Racing retrospot: Ferrari 512 en Porsche 917

Auteur: , 144 Reacties

Gespot in Barcelona: twee geweldenaars uit vervlogen tijden. We hebben een knalgele Ferrari 512 en een Porsche 917 met Gulf livery in de aanbieding. Allebei afkomstig uit de vroege jaren '70.

Als onze informatie klopt, dan heeft de Le Mans-winnende Porker (geen kitcar!) zo’n 620 pk aan boord, de Ferrari om en nabij de 560 pk. Gelukkig hebben megabrede banden om dat vermogen ook een beetje fatsoenlijk neer te planten. Met welke van de twee miljoenenwagens zou jij het liefst een rondje circuit (ongetwijfeld met knikkende knietjes) doen?

De spot werd in een zonnig Barcelona gemaakt door SpotSpanjool PereNubiola, en verdeeld over twee uploads. Bekijk ze HIER (Porsche) en DAAR (Ferrari).



144 reacties

de ferrari aub! ferrari blijft gewoon oppermachtig :)
@spykerboy: toen waren ze dat niet hoor ;)! Die 512 heeft dacht ik ELKE race verloren van de Porsche ;)!

Oh en btw, zo een 512 staat ook in het ferrari museum in Maranello! Ongelofelijk om te zien! Vooral waar z’n achteruitkijkspiegel uitkwam :D!
Heerlijk!
word niet bepaald opgewonden van zo’n old school kit-car..
@dennisr: Los van het feit dat dit geen kitcars zijn zal ik altijd nog liever een kitcar van één deze automobielen bezitten dan een originele “E34 M5” of andere “liefhebbers” auto’s die over het algemeen aanbeden worden als Goden.
@pininfarina: wat is het verschil tussen zo’n ding en een kit-car..
@dennisr: De historie die met de individuele auto gepaard gaat. Dat deze betreffende auto’s ooit aan officiele FIA wedstrijden meededen maakt ze van aanzienlijk grotere waarde dan een eventuele kitcar.
@pininfarina: aah, waarde.. dit is dus weer zo’n ding waar een gek veel te veel geld voor betaald, dus ‘wat een gek er voor geeft’ waarde.. nee daar heb ik niks mee..
@dennisr: Juist de “racing pedigree” is wat deze auto’s en vooral merken zo bijzonder maakt.
@rtnet: IS hij daarom bijzonder of VIND JIJ hem daarom bijzonder.. ik zie namelijk een simpele kitcar..

en pedigree is van hondenvoer :)
@pininfarina: en als ik het goed begrijp is het enige verschil de ‘historie’.. dus het is wel kitcar..
@dennisr: Misschien ben je nog wat te jong om het te begrijpen :)
@rtnet: of te nuchter om er in te trappen..
@dennisr: Het is een volbloed raceauto, dat is niet hetzelfde als een kitcar.


Punt.
@dennisr: Of te dom om het te snappen… In jouw termen, het slipje van Barbie is ook meer waard als ze het zelf gedragen heeft, dan wanneer je hetzelfde slipje bij H&M koopt.
@911GT2: volgens mij ben ik juist de gene die dat niet vind..
@dennisr: Te nuchter om erin te trappen? Jij bent van de Golf III met 19 inch velgen en dubbele uitlaat generatie?
@pininfarina: vreemde reactie, wat heeft dat te maken met deze kitcar? niet ineens over andere dingen beginnen he.. als jij die kitcar mooi vind moet je dat zelf weten.. ik vind het niks meer dan een kitcar.. zou idd liever een golfje rijden, 18 inch is groot genoeg..
@dennisr: Volgens mij snap jij de woordbetekenis van kitcar niet helemaal. Vertel mij jouw opvatting eens van het woord kitcar?
@pininfarina: ik ga af op het uiterlijk.. ik vind dat dat ding er uit ziet al een kitcar.. door die lelijke body.. en zo;n ding kun je ook gewoon als kitcar krijgen.. ik zie de meerwaarde van zijn historie niet, als jij dat wel ziet is dat mooi.. voor de verkoper..
@dennisr: Ohhhhhhh ben jij er zo één! Jij rijdt een auto voor het oog van het volk! Zei dat dan meteen man! Nu snap ik direct waarom je zo simpel in elkaar zit. Dacht even dat je iemand was met verstand van zaken, gelukkig is dat niet zo want dan waren je opmerkingen nog drie keer pijnlijker geweest. Succes met het pimpen van je toekomstige Golf! Wanneer je je rijbewijs hebt…
@pininfarina: los van je het feit dat je ongelofelijk kinderachtig doet nu.. ik heb mijn rijbewijs al, knuppel.. en ik rij mijn auto niet voor het oog van het volk, dat maak jij er van zodat het je beter uit komt, ik rij hem omdat IK hem mooi vind..

