Renault Clio is officieel! [updated]

Auteur: , 48 Reacties

Iets voor de onthulling van de nieuwe Clio is de compacte Fransoos in vol ornaat het internet opgerold. Deze keer blijft het niet bij een vaag fotootje of een persplaat, maar kunnen we hem eindelijk van alle kanten bekijken.

De vierde generatie van de Renault Clio is getekend door Nederlander Laurens van den Acker en zet Renault, dat in de eerste vijf maanden van 2012 een forse verkoopdaling te verduren kreeg in Europa, mogelijk weer bovenin de verkoopregionen. Het debuut van de versgebakken Clio is op de Autosalon van Parijs dit najaar en de verkoop zal niet lang daarna van start gaan.

Onder de kap komt een brandstoftechnisch interessant blok te liggen: De Energy TCe met een inhoud van 899 cc, verdeeld over drie cilinders. Deze staafmixer met 90 pk, 135 Nm en een drinkgedrag van 4,3 liter per 100 km zal waarschijnlijk prima als stadsauto-aandrijflijn fungeren. Het andere uiterste is natuurlijk de Clio RS, maar die houden ze nog even onder de pet. Alhoewel, op Goodwood mocht hij in camouflage verpakking toch nog even zijn 1.6 met ongetwijfeld meer dan 200 pk (225?) laten brullen.

Dieseltankers hebben de keuze uit een 1.5 dCi met 75 of 90 pk. De minst potente zelfontsteker stoot hierbij 83 gram CO2/km uit. Het design is duidelijk afkomstig van Renault’s conceptauto’s als de DeZir, en van de zijkant valt op da de motorkap er een beetje op is ‘gelegd’. De donkere koplampen zien er overigens erg gaaf uit, net als de vouw onderin de portieren. De deurgrepen zijn op een Alfa-achtige manier weggewerkt in de C-stijlen en achteraan.

Straks volgt de onthulling, waarbij we dit artikel van verse info zullen voorzien en je alles te weten komt over de motoren en opties. Tot die tijd vragen we ons af hoe vingerafdruk-gevoelig die middenconsole is.

UPDATE: Video’s op autojunk.



48 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Mooi ding… Ben benieuwd naar de RS!
Ziet er leuk uit, maar ik zou hem nooit kopen. Puur omdat het Renault is.
@bempi: goede rede.
@bempi: Ik ben altijd fan geweest van Duitse auto’s, werk tenslotte bij een universele leasemaatschappij die voor een groot deel VAG-gerelateerd is, maar rij nu al mijn tweede Clio en ben teruggekomen op dit soort uitspraken.

Heb de eerste Clio puur gekozen vanwege lage kosten, maar mijn tweede (clio C) is echt gekocht omdat de eerste goed bevallen is. Nooit problemen mee en rijdt er zeker niet zachtjes mee. Vind hem vele malen beter sturen dan de Corsa of Polo (vorig model zeker). Qua prijs en opties een veel betere keus!
@sandervzanten: een ford fiesta vind ik voor ongeveer dezelfde prijsklasse net iets beter. ik heb zelf ooit een clio gereden als leenauto ivm schadeherstel. de weg naar mijn huis met dat ding was een zee van frustratie. ik wilde bijna zelfmoord plegen.
@bempi: last van depressieviteit? Daar hebben we tegenwoordig oplossingen voor hoor.
Zeker een mooi ding, op foto ook erg fijn kleurtje. Gaan een paar andere fransen het nog knap lastig mee krijgen.
@Thelis: Peugeot 208 / renault Clio …. 0 / 1 , ik wil ze snel samen zien!
Die voorkant is niet mijn smaak, achterkant is wel oke. Die vouw in de deuren is inderdaad wel gaaf.
Misschien dat deze me in werkelijkheid meer zal bekoren
Achterkant heeft veel weg van een Colt als je het mij vraagt. Voor en achterkant matchen niet echt vind ik.
Fris karretje met leuke details = goed voor ons Hollanders (mede qua prijs).
leuke auto
Dit ziet er beslist heel goed uit imho. Vergelijk het eens met een Clio van pakweg 8 tot 10 jaar geleden. Dan is de vooruitgang in design, materialen en afwerking werkelijk enorm.
Of de technische vooruitgang zich ook vertaalt in kwaliteitsverbetering zal afgewacht moeten worden. Maar ik denk, dat Renault best wel van het verleden heeft geleerd en zijn uiterste best heeft gedaan om herhaling te voorkomen. Dat technische verandering niet altijd een verbetering betekent, hebben o.a. de 1.2tjes en 1.4tjes uit Duitsland al aangetoond. Hopelijk blijft Renault dit bespaard.
@9000cse: ze hebben al een 1.4 en twee 1.2 turbos. Die blijven beide gelukkig gewoon heel.
Aan de rechterkant zilver-rode velgen, aan de linkerkant zilver-zwarte velgen. Dat doet me dan wel weer aan de Lada Niva denken…
het plaatje ziet er leuk uit, maar zoals eerder opgemerkt, je moet hem in het grijs zien met wieldoppen, denk ik.
Glimzwarte details… Ik word er niet gelukkig van.
Viezigheid en krassen gaan het toch winnen. Plak er maar meteen af-showroom matte boeklon op. Doe ik ook met electronica.
Verdien je nog terug ook, als je bij verkoop als enige een schoon en ongekrast interieur hebt.
Het is trouwens wel een kek bakkie. Voor de senioren komt er vast een versie zonder die ‘stootstrip’, en met doppo’s. Houd er dus rekening mee dat ze op straat net ff minder vlammen dan hier op de introductie.
En wat dat zwarte glim betreft: je kan vast wel wat anders aanvinken. Spuitverf-alu of zo…
Die lijn tussen de achterlichten doet me nogal denken aan de numero 9 van citroen…
Nederlandse ontwerper toch? Zijn eerste volledige ontwerp in dienst van Renault?
“toch nog even zijn 1.6 met ongetwijfeld meer dan 200 pk (225?) laten brullen. ”

