Rallyrijder gaat een 800 pk sterke Kona Electric bouwen

Auteur: , 11 Reacties

Hij gaat er naar verwachting wat heftiger uitzien dan het reguliere exemplaar hierboven.

Kona Electric

De Hyundai Kona Electric mag met recht de hit van 2018 en 2019 genoemd worden. Met zijn range van 450 km WLTP en zijn gunstige aanschafprijs van net iets meer dan 40.000 euro is het momenteel een uitstekende deal. Qua prestaties is het echter geen uitblinker. 204 pk is voor zijn formaat best een hoop, maar 1.660 kg is hetzelfde verhaal. Een bliksemsnelle sportauto maken is niet het verwachtingspatroon voor de elektrische Hyundai, dus dat kun je de Koreanen moeilijk kwalijk nemen. Dat het anders kan wil de Nieuw-Zeelandse WRC-coureur Hayden Paddon bewijzen.

De kiwi rijdt momenteel met een i20 WRC (de rallyversie van de i20) mee in de rallysport. Dat is ‘gewoon’ een doorsnee rallyauto, maar Paddon wil rally’s gaan rijden in een Kona Electric. Rallyrijden is niet het meest ecologisch verantwoorde om te doen en volgens Paddon moet de sport vooruit denken. Elektrisch rijden is volgens velen nog de toekomst. Eén plus één is twee en de Kona vormt een goede basis voor een elektrische rallyauto. Niet zonder hem even te tweaken.

We weten dat sommige door henzelf bestempelde petrolheads nogal een afkeer hebben tegen deze nieuwe aandrijving, dus naast de al bestaande voor- en nadelen van elektrische auto’s zijn er twee vrij grote voordelen. Nummer één: in samenwerking met Hyundai New Zealand en YES Power krijgt het accupakket een dikke upgrade. Zo kunnen de piekprestaties van de Kona opgevoerd worden tot 600 kW: dat is bijna 820 pk! Bovendien zijn de engineers achter dit project bezig met een manier om elektrisch rijden te combineren met geluid. Het zal geen motorgeluid zijn, hoe ze het wel gaan aanpakken weten we niet precies.

EV Launch 2019

We are excited to share our new project and vision – one of the world's first EV Rally Cars (developed by AEMD), a division of Paddon Rallysport Group (PRG). Based on the Hyundai Kona, the car is being designed to be able to compete in New Zealand rallies, withstanding the challenges of a rally environment while showcasing superior performance.Our project also has several key engineering goals that will set our EV car apart from others, and that is developing a new era of EV sound, safety and range. Set to see the gravel in 2020 with a full program in 2021.The coolest part – for hillclimbs and sprints, the car will be capable of peak power. Up to 600kW! Supported by Hyundai NZ and YES Power, along with our technical partners, STARD technologies, Canterbury University and Callaghan Innovation. It's time to embrace the future! There will always people IC cars which our other arms, Paddon Rallysport and On-Track Racing will continue with, but the top tier of national and international motorsport need's to be in-line, if not ahead of the automotive industry to keep the sport alive. The days where motorsport cars are more technologically advanced than road cars is almost gone. So we need to be apart of the movement that helps to correct that. EV motorsport will make sound, and they will be seriously fast! AEMD looks to take the lead of this in Australasia.Hyundai NZ YES Power STARD UCM – University of Canterbury Motorsport Highlands – Experience the Exceptional Würth New ZealandMA Media Ltd#NZEVRC1 #PaddonsPack #FutureisHere #EV #AlternativeEnergy

Geplaatst door Hayden Paddon op Maandag 19 augustus 2019

Ook wordt er het nodige gedaan aan veiligheid en range. Op volle kracht zou de Kona Electric misschien niet genoeg prik uit de batterijen kunnen toveren, daar wil Paddon wat aan doen. Tevens zou het vervelend zijn als de auto van onderen wordt gepenetreerd door een steen, want dan heb je hem dwars door je accu’s heen. Dat kan vrij snel brand veroorzaken. Optimistisch dus, maar wel een goed idee. De Volkswagen ID.R bewijst immers dat elektrisch angstaanjagend snel kan zijn.



11 reacties

Wielen met spaken en kaartjes voor het geluid!
Eerlijk is eerlijk: ik ben voor elektrisch rijden maar zou dit het liefst zo lang mogelijk buiten de autosport houden. Echter ben ik wel heel benieuwd naar een dergelijke rally wagen. Elektrisch rijden zal natuurlijk veel nieuwe manieren van autosport creëren. Zolang en gebulder in de huidige autosport nog maar even aanhoud. ;)
@simonferrari: wat mij betreft blijft motorsport op brandstof gewoon bestaan voor de fun en nostalgie
En ontwikkelt de elektrische motorsport zich daarnaast, voor de spin-off naar onze elektrogebakjes…
@tjorque: precies, ondanks dat we (nou ja buiten Staphorst om) paarden niet meer voor dagelijks vervoer gebruiken hebben we er nog steeds plezier van en zijn er vele sporten omheen bedacht. Wat mij betreft komen er in de toekomst benzine-reservaten waar we gewoon lekker los mogen gaan
@gulli: wat mij betreft komt er binnenkort synthetische brandstof uit zonne-energie waarmee we CO2 neutraal kunnen rijden.
Beetje duurder dan gewone benzine en elektrisch rijden maar wel met de authentieke beleving van aandrijving door explosie.
Voor de goedkoop en massavervoer moet je dan elektrisch rijden.
Maar de leuke ritjes doe je zonder te grote milieu impact wel lekker oldschool!
@simonferrari: wat mij betreft wint de beste techniek, zonder dat de regels de ene techniek stimuleren.
….. maar de Kona ziet er al zo heftig uit!

“Because of the dual motors, can infinitely vary the amount of drive to the front and rear however much it is programmed to, based on your steering angle, throttle position, brake position, yaw sensor, wheel speed sensors, (and) probably more that I’m not even aware of. A Subaru or an Audi or something with one engine driving a normal transmission and center diff cannot do that,” – Wyatt Knox
Geniet van je benzine, zolang dat nog kan. De dagen zijn geteld….
Hij zal dan accu en motor compleet moeten vervangen eil hij dat bereiken.
Kona the Barbarian

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).