dat je begint over ”als je je rijbewijs hebt” zegt genoeg over je.. triest figuur..
@dennisr: “Kinderachtig, knuppel, triest figuur”… Gevoelige snaar geraakt? Ik ga nog even genieten van deze mooie iconen van de automobielhistorie. De film “Le Mans” maar eens opzetten. Al zal jou dat niks zeggen. Kusjes.
@pininfarina: gevoelige snaar geraakt? als hekel hebben aan gasten die zo praten het raken van een gevoelige snaar is.. dan ja.. als je op die manier een discussie wil eindigen ben je gewoon zielig.. jij gaf jouw mening, ik de mijne.. als je dan met zulke ”argumenten” moet komen.. beetje jammer knul..
@dennisr: Sorry maar ik ga de aankomende uren niet elke 5 minuten F5’en om te kijken of jij al gereageerd hebt. Dus ja jammer als je het er niet mee eens bent maar ik beeindig het dan toch maar op deze manier.
@pininfarina: ”Sorry maar ik ga de aankomende uren niet elke 5 minuten F5?en om te kijken of jij al gereageerd hebt.” Wut?

waar moet ik het mee eens zijn? ik heb mijn mening en kijk erop, jij de jouwe.. wat wou je daar verder aan doen? elkaar overtuigen is nutteloos en zeker niet mijn bedoeling geweest.. hoi he!
integralechubasco
@dennisr: van iemand die met 18 lentes nog nat achter de oortjes is aanhoren dat hij iets lelijk vindt is hetzelfde als van een 18-jarige dame die net haar rijbewijs heeft aanhoren dat ze goed kan rijden….

ergo, je verandert nog wel een keer of 10 van mening voor je over een ‘eigen mening’ kan spreken…
@integralechubasco: waar heb ik mijn mening veranderd dan? anders verwoord is mogelijk.. heb echter wel telkens herhaalt dat ik het NIETS MEER DAN een kitcar vind.. bij deze nogmaals.. en het eerste gedeelte van je reactie slaat al helemaal nergens op, zeg dan gewoon niks..

wel fijn voor je dat je eigenlijk wat ouder bent, kun je je beter voelen dan de jongeren.. ook al zo zielig?
integralechubasco
@dennisr: Haal eens even diep adem en probeer eens minder beledigend te zijn, ook naar anderen… misschien dat je dan ook mijn comment iets anders inschat.
@integralechubasco: ”iemand die met 18 lentes nog nat achter de oortjes is aanhoren dat hij iets lelijk vindt” = iemand die 18 jaar is mag zijn mening niet uiten en mag iets niet lelijk vind, kan er weinig anders van maken..

heb nog geen reden om mijn woorden terug te nemen (vind ze zelf niet eens zo beledigend maar goed)
@integralechubasco: zit het nog eens te lezen, je kraamt echt de grootste onzin uit.. iemand van 18 mag iets niet lelijk vinden? WTF..
integralechubasco
@dennisr: Ik zeg niet dat je geen mening mag hebben, ik zeg alleen dat je vanaf je 18e nog wel eens van mening zal veranderen, althans dat mag ik hopen voor jou en voor iedereen die 18 is.

Het is niet voor niks dat stemrecht pas op de 18e jaar verkregen wordt. Mocht je het niet begrijpen dan is studie psychologie niks voor je…
@integralechubasco: niet echt ideaal verwoord dan, maar goed.. misschien veranderend mijn mening over de waarde van een raceauto en kitcar nog wel eens..
@dennisr: Met wat rij je het liefst: De wondermooie en natuurlijke schoonheid van een vrouw (ik gaan namen aanhalen) of de “kitcar”-vrouw die aan haar heeft laten werken (lees: platische chirurgie) om er ook zo uit te zien? Dat is het verschil tussen the real stuff en een kitcar.
@MACH3: ben nog niet overtuigd.. als je het bij een vrouw aan de buitenkant niet ziet, waarom zou ik daar dan problemen mee hebben?
Wouter-Klinge via iPhone app
@dennisr:

Zie het dan maar als een lekker wijf, met een piemel…
@dennisr: Okee komt ‘ie dan:

Kitcar

Een (lichte) auto die als “kit” (bouwmodel) wordt aangeschaft en zelf in elkaar dient te worden gezet. Vaak afgeleid van een klassieke (race)auto. Het lage eigen gewicht zorgt voor een spectaculaire accelleratie (pk/kg-verhouding). Bekendste voorbeeld zijn wel de Lotus Seven-kloons

raceauto

race – au – to [` reesautoo, ` reesootoo] de -woord (mannelijk) raceauto`s zeer snelle auto voor snelheidswedstrijden
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/raceauto

Maargoed jij wilt je gelijk en die geef ik je dan maar. Gefeliciteerd vriend! Je ego weer gestreeld.
@dennisr: Je hebt nogal wat flames op je nek gehaald! maar om duidelijk te zijn: Dit zijn auto’s die al ettelijke jaren oud zijn en die door Ferrari en Porsche ZELF gebouwd zijn in hun ateliers! Ze hebben verschillende races meegereden, verschillende afstellingen, veel gejuich van fans ontvangen etc etc! Dit zijn auto’s die gewoon sowieso meer waard zijn dat Kit-cars want DIT IS THE REAL thing!

