Pssst..Lancia Stratos Prototype (1973) kopen?

Auteur: , 36 Reacties

Een occasion als deze kom je zelden tegen. Zeg maar gerust: bijna nooit, want dit is een prototype van de legendarische Lancia Stratos. Voor krap 4 ton is 'ie van jou.

Geen New Stratos (die zijn allemaal door Ferrari doodvermoord), maar een 40 jaar oude proto van de eckte eckte Stratos. Oranje, Italiaans, waarschijnlijk niet zonder piepjes, kraakjes, en rammeltjes, maar wel rete-exclusief, en vol ‘emotie’. Wie wil dat nou niet, een stukje emotie kopen?

Het oranje gevaarte is van bouwjaar 1973, en volgens de verkoper “built to see how the car would be accepted before production the next year.” Vanaf 1973 werden er 500 Stratii gebouwd ter homologatie voor het meerijden in het ‘Groep 4’-rallycircuit, de voorloper van de legendarische Groep B.

De auto staat te koop bij Joe Macari, een klassiekerdealer in Londen, die zo te zien wel meer moois heeft staan. Vraagprijs: 325.000 GBP, oftewel een slordige 4 ton in euro’s. Wie maakt hem los? (via)



36 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Meh… Heb niks met dit hok…
@Jokkebrok: Je doet je naam hoop ik eer aan.
Mooie wagen. De kleur is niet mijn smaak, maar het model zelf heb ik altijd al mooi gevonden.
Voor dat geld wil ik er ook tissues bij. Voor al die ‘emoties’ van mij die loskomen.
@betonstaal: Als de emoties van de auto loskomen heeft de bestuurder gips nodig i.p.v. tissues.
Nu daarheen gaan. Cash betalen en meteen terug hierheen en ermee door de sneeuw blazen als een baas. Oranje zie je goed en de rally roots komen ook van pas. BAM!
@btracing: code oranje in blik!
Geweldig ding, die vooruit ook, wat een heerlijkheid in vergelijking met die raamstylen van tegenwoordig
Droom klassieker. maar prijs lijkt overdreven, gezien de prijzen die hij voor andere klassiekers vraagt (zie web site). Desalniettemin: een proto Stratos is heeeeel bijzonder.
@ttr6: ik heb juist het idee dat het wat goedkoop is voor een prototype van zo een legende. Ter vergelijking: een Miura SV doet ook zo iets…
Die gouden velgen vind ik maar niets. Maar ik zou wel een testrit willen maken op de Col de Turini! Wie gaat er mee?
@toroloco: Als het echt moet, nou vooruit dan maar… ;)
Hebben…!
Fantastisch model. 1 van de mooiste Sporters aller tijden. Alleen dat geluid al. Heb dat filmpje van Chris Harris al zo vaak zitten kijken. Alleen voor dat ene stukje wanneer hij de proef oprijdt. Kippenvelgeluid. Toch zou ik zelf denk ik voor een replica gaan. Ze worden 1 op 1 nagebouwd dus qua uiterlijk geen verschil. Maar gelukkig ook niet de angst als er wat kapot gaat, waardoor je hem vaker zult gebruiken denk ik. Met zo’n museumstuk een rondje gaan boenderen vind ik zonde. Heb zelf een originele mogen spotten in Zwitserland. Als je er dan naast staat zie je pas hoe klein hij is. Zou er zelf nooit in passen denk ik. Dan maar als ornament!
Als ik er de centen voor zou hebben….
Nee, dan toch maar niet. Een dergelijke auto moet bereden worden en als ik het filmpje van Top Gear terug kijk waar Clarkson en de Hamster in een dergelijk stratos zitten moet ik helaas conclusderen dat ik er echt niet in pas.
Verder wel een heerlijk stukje auto historie.
4 ton! Nee, ik zou dan liever voor een replica gaan. Die dingen zijn net zo mooi en net zo goed. Zeker als je er een Alfa V6 in lepelt. Maar wel voor 30 mille in de garage.
@midasracer: Dan heb ik liever die replica met het F430 onderstel, is alleen tig keer duurder helaas.
@bofkont: En uiteraard de F430 motor.
Nah, voor 4 ton koop ik liever iets anders.
Is dat niet vrij weinig 4 ton voor een originele stratos?
@midasracer Heb je wel eens een echte Stratos gehoord?
@jollykart: Nee, alleen op tv bij Top Gear. Dat Ferrari blokje jankt misschien wat meer, maar zo’n Alfa V6 maakt ook een mooi geluid. En heeft meer vermogen.
Heb enkele rondjes meegereden op circuit met een Stratos waar nu nog mee geracet wordt.. Ziekelijk snel, gaf meerdere moderne racers het nakijken…
Alleen piepklein vanbinnen en bloedheet…

