Reiskostenvergoeding blijft onbelast voor zakelijke km’s

Auteur: , 59 Reacties

De afschaffing van die 19 cent per km waar geen belasting over afgetikt hoeft te worden hè, dat geldt dus niet voor zakelijke kilometers. Alleen voor de ritten van en naar je werk.

Het door vijf partijen bekokstoofde Lenteakkoord zou op papier best wel dramatisch uitpakken voor de automobilist, zeker voor degenen die gebruik maken van onbelaste reiskostenvergoeding á 19 cent per kilometer. Want die regeling gaat eraan, zodat de huizenmarkt voor starters een impuls krijgt. Hoe onlogisch wilt u het hebben?

“Om de doorstroming op de woningmarkt te verbeteren, wordt de overdrachtsbelasting op woningen permanent verlaagd tot 2%. Dat draagt bij aan langdurige zekerheid op de woningmarkt en lagere financiële risico’s. De maatregel wordt gefinancierd uit de afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding, inclusief het onbelaste privégebruik van lease-auto’s. Dit bevordert dat mensen dichterbij hun werk gaan wonen en vermindert de milieu- en filedruk.”

Nu het akkoord steeds verder wordt uitgewerkt, heeft Autoenfiscus.nl ontdekt dat de afschaffing alléén geldt voor woon-werkverkeer. Voor al je overige werkritjes, de zakelijke kilometers dus, blijft het gewoon mogelijk om 19 cent belastingvrij te toucheren. En vooralsnog wordt dat bedrag niet verlaagd. Goed nieuws? Wel als je veel kilometers tijdens werkuren maakt, maar iedereen die louter met woon-werkverkeer te maken heeft kan straks heel hard doei zeggen tegen de belastingvrije KM-vergoeding. Krijg je wel een vergoeding, dan wordt dit bij ingang van de nieuwe regeling bij het loon opgeteld, waardoor de belastingdienst er een stukje van meegraait.

Dit klinkt wellicht als goed nieuws, of een pleister op de wond, maar tegelijkertijd komt de BOVAG met een berekening waaruit zou blijken dat de extra staatsinkomsten die door automobilisten worden opgehoest niet 1,3 miljard euro bedragen, maar 1,7 miljard euro extra in het laatje brengen. We zijn dus duurder uit dan het Lenteakkoord ons voorspiegelt.

Het FD meldt ondertussen dat het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding volgens experts af te raden is, omdat het een ware rechtszaak-bonanza zou worden.



59 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
De vrijstelling van 500 kilometer afschaffen, waardoor iedereen met een leaseauto ineens bijtelling moet betalen, zelfs wanneer je 0 privé kilometers met de auto van de zaak rijdt, is juridisch wellicht lastig uitvoerbaar. Dat zou hetzelfde zijn als bijtelling rekenen voor een laptop van de zaak. Veel belangenorganisaties hadden al gedreigd met rechtszaken.

Wat juridisch veel eenvoudiger is, is om te stellen dat woon-werk verkeer niet meer tot zakelijke kilometers mag worden gerekend. Daarmee blijft de 500 kilometer uitzonderingsregeling formeel van kracht, maar lukt het in de praktijk vrijwel niemand om onder die 500 kilometer te blijven, tenzij je de auto altijd bij de zaak parkeert én achterlaat, vervolgens met je eigen auto van en naar de zaak rijdt, om vervolgens met de auto van de zaak naar de klant te rijden. Lekker omslachtig.

Wat misschien nog wel een mogelijkheid zou zijn, is wanneer je altijd thuiswerkt en de werkgever je prive adres officieel als je standplaats vastlegt. Wanneer je dan vanuit huis naar de klant rijdt is het geen woon-werk verkeer, maar zijn het zakelijke kilometers.
via Android app
@Dennis: dat tweede wat je zegt komt toch gewoon? De 500 km blijft, alleen word woon werk verkeer privé kilometers.
@autogier: Ja inderdaad, maar aanvankelijk toen er nog niet zoveel details over het akkoord bekend waren, werd gedacht dat de 500 km vrijstelling zou komen te vervallen. Die blijft formeel dus bestaan, maar op enigszins listige wijze wordt nu hetzelfde resultaat bereikt als wanneer deze zou worden afgeschaft.
Dit kan het failliet van sommigen onder de lezers betekenen!
Let op; 2 verdieners (en daar zijn er nogal wat van in deze dure tijden!) die dus ook 2 auto;s hebben (1 vd zaak, waarvan je dan GEEN gebruik maakt prive, want nr 2 is dan de GEZINSAUTO, die door degene word gebruikt die ook naar het werk moet rijden!) gaan zodoende 2 auto’s betalen! Kortom betalen om te werken!!!