En kit-car is een sowieso een namaak en zoals je wel weet is namaak minder waard dan het origineel! En al zeker als het zo oud is, zoveel geschiedenis heeft en in zo een historische livery zit! En als ik me niet vergis is deze Porsche zelfs de achte auto die alles won!

Dan kan je zeggen dat het waard is wat een gek ervoor geeft, maar een auto die nog volledig is als toen hij als eerste voor de zoveelste keer over de streep kwam… Daar gaan er heel veel mensen heel veel geld voor geven!

Je kan dan hetzelfde zeggen van een iPhone… Ga naar chinese makelij en je zult dezelfde harde Spec’s vinden OP PAPIER voor een fractie van de prijs! Maar iedere keer dat je er mee werkt weet je toch dat het niet ‘the real deal’ is!
@technopatat: ja? bestaat er een goedkope versie van de iPhone? lijkt me wel wat! zegt me niks dat appeltje achterop..

dat deze meer waard zijn als een nepperd kan ik inkomen, maar als je er 1 wilt kopen betaal je belachelijke prijzen en dat is wat mij er van weerhoud om zo’n ding anders te zien dan een simpel kitcar..

heb veel reacties veroorzaakt, gelukkig is die pininfarina achteraf maar een simpel ventje.. word in tenminste niet tegen gesproken door opgeleiden..
@dennisr: Tuurlijk, als je genoeg googled vind je er wss zelfs eentje met een peertje op de achterkant ;)! Ikzelf heb het ook niet voor iBoecht en heb met veel plezier 200 EUR minder betaald voor mijn snellere HTC Sensation ;)!

En daar zitten we terug met je Kitcar: Ik zou het geld ook niet overhebben voor een beetje geschiedenis! Ikzelf zou ook voor de ‘spotgoedkope’ kitcar gaan en hem rijden tot hij kapotvliegt! Je kan er maar iets van bijleren!

Maar dat wil niet zeggen dat ik niet naar een auto kan kijken en beseffen dat hij het heel goed waard is! Een ferrari is half zo snel naar de 100 km/h als mijn Alfa 159! Maar hij is veel meer dan 2x zo duur! Is hij het daarom waard? In mijn ogen wel, maar in pure cijfers niet!

Maar de wereld draait al lang niet meer over pure cijfers, dat weten we al langer dan vandaag ;)! Het is niet voor niets dat men dikwijls spreekt bij berekeneningen en voorspellingen van de ‘menselijke onvoorspelbaarheid’
@pininfarina: Daarbij is historische waarde iets dat een auto als deze gewoon heeft door (de naam zegt het al) zijn opvallende historie. Dat heeft toch helemaal niks te maken met ergens intrappen?
@rtnet: Ik kan de afbeelding helaas niet zien.
@dennisr: ben je nou zo dom om niet in te zien dat deze wagens in hun tijd het beste van het beste was? deze wagens zijn veel bijzonderder en zeldzamer dan een aventador of enzo. dit waren iconen zoals de pagani zonda en de koenigsegg dan nu zijn.
@lambo4all: zeg je dat omdat je dat zelf vind of omdat je liever mee lult met de meerderheid zodat je je veilig voelt en zodat je je titel ”autoliefhebber” met trots mag dragen?
@dennisr: dit zeg ik als 17 jarig jochie die vaak films opzoekt van de autos van vroeger en als het even kan naar shows gaat waar oude en nieuwe racewagens gaat kijKen. gewoon omdat hij de techniek en het uiterlijk mooi vindt en respect heeft voor degene die er vroeger mee geraced hebben.
@lambo4all: nou mooi man, ga zo door zou ik zeggen..
@dennisr: Een kitcar is een auto die je zelf af moet bouwen. Een kitcar van een klassieker is een setje spullen om een donorauto om te bouwen tot iets dat eruit ziet als een klassieker. Meestal op basis van iets eenvoudigs. Zodoende maar al te vaak veel show en weinig go.
De beide auto’s in deze post zijn de raceauto’s waarmee Porsche en Ferrari reden. Deze 917 heeft vrijwel elke race waar hij ingeschreven was gewonnen.
@mout: meestal :p tot je een ultima gtr tegen komt natuurlijk ;) , maar ik geef je 100% gelijk als liefhebber van kitcars vind ik niet dat je deze, door ingenieurs ontwikkelde raceauto kunt vergelijken met een door een hobbiest in elkaar gestoken auto, al zou ik me niet schamen voor een goede (lees snelle ) replica kit van een vn deze
@bpc: ‘Meestal’. Daarom maak ik ook het voorbehoud ‘kitcar van een klassieker’. Een Ultima GTR valt niet precies onder die categorie.
Verder vind ik ze wel leuk (Burton!), maar ben ik huiverig voor prestatie-georiënteerde kitcars. Cobra’s en Super Sevens bijvoorbeeld hebben er een handje van in crashes te eindigen. Ben ik bij een Ruska dan weer minder bang voor ;-)
@dennisr:
Niet gehinderd door enige vorm van kennis maakt meneer zich volstrekt belachelijk..

