Red Bull: “Winnen is dit jaar niet per se het doel”

Auteur: , 24 Reacties

Zucht. Een sterk staaltje verwachtingenmanagement van team rode stier.

rb

Het F1 seizoen van 2019 is drie races oud, dus normaal gesproken zouden we op dit moment een goede inschatting kunnen maken van hoe het jaar van onze held Max eruit gaat zien. Gevoelsmatig is dat echter nog helemaal niet het geval. Max staat er aan de ene kant namelijk beter voor dan ooit na drie races, wat ons hoop geeft dat er nog meer in het vat zit.

Aan de andere kant lijkt de RB15 gewoon snelheid tekort te komen ten opzichte van de Mercs en Ferrari’s. Max staat weliswaar derde in het WK, maar meer had er ook echt niet ingezeten tot op heden. Behalve het missen van zijn laatste kwalificatieronde in China, bereikt de Nederlander tot op heden bijna de perfectie achter het stuur dit jaar. Vraag het maar aan Pierre Gasly, die zal dat kunnen beamen. Als er bij Ferrari niks mis was gegaan, hadden de beide coureurs van team rood gewoon vóór Max in het klassement gestaan. Daarbij zijn er tijdens races ook nauwelijks momenten waarop de race pace van Red Bull exceptioneel is, zoals dat vorig jaar ook in het begin van het seizoen wel zo was.

Natuurlijk is onze hoop gevestigd op updates die Red Bull Racing op gelijke hoogte of liefst voorbij kunnen brengen aan de zilveren en roden. De echte kenners wijzen daarbij op het feit dat Red Bull Racing traditioneel goed is in het ontwikkelen van de auto naarmate het seizoen vordert. Maar er blind vanuit gaan dat dit ook nu weer het geval zal zijn is wellicht wat te optimistisch, zo weet ook teambaas Christian Horner. In gesprek met Crash.net probeert de teambaas de hoge verwachtingen dan ook te temperen:

Helmut obviously likes to take an optimistic outlook and we are only three races in, but from a team perspective we have never set any targets in terms of race victories. Our goal is about closing that gap. I think we are all interested in being as competitive as we can as quickly as we can and what results come out of that, the races will dictate. It is all about evolution. (…) Obviously everyone is working as hard as they can to close that gap. To say it is by this race or this race, history dictates it is a fallacy.

Christian refereert in zijn eerste zin aan de uitspraak van Helmut Marko, die voor het seizoen aangaf dat Red Bull Racing minimaal vijf zeges zou pakken. Niet toevallig zou dat er exact eentje meer zijn dan vorig jaar, toen het team met Renault-power zowel met Verstappen als Ricciardo twee keer zegevierde voor een totaal van vier overwinningen.

Er is nu sprake van dat Honda nog met wat extra power over de brug kan komen, maar ik weet eigenlijk niet of dat het verschil gaat maken (als het waar is). Het grootste potentieel voor verbetering ligt ‘m in mijn ogen in het ‘aan de praat krijgen van de banden’. Dat is iets waar Red Bull Racing nu nog mee stroggelt en wat kan zorgen voor een enorme tijdswinst. Al het andere lijkt een beetje als bloed proberen te persen uit een steen. Of denk jij daar volstrekt anders over? Laat het weten, in de comments!



24 reacties

Het is toch edn beetje triest dat management van RB, ze gingen voor het wk toch? Het ging dit jaar meteen lukken. Ik vind 3 races te weinig om ineens weer in deze realiteit te leven. Ze kunnen enkel met geluk een race winnen, dat had de objectieve f1 fan allang door.
@niex: ze gingen helemaal niet voor het wk. Dat is alleen geroepen door Marko maar het management van Red Bull Racing heeft dat toen direct genuanceerd. Sterker nog, bij de bekendmaking van Honda als motorleverancier werd er al gezegd dat dit seizoen een overgangsseizoen zou worden en dat als er een race gewonnen zou worden dat dat alleen maar een gelukstreffer zou zijn.