En die onzin van dichter bij je werk gaan wonen; waarom had je nou in eerste instantie die wagen vd zaak gekregen? Juist meneer/mevrouw de vertegenwoordigert en anderen; omdat je NIET dicht bij je werk woont!!!

En al zou je willen; verkoop je huis maar eens in deze tijd om zgn dichterbij te gaan wonen; DAT KAN DUS NIET!!!

Wat een vreselijk domme mensen hebben we toch rondlopen die over jou en mijn GELD gaan….
@alfamail: +1 over dichtbij wonen, ik zie het ook helemaal niet zitten om naar Rotterdam te verhuizen omdat mn vader er nu werkt.
@alfamail: dat is toch niet meer dan normaal. Wij hebben thuis 3 auto’s en betalen ook gewoon voor 3 auto’s om naar het werk te kunnen.
Waarom zouden de mensen in jouw voorbeeld dit dan niet hoeven? Deze zelfde mensen hebben het voor zichzelf verpest ivm alle fraude rondom deze regeling. Laat ze nu maar lekker op de blaren zitten.
@desoper:

Bingo jij hebt prijs voor de domste reactie vd maand.
Iedereen over één kam scheren dat is wat jij doet.
Hetgeen wat jij beweert is dus dat iedereen die een wagen vd zaak heeft EN geen bijtelling betaalt EN wel privé rijdt.
Het is alleen die “kleine” groep die het voor de rest verpest.
@redbeams: Het is helaas altijd zo, dat een kleine groep het voor de groete groep verpest.
Echter ik ken veel mensen met een bedrijfsauto/bus van de zaak, en allemaal sjoemelen ze wel wat met de km’s om in het weekend een keer een kastje op te halen bij familie of om een kratje bier te halen in de supermarkt. De een meer dan de ander natuurlijk maar vrijwel niemand die echt keurig volgens de regeltjes werkt.
@desoper: Heel simpel omdat ik de auto vd zaak niet gebruik om naar mijn werk te rijden, mijn werk is het bezoeken van klanten! Niet om ergens op een kantoor op mijn kont te gaan zitten maar volgens mij snap je niet hoe het werkt, jij rijd met die drie aotos ook prive, ik maar in 1ervan, dus waarom betalen om te kunnen werken?
@alfamail: Als je de auto alleen gebruikt om naar klanten te gaan is er ook geen probleem.

Echter wanneer je de auto gebruikt om ’s morgens naar de zaak te rijden en ’s avonds naar huis, mag hier wat mij betreft best wat tegenover staan. Prive hebben wij aan een auto waarschijnlijk ook genoeg, maar het gaat erom dat we er momenteel 3 nodig hebben om naar de zaak en naar huis te rijden. En dus ook gewoon voor 3 auto’s de volle pond betalen
Sorry naar m’n werk gaan noem ik toch echt zakelijk.
@dennis
Die oplossing dat je in de praktijk de 500km NOOIT kan halen is ook onhaalbaar. Voldoet namelijk niet aan het principe van redelijkheid en billijkheid :P
@koelkast: Wanneer je de leaseauto écht uitsluitend zakelijk gebruikt en zolang woon-werk-verkeer als zakelijk wordt aangemerkt, moet je onder die 500 kilometer per jaar kunnen blijven. Er wordt nu echter al enorm mee gesjoemeld.
@dennis: als die sjoemelaars de laatste jaren niet hadden gefraudeerd had de rest van Nederland nu niet op de blaren hoeven zitten! Al die mensen die klagen over brandstofprijzen e.d. zijn dezelfde die MKB’er zijn en tot 50% zwart werken naast hun witte-business. Zelf schuld voor sommigen, voor de ander is ’t bitter!
@christianjanssen: Bestaat er een vorm van subsidie die níet misbruikt wordt???
BREAKING NEWS!!! Naast bijtelling over de auto van de zaak gaan de andere collega’s bijtelling betalen over;
-hun op maat gemaakte buro )ARBO)
-hun op maat gemaakte burostoel (ARBO)
-hun op rokers aangepaste kantoor
-hun op een goed binnenklimaat aangepaste kantoor (koeling, ventilatie)
-hun computer en speciale printers
-hun GSM/smartfoon/telefoon van de zaak