Check Wikipedia en probeer het dan nog ’s manneke, maar dan mét kennis…
@spylegion: heb geen kennis nodig om iets lelijk te vinden of om iets niet meer waard te vinden dan een na bouw project..
@dennisr:
Groot gelijk kerel; kennis van zaken is niet belangrijk bij het vormen van je mening,
Slaap lekker Dennis…
@spylegion: ik heb toch godverdomme geen feiten nodig om zo’n ding lelijk te vinden.. wtf..
@pininfarina: +1!
@dennisr:


Kitcar: Modelvliegtuigje kopen in de winkel

Raceauto: Modelvliegtuigje helemaal 100% zelf ontwerpen en bouwen



Snap je em nu?
@bozewolf: ja meneer.
@dennisr: Brave jongen :)
Ik hoop dat je geen honger meer hebt, want de trol is nu genoeg gevoerd!
@rtnet: volgens mij hadden jij en ik niet de ”discussie” over het feit of dit een kitcar is of niet.. ik snap heus wel dat een kitcar iets anders is.. ik vind alleen dit ding NIETS MEER DAN de kitcar, waarmee ik wil zeggen dat voor mij de kitcar evenveel waard is..

en de discussie met pininfarina ging ook niet bepaald om de feiten.. die wist ie zelf namelijk niet eens, haalt ie van google..
@dennisr: Je doelt op die stukjes uit het woordenboek? Ja die zijn van Google geplukt maar ik wist al wel eerder dat een kitcar iets anders is en een mindere historische dan wel financiele dan wel emotionele waarde met zich meedraagt hoor. Wees maar niet bang.
@dennisr:

Dennis je kan deze wagens de Le Mans en CanAm racers van weleer beter vergelijken met formule 1 wagens van nu (of de LMP’s van nu) dat was hightech engineering die wagens.

Mij goed als het je persoonlijke mening is dat je zo’n ding niet moet hebben. Maar da’s als zeggen dat een klontje suiker en een koffie jufrouw hetzelfde zijn omdat je geen van beiden wil oplossen in je kopje koffie.

Waarmee ik niet wil zeggen dat alle 917,512,M6GT, T70 kitcars (of volwaardige replica’s) inferieur zijn aan de originelen.
@dennisr: Over het algemeen doet m’n kennis op door informatie te vergaren. Google is zo’n informatiebron. Dus iemand verwijten dat hij zijn kennis van Google haalt is… dom en getuigd van weinig kennis ;)

Maar fijn dat jij met alle kennis die je bezit geboren bent, jammer dat je dus niet meer kennis zult opdoen…
@dennisr:

Gast, je noemt een Mercedes toch ook geen Audi, omdat het dus een Mercedes is.. Misschien snap je het nu dan toch. Ook vind je die Audi dan op een Mercedes lijken is het nog steeds geen auto. Heeft niks met een mening te maken. Puur feiten.
@72bug: jonge.. ik heb het wat betreft mijn mening over de ”waarde” van zo’n ding.. er werd namelijk gezegd dat het zo’n bijzonder ding is.. daarom meer waard.. ofzo..

dat dit een raceauto IS en dus geen kitcar.. snap ik ook wel.. mijn eerste reacties waren om aan te horen wat hij er over te zeggen had en daarna ging het over in ”ik vind het niets meer dan een kitcar” wat ik nog steeds vind..
@dennisr:
ook al vind je ze lelijk, ze vergelijken met een old school kit car is gewoon te kort door de bocht, deze auto’s hebben niks meer te bewijzen. ook al vind je ze lelijk, je moet er respect voor hebben voor die machines en dat lijkt niet zo als je ze vergelijkt met kitcars
de porsche natuurlijk. Een rijdende legende!
@MDA: QFT. De Ferrari had niets in te brengen tegen dit monster. Wat zou ik hem graag een keer over Le Mans jagen (zonder de chicanes aub ;) )
Zo zie je maar hoe insane laag die dingen zijn!
Porsche is legendarisch, Ferrari niet echt
Prachtig,

Deze 917 heb ik afgelopen zomer nog gefotografeerd in het Museum van Spa Francorchamps te Stavelot.
Een van de weinige keren dat ik voor de Porsche zou gaan. Een Icoon!!
De 917 natuurlijk, één van de meest iconische racewagens uit de geschiedenis.

