van ergonomie.
@fiatchrysler: Dat weet ik, maar je kunt niet ontkennen dat Duitsland de grootste taartpunt heeft in de taart, hierna komen landeen zoals Japan, Italie en Frankrijk etc.
@agera: Als Lamborghini Duits is, dan is Opel Amerikaans. Het is het een of het ander.

Neemt verder niet weg dat Duitsland een enorm grote producent is, voor de europese markt wel het grootst gok ik.
@Mairsil: als je 2 seconde voor dat je een reactie plaatste ff lambo gezocht had op wiki ofzo dan zag je dat het een onderdeel van Audi dus VAG is;) waarom denk je anders dat de R8 V10 zelfde geluid heeft als een lambo?
@agera: ja dus? ik weet ook wel wat waar vandaan komt of naar toe gegaan is. Ik zeg alleen indirect dat Franse auto’s waardeloos zijn en zelf liever dan een Duitse ‘premium’ rijd dan laten we zeggen een 508.
@mightymike:

goed zo knul .. nu je rijbewijs nog ..
-edit: nutteloze bijdrage-
Hetgeen wat ze hebben uitgebracht de laatste jaren zijn ook allemaal van die net niet auto’s.
Zien er wel aardig uit, rijden wel aardig maar het mist een beetje de WOW-factor. Het is niet zo dat je ermee voor lul rijdt, of dat je een slechte keuze hebt gemaakt. Maar de alternatieven zijn gewoon beter/leuker.
Als er onder de streep 588 miljoen euro overblijft kan ik er niet van wakkerliggen.
@robbie: Maar als je volgende maand netto 588 euro overhoud van je salaris in plaats van 1134, wedden dat je het dan wel doet :p.

Netto winst wordt ook gebruikt voor herinvesteringen natuurlijk. Dit is gewoon pijnlijk voor zo’n bedrijf.
@robbie: Ik vind het vooral opvallend dat het bedrijf 60 miljard omzet draait en slechts 0.85% van deze omzet weet om te zetten in winst. Hierbij is het pijnlijk duidelijk hoeveel modulaire systemen meerwaarde kunnen geven aan het productieproces en winst. Een voorbeeld is de elektronicaindustrie, waarbij veel fabrikanten vele markten tegelijk probeert te bedienen. Alsjeblieft geen merkendiscussies starten, het gaat hier puur om productie en marktbediening. Apple probeert met zo weinig mogelijk modellen de markt te bedienen, waarbij het grootste voordeel vooral in de assemblagelijnen zitten. Ongeveer 50% van de kosten van een product zitten namelijk in de assemblage. Wanneer er meerdere lijnen worden opgezet, daalt de winst aanzienlijk omdat de totale verkopen van verschillende producten vaak niet opweegt tegen de extra hoge productiekosten. Bovendien hebben goedkope producten vaak een kleinere marge, waardoor het nóg moeilijker is om de investering eruit te halen. Apple haalt een winst/omzet verhouding van 25%, wat ongelofelijk veel is. Gemiddeld komen bedrijven niet verder dan 10-15%. Omdat PSA zoveel verschillende lijnen probeert te bedienen, kan het weleens zo zijn dat dit de reden is voor de laag uitgevallen winst. Uiteraard omdat ook op hun auto’s een mindere marge zit dan bijvoorbeeld bij een premiummerk, maar ook dus deels door de fragmentatie van modellen binnen een bedrijf. Gok ik.
@jzaero: Grappig dat je juist Apple noemt.. Het concern wat op grote schaal van slavernij beticht wordt :-)

Ja, zo kan iedereen goedkoop produceren :-)
@baasbas: @Vreddy_B: Het maakt niet uit, want Samsung, HTC en vergelijkbare bedrijven produceren in dezelfde fabrieken. Qua productiekosten doen ze het dus toch op een verkeerde manier. Bovendien, tellen mensen daar qua kosten niet eens heel veel mee. Het is alleen dat ze daar flexibel werken, vandaar dat veel productiebedrijven naar China gaan (niet alleen Apple). De kosten zijn namelijk niet eens veel lager in dat land. Bij productie gaat het er echt om dat de assemblagelijn zo weinig mogelijk stappen heeft en dat je modellengamma niet te gefragmenteerd raakt. Het opzetten van een assemblagelijn, of dat nou met de hand of met machines is, is peperduur, wat ik al zei, bij veel producten is dit 50% van de totale productiekosten. Het feit dat je het slavenij noemt kan ik niet omheen, maar vergelijkbare bedrijven zitten daar ook, dus wat dat betreft maakt het de vergelijking niet minder sterk.
@jzaero:

De vergelijking naar de automarkt is scheef. Het is een andere markt met totaal andere marges.