Misschien moet je gewoon iets meer artikels over F1 lezen en niet alleen die waarin één of andere hotemetoot een natte scheet laat.
Jaja je bent geraakt wat erg. Ik heb zeker 10 artikelen gelezen waarin rb een te grote bek heeft. En dat is 2019. Jij bent op je teentjes getrapt? Is gewoon best of the rest, die wk’s waren een fluke.
@niex: LOL…uit welke woorden kan jij halen dat ik op mijn teentjes getrapt ben? Ik vertel je alleen maar hoe de vork in de steel zit en als ik heel eerlijk ben en even je eerste reactie lees waarin je het hebt over een objectieve kijker en nu deze dan kan ik me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat je toch niet zo objectief bent als dat je jezelf voordoet. Je hebt gewoon een hekel aan RBR en je hebt wel 10 artikels gelezen hierover, nou nou, poeh poeh, dat zijn er nogal wat zeg! Wie heeft je op school zo erg gepest dat Red Bull Racing het nu moet ontgelden?
@rhellema: helemaal eens, die Marko is een rare grijze postduif/vreemde eend in de bijt welke zaken roept die als een tang op een varken slaan. Horner’s noemt het enthousiasme, ik noem het onrealistisch en kortizichtig en het creeren van valse verwachtigen. 2020 is realistischer.
@niex: Een team als RB moet elk jaar roepen dat het om het WK gaat strijden. Dat is het de laatste jaren wel verplicht. Daar is niks sneus of raars aan. Na 3 races is duidelijk dat het wel moeilijk gaat worden dit jaar en ze zoeken nog steeds om de aansluiting. Ook niet echt verrassend, toch?
De race in Bahrein is niet representatief want er zat een fout in de wagen. De updates van Honda gaan helpen. Als ze de mechanische grip achter kunnen verbeteren dan zal de hele auto beter gaan werken. Dan praat je niet over een tiende winst (dat soort stappen zitten in de motor) maar over een halve seconde per rondje, zeker in de races. En dan zijn ze dus net zo snel als Mercedes en Ferrari. Ik denk nog steeds dat er kansen zijn. Maar alle updates moeten dan wel “raak” zijn. Vooral de komende races tot en met Barcelona.
@w0o0dy: Gaat ook gewoon goed komen. Ik had verwacht dat de aftand groter zou zijn en de auto onbetrouwbaarder. Natuurlijk zullen Ferrari en Mercedes ook stappen zetten, maar dankzij Honda kunnen ze nu veel meer. De motor is beter, sterker en betrouwbaarder dan die Honda. Ook financieel is het wel lekker voor Red Bull. Daarbij staat Gasly in dienst van Verstappen. Bij Ferrari is er al wat onenigheid en ik vermoed dat Bottas wat obstinater gaat worden dit jaar. Die wil nu ook even vooraan staan.

Verstappen kampioen is misschien te ver gegrepen, maar vanaf Barcelona denk ik dat Red Bull redelijk mee gaat doen om de knikkers. En ik verwacht dat McLaren ook stapjes gaat maken en het vierde team worden dit jaar. Sterk rijdersduo en eindelijk de auto op orde. Ook de circuits waar McLaren het goed doet moeten nog komen.
Zullen we weer even met beide benen op de grond gaan staan? Toen Red Bull vorig jaar bekend maakte dat ze dit jaar met Honda zouden gaan samenwerken is gelijk gezegd dat het eerste jaar een leer jaar zou zijn, wat niet meer dan logisch is. Om het eerste jaar gelijk voor de titel te kunnen vechten is dan ook niet realistisch. Dat Max nu al 3e staat in het kampioenschap is alleen maar goed, maar vergeet niet dat het bij de concurrenten ook niet altijd even meezat.
Voor nu geduld en volgend jaar gaan we zien of hij er echt voor kan gaan of misschien eens buiten de Red Bull stal moet gaan kijken. Vergeet overigens ook niet dat veel af hangt van de teamgenoot die hij heeft. Verstappen heeft (nu) in iedergeval weinig aan Gasly
@gertjan2012: Ah, u predikt graag zo te lezen. Ik trek wel mijn eigen conclusies, als u dat niet erg vindt.
@skinny058: zeker niet, voel je vrij !
De bal is rond en een wedstrijd duurt negentig minuten. Het seizoen is nog lang en water is nat. Man man man, hoeveel clichés kun je in een interview stoppen?
Heeft dat team een collectieve bipolaire stoornis of zo?