Was dit ook niet uit het tijdperk dat ze de hoogste topsnelheden haalde op Le Mans of kwam dat nog iets later voor het weer terugliep en ze uiteindelijk die chicanes erin werkten?
@bozewolf: Volgens mij was Porsche de eerste die over de 400 gingen met de turbo geblazen versie van de 917.
@bozewolf: De hoogste snelheden werden met de langhecks bereikt, echter waren deze zo instabiel op les Hunaudières, dat Gulf en het Salzburg team toch voor de kurzheck kozen.
De(ze) Gulf 917 heeft Le Mans overigens nooit gewonnen, die eer was weggelegd voor het Salzburg team in 1970 en voor de Martini Porsche van Gijs van Lennep in 1971. (in 1971 werd tevens het afstandsrecord gezet, Audi wist dit pas 2010 te verbeteren).
Er zijn wel race-917’s bekend met pak em beet 1.500 pk en een top van tegen de 400…Maar ging t later niet nóg gekker?
@sir_smokalot: Hebben ze daarom niet die chicane aangelegd op Mulsanne straight?
@E34M5Touring: Nee, de chicanes op Le Mans zijn in 1990 aangelegd naar aanleiding van de nieuwe FIA regels, waarin staat dat een recht stuk max.2km lang mocht zijn.
@rtnet: Oh ik dacht dat het was om de snelheid eruit te halen nadat de door jou genoemde Porsche de 400km/h doorbrak.
@E34M5Touring: De 917/30 heeft nooit op Le Mans geracet.
Maar indirect heb je natuurlijk gelijk, de FIA nam dit besluit voor de veiligheid, maar toen racete Porsche reeds met de 962C.
@rtnet: Ik heb het al door hahaha moet eerst maar is ff gaan inlezen. Mijn beperkte Le Mans kennis doet me geen goed zie ik al ;)
@E34M5Touring: Kip en ei verhaal. De FIA voerde die 2 km regel niet in omdat het regelboek te dun was, maar omdat de snelheden te hoog opliepen. En dan vooral de 400 km/h van de 917.
@mout: En de daarbij behorende backflips.
@E34M5Touring: Zekers, dat ook. Zonder dat had de FIA het best leuk kunnen vinden, die snelheden. Er is die ene legendarische bocht in de Nordschleife, waar vooral de 917 als een blad weg kon fladderen. Al waren er ook andere wagens die daar wat ‘licht in het stuur’ werden.
@sir_smokalot: Is 1500 pk nog niet gek genoeg?
Die 1580 pk werd overigens alleen gehaald in de kwalificaties en ook alleen door de 917/30 van Mark Donohue.
Tijdens de race had de auto ‘slechts’ 1100 pk…
Deze versie van de 917 haalde snelheden van 420 km/h en betekende het einde van de Can-Am series…
De 917 Kurzheck is een legende natuurlijk en elke Ferrari Le Mans Prorotype is dat ook, maar gegeven de keuze in dit geval toch de Porker (afgelopen week nog Le Mans gekeken met Steve McQueen, had hem nog nooit gezien).

Ik zou deze auto’s zeker wel een paar rondjes over Le Mans willen jagen, maar geen 24h, want met de kennis van nu weten we dat het rollende lijkkisten zijn, dus een paar rondjes je leven op het spel zetten om met deze wagens te rijden is wel het risico waard, maar 24h is de kans op een crash te groot.
Doe de porsche maar, al zal ik dan wel rustig aan doen! Een enorm turbogat in combinatie met een chassis van alufolie en blik en een carroserie van plastic wat miljoenen waard is…
@Ferry_76:
Buizenchassis, en dit zijn atmosferische blokken gaande van 4,5 tot 4,9 en 5 liter…
@StijnB: Inderdaad. De 917K uit 1971 van Gijs van Lennep had zelfs een magnesium chassis.
Het chassis werd zelfs met lucht onder druk gezet zodat de monteurs aan de drukmeters konden herkennen of een van de buizen eventueel was gescheurd!
@StijnB:

Je hebt gelijk, de Can-Am 917’s hadden een turbomotor.
@Ferry_76:
Sommige (de latere) Can-Am-racers inderdaad
@Ferry_76: Inderdaad in CanAm gingen ze helemaal los met 1200pk of zo…