Als we het dan toch eerlijk gaan verdelen…
Maar dat ‘auto van de zaak’-gebeuren, dat is toch volkomen uit de hand gelopen?
@dafmaf: Dan moet je ook op zijn minst even toelichten waarom je dat vindt.
Tuurlijk, pak de (al) weinig werkende mens maar weer aan hier in dit sprookjesland. Bezuinig daar effe lekker op. Vies vuil tuig dat ’t is.
@dafmaf
Werkgever wil dat jij voor hem werkt. Werkgever wil dat jij voor hem rijdt. Werkgever wil geen benzineslurper/oud wrak/pooiermobiel/super heavy duty Yankee SUV (doorhalen wat niet van toepassing is) bij de klant of eigen kantoor voor de deur. Werkgever biedt mogelijkheid tot leasen van representatieve auto.
@koelkast:

mijn vorige werkgever reed een X6… Inderdaad, wij mogen gewoon helemaal zelf weten in welke (lease-)auto we rijden.

(en inderdaad, er waren sales die niet wilden dat de baas met zijn auto bij hun klant kwam ;-)
is er eigenlijk ook al iets bekend over het verminderen van uitgaven? Ik lees wel veel over nieuwe methoden om de belastingbetaler uit te knijpen, maar niets over het annuleren van JSF, het inkrimpen van dure metrolijntjes, inkorten van wachtgeld voor falende kamerleden, inkrimpen van het ambtenarenapparaat, samenvoegen van gemeenten of provincies, verbod voor gemeenten om lokale profvoetbalclub te sponsoren, etc, etc, etc
@Simpson: defensie, natuur, ontwikkelingssamenwerking, en ga zo maar verder. Dit is niet bezuinigen maar een ordinaire belastingverhoging.
en, hoe gaan ze dat doen met mensen die een busje van de zaak hebben? bouwvakkers / schilders / glazenwassers / etc?

Die mogen zometeen eerst met de auto/fiets/Ov naar hun werkgever om van daaruit te vertrekken naar hun klus? Ik neem tenminste aan dat die mensen niet de bijtelling van hun bedrijfswagen op zich willen nemen.

Mag de baas weer maatregelen treffen om al die auto’s veilig te stallen.
Is dit dan wat ‘Balkie’ toen bedoelde met VOC-mentaliteit?
@koelkast: yep, semi legaal op rooftocht door de roverheid ;)
Al sla je me dood, ik snap het niet meer hoor.

Die 500 km privé, blijft die nou wel/niet? Hoe zit het met die vergoeding, kan iemand dit ff simpel uitleggen, want ik ga nu de hele boel anders echt doorelkaar halen denk ik..
@bigcar:

De 500km privé blijft, alleen je woon-werk verkeer gaat voortaan als privé door het leven en niet meer als zakelijk.

Oftewel: Je werkt ca. 245 dagen per jaar. Dan mag je werk al niet verder liggen dan ongeveer 1km afstand. Je rijd straks naar je werk een kilometer privé heen, en een kilometer privé terug. Kom je uit op 490km. Heb je nog 10km over voor overig privé gebruik.

Kortom, rijdt je een auto van de zaak (leasen heeft hier geen flikker mee van doen), en je wilt geen bijtelling, dan moet je op eigen voor naar de zaak, hem daar laten staan, en op eigen houtje weer terug naar huis.
Waarom trekt iedereen toch altijd van die vreemde conclusies en gaat zich hier vervolgens erg druk om maken. Het is volgens mij vrij simpel

Leaserijders
0km prive is geen bijteling (was 500km prive) Dus niet iedereen gaat bijteling betalen. gebruik je de auto niet prive, is er niets aan de hand. Woon werk verkeer zal blijven gelden als niet prive.
Wel prive gebruik is bijtelling.