Even serieus: volgens mij is ‘het chassis’ dit jaar in de basis niet zo goed ten opzichte van de grote concurrenten als het de voorgaande jaren was, en is het venster waarin het hele pakketje goed werkt zodanig smal dat het nauwelijks werkbaar is voor beide coureurs. Dan kun je wel roepen ‘Gasly er uit’ maar dat zou dan symptoombestrijding zijn. De ontwikkeling zal er dus misschien meer op gericht zijn om het venster te vergroten zodat er met 2 coureurs consistent goed gescoord kan worden, en wat minder op het halen van de laatste honderdsten in een (waarschijnlijk) nog smaller venster. Daarmee raken ze misschien door het seizoen heen wel verder van de kop verwijderd dan ze nu staan. Uiteraard kan ik er 110% naast zitten, maar het ziet er nog niet bijster overtuigend uit in mijn ogen, ook al (b)lijkt Honda betrouwbaar een redelijke pace te kunnen genereren.
Ik denk niet dat het gebrek aan snelheid aan de motor toe te schrijven is maar meer aan de auto.
Als RB de banden niet werkend kan krijgen is dat een cassis of aero probleem, en heeft het niets te maken met de motor.
Nu wordt het tegenvallen van de auto aan Gasly toegeschreven door zijn 2 crashes in Barcelona, waardoor ze een X aantal dingen niet hebben kunnen testen.
Ik vraag mijn ook sterk af of Adrian Newey het nog wel heeft, als hij zo’n F1 Design God is, waarom hobbelt RB dan elk jaar achter de feiten aan, als hij zo’n Design God is waarom is de Red Bull dan niet oppermachtig in het begin van het seizoen op basis van zijn deel van de auto. ??
Ik hoop van harte dat Max een stap kan maken naar Mercedes of Ferrari. Dan kunnen we echt zien potenie zien.
@chrisvonmeer: Die potentie heeft hij al lang laten zien inmiddels.
Ik word toch wel gek van die politieke spelletjes in de F1. Mercedes die zich aan het begin van het seizoen in een underdog positie probeert te wringen en Red Bull (vooral Helmut Marko) die weer hoog van de toren loopt te blazen. Wat een schijnpolitiek..
@boksbeugel: U kijkt nog niet zo lang F1?
Vorig seizoen was de motorlerancier de vijand en de schuld van alles. Nu komt de waarheid aan het licht, ze zijn gewoon niet goed genoeg. En ja, dat vind ik jammer, want ik kijk graag naar spannende wedstrijden.
@pignon: Geloof me, die spannende races komen wel…niet te snel opgeven! ;-)
@skinny058: je hebt gelijk. Iets te zwaarmoedig van me. Volgende week weer een nieuwe kans!
Het bekende spelletje in de F1. Niks nieuws, ieder jaar hetzelfde. Max gaat dit jaar wel een paar races winnen, daar zit ik niet over in. Ik verwacht de grote verandering pas in 2021. Tot die tijd het maximale er uit halen, Max. En anders de gok wagen en hopen in 2021 bij het juiste team te zitten.
Hatsee, ze hebben zichzelf alvast weer ingedekt. Verstappen en Red Bull zijn voor elkaar gemaakt.
Volgende race is ook nog niet te overzien met dat achterlijke lange rechte stuk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).