Dat was ook een mooie klasse toen (Ook met die Chapparal stozuiger, en big block McLarens en Ferraris), al dan niet gefinancierd door drugsgeld bij sommige teams, maar de opgevoerde 917 waren op een gegeven moment zo dominant (ondanks dat de coureurs ze niet op de limiet konden rijden) dat alle anderen er mee kapte.
Zonder twijfel de Porsche 917!
De Gulf-liverey alleen al zou me overtuigen.
Die banden zijn echt Huge!
Leve de mechanische grip, toen stond de aerodynamica nog maar in zijn kinderschoenen. Moet een mooie tijd geweest zijn qua puur racen.
@vale46:

Inderdaad nog in de tijd van de pure mechanische grip.
Pas 10 jaar later komt porsche met de 956 die gebruik zal maken van het venturi effect en dergelijke.
De Porsche ook voor mij. Ben vorig jaar in het museum van Porsche geweest waar alle le mans voertuigen plus de Canam Sonoco op een rijtje stonden. Ze speelden er toen ook dit filmpje uit Le Mans bij af:

http://www.youtube.com/watch?v=IPjhb3D587Q
@Alex_79:
“Racing is life…Everything that happens before or after is…just waiting”.

Episch.

Film is trouwens af en toe erg traag om te kijken vooral in het begin, maar moet je toch gezien hebben als echte petrolhead. Bovendien zijn de oude racebeelden en sfeerbeelden van Le Mans erg mooi om te zien.
@jaapiyo: Inderdaad, vooral de achtergrond van de film is onvoorstelbaar en tegenwoordig onhaalbaar. McQueen wilde samen met Jackie Stewart meedoen met een 917 aan LeMans maar werd geweigerd. Hij had daarvoor zelfs al met z’n eigen Porsche 908 in de 12 uur van Sebring gereden en werd gewoon tweede! Uiteindelijk heeft die Porsche 908 meegedaan aan LeMans met camera’s gemonteerd aan de voor en achterkant om zo werkelijke beelden van de race te gebruiken. Echt ongekend. Ook de Nederlander Rob Slotemaker reed mee voor scenes in de film.
@Alex_79:

Gewoon een film die je gezien moet hebben.
Jongens kom op, die dennisr is een petje die nog geen rijbewijs heeft en bij z’n moeder in huis woont. Het feit dat hij 250 posts per dag plaatst maakt z’n mening niet relevant. Gewoon negeren.

OT: Die 917 voor mij. Wat een ongelooflijk ding. Eén van de meest iconische racewagens die ooit heeft bestaan. Een zeer brede maar lage flat-12 motor. 0-100 in ong. 2 seconden en een top van boven de 400 km/h. Wat een legende. Of kijk de film Le Mans, weet je alles wat je moet weten van dit ding.
@raphael: ahahaha, wat ben je ook een onnozel ventje.. ik heb je al 100 keer verteld dat ik mijn rijbewijs WEL heb maar dat negeer je zodat je zogenaamd een argument hebt om mij als minderwaardig neer te zetten.. eigenlijk stel je zelf niks voor en daarom doe je dat, heb je wel door ;) dat ik bij mijn moeder woon lijkt me sowieso wel logisch aangezien ik nog maar 19 ben.. dat jij geen liefde van je ouders had en daarom eerder weg ging betekend niet dat iedereen dat doet.. en 250 posts per dag red ik de laatste tijd lang niet, en dan nog..