Reiskosten
Woon werkverkeer – volledig belast
Zakelijke km’s tijdens werkuren belastingvrij tot 19ct/km

Is toch niet zo heel moeilijk lijkt mij?

En nu niet allemaal meer lopen huilen.
@SanderB: dus de mensen die gewoon zelf een auto gekocht hebben, van hun eigen geld dus, niet van de baas zijn geld, worden weer het hardst gepakt… Oké, dan begrijp ik het goed… Want we betalen ten slotte maar twee keer zo veel voor een compacte middenklasser dan een leaserijder voor een grote middenklasser doet. *ZUCHT*
@RRenault: wat een zuur commentaar… Auto van de zaak is gewoon een onderdeel van je salarisvoorwaarden. Misschien krijg jij wel meer loon in geld van jouw baas omdat je geen auto van de zaak rijdt… Kan allemaal. Wil je er wel een, dan staat het je vrij om je baas daar om te vragen
@baasbas: ik heb niks tegen leaserijders hoor. Zij hebben gewoon de mazzel dat ze een leaser hebben. Ik vind deze bezuiniging gewoon belachelijk. Het verschil tussen mensen met een leaseauto en een eigen auto wordt nu gewoon echt veel te groot (naar mijn mening…) Ik gun de leaserijders hun auto wel hoor ;)
@RRenault: Oké, dat klinkt al genuanceerder :-)

Maar ik ben het niet met je eens. Ik zie het niet als mazzel, het is een salarisvoorwaarde. Het is dus gewoon onderhandelbaar.
@SanderB: maar de belastingvrijstelling voor woon werk verkeer verdwijnt voor iedereen. Dus of je nu met de trein gaat, met de prive auto, met de lease auto of met de fiets. Dat zijn gewoon prive kilometers (meestal ook in eigen tijd), hebben de werkgevers en de overheid niks meer mee te maken. Is ergens best wel logisch.
@SanderB
Ik trek er geen moeilijke conclusies aan: Woon-werkverkeer niet meer belastingvrij, ronduit belachelijk niks meer en niks minder.
@ iedereen:
De vrijstelling over 19 cent was een GUNST van de overheid ten tijde van de schaarste op de woningmarkt. Zodoende was men sneller geneigd te verhuizen naar andere steden waar vinexwijken uit de grond werden gestampt.

Het is dus geen RECHT.

Overigens:
Woonachtig in Roemenie en dit kennen wij niet eens hier.
Sterker: Pompprijzen zijn praktisch hetzelfde en btw is hier 24%, ja zelfs op eten en drinken!

Bedenk dan ook nog eens dat de gemiddelde roemeen 300 euro verdient. Waardoor je dus eigenlijk bv 1 liter diesel 6 a 7 euro kost -naar verhouding gezien-.

Uiteraard niet leuk voor jullie, maar het kan dus erger!
@SanderB; de conclusie die jij trekt is niet helemaal juist. Woon-werk is zowel bij een auto van de zaak als bij km-vergoeding prive. Op het moment dat je geen bijtelling wilt zal dus de auto op de zaak moeten blijven staan.
Heerlijke kortzichtige bureaucratische gedachte uit Den Haag: “Dit bevordert dat mensen dichterbij hun werk gaan wonen en vermindert de milieu- en filedruk.” -> sure…
@V-Power: prima als iedereen de fiets neemt omdat ze nu minder km-vergoeding krijgen toch? :P

Veruit het grootste deel van mijn km-vergoeding krijg ik door zakelijke ritjes die ik met m’n privé-auto rij. Zakelijke auto met veel pk’s is al helemaal onbetaalbaar door bijtelling.

