Recall: Aventador moet dringend terug voor ‘updates’?

Auteur: , 56 Reacties

Net je Lamborghini Aventador binnen? Pech gehad, hij moet weer terug naar de dealer. Dat dringende verzoek hebben alle verse eigenaren onlangs gekregen van hun plaatselijke stieren-boer.

Een veel gehoorde klacht van de Lamborghini Aventador heeft betrekking op de versnellingsbak. Een redelijk uniek concept in de moderne supercar-wereld, want het ding heeft maar 1 koppeling. Dat lijkt de rij-ervaring beduidend minder soepel te maken. Nu groeit het vermoeden dat het gebrek aan souplesse mogelijk meer aan de soft- dan hardware te wijten is.

Het bericht van de terugroepactie is tot ons gekomen via het sociale netwerk van een van de jongste Aventador-eigenaren op dit moment. Hij meldt een software-update voor het schakelen van versnelling 3 naar 4.

Naast computers en telefoons blijkt de software dus ook in de snelste auto’s tegenwoordig het zwakte punt. Aan digitale systemen geen gebrek, goede programmeurs zijn soms lastiger te vinden. In ieder geval vliegt de Aventador niet spontaan in brand en lijkt het ‘mechanische’ allemaal degelijk in elkaar te zitten.



56 reacties

Dan pak je toch nog maar even je murcielago SV!
Dit is het vleugje Italiaanse passie (lees problemen) wat deze Audi nog heeft.
@kraakensmaak: Je bedoelt een vleugje mankementen…

Snap niet goed wat mensen er tegen hebben dat Lamborghinis door Audi wordt gemaakt… Nu maken ze tenminste echt goede wagens… daarvoor waren Lambo’s één groot brok ellende en miserie of ‘Italiaanse passie’ zoals dat wel genoemd wordt.

Als ik een supercar van €300k heb dan wil ik dat die wagen feilloos rijdt… en niet dat ik elke 2 dagen bij de dealer sta omwille van mankementen. Nee hoor… doe mij maar een Audi-Lambo… die Italiaanse passie mag je zelf hebben.
@xilver: volledig mee akkoord. Ik zie de passie in bijvoorbeeld een Alfa vol mankementen ook niet echt.
@hollow: +1, helemaal mee eens, altijd weer dat gelul over ”passie” bij de Italiaanse auto’s, ze kunnen gewoon geen auto’s bouwen punt. Design is mooi maar verder….
@hollow: Gelukkig is er tegenwoordig niks meer mis met Alfa’s.
@xilver: +1, jij begrijpt het, auto’s moeten het ook doen, dat is nr. 1.
@masterstig: lamborghini is eigenlijk gewoon de perfecte mix, het design van lambo wat italianen goed kunnen en de rest van Audi
@xilver: Leuke theorie. Audi drijft ook op een dergelijk imago. Totdat je naar de laatste betrouwbaarheidsstatistieken van bijvoorbeeld de Audi A4 gaat kijken. Waarom waren ze ook weer zo duur? Het oog voor detail beperkt zich blijkbaar tot het design. En de marketing natuurlijk!
@kevlard: Elk merk heeft mankementen. Ook Audi, dat geef ik gerief toe, maar dat wil niet zeggen dat de Lamborghinis er slechter op zijn geworden met de jaren qua techniek. Voordien was een Lambo echt een probleemkar… Sinds de overname door Audi is de kwaliteit serieus vooruitgegaan zowel qua techniek als qua afwerking.
Vervelend hopelijk is ’t geen merkenschade. (denk het wel, jammer)
@trisx: Zal wel meevallen… heel veel merken doen recalls omwille van mankementen. En kijk maar naar Ferrari, hun 458’s zijn/waren rijdende houtblokjes gedrenkt in benzine en die dingen verkopen nog steeds als zoete broodjes.
@trisx: Merkenschade? Omdat Lambo een software-update beschikbaar stelt die de bak soepeler laat schakelen? Nah, dat zal wel meevallen :-)
Wat voor bak zit hierin dan? Nog steeds de gerobotiseerde handbak?
@philipzuidijk: Jep, gewoon 1 bak, 1 koppeling.
Maar het schakelt wel retesnel. Dus zo ‘gewoon’ zal het wel niet zijn.
Is niet noodzakelijke slechte programmatie, kan ook zijn dat Audi/Lamborghini dacht dat de klant dit leuk zou vinden terwijl nu net anders blijkt.
ik heb liever een betrouwbare ferrari
@ferrari94tr:

