Renault Clio RS – dit is ‘m!

Auteur: , 46 Reacties

Holy heet hatchbacknieuws! Op de thuiswedstrijd van Renault in Parijs heeft het merk zojuist de RS versie van de nieuwe Clio vrijgegeven. Lekker bommetje hoor!

De bijna productierijpe Clio RS – het is officieel nog een conceptversie – zegt vaarwel tegen de atmosferische verbrandingsmotor en gaat voor een 1,6-liter viercilinder met een turbo. Het vermogen blijft wel gelijk ten opzichte van het vorige blok met 2.000 cc, namelijk 200 pk. Het koppel stijgt naar 240 Nm en is tussen 1.750 en 5.600 toeren beschikbaar. En zoals we al konden melden is de handbak eveneens exit, maar daarvoor krijgen we een automaat met dubbele koppeling voor in de plaats, en die kan ongetwijfeld sneller van verzet wisselen dan jij met een pookje.

R-Sound over je speakers
Motorgeluid over de speakers is ontzettend lame. Laten we dat voorop stellen. Toch zijn we benieuwd hoe Renault daar invulling aan geeft met hun R-Sound-idee. Ze claimen dat ze het geluid van iconische blokken kunnen nabootsen. Echt, wie zit dáár op te wachten? Het zit in ieder geval op de Clio RS en met de transmissie-instellingen (drie stuks) kan ook het stuurgevoel, de gasrespons en de stabiliteitscontrole worden aangepast.

Cup chassis = wegligging-fapvoer
Een vijftien procent stugger onderstel, dat is wat het Cup chassis op de Clio RS inhoud. Verder zijn de remmen tot 320 mm toegenomen – een plusje van 8 mm ten opzichte van zijn voorganger – en staat de auto in zijn geheel 5 mm lager.

Verder noemenswaardig: 18-inch wielen zijn optioneel, want 17-inch is standaard. Hij komt met een dubbele uitlaatuiteinde en een diffuser, en aan de voorkant vinden we afzonderlijke LED-verlichting. Het interieur kan volgens Renault naar eigen smaak worden aangepast.

UPDATE: Liveplaatjes vanaf de beursvloer toegevoegd.




46 reacties

Op t geluid via de speakers na. Vind ik dit stiekem best wel geslaagd.
200 pk voor zo\’n klein karretje. Ik zoume er toch echt niet voor schamen
Ziet er echt heerlijk uit en Renault kennende wordt dit weer een heerlijk bommetje op wielen. Nu hopen dat er uiteindelijk toch een versie komt waarbij men zelf mag gaan roeren in de versnellingsbak.
Zij- en achteraanzicht zijn prima, maar waarom dat logo zo lelijk prominent voorop??
@Alex_79: Omdat je alleen punten krijgt als je logo duidelijk zichtbaar is op het dijbeen.
@Alex_79: de trend van het \”familiegezicht\”. In mijn optiek een logische stap in de designtaal, maar ik betwijfel de positieve invloed daarvan op lange termijn. Voor nu oogt het fris en frivool.
@Alex_79: Ja, samen met die koplampen lijkt hij op een Angry Bird (die rode)!
Turbo-geluiden aan op je iphone en gaan.

Smoelt goed. Achterkant ziet er wat platgedrukt en hoog uit.
Dat de bak sneller kan schakelen doet er niet toe. De Clio RS leek in mijn ogen juist de enige hot hatch die nog puur was, om beleving draaide in plaats van droge cijfers. Met de turbomotor, het speakergeluid en de automaat gooien ze dat imago te grabbel.
@Citrofiel: Een kaal ding met een wild revvende 2.0l en een geweldig chassis. Ondanks het gewicht nog steeds sneller dan een DS3 Racing. De turbo motor snap ik op zich wel, al die uitstootbrabbel zorgt ervoor dat die 2.0 motor langzaam gaan verdwijnen denk ik. Vind de styling er wel veel op vooruit gaan. De facelift versie van de vorige vond ik niet echt mooi. Deze is weer lekker scherp.
@E34M5Touring:
Ik hou het dan wel bij een pré-facelift RS.
Wel met cupchassis natuurlijk, gaat nu echt een klassieker worden die je moet gaan koesteren als de laatste van een tijdperk.
Ik word nu echt oud vrees ik maar ik heb niks met playstation auto’s die sturen als een G25/27….
@jrk68: Ik zou proberen een Phase 2 Clio V6 te krijgen. Dat is pas kicke. Phase 1 is me te tricky. De Phase 2 heeft wat van die kill mentaliteit verloren zonder saai te worden.
@E34M5Touring:
Ook leuk maar ff boven de begroting vrees ik….
Ik heb net een nieuw projectje om de winter door tekomen….
@jrk68: Mijn project komt in Mei naar NL. Met nwe Corsa pipes. Heb ff genoeg geld uitgegeven aan auto’s. Voorlopig maar weer sparen.
@E34M5Touring:
Klinkt interessant maar ehhh, waar hangen die Corsa pipes onder….
Oh, ik zal even een tipje oplichten van mijn projectje.
Het is laag, berucht “kuch” om zijn “betrouwbaarheid” en geproduceerd door een bedrijf uit mijn Heimat in Frankrijk….
@jrk68: Renault sport spider?? De auto die boven de uitlaat hangt is een 2011 Camaro SS met Hennessey HPE600 kit.
@E34M5Touring:
Die is wel gaaf, zo,n Camaro.
En nee het projectje is geen sportspider, maar het minst betrouwbare dat Mercedes ooit heeft voortgebracht, een Smart Roadster.
Ik kon het niet laten om er een voor het nageslacht veilig te stellen nu het nog kan.
@jrk68: Leuke auto’s zijn dat. Fun auto. Enjoy!
@Citrofiel: Precies! Het idee is niet zo snel mogelijk over een circuit jagen, maar zo leuk mogelijk! Dus werken voor je prestaties! Inferieure handbakken en koppelloze toerenblokjes for the win!
Dus van buiten klinkt het als de boodschappenwagen van je oma, maar binnen hoor je de F1 wagen van Vettel gieren als je gas geeft..?
Hele dikke auto, kan niet wachten om er een keertje in te rijden!
En dat speaker geluid, dat doet BMW dat op dit moment toch ook al?
Klein?….zet ‘m eens naast een megane II….

