Klein probleempje voor de eigenaren van een BMW X5 xDrive35d/X6 xDrive35d er bestaat een kans dat er een bout kan afbreken waardoor de stuurbekrachtiging er plotseling mee kapt. Niet zo fijn natuurlijk in een enorme SUV.
Wereldwijd zou het gaan om bijna 250.000 X5’s en de RDW leert ons dat ook de X6 getroffen is door dit probleem. Of die zijn inbegrepen in de 250.000 auto’s of dat die er nog bovenop komen is (nog) niet bekend. Het gaat in elk geval we om serieus veel auto’s.
Benieuwd of jouw auto in de risicogroep zit? In Nederland gaat het om de volgende modellen: BMW X5 xDrive35d (2006-2012) en BMW X6 xDrive35d (2007-2010). Via de website van de RDW kan je zelf checken of jouw auto een bezoekje moet brengen aan de dealer.
BMW omschrijft het euvel zelf als volgt:
Bij deze voertuigen kan een tapeind van de riemaandrijving van de motor breken. De riemaandrijving van de motor valt hierdoor uit.
Uitvallen van de stuurbekrachtiging. De bestuurder wordt daarover via het instrumentenpaneel nadrukkelijk gealarmeerd.
De vertaling is volgens mij een beetje krom, want het zou gaan om een bout die een pulley voor de stuurbekrachtiging op zijn plek moet houden. Heel gevaarlijk zal het probleem niet zijn, maar als je stuurbekrachtiging plotseling uitvalt dan weet je waar het door komt. (via: huffingtonpost.com)
Altijd bashen op toyota en honda. Strike back.
@nasty: nah.. Zal wel een onderdeel betreffen dat BMW bij Toojoota inkoopt, ka niet missen..
@nasty:
Maar onder de streep zit ik liever in een BMW dan in een Honda of Toyota.
@nasty:
In elk geval gaat BMW niet in de fik. Check Mate !
@bempi: ferrari stijl?
@nasty:
Eerder Audi R8 Style. :)
Tsja, prutswerk.
Afstraffen d.m.v. baaaad publicity.
@kaasboerin: khad laatst een E200 met kapotte stuurbekrachtiging, die stuurde helemaal niet meer haha
@jzaero: lol! Wow, goed afgelopen zo te zien..
@kaasboerin: Ik stond stil dus no problemo, maar mijn oom zijn E240 maakte het wel erg bont. Gewoon op de A2 contact er opeens af, motor uit, stuurslot erop, rembekrachtiging weg, nou dan schrik je even de pleuris.
Vroeger had niemand stuurbekrachtiging.
@autobart: En nog iets vroeger had niemand een stuur. Those were the days!
@autobart: vroeger had je 175 bandjes en woog een auto 900kg.
Huh? Hebben die auto’s geen elektrische stuurbekrachtiging dan? Als die door een riem van de motor aangedreven wordt? Enlighten me plz…
@Svenska_Aeroplan_AB: Volgens mij is dit hydraulische bekrachtigd.
Kunnen ze die X6 niet allemaal gelijk houden?
@norge: Wat heb jy met vragend antwoordt geven. Bijna elke antwoordt van jouw is met een vraagteken. Of wil je weer in de top 10 komen?
@VWTouran75: Net geëmigreerd zeker?
Het kan de beste overkomen zoals we zienn
@MAB: lol
Wat een kleur trouwens die X6 op dat plaatje..
Sinds wanneer hebben de X5 en X6 een .35d motor? Dacht dat het altijd of .30d of .40d was?
@berlinetta: als BMW fan weet ik het zo langzamerhand ook niet meer..
@berlinetta: Bij de X5 heten de dieseltjes voor de facelift, dus van 2007 tot 2010, .30d en .35d en na de facelift, dus van 2010 tot en met heden, .30d en .40d. Bij de X6 heten de dieseltjes voor de facelift, dus van 2008 tot 2012, .30d, .35d en .40d en na de facelift, dus van 2012 tot en met heden, .30d, .40d en M50d. Ik begrijp dat je er nu nog steeds geen klote van snapt maar duidelijker kon ik het even niet opschrijven omdat ik net uit de kroeg kom rollen. :-)
@straatpiraat: nee ik begrijp je verhaal, maar heb net even de website gecheckt. Zie .35d nergens staan.
@berlinetta: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=224959068&cd=634904815230000000
Vreemd dat dit niet bij alle dieselmotoren is. Aangezien de basis overal de 3.0 diesel is. Alleen de setup is wat anders.