Een brandbare bedoel je waarschijnlijk?
Zo zie je maar weer… Zelfs één van de duurste supercars is niet perfect. Leert men toch weer tevreden te zijn, met wat hij/zij/het op het moment “drived”. ;)
Blijf het raar vinden dat ze dit soort zaken nooit eerder zien.
Ik neem aan dat de rijke der aarde toch liever zien dat Meneer Lamborghini met z’n laptop en USB stickje richting hun komt en even die update ter plaatse doet. Moet geen probleem zijn toch als geld geen rol speelt en het om een software update gaat? Of gewoon wireless, zo’n auto heeft vast wel internet mogelijkheden.
@laminaatplaat: Ja lachen, Wireless. Staat er een Lambo naast me, dan hack ik hem ff en boek ik hem eruit met mijn MX-5 :-)
@laminaatplaat:

je zal niet zomaar in de controllers kunnen schijven. om te voorkomen dat men de code kan lezen of aanpassen worden ze gelockt. Uitlezen is dan bijna niet mogelijk (er is een lasertechniek waar het mee kan, maar duur en lastig). Je kan de controllers wel lomp overschrijven, dat gaat met high-voltage-programming. maar dat kan waarschijnlijk niet op de normale controllerlijnen ivm die hoge spanning. en ze gaan bij de klant niet de doos open schroeven.
Verschiet ik niet van, typisch volkswagen, ik heb nu sinds twee weken eindelijk mijn nieuwe skoda octavia 2.0 TDI na 6 maand wachten omdat mijn spiksplinternieuwe 1.6 TDI na een 15 km met onherstelbare elektronicaproblemen is in panne gevallen.
Wel, mijn skoda is nu exact twee weken en een dag oud, heb 1600 km op de teller en… ik heb al elektronicaproblemen.
Elke vervangewagen die ik van de garage kreeg, nieuw of oud had
wel een elektronicafout en ik ken nog mensen uit mijn omgeving met volkswagenbucht

Mijn volgende auto zal weer een Japanner zijn zoals vroeger mijn onverwoestbare mazda of een oude auto die ik zelf kan repareren…
@Volvo_440_turbo: Waarschijnlijk is de software geschreven door een tsjechische programmeur na het nuttigen van een paar liter bier. Dat noemt men dus tsjechische passie.

Het prijsverschil tussen volkswagen en skoda moet toch ergens vandaan komen, ondanks dat iedereen hier roept dat een skoda gewoon een volkswagen of bentley is met een ander logo.
@desoper:

zeker dingen als motorcontrollers zijn gewoon allemaal hetzelfde. het kost veel te veel om voor skoda een aparte te ontwikkelen als voor VW. er gaat gewoon een andere sticker op
Ik heb zo’n flauw vermoeden dat de software veel te bruut is ingesteld, vooral in corsa-modus.
Als ik de TG review zag dan zagen die schoppen in je rug er echt oncomfortabel uit :s
Leuk voor 1 keer, maar niet elk weekend.
Vanaf 2:10 ongeveer:
http://www.youtube.com/watch?v=pyF-8Bkn6JI
@vale46:

Volgens mij moet je de auto niet op Corsa zetten als je rustig wilt rijden. De Corsa stand is meer voor het circuit dus als je in Corsa denk rustig te rijden dan moet je de handleiding van je Lambo nog maar is doorlezen.
@SuperVeloce: Terecht wat VALE opmerkt. Ik wilde er wat van zeggen, maar na je profiel gezien te hebben.. Laat maar lekker rotten:
———————————————————
Iedereen toont respect hier in Damsco, Iedereen vind het vet hier in Damsco, alle haters worden gemept hier in Damsco

Dit is 5713 verboden terein snappie, dus er valt niet altijd te chillen in me wijk mattie.

Ik ben straight wil je zaken doen haal dan je buit meteen of ik breek en ik haal je focking wijk leeg neem je wijf mee richting west gappie het is geen stress

Soldaten op de lijn maken geen grappen mattie, focken met ons is dwijlen met open kranen mattie.

Niet fokke met mij want ik ben koud bloedig, ik pop je maak je koud vriend ben je nou moedig.

