PSA loodst hybride DS5 en 3008 de 14%-bijtelling in

Auteur: , 46 Reacties

Belangrijk nieuws voor wie graag zakelijk een dieselhybride rijdt, maar hier geen 20% bijtelling over wenst te betalen: zowel Peugeot als Citroën hebben een hap CO2 van hun modellen afgebeten en manoeuvreren ze nu allemaal de 14% bijtelling in.

Of je in de markt bent voor de presidentiële DS5 HYbrid4, of een hybride 3008, danwel 508 (die al 14%-bijtelling had): ze zijn tot 1 januari 2013 (wanneer de grens naar 87 gram zakt) met 14% bijtelling verkrijgbaar. De 508 was dit al, de andere twee modellen hadden tot voor kort nog een CO2-uitstoot van 99 gram/km, en zaten daarmee (ook vóór 1 juli nog) in de 20%-categorie.

Op dit soort modellen uit het hogere segment scheelt een BPM-vrijstelling behoorlijk, en dat merken we in de prijs. Kost de goedkoopste DS5 HYbrid4 momenteel € 45.150,-, na de aanpassing wordt dit € 38.990,-. Tel uit je winst.

Voor de particulier is niet alleen de lagere aanschafprijs, maar ook het wegvallen van de wegenbelasting een opsteker. We houden de verkoopcijfers de komende maanden in de gaten, eens kijken of dit een nieuw publiek aanboort.





46 reacties

Zou de ds5 dan toch nog een verkoopsucces worden?
Ik hoop van wel, daar ik het een mooie verschijning vind tussen het overwegend grijze leaseblik.
@jrk68: Shit, wilde ik hem net in ’t zilvergrijs gaan leasen..
@kaasboerin:
Dan wordt het nog steeds geen grijs (lees saai) leaseblik.
@jrk68: eindelijk een echt mooie 14% auto (op de Fisker na, maar die is niet voor het grote publiek). Ik zou ze ook een verkoopsuccesje met deze auto gunnen. De DS5 is eindelijk weer een auto met een gewaagd, maar geslaagd, uiterlijk.
Dit gaan ze bij VAG niet leuk vinden… komen zijn aan met een bejaarde Passat en een belegen Touran en 20%, lol.
Komt het mischien toch nog een beetje goed met PSA
En nu maar hopen dat meer mensen een DS5 kopen, leasen, huren.
De DS serie van Citroen is een prachtige lijn!! Mooier dan de gemiddelde lease Audi, BMW of Skoda Octavia!! De DS5 is hierbij absoluut geen uitzondering
En daarom klopt deze wetgeving niet, door een bepaalde grens te passeren scheelt het ineens 7.000 euro. Gewoon betalen voor wat je rijdt, worden sportwagens ook weer betaalbaar.
@robinio:
Moet je eens opletten waar dat allemaal voor geldt :

– maximumsnelheid
– drank
– rijbewijs halen
– stemrecht krijgen
– trouwen
– eigen bedrijf beginnen
– leerplicht
– studeren
– sex
– belasting betalen
– ziektekosten
@robinio:
Ook sportwagens kunnen ze op deze manier aan de co2 regeltjes laten voldoen.
Ze zullen echter nooit goedkoop worden, daarvoor worden er simpelweg te weinig verkocht.
@jrk68: Vink bij de M3 de DCT bak aan en er gaan zo een paar duizend Euro van de prijs af.
@RoT___:
Die blijft duur wat je ook aanvinkt/srapt.
Robinho bedoelt betaalbaar als in onder de 40k.
En hoe lekker een m3 ook kan zijn het blijft er uit zien als een sjonnie 3 serie. Een echte sportwagen wordt het dus nooit.
@jrk68: Wat ik bedoel is dat je voor een sportwagen die je als tweede auto hebt en waar je weinig kilometers in maakt erg veel moet betalen voor uitstoot die je nooit gaat uitstoten. In Amerika koop je een GT-R voor het geld wat wij hier voor een 370z betalen, daar ben ik jaloers op.
@robinio:
Die prijsverschillen zitten hem maar voor een klein deel in de uitstoot.
ik heb in 2005 voor een RX8 gekeken en die was in de US 25000$ bij een koers van 75 eurocent.
In Nederland werd dat dus 49995 euro.
En in 2005 had je nog geen slurprax anders was dit nog veel erger geworden.
Die tax valt op een Elise bvb heel erg mee daar die makkelijk 1:16 haalt en toch moet je minimaal 45k neerleggen en dat is toch echt alleen maar omdat de ontwikkelings kosten over relatief weinig auto’s afgeschreven moeten worden.
@RoT___: En inderdaad, dat bepaalde opties soms duizenden euro’s schelen terwijl het verschil in gram uitstoot minimaal is.
Volgens mij is die CO2 uitstoot gewoon gelogen,auto’s van dit formaat kunnen dit gewoon niet halen.Ik hoop dat hier snel iets tegen gaat gebeuren.
@bsxc2: Je bedoeld vast bij Mercedes-Benz kunnen auto’s van dit formaat dit gewoon niet halen? Even goede vrienden.
@bsxc2:
Waar baseer jij die wijsheid op?
De uitstoot wordt door een onafhankelijk instituut gemeten volgens een vastgestelde methode.
Het is dus niet de fabrikant die maar wat roept.