Overigens kan het afhankelijk van je parkeergedrag soms gunstiger zijn om geen km’s maar wel parkeerkosten te declareren. Gekkenwerk! :D
@V-Power: ik denk eerder dat mensen hun werk dichter bij huis gaan zoeken ipv hun huis dichter bij het werk. Aangezien het werk niet voor het oprapen ligt zal de werkeloosheid stijgen. Ze moeten in Den Haag eens verder leren kijken dan hun neus lang is. Volgens mij is dit echt geen hogere wiskunde.
@stanoow: Als ze dat in Den Haag beredeneren? In sommige regio’s is zo weinig werk danwel een enorme terughoudendheid bij werkgevers om in “deze tijd” nieuw personeel aan te nemen. Dat sommigen wellicht eerst werk moeten zoeken in heel NL en dan een huis er vlakbij.
@joejojo2012: de reden was destijds om het probleem op woningmarkt op te lossen. De huidige reden is nu weer hetzelfde…namelijk…het probleem op de woningmarkt oplossen. Ten eerste…wat heeft het toen geholpen? In ieder geval niet om de schaarste op te lossen al zal dat niet de opzet zijn geweest maar de reden is niet goed. Denkt de overheid met het huidge voorstel en doorgang daarvan echt dat mensen nu dichter bij het werk gaan wonen? Ik zou heel graag willen maar het aanbod van werk is dramatisch om maar niet te spreken over het aantal sollicitaties op een vacature. Ik voel me op basis van het voorstel nu al slachtoffer.

Dat hele verhaal woningmarkt los je hier in deze context niet mee op en mag wat mij betreft ook niet gekoppeld worden. Laat het probleem daar waar het hoort. De woningmarkt moet anders bekeken worden. Wonen is een eerste levensbehoefte en bijna iedereen ziet het als een investering. Dat dit ooit is toegestaan…..dan had namelijk het probleem schaarste ook veel minder groot geweest.

Bovendien…ik woon in een huis/plaats omdat ik me daar prettig voel. Waarom word ik nu dus gedwongen om voor mijn werk te kiezen? Ik voel dit als een aanval op mijn privekeuzes en als ik die toch maak moet ik daar grof voor betalen. Ik las dat de overheid maar 400 milj. moet gaan besparen. peanuts!

De overheid komt hiermee weg door het probleem zo gecompliceerd als mogelijk te maken. De overheid staat niet ten gunste van ons. De meetse redenen die worden gegeven zijn verwachtingen en aannames.
Ik ben Nederlander en ik voel me genaaid. En het ergste is…ik kan er niks tegen doen en dat frustreert me heel erg!
@login: Idd lost de overheid hier niet het probleem mee op, het is slechts een goedkoop excuus van Den Haag.

Overheid en investeerders zijn er al die tientallen jaren gebaat bij geweest om de schaarste in stand te houden. Zodoende konden de prijzen van woningen hoog worden gehouden.

Voel je nooit en te nimmer slachtoffer, je gaat er dan ook naar handelen ;)

Je wordt niet gedwongen om ergens te wonen. Echter de financiële consequenties zul je wel als burger voelen in de portemonnee en dat is zuur.

De overheid staat niet ten dienste van jou, maar jij voor hen. Dat is al zo oud als de Romeinse tijd. Sterker: Het wordt alleen maar erger. Het zware juk van de koning kan dan wel verworpen worden, het juk van -lang leve- de nieuwe koning zal altijd zwaarder worden.

Je kunt er btw wel wat aan doen. Vertrek naar een ander land, zoals ik heb gedaan ;) Okay, ik heb de mzzl dat ik vanuit het buitenland voor Nederland kan blijven werken. Dat dan weer wel.
Dus eigenlijk verandert er 1 ding: Woon-werkverkeer is privé ipv zakelijk.
Voorspel dat er straks heel wat meer dienstreizen gemaakt gaan worden met de prive wagen. En wat voor administratie krijg je erbij?

Ik kan me diverse redenen bedenken dat niet elke werkgever dit zomaar doorschuift naar bruto salaris.
@bobb: één belangrijke reden: loonbelasting :P

Tenzij je toch nog aftrek over had vanwege WBSO ofzo, maar dat zal voor minder dan 1% van Nederlandse bedrijven zijn ;)
Gewoon belasting betalen voor de volle mep vind ik ,blijft een vorm van salaris die auto van de zaak ,en daar moet belasting over betaald worden .Al die vrijstelling regels zijn oneerlijk voor de mensen die geen auto van de zaak hebben.En ja, ik vind ook dat je voor je laptopje van de zaak belasting moet betalen .
@norge: lol, heb jij de luxe van verlichting op je werk? En verwarming misschien ook voor als het koud is? Nou nou, en wat zeg je nu, gebruik je gereedschap? Zo zeg, dat is zomaar allemaal loon wat je daar krijgt… Dat zullen we eens even goed belasten!
@norge: Buschauffeurs mogen dus bijtelling betalen over hun gereden bus?
Taxi chauffeurs bijtelling over hun taxi?
Vrachtwagenchauffeurs over hun vrachtwagen?
Servicemonteurs over hun bestelwagen?