Ik blijf leip, Mr corruptie en cash ik heb je chick in mijn wijk

Drerries dus spit mee met me ijskoude blik sleep ik die scotoe van ze XT

——————————————————–
Ga toch weg man, we hebben juist minder kleine, stoere babytjes nodig, niet meer..
@euro95:

juist….

wat is dwijlen eigenlijk? :roll:
@timberleek: Dat weet ik niet :P Moet je niet aan mij vragen ;) Ik heb dit dus niet geschreven, maar dit stond op die vent zijn profiel. Sorry voor mijn onduidelijkheid ;)
@euro95:

dat had ik al begrepen, misschien wist jij het :twisted:
-edit: nutteloze bijdrage-
@SuperVeloce: Zelfs voor de corsa-stand is het te hard, ik kan mij niet inbeelden dat die enorme klappen meer dan 0.001sec/lap winst gaan geven. Ze zijn er om een ‘sportief’ gevoel te geven(ergens gelezen dat ze er expres ingestoken zijn).
@vale46:

Te hard? Heb je het zelf ervaren? Nee heb je niet. De M5 E60 maakt ook dat soort klappen in de M mode. Worden die terug gehaald? Nee.
@SuperVeloce: Zoals je al goed kon raden heb ik met beide nog geen meter gereden.

Geef me dan eens 1 goeie reden waarom ik bijna bij elke review van de Aventador hoor zeggen dat de klappen enorm zijn, terwijl bij de M5 dat niet het geval is.
Een sportauto kopen en dan klagen dat het schakelen niet soepel genoeg gaat…
@towi1989 als je er dan een koopt van 300k dan wil je ook dat die perfect is
Ach de patjes krijgen een schokje als ze schakelen .
@norge: *petjes.. En neen, die zul je niet zo snel tegenkomen in een lambo ;)
@euro95: Nee patje , is heel wat anders.
@norge: Excuus, die wijsheid had ik niet in pacht ;) What the fudge is dan een patje? :P
@euro95: patjepeeër
` pat – je – pee – ër de -woord (mannelijk) patjepeeërs protserig persoon, parvenu
;)
Oftewel kort gezegd ; patje :)
@norge: hehe, lol! Werkelijk nog nooit van gehoord :P Dank voor de kort maar krachtige uitleg ;)
@norge: Wat ik juist heerlijk vind.. Bovendien ‘tis een Lambo, kom op zeg.. Die koop je niet om boodschappen mee te doen..
kon je wel op wachten. als je weet hoeveel computers er tegenwoordig in een auto zitten.
Voor de goede orde, het enige wat Audi levert voor de Aventador zijn het voor en achter aluframe, de rest deelt de wagen in tegenstelling tot de vorige niets met de Audiproducten. Electronicaproblemen zijn inderdaad aan de orde van de dag bij alle automerken. GEEN uitzonderingen.
@carlo: heb je ooit het navigatie systeem in een Audi A3 gezien? Kijk daarna is in zo een Aventador…
@carlo: er zijn vrijwel geen elektronica problemen bij moderne auto’s. En wat er is staat niet in verhouding tot de mechanische problemen. Dat is leuke praat voor op een verjaardag maar met feiten heeft niet niet wat te doen.
Qua software en bakken: de SLS (veel kritiek) en de 458 (lovende reviews) hebben dezelfde bak, maar verschillende software…
Wat een drama weer zeg. Kom op mensen (inc Alwood himself), wat is er nou aan de hand?
Er is een software update voor de Aventador die hem soepeler laat schakelen. Mooi toch?
Bovendien geen enkele nieuwswaarde, gebeurt aan de lopende band en is natuurlijk niks dringends aan (vorig jaar ook een dergelijk update gekregen voor mijn AMV8, en ik ben er erg blij mee.)

En ja kinderen, de mensen die dit soort auto’s kopen vinden het prettig als een auto soepel schakelt. Harde klappen bij het schakelen is inderdaad erg stoer en ook best leuk, voor 1 dag of zo. Maar daarna wil je toch enigszins comfortabel kunnen rijden, vooral als je een passagier hebt.
@AlwinH: Als de fabriek het dringend adviseert dan is er waarschijnlijk meer aan de hand. Waarschijnlijk gaat de boel er op termijn toch stuk van. Net zoiets als destijds bij de launch control van de eerste Nissan GT-R’s
@kevlard:

ik kan me wel voorstellen dat die klap elke keer niet bevorderlijk is voor de koppeling en de tandwielen. gaat misschien 10000 keer goed, maar op den duur zal het toch extra slijtage geven
@AlwinH: Inderdaad gaat het nergens om. Dat jij daar mee komt… Goed schakelen deden toch alleen de allerlaatste Vanquishes, die met de optionele handbak? ;)
Software kun je updaten, dat is een pluspunt. En vaak kun je met software de mechanica ook wat helpen (door bijvoorbeeld 50ms te wachten bij het schakelen). Problemen worden niet door de software veroorzaakt (hoe kom je erbij? Daar zit je aan mijn beroepseer) maar software lost de problemen op! :D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).