http://www.youtube.com/watch?v=lQToZX-9kr4

Klinkt goed voor een 1.6!
Ik vind ‘m niet zo heel geslaagd eigenlijk. Vooral schuin van achteren gezien zou het ook een moderne Kia of Hyundai kunnen zijn.
Dashboard is netjes.
De pianolak is hot geloof ik. Ook al in de megane BOSE, maar ook bij de conculega’s in de 508.
Ik riep het al, nu roep ik het weer: doe die kentekenplaat een tikkie omhoog. Geen gapende Peugeotmuilen meer! http://farm9.staticflickr.com/8143/7494278892_599bf089b1.jpg
@Vincent_van_B: De radiateur is het daar wellicht niet mee eens. ;)
@ricardo: Je hebt gelijk. Dit moet de oplossing zijn…

http://farm8.staticflickr.com/7121/7497563822_23380c8078.jpg)
@Vincent_van_B: veeeeeeel beter!
“Een sensuele, passionele stijl die het nieuwe design van Renault belichaamt”

Nou je het zegt, ik word er wel erg jippig van, die nieuwe Clio.
1 woord: sexy
ik vind de voorkant van de auto en het interieur echt mooi maar die achterkant, die achterkant past er echt niet bij
Wat een mooi ding! Eem echte schoonheid!
Ik weet nog niet wat ik van die voorkant moet vinden, gewaagd is ie op zijn minst. De achterkant doet me erg veel denken aan de Seat Ibiza…
Ziet er goed uit maar het logo aan de voorkant is een beetje te groot naar mijn smaak.
Ziet er goed uit, al lijken mij de koplampunits iets groot in verhouding met de rest.
Hoewel ik het gat boven de dorpels echt spuuglelijk vindt: de Fransen bevestigen hiermee wel na de DS3 en 208 nogmaals dat ze tegenwoordig helemaal vooraan lopen als het om autodesign gaat.
Waarom denken vele constructeurs dat alleman een digitale teller wil? Niks zo goed als analoog! zeker als je af en toe moet afremmen tot een specifieke snelheid… voor de rest; zie er echt mooi uit. Hopelijk verdient de volgende RS ook z’n badge.
Het interieur is een beetje afgekeken van de DS3…vindt ik dan..
vind de koplampen veel te groot, soms lijken ze zelfs wel op een espace zijn lichten .
Fraai interieur, maar anoniem design/exterieur waar vooral veel gekeken is naar de concurrentie.
Wat een langgerekte kar zeg, het lijkt wel een mini scenic!
@phantom: dacht ik ook meteen…
-edit: nutteloze bijdrage-
Ik word hier niet erg warm van. Maar misschien dat de foto’s een verkeerd beeld geven dus ik wacht nog even voor mijn definitief oordeel.
Vlees noch vis.. Dit moet vooral Libelle lezers aanspreken maar ik vraag me af of die niet schrikken van dit gekunstelde Star Wars apparaat..
899cc drie cilinder…nieuwe smart motor? (hoewel het een zwaar motortje geworden is)
Gisteren de voorstelling bijgewoond in Genève en de nieuwe Clio ziet er wel echt top uit ,mooi afgewerkt en volledig modeleerbaar door bepaalde onderdelen binnen en buiten in kleur te veranderen (stuur , dashbord , velgen , sierlijsten e.a.)Ledlichten vanaf het basismodel , multimedia met touchscreen van tomtom voor radio , gps , email
Maar vooral het design , eidelijk weer een model dat echt mooi is geworden , gaat een toppertje worden in dit segment!
Achterkant is zo ongeveer het meest standaard ontwerp ooit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).