Het neemt overigens niet weg dat Fransen natuurlijk ontzettend chauvinistisch zijn net als in Duitsers. En in Frankrijk de economie gewoon heel slecht gaat dus logischerwijs weinig auto’s verkoopt, in vergelijking met Duitsland waar de economie toch nog wat beter draait.
@Vreddy_B: Elk bedrijf heeft andere marges en gelijk heb je, maar waar ik vooral op doel, laten we de vergelijking even buiten beschouwing, is dat een productiebedrijf in deze tijd graag modulaire systemen ziet. Jij ziet de vergelijking misschien niet direct, maar ik bedoel dan ook meer dat een bedrijf met minder verschillende modellen, of dat nou auto’s zijn of wat dan ook, ook veel minder in verschillende research programma’s, assemblagelijnen en ontwerptrjacten hoeft te stoppen. Voor élk nieuw product geldt dat er weer nieuwe trajecten afgelegd moet worden om tot een volwaardig product te komen. Zelfs met modulaire systemen, echter beperken de modulaire systemen research in onderdelen. Vandaar dat VAG met dat MKB platform is gekomen en dat BMW steeds meer auto’s bouwt op hetzelfde platform, maar dan in verschillende lengtes. Hier valt zoveel op te besparen. Natuurlijk gelden er ook nog interne zaken, die niet direct met productie te maken hebben.
@jzaero: de marges op auto’s zijn nou eenmaal flinterdun, daar is niks aan te veranderen.

De enige oplossing is modulair bouwen en schaalgrootte. Denk nog maar eens terug naar de uitspraken van Sergio mbt de hoeveelheid autoconcerns die zullen overblijven.
@robbie: Dat klopt, modulair is dé ontwerptrend van deze generatie. Door onderdelen gelijk te houden, is het mogelijk op heel veel productiekosten te besparen. Een auto is echter minimaal in marge. De hoofdontwerper van Pininfarina was laatst in Rotterdam en zei het zelf ook al. Een auto wordt tegenwoordig echt als een massaproduct verkocht, waarbij de marge nihil is. Waar ze op verdienen is branding en opties. Vergelijk een bank van 8000 euro eens met een auto van 8000 euro. De complexiteit weegt eigenlijk niet meer op tegen de prijs. Maar mensen moeten steeds goedkoper hè..
@robbie: Misschien moet er gewoon de vraag gesteld worden of er nog wel ruimte is voor PSA? De middenmoot kan prima geleverd worden door de koreanen, japanners en chinezen, terwijl alles ‘premium’ dan uit duitsland kan kopen.
Als PSA niet kan concurreren moet het simpelweg sluiten en dan kunnen die mensen allemaal iets anders gaan doen.
basic economie.
@tombiesheuvel: PSA zal moeten fuseren met een andere ‘kleine’ partij. Of ze moeten in elk geval veel nauwer gaan samenwerken.

Reken er maar op dat een aantal partijen zoals Mitsubishi en Mazda interesse hebben.
@jzaero:

Weet inderdaad niet of Apple het juist voorbeeld is. Het uitbuiten van goedkope krachten wat bijna op slavernij lijkt is Apple niet geheel onbekend. Wanneer Apple haar producten in de VS of in Europa liet maken lagen die verhoudingen al anders.
Voor Apple geld natuurlijk ook een bepaalde populariteit. Volkswagens verkopen voor Audi prijzen. Maar ik geef ze geen ongelijk, is een kwestie van vraag en aanbod. Maar denk dat je vergelijking wat scheef is.
@Vreddy_B: Lees mijn bovenstaande reactie maar. Het is niet scheef, het duidt vooral op de productiewijze en de kosten die daaraan hangen. Het is lastig dit allemaal uit te leggen, want je kan er een hele studie aan wijden, maar het is hoop ik duidelijk dat het een vergelijking is die voor alle productiebedrijven gelden. Assemblage is duur. Fragmentatie van modellengamma is nog duurder, elke extra handeling in productie, betekent meer ontwerpkosten, meer productiekosten, meer assemblage, meer werknemers.
hmm niet verwacht
de DS lijn, 508 en de RCZ zijn echt mooie auto’s (en ik heb die franse hokken lelijk gevonden)

hoop dat de nieuwe 107?/208/en C1? wat gaat veranderen
Daar wringt de schoen nou juist, volgens het PSA-management dan. Lees de tekst nog maar eens…
De Panda is wel een stukje duurder dan de 107 he.
@meneersander:

Hij is ook maar een klein beetje groter hè ;-)
@jack_abarth: de panda was/is voor fiat hetzelfde als de 107 voor Peugeot, het goedkope A segment autootje
@jack_abarth: Valt wel mee geloof ik hoor.
@meneersander:

Zojuist even vergeleken op autoweek, en inderdaad je hebt gelijk. Het scheelt maar 10cm in lengte en 10cm in hoogte. Voor de rest maakt het elkaar bijna niks uit.
@jack_abarth: Autoweek? Wat is dat voor vies woord?:P
Als ze echt willen bezuinigen moeten ze een van de merken opheffen. Door alle energie in één merk te steken kunnen ze misschien ook de kwaliteit van de Duitsers evenaren. En niet te veel staken zodat de prijzen niet te ver boven de Koreanen en Japanners komen te liggen.
@duke3: welke kwaliteit? Dat alle knopjes op de juiste plek zitten? De enige reden overigens om een duitse mobiel te kopen.
@fiatchrysler: Voor knopjes koop ik geen auto. Rijplezier is voor mij bepalend.
Wat heeft Renault gedaan afgelopen jaar?
@BmwMPower: Dat was het eerste waar ik aan moest denken na het lezen van het artikel.

