Renault [Alpine] en Caterham samen in de sportwagens

Auteur: , 15 Reacties

'Klopt Renault bij Caterham aan voor de nieuwe Alpine?' Dat is de vraag die we ons zelf drie maanden geleden stelden. Het antwoord: driewerf oui!

Hoewel nog niet met zoveel woorden wordt gezegd dat de te ontwikkelen producten ook inderdaad Alpine gaan heten (‘The future vehicles will be distinctive, differentiated, and carry the respective DNA of Alpine and Caterham Cars, the automotive division of Caterham Group.’) is dit natuurlijk wel een realistische optie. De sportwagens zullen worden geproduceerd in Dieppe, de bakermat van Alpine, en historisch gezien eigenlijk ook de enige realistische productielocatie.

De Caterham Group neemt een belang van 50% in Automobiles Alpine Renault, nu nog voor 100% in eigendom van Renault. Per januari 2013 is de samenwerking een feit, CEO van het bedrijf wordt Bernard Ollivier (Renault).

Dit is niet alleen goed nieuws voor de liefhebber van echt sportieve wagens uit de Renault-stal (en dus niet boodschappenwagentjes met een stickerpakket), maar vooral ook goed nieuws voor de werknemers in Dieppe, die hun toekomst in één klap een stuk rooskleuriger zien worden. Geen verkeerde zaak, als automotive arbeider in het geplaagde Frankrijk.

Voor de project moest de overheid wel ingeschakeld worden: zowel de Franse staat als de lokale autoriteiten van de regio Haute Normandie moesten bijspringen. De eerste producten moeten zich nog aandienen, tot die tijd doen we het even met plaatjes van het A110-50 Concept, en nostalgische Alpine-beelden.

Over 3 tot 4 jaar moet de eerste vrucht van de samenwerking een feit zijn. Overigens zal dit wel in de vorm van afzonderlijke modellen komen, maar wellicht dat dat net zoiets is als de Toyota GT86 en Subaru BRZ.




15 reacties

Laat komen dat apparaat
Ik zou sparen tot in den treuren om er een te kunnen kopen..
Laten we hopen op iets moois! De A110-50 is alvast een mooie voorbode. Dat betekent sparen!!! En tot die tijd is de GTA ook geen straf ;)

Offtopic: is de Caterham Group zo groot dat ze dit financiële risico wil aankunnen?
@iJoost:
Ongeveer 500 man:
Caterham Cars (150), Caterham F1 Team (280), Caterham Technology & Innovation (40) and Caterham Composites (30)
@iJoost:
Daarom wordt het naar goed Frans gebruik gefinancierd met staatssteun….
FF wachten wat ze daar in Brussel van vinden….
Zou Alpine dan premium genoeg zijn?
@norge: Het echte verschil tussen Premium en niet-Premium auto’s merk je pas in Gran Turismo 5. En aangezien dat spel al uit is en de Alpine daar niet in zit hoef je je daar niet zo druk over te maken..
@fapfap:

Alpine zit nochtans ook in Gran Turismo 5 met de A110 1600S ’73 en de A310 1600VE ’73.
@fapfap:
Dus Daihatsu is ook hardstikke Premium…, zit ook in gt5.
Hyundai trouwens ook….
@jrk68: Nee dat bedoel ik niet. Namelijk: In dat langverwachte spel (dat ongeveer 3 jaar vertraging opliep omdat ze het beste van het beste wilden ontwikkelen) heb je verschil tussen Premium en niet-Premium auto’s. Van de 700+ auto’s zijn er iets van 30 Premium. Die zgn. ‘Premium’ auto’s zijn ‘mooi’ vormgegeven (HD-waardig), terwijl de overige 700 auto’s weinig detail hebben en in dezelfde kwaliteit als GT4 op de PS2 door het beeld rollen. Deze Alpine hierboven zit niet in dat spel, dus of hij Premium is is eigenlijk helemaal niet interessant ;)
eens kijken of renault mijn vriendin en schoonmoeder wil inruilen tegen zo’n apparaat
@Soulmaster: is de auto “los” kopen dan niet goedkoper?
@Soulmaster: dat zal behoorlijk schelen in de onderhoudskosten, ook al is het een Renault.
Op zich goed nieuws, hoewel ik nog niet snap waarom ze het gewoon niet samen met Lotus doen.
Veel meer historie samen “de oude Europa bv” en het Renault F1 team heet tegenwoordig Lotus.
Maar goed als die Alpine er maar komt….
Kijk dat is eindelijk weer goed nieuws, nog meer moois uit Alpine!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).