volgens mij ben jij trouwens nog niet eens 18.. gezien je onnozele reacties altijd..
-=edit: ok, mooi geweest. Ontopic graag.=-
@dennisr: Voor je eigen waardigheid, please stop. Heb je dan echt niet door dat je jezelf compleet voor paal zet? Een kitcar is niet hetzelfde als een raceauto gezien de techniek en innovaties die bij een replica vaak ontbreken, of jij dat nu vind of niet. Een feit is wat anders dan een mening. Qua uiterlijk kunnen ze identiek zijn, maar een auto is meer als alleen het zichtbare deel. En dan dit? Damn je moet nog een hoop leren…
@pininfarina: wtf lul je nou.. ” Een kitcar is niet hetzelfde als een raceauto” dat heb ik NERGENS gezegd.. ik vind het NIETS MEER DAN.. waarmee ik zeg dat de waarde voor mij voor beiden gelijk is.. is dat dan zo moeilijk en onacceptabel ?
@dennisr: Lees mijn bericht nog eens goed. Jij vind ze gelijk maar dat zijn ze niet gezien de innovaties en techniek achter het origineel. Of jij ze nu gelijk vind of niet dat doet er niet toe. Feitelijk zijn ze gewoon niet gelijk punt. Je kunt een boom ook geen fiets vinden.
@pininfarina: VOOR MIJ ZIJN ZE GELIJK.. accepteer dat nou gewoon, wat kan mij het verdomme wat voor innovatie er achter zit..
@dennisr: net zo gelijk als je Golfje diesel uit 1997 waar je een VR6 badge op geplakt hebt. Die zijn dan ook hetzelfde.
ok mooi geweest. Voeg mekaar maar toe op MSN oid. Ik hou mijn vinger boven de modknop. Geldt voor eenieder, niet specifiek voor jou.
@sir_smokalot: Hoezo? Het is toch ontopic wat ze doen?
@raphael: eigenlijk zou ik jou moeten negeren, liefde en aandacht tekort heeft je geen goed gedaan, die aandacht ga je van mij niet meer krijgen..
-edit: nutteloze bijdrage-
@raphael: Toch wel opmerkelijk @sir_smokealot dat dit bericht hierboven dan wel zo nuttig is dat het mag blijven staan. Maar ik begrijp dat je jullie grootste poster en daarmee omzet genereerder niet willen dwarszitten.
@raphael: zo ie je maar, de feiten blijven overeind..
@dennisr: achut achossie
Van die 2 liefst de Porsche maar als ik echt mag kiezen uit dat era ga ik voor de Mclaren M6.
ik vraag me wel eens af wat mensen die de historische waarde van oude racewagens niet inzien, in godsnaam op een autoliefhebbers site te zoeken hebben.

z’n pappa zal wel een hele vette 316 hebben.

god sta me bij.

die ferrari en die porsche zijn natuurlijk niet premium!

dom van me, dennisr..
@karaya: want elke autoliefhebber MOET alle auto’s die anderen mooi vinden ook mooi vinden.. slaat nergens op.. en als ik meer van een BMW 316 houd dan van een oude raceauto is dat mijn keuzen en daarom heb ik niet minder te zoeken hier dan jou.. overigens komt hier meer leuke tuning voorbij dan oude ragbakken dus wtf doe jij hier dan..
@dennisr: als jij een auto niet mooi vindt, prima. Als je het om esthetische redenen niet anders vindt dan een kitcar, ook best. There’s no accounting for taste, zullen we maar zeggen. Dat niemand je ooit serieus zal nemen als autoliefhebber moet je dan maar op de koop toe nemen.
@pieterveer: goed, dan ben ik geen auto liefhebber.. dan vind ik veel auto’s mooi.. hadden ze ook wel even in de voorwaarden kunnen zetten hier op AB, dat je elke auto mooi moet vinden om officieel autoliefhebber te mogen zijn.. beetje onduidelijk natuurlijk..

dit is zeer ongebruikelijk en zal het ook nooit meer doen, namelijk een link plaatsen van de concurrent:
http://www.autoweek.nl/myweblog.php?id=1479

daar weten ze blijkbaar wel wat autoliefhebbers zijn..

dit is geen persoonlijk aanval hoor..
@dennisr: deze auto’s hebben zoveel in zich dat autoliefhebbers aanspreekt, ongeacht het uiterlijk, dat je jezelf eigenlijk een beetje belachelijk maakt door je vergelijking met een kitcar. Dat een nitwit, of je oma voor mijn part, het verschil niet kan duiden, daar kan ik inkomen, maar iemand die zich autoliefhebber noemt, heeft in ieder geval het historisch besef om tenminste respectvol over deze twee auto’s te praten. Of je hem nou mooi vindt of niet.
@pieterveer: ”zoveel in zich” ”respectvol over praten”.. we hebben het nog wel over de auto’s ? ik vind ze gewoon niet mooi, en het zegt me helemaal niets.. als ik daarmee geen autoliefhebber ben.. dan offer ik die titel op! -.-
@dennisr:

maar het zijn wel klassiekers ..
ook al vind jij van niet ..

en de waarde bepaald de toekomstige koper ..

tuurlijk zijn normale auto,s na 5 jaar afgeschreven ..
en race-auto,s na 3 maanden ..
en is het economisch gewoonweg schroot ..

maar het zijn hoe dan ook klassiekers ..
@lincoln: :lol: klopt, dat dan weer wel..
@dennisr:
Na het lezen van de hele comment oorlog hierboven, denk ik dat ik weet waar het mis ging :)

Je geeft je mening, wat prima is en iedereen vooral moet doen, maar je koppelt het aan iets wat, zeker op een autoblog, als onomstotelijk begrip wordt beschouwd.