Prachtige wagen.
Toch jammer dat die nieuwe stratos niet gebouwd word. Wat ziet die er cool uit.
“Wie wil dat nou niet, een stukje emotie kopen?”
Ik, ik heb een vrouw thuis; dus ik heb wel genoeg emoties :P
@notsobig Reden des te meer om dit te kopen. Deze emoties helpen je om de andere emoties te ontvluchten;-)

Tijdens de WRC bij Trier rijdt er ook eentje met de klassiekers mee. Ik weet niet of het nog de originele motor is, maar tussen de wijnranken weet je al een minuut voordat je hem ziet dat hij aan gaat komen. Fantastisch hoe dat geluid aanzwelt. Deze is natuurlijk nog unieker dan een ‘normaal’ productiemodel al is.
ik zou wel durven een paar zaken up te daten

onderdelen die niet uniek voor de wagen zijn – esthetisch of in functie en werking – mogel vervangen worden door high-tech materialen

bijvoorbeeld: titanium scharnieren en bouten – eventueel kleppen – drijfstangen – …

ik zou ook moderne replicas vd velgen laten maken – de remmen moderniseren – custom banden eventueel

diamanten roelementen (ceramische kern?) vind ik nog steeds een goed klinkend concept

of niet natuurlijk – het is wel een prototype dus het is uniek handwerk vd fabriek – daar blijf je beter af

wat je wel kan doen is de wagen helemaal inscannen en stap voor stap een gemoderniseerde replica bouwen zoals een eagle etype – waarbij je het gevoel vh bewaard
op alcohol of synthetische brandstof met een extra reservoir

je kan bijvoorbeeld het buizenframe repliceren met cf-titantium composiet structuur zoals de lambo crossbrace

je neemt een moderne V6 die de lancia past – en maak een hybride van met de oude v6 – misschien onderdelen vd maserati v6 – zoiets

het is een beetje als een remake – je kan dat voor vele doen – je zou wel moeten werken vanuit een bedrijfje dat met autos en cf omweg kan – dan verhuur je de wagens om geld te maken

kan je ook doen met de countach of andere klassiekers – dus eagle type service – modernisatie plus volledige replica – samen met verhuur ervan via een communale auto delen dienst

een modulair electrisch ladderframe om klassiekers op te zetten of om nieuwe wagens op te bouwen – lotus
@Pieter-Jan: Dat meen je toch niet echt hoop ik, om een auto als de Lancia Stratos te willen elektrocuteren? Bij zo’n auto gaat juist het om het gevoel van vervlogen tijden. In zo’n auto wil je een mengeling van olie, benzine en weekmakers uit de jaren ’70 ruiken en het geluid horen van verbraningsmotor
@Pieter-Jan Catteeuw: fuck maat leefde gij nog? haal uw masturbatiepollekes van da keyboard en kijkt wa vettige filmkes.
Geweldige wagen de Stratos, heb vorig jaar eentje mogen spotten bij het louwman museum, toen wij weer naar huis gingen vertrok er net vanuit het louwman een historische ralley met allemaal oude astons,bmw m1, diverse porsche’s en dus ook een stratos. Damn wat een heerlijk geluidje.
Alleen de bouw kwaliteit zou zeer slecht zijn van de gehele wagen heb ik diverse malen gelezen.
prachtig ding! maar ook te duur!
Leuke anekdote: tijdens de homologatie waren de verplichte 400 auto’s nog niet klaar. Lancia plande daarom een lunch in, husselde wat auto’s en deed alsof dat de andere 200 exemplaren waren!!!
Jokkebrok, wat doe je op deze site, een stratos is autocultuur!
Koopje voor deze unieke held uit de geschiedenis van de auto.
Geweldige legende. Alleen al deze auto op zich is een verklaring waarom Lancia bestaansrecht heeft. Ook al waait zijn ziel al lang niet meer rond onder de Chryslerverbouwers, de naam Stratos zal eeuwig de naam Lancia naar een hoger niveau tillen. En niet alleen de Stratos. Lancia verdient zo veel beter dan wat het nu is…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).