Wel, ik heb vorige week mijn eerste Franse auto besteld. Hopelijk ga ik er niet teveel spijt van krijgen.
@BmwMPower: juist, renault komt toch niet met iets vernieuwends.. Als je eeb renault koopt is het voor het uiterlijk maarja.. Meningen verschillen daarin
@akrapovic: Er wordt in elk geval niet geschreven dat Renault een slecht jaar heeft gehad.
@akrapovic: Niet alleen maar uiterlijk, er is niets op de NL markt voor 25000 euro wat ook maar een kans maakt om een Clio RS Cup bij te houden.
@Mairsil: ja dat is waar, maar is het echt vernieuwend? En hoeveel mensen kopen zo’n rs?
@Sir_smokalot : Fiat heeft maar 2 auto’s…PSA..eeehm…40 ? Er heerst dus duidelijk kannibalisme binnen het PSA-concern, hetgeen tot droeve cijfers geleid heeft. Mercedes was de voorloper van kannibalisme, en nu volgt PSA en op termijn VAG. Groot zijn kan ook z’n nadelen hebben ;-)
@Megakix: Alfa heeft maar twee auto’s, Fiat nog wel een paar meer (Panda, 500, Punto, Bravo, Qubo, Doblo, en dan de bedrijfswagens). PSA heeft volgens mij minder meer modellen dan de Fiat groep.
@Mairsil: nah, ik bedoel (was inderdaad niet helemaal duidelijk) 2 kleine modellen, Panda + 500. De Punto mag je er ook bijtellen.
Jammer, met name Citroën bouwt weer interessante auto’s die zich onderscheiden en de 508 mag er ook serieus gewoon wezen.
Franse troep. Hoop dat ze failliet gaan. Zijn we er van verlost.
@pomfriet: lekker kort door de bocht, lol
w115 via Android app
Waarom kan fiat het dan wel? juistja, allemaal merken in het concern die elkaar aanvullen in plaats van elkaar opeten
Renault heeft al jaren geen bestaansrecht meer als de Franse overheid er niet (onnoemelijk veel) geld ingepompt had.
@Nielsr Ik hoop voor je dat je geen spijt gaat krijgen maar vrees het ergste. Tenzij ze een hele goede koffiecorner bij je dealer hebben.
@duke3: Dan is het maar goed dat ze sinds die tijd al jaren winst draaien en het geld wat de overheid er in gepompt heeft al lang en breed terug betaald heeft.

Voor 2011:
Group revenues of €42,628 million, up 9.4% on 2010.

Group operating margin of €1,091 million, or 2.6% of revenues, compared with €1,099 million and 2.8% in 2010.

Group operating income of €1,244 million, compared with €635 million in 2010.

Contribution of associated companies of €1,524 million, compared with €1,289 million in 2010.

Net income of €2,139 million, compared with €3,490 million in 2010, which included a €2 billion capital gain from the sale of B shares in AB Volvo.

Positive Automotive operational free cash flow of €1,084 million, including €627 million from a favorable change in the working capital requirement.

Automotive net financial debt of €299 million, down €1,136 million on December 31, 2010.
En de pepermolens en fietsen van Peugeot zijn ook verliesgevend?
Van .134 mld (miljard?!!) naar 588 miljoen nettowinst?

Jongejonge dan heb je me toch een verlies. Iemand?
@philipzuidijk: 588 miljoen is nog steeds winst hé. General motors heeft altijd al slechter gedraaid dacht ik.

De nieuwe franse wagens zijn wel mooi vind ik. Megane, Laguna-coupe, scenic, clio, DS-lijn, C5,…
Vooral de Megan RS is mijn favoriet.

(Maar toch een audi gekocht… :oops: )
‘Profit is an opinion, cash is a fact’
@ Pomfriet, als de Fransen echt willen kunnen ze goede auto’s maken, maar er is wel geen constante in hun kwaliteit merk ik… Net zoals bij Ford.
Mijn vader zijn vrij recente peugeot 3008 is stukken betrouwbaarder als mijn spiksplinternieuwe skoda octavia 2.0 TDI, als ik de motorkap opendoe zie ik allemaal VW en Audi emblemen.
Anderzijds ken ik mensen die héél veel problemen hebben gehad met hun peugeot.
Mijn zus haar vrij recente laguna bijvoorbeeld, dat is gewoon een stuk speelgoed, slecht speelgoed…
ps, die laguna van mijn zus is een Renault ;)
dit klinkt mij als muziek in de oren, had het Renault en Volkswagen meer gegunt.
Achja, als er recessie is kan het niet overal positief zijn he ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).