Raakt Pininfarina de controle over bedrijf kwijt? [updated]

Auteur: , 33 Reacties

Als ik vertel dat ontwerpstudio Pininfarina niet heel erg ruim in de centen zit, dan vertel ik waarschijnlijk weinig nieuws. Het bedrijf zit zwaar in de schuldsanering, en als gevolg hiervan raakt de Pininfarina-familie waarschijnlijk de controle over het bedrijf kwijt.

Ook in 2011 was het bedrijf niet winstgevend. Ondanks het afstoten van de productiefaciliteit werd er over de eerste 9 maanden 16,9 mln euro verlies gedraaid.

Mocht er een akkoord ontstaan over de herstructurering van de schulden, dan komt 77% van het bedrijf, nu nog in handen van de familie, in handen van de tot hulp geschoten Italiaanse banken, aldus Reuters. Dit zou voor het eerst in de 82-jarige bestaansgeschiedenis van de onderneming zijn dat de familie geen controle meer heeft.

Het zure voor de Pininfarina’s is dat het lot van hun bedrijf niet meer in hun handen ligt. Het is slikken of stikken. Toch moet het een bittere pil zijn. Pogingen het bedrijf te verkopen resulteerden in niets. Even was de Fransman Vincent Bollore nog in beeld (met de B0), maar hier is nooit iets uit gekomen. Ook Magna, Tata en Chery hapten niet toe.

Het geluk lacht de familie de laatste jaren sowieso niet toe: in 2008 kwam Andrea Pininfarina, op 51-jarige leeftijd op tragische wijze om het leven. Hoe wrang dit ook is: hij heeft zijn bedrijf in ieder geval niet meer zien aftakelen.

Overigens is Pininfarina volgende maand in Genève gewoon aanwezig, met het Cambiano concept.

PS: de familienaam is niet Pininfarina, maar Farina. Pinin, een verkleinwoordje, was de bijnaam van de oprichter van het concern; Gianbattista (“Pinin”) Farina.

UPDATE 16-02-2012: De herstructurering ter waarde van 182,9 miljoen dollar schijnt rond te zijn. Eind maart zal het akkoord waarschijnlijk worden ondertekend, zo heeft CEO Pietro Angori laten weten. Pininfarina zal vervolgens tot 2018 krijgen om de schulden terug te betalen, in plaats van tot 2015.



33 reacties

Nooit van gehoord
@pomfriet: ga je schamen.
@robbie: Oke
@pomfriet: meen je dit? Peugeot 504 Coupe, 406 Coupe, 306 cabrio, vele Ferraris (oa 250 GT SWB, F40, F50, Enzo), Maserati Quattroporte hebben ze allemaal ontworpen, en nog veel meer.
@Joel_D: idd de opel astra (dat die auto ooit die badge heeft gekregen :( )
@Bart_V: die is door Bertone ontworpen, niet door Pininfarina.
@robbie: al die desingers ook xD
@Joel_D: alle ferraris eigenlijk…
integralechubasco
@pomfriet: zakpatat is zeker wel jou vakjargon?
@pomfriet: wat doe jij op een website waar het grote onderwerp “autos” is?
@pomfriet: .. Kijk op de zijkant van een willekeurige Ferrari, Maserati, heel wat andere leuke modellen zoals een 406 coupe, groot deel van de Alfa Romeo’s, volvo C70, Rolls Royce, Lancia’s, Jaguars enzovoorts! Dat je deze naam niet kent in autoland is best wel jammer.
Zonde van zo’n historisch bedrijf, geen overname mogelijk door fiat?!
Jammer hebben mooie wagens gemaalt
De Hyundai Matrix was toch wel hun hoogt… dieptepunt!
Noem je dat een dieptepunt, Hyundai Matrix??