Ok er is o.a. bij vag weleens software gevonden die deze cyclus als zodanig herkent en daar de motorloop op optimaliseerd maar het blijft de verantwoordelijkheid van het meetinstituut om ervoor te zorgen dat ze dat herkennen.
@bsxc2: de cijfers worden volgens dezelfde methode bepaald als bij de Duitsers maar hebben die diesel hybrides? Nee, he? Waarom zou dit dan niet kunnen? Omdat je het in de praktijk niet haalt… Tja maar maken we de metiing reeeler dan scoren die duitse modellen met 20% bijtelling ook opeens veel slechter. Vernieuwende techniek is wat de Fransen hier een kleine overwinning bezorgd. Terecht in mijn ogen.
@w0o0dy: Dus als ik een Mercedes ster heb als avatar dan moeten jullie Mercedes gaan afkraken.
In de praktijk haal je deze waardes nooit met auto’s van dit formaat, jullie zouden beter moeten weten.
@bsxc2: Co2 uitstoot word niet gemeten in de praktijk omdat dit geen vastgestelde omstandigheden zijn. Om iedereen een eerlijke meting te geven moet dit dus in een afgesloten ruimte. Zo’n meting kan dus nooit waarheidsgetrouw zijn maar komt de eerlijkheid wel ten goede. Duh.
@bsxc2: de relevantie van die waardes is alleen ter onderlinge vergelijking. Is jouw gebruik exact gelijk aan de testcyclus, dan haal je ze ook. Maar omdat iedereen de auto verschillend gebruikt komt vrijwel niemand op de vastgestelde waarde uit. Is normaal maar dat snapt niet iedereen, het niet het verbruik dat de fabrikant voor die auto in jouw situatie beloofd.
@bsxc2:
Waar lees jij in de reacties op jouw stelling dat er iemand Mercedes afkraakt?
@w0o0dy: Mercedes heeft trouwens de E300 Bluetec Hybrid.
@bsxc2:
Fransen, waar de benzine altijd idioot duur is geweest, dus was er een noodzaak voor spaarzame motoren.
En dat kunnen ze gewoon goed. Da’s een Franse traditie.

Een tijdje heeft VAG nog zuiniger motoren kunnen bouwen, maaaaarrrr de zgn TDi of pompverstuiver Diesels van VAG waren veel vervuilender.
Hetzelfde dat de common rail een Italiaanse uitvinding is, geen Duitse.
Ze zijn wel naar Bosch toe gegaan om de techniek te ontwikkelen.
Dus om alles over 1 kam te scheren is nogal kort door de bocht.
Vergeet niet dat anno 1955 Citroën gewoon De Lat heeft gelegd voor de moderne auto, mbt gebruikte materialen,
(o.a. plastic en kunststoffen), vering, comfort en wegligging.
Om maar niet te praten over de stroomlijn van de DS……
Meesterlijke auto die ds5. vol snufjes en pktjes voor een best prijsje en kosten zijn minimaal. wat wil je nog meer?
@bruttus: geld.
Het verbaasd mij hoe gemakkelijk de uitstoot kan worden aangepast met een paar gram naar beneden. Als dit zo makkelijk is, waarom heeft de Fisker Karma dan nog steeds 51 gram Co2 uitstoot per kilometer, 1 gram te veel voor de 0% bijtelling categorie…
@b0ss: omdat de Nederlandse markt belangrijk is voor Citroen en Peugeot. Maar zo onbelangrijk voor Fisker dat het voor hun de moeite niet waard is. We zijn immers maar een klein onbeduidend land dat over het algmeneen niks van Amerikaanse auto’s moet hebben.
@mashell: Klopt, maar mag ik hier aan toevoegen dat de homologatie van de PSA-auto’s wel degelijk Europees is. Er is zeer waarschijnlijk wel gekeken naar ons (strenge) belastingstelsel, want daar lijken de auto’s op afgesteld.