Dat is precies hetzelfde namelijk.

Mensen die gewoon hun auto ook prive rijden (500+) betalen gewoon de volle mep (in 90% van de gevallen zelfs meer dan ze krijgen) belasting, maak je geen zorgen.
Ik heb nu al een maas in de wet gespot. Voortaan ’s ochtends eerst naar een restaurant/hotel/tankstation op een kilometer afstand van huis rijden. Daar vervolgens enkele minuten werken. Daarna doorrijden naar de zaak.

Het eerste ritje van een kilometer, daar betaal je de volle mep belasting over. Het tweede ritje is echter zakelijk, en dat mag onbelast.

Een tweede maas in de wet is dat het bedrijf waar je werkt een filiaal opent op jouw zolder. Als je dan van huis naar je werk rijdt is dat een rit tussen twee filialen en rij je dus 100% zakelijk. En dat kost je maar €40 per jaar voor de KvK inschrijving.
@smulders: 1 kilometer van je werk. Op de heen en terug weg, elke dag uit de auto, laptop opstarten, 1 email lezen. Kost je dus 400 kilometer bij 200 werkdagen, de marge wordt dan veel te gering, en geen rechter zal dit als gebruik in de zin van de wet aanmerken. En als je werkgever een filiaal op je zolder opent dan verdwijnt daarmee je noodyaak tot reizen voor een groot deel en daarmee je aanspraak op kilometer vergoeding of een lease auto. Dat is denk ik niet je bedoeling?
Wel goed dat er nu langzaam aan meer bekend wordt.

Begrijpen we allemaal wel dat deze wetgeving aangepast wordt om de controle makkelijker te maken? Let eens op als je het land uit rijdt; je ziet camera’s bij alle grote grensovergangen. Wel eens opgelet bij bijvoorbeeld een groot concert in de Arena? Ook daar fotografeert de fiscus er flink op los. Net zoals bij de pretparken, de koopzondag bij Ikea en de andere typisch privé locaties.

Tot nu toe wisten de zakelijke rijders die op de verkeerde plek gefotografeerd waren met een beetje fraude in de kilometeradministratie te verbloemen dat dit net onder die 500 privé kilometers viel, dat kan dus nu niet meer. Kassa voor de fiscus die nu diegene die de bijtelling ontduiken flink kunnen aanpakken. De controle wordt eenvoudiger, meer zakelijke rijders gaan bijtelling betalen, kassa aan alle kanten!
@thestag: Je mag mij dan uitleggen waarom de controle makkelijker wordt met deze maatregel? De maatregel is alleen gericht op de verandering van de context van woon-werk van zakelijk naar prive. Dat maakt het de controle voor prive gebruik niet makkelijker. Sterker nog, door een nog meer beperkende factor lokt het nog meer uit te sjoemelen (bijv. thuislocatie als kantoor aangeven). Ik zie niet in wat deze regel bijdraagt aan het makkelijker controleren bij de Ikea…
@Joerek: als ik met mijn werkgever afspreek dat mijn werklocatie thuis wordt dan moet je wel meestal thuis werken, is er dus van km vergoeding geen sprake en hoef je ook geen lease auto te hebben.
@mashell: Hoezo meestal? Is dat een regel?
Iets anders: een positief effect van het bepalen van woon werk verkeer als prive verkeer is dat de bestelautos uit de woonwijken gaan verdwijnen.
@mashell: Toegegeven, daar heb ik wel voordeel van eigenlijk. Dat zo’n knalgele bus van imtech niet heel leuk is om naar te moeten kijken is nog overkomelijk. Wat ik minder vind is dat veel busjes gewoon ouderwets veel kabaal maken. Als een Transit onder je raam start en wegrijdt dan word ik daar wakker van. Erg jammer van dat laatste half uurtje wat ik nog kon blijven liggen … :(
bij punt a ht geld weg halen om het bij punt b te storten, zie het nu er niet van in eerlijk gezeg omdat het problem alleen maar verplaatst wordt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).