verder wel leuke techniek wou dat die versnellingsbak op mijn 182 kon
@bozothenutter: hoezo, het karakter van je motor past toch totaal niet bij een (snelle) automaat? Bij de RS 182 hoort gewoon een koppelingspedaal en handbak als je het mij vraagt.
@RRenault: JC5 bak is traaaaaag en gemaakt van chocola *grin*
twinclutch is cooool….
@bozothenutter: idd een automaat in een auto in dit segment is en blijft traag en bovendien niet leuk in zon auto

ben blij dat mijn rs gewoon een ouderwetse handbak heeft:)
Komt hij er ook als 3 deurs… ?? Vind er als 5 deurs niet zo veel aan, dan heb ik stukken liever de vorige.
@griffendahl: precies! wat moet je nou met een 5drs RS versie? :S das toch helemaal niet heet meer.

Ik vind het iig een lekker gaaf karretje geworden. Helemaal in dat heerlijke geel van Renault
Rent snel de deur uit nog een mooie leuke driver RS te gaan kopen…
Ik vind het design van de nieuwe Clio echt goed gelukt. Zeker deze RS ziet er (op de foto\’s) erg goed uit. En ik ben het wel met jullie eens dat het een beetje jammer is dat het F4R blok uit de Clio verdwenen is, en het zelfde geldt voor de handbak, maar ik ben best onder de indruk van de specificaties van het nieuwe blok hoor. Dak koppel over zo\’n breed gebied verspreid is best indrukwekkend te noemen, en 200 pk is een behoorlijk nette (oke, geen unieke, dat weet ik) waarde. De versnellingsbak zal wat beleving wegnemen, maar in combinatie met de turbo motor zal dit bommetje wel een veel groter snelheidsgevoel geven (de duw in je rug zegmaar) bij normaal \”huis, tuin en keuken\” gebruik. Ook zal deze combinatie het verbruik behoorlijk naar beneden halen wat tegenwoordig helaas een noodzakelijk kwaad is. Wel zal het de aanschafprijs is doen zakken (minder BPM afdracht). Al met al ben ik behoorlijk positief gestemd over de nieuwe Clio en kan ik niet wachten op een ritje in de RS en de nieuwe 0.9 TCE driecilinder (en in mindere mate ook de nieuwe 1.2 TCE viercilinder). En ik verwacht al behoorlijk snel na de introductie een Autoblog rijtest natuurlijk. Maar dat zal wel goedkomen denk ik…
-edit: nutteloze bijdrage-
Seat! !?? Achterkant
Vind het maar niks helaas..
Lelijk zeg!
Ziet er nu al iets van gedateerd uit… Wel dik natuurlijk
Wow Laurens wat heb je nu gedaan??
Ik ben er niet echt weg van. Het is erg jammer dat de RS steeds minder puur wordt. Mijn oude RS mag daarom lekker blijven. Die heeft na al die jaren nog steeds de beste pk/gewichtsverhouding.
Komt ie met een cup chassis ook wat lager? Vind em nog best hoog voor een sportieve auto.
@vali1992nl: Ja, maar wel maar 7 millimeter.
@vali1992nl: Ale ja, met de huidige toch, voor die nieuwe “veronderstel” ik iets gelijkaardig.
Vind hem er nou al gedateerd uitzien… Wel dik in deze uitvoering
Meh ik weet het niet hoor.. Hij staat behoorlijk hoog op z’n poten en 5 deuren voor een RS-model vind ik ook een vreemde keuze. Daarnaast spreekt het hoogtoerige karakter van de N/A 2.0 uit de vorige RS me meer aan. Als Toyota het kan met de GT86, waarom moet Renault de Clio RS dan wel downsizen?
@Svensson: Lees nu pas dat er ook geen handbak meer te krijgen is, helemaal belachelijk.
@Svensson: De GT86 valt toch wel in een iets andere klasse dan de Clio denk ik….
Kek bakie! Belooft weer een prachtige stuurmachine te worden.
Dit is de enige Clio waar ik wel in zou durven rijden.
Jeutje, wat een joviale koplampen en logo. Zal ongetwijfeld lekker rijden, maar ik vind hem niet mooi… Alleen de achterkant oogt wat mij betreft lekker.
WAUW:D Dit is echt het mooiste nieuws van het hele circus in Parijs!
Super strak design, alleen ik vraag me af of er ook een 3 deurs versie van bestaat (komt)
Ik kan niet wachten op de videotest en hem zelf in het echt te mogen bewonderen;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).