Als je had gezegd dat je die ouwe troep lelijk vindt en je de historie niet interesseert had je ook wel reacties gehad, maar dan niet in flame-vorm gok ik :)

Gewoon mijn goedbedoelde 2 centjes
@dennisa: zal er in het vervolg om denken hoe ik dingen zeg :P ach.. heb me wel vermaakt :mrgreen:
De porsche aub. Mooi monster!
Het lijkt mij wel vet om eens zo’n porsche te besturen, wat een rauwe auto’s lijken me dat zeg..
dennisr

ik dacht altijd dat die tuningtroep om te lachen dan wel te huilen was.

blijkbaar zijn er toch mensen die het mooi vinden. weer wat geleerd.
@karaya: *zucht* zeggen ze dat ik domme reacties plaats..
Dit was pas the real deal! Enorme vermogens met dito banden en gaan met die banaan! Persoonlijk vind ik ze niet echt mooi, maar ik vind wel dat ze een hele stoere, mannelijke uitstraling hebben. Als ik zou moeten kiezen om een rondje mee te rijden in eentje, zou ik toch voor de ferrari gaan. Ik vind hem toch net iets gaver als de porsche, met name omdat ferrari vooral vierkante vormen gebruikt, en porsche met name rondere vormen. Het vierkante oogt gewoon net wat ‘stoerder’.
Paar maanden geleden een Replica 917 geïmporteerd voor een kalnt. Zelfs als replica erg indrukwekkend!
-edit: nutteloze bijdrage-
@karaya:

klopt .. en Porsche en Ferrari vallen ver buiten het priemiejum segment ..
Zeker de Ferrari. Staat er hier in Nederland trouwens nog 1 te koop. Wat een ding. Reed voor me op de landingsbaan tijdens een klassiekerevenement op gilze-rijen. O o wat een geluid en konden hem echt niet bijhouden met de 250!
Die 917 is regelrecht fapvoer.

Vederlicht (magnesium en titanium buisjes) en een dikke 12 cilinder boxer turbo (zoog de ramen in de testruimte van porsche uit de sponningen). Bizar ding.

Weet niet of ik er in zou durven rijden. Geen kruekelzones en met je beentjes voor de vooras. In het meest gunstige geval zit je in een rolstoel als je eraf vliegt…
Denk dat de kans groot is dat je dan een ‘Zanardi’ doet. Maar die is ook nog goed terecht gekomen, de Koning.
@BananaMan: Er was een turbo versie inderdaad maar de standaard 917 had geen turbo.
@BananaMan:
De 917 had geen boxermotor maar een V12 met een blokhoek van 180º. Bij een boxermotor heeft de motor ook werkelijk 12 kruktappen maar de motor van de 917 had er maar 6. Elke kruktap had 2 drijfstangen er aan hangen. 1 van elke cilinderbank. Dat maakt het een V12.
mijn bijdragen blijken nutteloos, die van onze dennisr niet.

nou goed, ik vind de 512 en 917 niet premium genoeg, doe mij maar een ‘vette’ bmw of audi.

mag ik nu blijven?
@karaya: Zo werkt dat. Het leeuwendeel van de bezoekers hier heeft geen rijbewijs of net een paar jaar. BMW en Audi, daarbij valt of staat deze site. Een schim van wat het ooit was.
@raphael: Het gekke is, dat ik je gelijk geef met je oordeel, maar de reactie waar je het bijzet er zelf een voorbeeld van is: hij heeft liever Mooie Materialen in een Zacht Premium Dashboard van een Dikke Audi of BMW, dan een 917.
De Porsche heeft mijn respect voor zijn prestaties ,en de Ferrari mijn passie voor zijn bestaan. Beide heerlijke auto’s uit een vervlogen tijd en daardoor meer emotionele als technische waarde in deze auto’s .Maar laten we blij zijn dat er mensen zijn die hier miljoenen in willen steken om ze te (hebben) bewaren voor de toekomst.Ik heb dat geld niet maar als ik het zou hebben zou ik precies hetzelfde doen .Of met iets minder een leuke kitcar die erop lijkt ;)
Ik kies de Ferrari. Omdat ik die Gulf livery helemaal zat ben. En omdat ‘ie geel is. Een gele Ferrari!
De ferarri liefst, weet niet waarom, hij spreekt mij gewoon meer aan!

Toch lekkere auto’s, ook al vinden sommige mensen ze niet mooi, je moet er toch wel respect voor hebben! en vooral de mensen die er hard mee gingen in die tijd
Die Ferrari is volgens meerdere bronnen op internet een 512M, chassisnr. 1002. Die heeft ook 620 pk.
als clarkson een gans subcontinent beledigt, vindt de meerderheid hier dat men niet zo lichtgeraakt moet zijn, maar o wee als men tegen een heilig huisje uit de autogeschiedenis trapt, dan zijn de tenen plots heel lang blijkbaar :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).