En wanneer het hier in de juiste categorie valt, doet dat het in een groot deel van het buitenland zeker.
@mashell:
Nederland is zeker niet een klein onbeduidend land voor Fisker. Op de U.S.A. na, zijn er in Nederland de meeste Fiskers verkocht. en dan heb ik het niet over ‘per hoofd van de bevolking’, maar in totalen.
@b0ss: Eventjes gecontroleerd, je hebt gelijk na de VS is de Nederlandse markt de 2e markt voor Fisker. Wel zo’n 10 procent van de afzet. Maar in totaal gast het tot juni in Nederland om maar 112 stuks! Fisker is gewoon te klein om er nog een paar gram af te schaven. Qua verkoop zitten ze trouwens precies tussen concurrenten A8 en 7 serie.
Blijft echt een gaaf ontwerp. Futuristisch, en heel subtiel zitten er designelementen in die verwijzen naar het verleden. En anders dan anders, zoals het merk het betaamt.
Hopelijk krikt dit de verkoopcijfers van Citroën wat op. Samen met die DS3 Cabrio die op de markt komt, moeten ze de komende maanden toch wat betere cijfers kunnen voorleggen.
Geweldige auto de DS5, staat geregeld op een bedrijventerrein in de buurt een witte met black chrome pakket (dus zwarte stripts op de motorkap). Geweldig!
Mooie auto!
Helaas veelste duur voor een franse auto.
@maurits123:

Moet je voor de gein eens de configurator opstarten van Citroen, een full option DS5 met 200pk benzine motor (handgeschakelt) is even duur als een kale Audi A4 met 210pk benzine motor.
DS5 is idd een prachtige auto. Verkoopcijfers vallen tot nu toe tegen. Net als bij de DS4 overigens, die ik zelf rij. Eigenlijk onbegrijpelijk want beide modellen vind ik persoonlijk echt top, in kwaliteit en design. Maar het is misschien iets te afwijkend van de grijze norm die in nederland lijkt te gelden? Ben benieuwd of deze maatregel de verkoop weet te boosten.
@subzero079: Denk dat een hoop mensen afhaken gezien de EGS bak, zou voor mij ook een reden zijn om hem te laten staan. Meerdere keren mee gereden, maar ik kan er maar niet aan wennen.
@RoT___:

Dat kan ik mij voorstellen, zou zelf daarom ook voor de THP200 gaan mocht ik een DS5 kopen, die is namelijk wel handgeschakelt.
@civicfk3:
Ach het zal de doelgroep boeien, die hebben een grote ruime auto met weinig bijtelling.
@rot, dat zou kunnen, al denk ik zelf dat de kritiek op de EGS bak overtrokken is. Maar je moet er idd mee leren rijden.
@subzero079:
Dat komt omdat testers alleen maar vol willen en dan is zo’n bak minder in zijn element.
@subzero079: Het is inderdaad van een kwestie van er mee leren rijden. De stukken die ik met zowel de DS4 als DS5 met EGS heb gereden waren +/- 45 minuten, puur om even een goede indruk van de auto’s te krijgen. Ik heb me daar wel flink zitten storen aan de bak, puur omdat hij niet doet wat ik van hem verwacht, zoals:
– Op een rotonde opschakelen naar 3 en dan bij het verlaten van de rotonde over op het volgende punt.
– Na een bocht terugschakelen waardoor je vol in de gordel hangt.
– Met het gaspedaal proberen het schakelpunt op te vangen, maar dat hij dan niet schakelt.
En zo kan ik nog even door gaan. Gelukkig hebben ze een paar flippers gemonteerd, dat voorkomt de ergernissen al een hoop.
@subzero079: Je bewijst zelf al het tegendeel: Als veel mensen er ‘blind’ moeite mee hebben, dan is de bak gewoon niet genoeg door ontwikkeld/afgestemd op de doelgroep (en dus is de kritiek terecht).
Ik snap niets van al dat commentaar op de egs. Prima bak, maar niet gaan rijden alsof het een volautomaat is. Dat is het nieten werkt dus ook niet zo. De sensodrive. Die was r*k. Vanaf eb6v al beter, egs is gewoon goed. Als gerobotiseerde bak. Niet als automaat.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).