Ik vind het wel leuk er uit zien, zo’n Hyundai.
@fiatrider: Grapje of serieus? :D Leuk vind ik hem er niet uitzien… (redelijk zacht uitgedrukt)
@fiatrider: dat alle concurrenten nog lelijkere hokken zijn maakt dit nog geen mooie auto toch?!
Gisteren openbaarde James Glickenhaus nog de volgende anekdote:

A few years ago I sat with Andrea who had come to realise that there were big problems.

I told him there was only one way out. We’d walk into the Bank and throw the keys on the table and make the following offer.

“You take everything but the farm house, a few Museum cars and the Pininfarina name for Design. I’ll fund it and you get 49 percent.”

Andrea told me he couldn’t do that. “Jim you don’t understand. My family name. I can’t walk away if they say no.”

I told him that if he didn’t he’d lose the company anyway. He nodded and said: “We’ll see…We’ll talk”

If he hadn’t died way too young who knows?

RIP my Friend


Het blijft treurig.
Vreemd dat zo’n bedrijf-van-naam het niet maakt. Maar ze hebben wel degelijk capaciteiten, dus waarom zou Fiat-Chrysler of zelfs VAG de tent niet kopen? Maar die wachten mogelijk tot het 11.55 uur is en de prijs op z’n laagst. Ben benieuwd.
@Lustigson: daar dacht ik ook al aan. kunnen ze bij ferrari en fiat weer mooie auto’s ontwerpen!
Ik dacht dat met Andrea’s dood de Pininfarina-familie er al lang nietmeer de scepter zwaaide.

Het verbaasd me wel dat een bedrijf als dit failliet kan gaan, als is dat waarschijnlijk vooral omdat ik er niet bij stilsta dat ze iets meer doen dan die tekeningen waar ze zich voor laten betalen en ook die niet met de losse hand gemaakt worden.
Kleine Farina , de familie heet geen Pininfarina.
@norge: Misschien wel aardig om nog even aan te stippen. Bij nader inzien delen ze hun achternaam met Dennis Farina. Heb t toegevoegd.
@sir_smokalot: Vanaf Sergio Farina is het Pininfarina geworden, dankzij de Italiaanse President destijds, om bij het bedrijf te passen. Rasvoorbeeld van Italiaanse mogelijkheden. :P Maar Andrea was wel Pininfarina en geen Farina.
@norge: Wist je al dat Pinin een buitenechtelijk kind van de toen nog minderjarige Pinocchio was?
Beter neemt Fiat Pininfarina weer over inderdaad. Kunnen ze meteen aan de slag aan de opvolger van mijn Coupe Fiat :D Dan weet ik ook weer wat ik moet kopen als deze weggaat. (wat overigens nog lang gaat duren)
“Trouwens, de familienaam is niet Pininfarina, maar Farina.”
Klopt niet meer, de familie, dus niet alleen het bedrijf, heet sinds 1961 Pininfarina.
Onze toekomstige hoge-snelheids-treinen zijn ook door Pininfarina ontworpen – althans uiterlijk. Veel aanloopproblemen, maar of dat aan de ontwerpers toe te rekenen is?
Kunnen ze niet investeren in het aantrekken van nieuwe orders en designers, wel die meer te bieden hebben als die van kia ;)
@Thijsj:

“Investeren in aantrekken van nieuwe orders”. Vertel ons even hoe jij dat voor ogen hebt?!
:?
@FrankypankyV8: klantwerving
@FrankypankyV8: inderdaad, klantwerving. En dat kan door te investeren in bijvoorbeeld designers die meer te bieden hebben als designers bij andere merken, of je koopt ze daar uit. Kan wat kosten, maar dat heet investeren, het blijft een risico. Maar investeren is toch nodig om te blijven bestaan. maar als je uit een dal moet klimmen en weer naar een oud niveau terug moet in vergelijking met de rest moet je behoorlijk wat meer investeren (relatief gezien) als een ander bedrijf ;)
@sir_smokalot: PS: de achternaam is wel Pininfarina, want ze hebben hun naam laten veranderen naar de naam van het bedrijf…
Toch wel dus? Wel zo opportunistisch..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).