250 000 auto’s is te verwaarlozen met het aantal dat toyota trg roept, dat is pas erg
@Jantje_555: Beter voorkomen dan genezen.
@Jantje_555:
Gek hé. die verkoopt er ook een beetje meer….
Schandalig…duitse degelijkheid gaat hier niet op.
@redbeams: Schandalig idd. De firma die die bouten geleverd heeft moet aangeklaagd worden!
@Emile_Benz:
Waarom? Ik stuur ze net een felicitatie….
Als ze het maar niet met de 4 serie doen….
@Emile_Benz:
De budgetafdeling van een poolse doe-het-zelf zaak?
Eergisteren vloog bij mijn auto de V-snaar eraf doordat een spanrol het begaf. Midden op de snelweg zonder stuurbekrachtiging, da’s geen pretje kan ik jullie melden. Met moeite naar een tankstation kunnen rijden.
@s82000: sinds wanneer heb je SB nodig op de snelweg
Oef, gelukkig heeft de X640d er geen last van…
Feit: elk automerk heeft terugroepacties! Echt elk merk? JA! BMW kiest in dit geval net als Toyota overigens om het te melden. Transparantie noemen we dat en daar hou ik wel van. Het gros van de merken houdt de fouten voor zichzelf en lost het op bij de onderhoudsbeurt.
Terugroepactie is ook maar een recent fenomeen. Vroeger ging iets gewoon kapot. Nu fixen ze de fout voordat het kapot gaat.
Niks mis mee.
(heleboel mis met een X6, maar da’s een ander verhaal :D)
@bozewolf:
Recent? Ik heb in 1989 als eens voor een recall naar de garage gemoeten. Constructiefoutje van de wiekdraagarmen voor.
@jrk68: Was het niet in 1589 ipv 1989 dat er een terugroepactie was van molenbouwer Jan Adriaansz Leeghwater wegens een constructiefout in de draagarmen van de wieken?
@moveyourmind: ahahaha +1
@moveyourmind:
Zolang geleden al…?
Zal toch mijn geschiedenis eens moeten ophalen….
Maar ach, ik heb nooit veel gehad met molentjes….
op het dashboard staat dan zo iets als Stuurbekrachting is weggevallen, u kunt alleen nog immer gerade aus
Leuk als je er 20 of 21 inchers onder hebt liggen…
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat dit bericht een soort smoes is voor een wat groter probleem bij deze motor, namelijk de turbo’s.
OK, dan geef ik nu even het goeie voorbeeld hoe je hiermee omgaat:
Kan de beste overkomen. Goed dat ze het verhelpen.
@glashelder:
Kan de beste overkomen. Klopt, daarom gebeurd het Toyota zo vaak….
…van een x5 naar lijn 5…
Karma. Ik weet al welke autos ik van de weg kan halen om hun aandrijving to stelen voor de bioBentley(s) (RR – Lincoln – BelAir – …) conversies.
James Findley gets to work with Wim Delvoye on fish city. Most likely a much better result than letting algea grow. Fish city doesn’t have to conform to human city limitations – so the buildings themselves can provide soil for plants on all levels.
I think it might actually be profitable. Plus – money to be made on innovations such as the plug and play renewable-plastics geodesic dome design. You design it from the start as a customizable-mobile large scale production technology and (whoever owns the rights – the investors and engineers) can start building these domes all around the world. Hell – we might even revolutionize argicultural architecture. Or – how about sicking parts of parks and zoos under these shells. People will want them as a garden. I don’t know it it adds to the greenhouse effect. Probably not because you’re trapping the heat at low levels. And the extra plant growth absorbes extra CO2.
If we put a rolls in fish city – it must look the part. You can perhaps have a gothic fish skyskrapers grow out of the car as if nature has taken over. The car will get all rusty and disappear probably – but it’ll be like a living thing itself while it is disintegrating. Be cool for people who come visit our fish city for years on end.
Waterfalls should be made from hennep fiber composit (sprayed into molds) – perhaps mixing it with materials to get a good look without painting it. It can look cool without having to be realistic rock. It can be something totally new and unseen.
Having plants inside fish city also makes the aquaponic filter system smaller. It could be cool if a couple of real life trees in a medium were the aquaponic system. That does mean you have to start with full grown trees or have an alternative system while they get up to full size – or have a smaller amount of fish while the trees are growing. You can have a hybrid variable system.
@Pieter-Jan: je moet toch echt eens minder aan de dope gaan hangen jongen…