Renault Clio RS krijgt géén handbak

Auteur: , 85 Reacties

Een opvallende transmissiekeuze bij Renault. In de aanstaande RS-versie van de vierde generatie Clio is manueel schakelen geen optie. In plaats daarvan wordt een bak met dubbele koppeling aan de turbogeblazen 1.6-liter vierpitter gehangen. Een domper op de feestvreugde?

Bij hete hatchbackjes in het C-segment is een transmissie met een dubbele koppeling, waarbij je zelf alleen nog een tik tegen de pook danwel stuurflipper geeft, geen uitzondering meer. Met de DSG-bak in de Golf GTI als misschien wel het meest bekende voorbeeld. Renault zet deze trend door naar retesnelle B-segmenters, en rust de Clio IV op termijn uit met een DSG-achtige met zes versnellingen.

Hoe dat bekend werd? Welnu, op het Goodwood Festival of Speed mocht een gecamoufleerde Clio RS buzz genereren door alvast tussen het hooi te paraderen. EVO merkte op dat hierbij louter geschakeld werd met flippers achter het stuur, en kan na navraag te hebben gedaan bij Renault bevestigen dat dit inderdaad de enige versnellingsbak-optie wordt. De handbak is exit voor het model dat wordt aangepakt door RenaultSport.

Een turbomotor gekoppeld aan een bak met dubbele koppeling kan op papier natuurlijk een prima verbruik neerzetten. En met schakeltijden die tot ver achter de komma eindigen heb ik persoonlijk weinig moeite met DSG-achtige bakjes. Maar wil je dit ook in een potentieel lichte (rond de 1.200 kg) en lichtvoetige RS? Ketst de fanatiekeling hier niet heel hard op af? Concurrentie in de vorm van een 208 GTI houdt immers wel vast aan een handbak met zes verzetten. We zijn benieuwd waar jullie de voorkeur aan geven.

Fotobijschrift: Deze shop is afkomstig van PS Garage en hint naar een Clio RS met een aerokit, verlaagd onderstel en een prima wielkastvulling.



85 reacties

Mooi ding zo!! Vond renault vroeger nooit mooi auto’s maken maar als de RS er zo uit komt te zien!!

En een dsg bak zou ik zelf geen probleem vinden… Oke het haalt wel wat gevoel weg maar aan de andere kant ben je er een stuk sneller mee en is het in dagelijks gebruik als je niet van rotonde naar rotonde raced best handig..
@darkpluisje:
Die ene tiende die het sneller is ga jij merken?
NOT
Mooi, de gemiddelde Libelle lezeres is dé doelgroep voor een Clio en laat dat nou net de groep zijn die ook voor geen meter kan rijden, dus verplicht aan de automaat is mooi.
@flipper: Lezen vriend, we hebben het over de Clio RS. Denk niet dat de RS echt in het Libelle-segment zit.
@dawwg: s, rs, st, gl: lekker belangrijk, het blijft een Clio en dus een auto voor meissies of kappers
@dawwg: Niet reageren op die puber joh.
Het kind heeft pauze en zit lekker interessant te trollen met z’n matties op het schoolplein.
@jrk68:

Dikke +10 ! :D
Zonde, gemiste kans. Zit bij dit soort auto’s toch liever zelf in de bak te roeren.
Dat krijg je als je de playstation generatie zich met echte auto’s laat bemoeien.
Ik vind het dus geen vooruitgang.
Eerst dat onzalige idee om de RS alleen als 5deur te maken.

Die turbo kan dan nog vind ik. Heel vroeger had je immers de 5 turbo en de 5GT (nee kinderen niet verwarren met die schuur van BMW, deze 5GT was wel dikke pret).

Maar om er nou G27 besturing in te gooien met zo’n flipperbak gaat mij te ver.
@jrk68: Hey, als je een g27 zelf heb zou je weten dat er ook een gearbox bij zit.

Ot; jammer eigenlijk, want een dsg is echt niet nodig en rs stond altijd voor sportief rijden met gevoel. Niet saai en snel.
@jrk68: ”Dat krijg je als je de playstation generatie zich met echte auto’s laat bemoeien.” Haha, laat me niet lachen. Alsof die generatie al bij Renault auto’s ontwikkelt, wat een b*llsh*t. Misschien gewoon jaloezie omdat de jeugd van tegenwoordig met een Playstation kan spelen en jij vroeger met een tol moest spelen? Doe niet zo kinderachtig man.
@masterstig:

Zo, ben je op je teentjes getrapt, playstationkindje?
@kempenaer: Waar bemoei jij je mee.
@masterstig:

Ongesteld?
@kempenaer: Als ik jou was zou ik voortaan even wat langer op je grappen broeden… Dit is wel van heel laag niveau, bijna het niveau van Playstation kindjes. En dat moet je natuurlijk niet willen!
@Jochempie: Gedraag je eens ff Jochempje. Ik geloof dat dit filmpje jouw niveau goed beschrijft.

http://www.youtube.com/watch?v=syq36NmJ4pI
@masterstig: jij bent een pannenkoek hahahahh
Dafuq did i just see…
masterstig via Android app
@sir_smokalot: Haha, kan ik me voorstellen. Had ik ook toen ik het de eerste keer zag. Was een tip van YouTube…
@masterstig: Overigens een sterk filmpje, ik voel me gevleid!
masterstig via Android app
@Jochempie: Ik vind hem niet zo sterk iig… Maar de makers zullen blij zijn dat je er van hebt genoten! Was mooi een kijktip van YouTube!
@masterstig:

Was geen grap, wahaha
@masterstig: Wist jij toevallig ook dat de Playstation al sinds 1994 bestaat? Ervan uitgaande dat je zo’n apparaat rond je 10de kan hebben, zijn die mensen al 28 jaar. Lijkt mij een prima leeftijd om afgestudeerd te zijn en bijna bekende bedrijven aan de slag te gaan.
@jzaero: bij*
@jzaero: Haha, nee klopt helemaal en realiseerde ik ook bij het posten van mijn commentaar. Maar meestal wordt er met de ”Playstation generatie” bedoeld, de jongeren tussen 2000 en nu (zeg maar PS2&PS3). Natuurlijk de Xbox er even buiten gelaten.
@masterstig:

Nou dan, wat lulde je dan?
@jrk68: wat nou Flipperbak !?
DS3 Racing, welcome :-)
Slechte zaak :(
Non-issue. RS modellen zijn gericht op snelheid en bochten. Flippers voor een automatische bak met dubbele koppeling horen daar gewoon bij. Omdat het sneller is en omdat het tegenwoordig kan.

Als je het daar niet mee eens bent, kan je ook dingen als brandstofinjectie etc etc allemaal wel afschaffen want ‘was er vroegah ook nie’
@wheelzzz:
Jij begrijpt er echt geen reet van hé.
Het gaat om beleving en niet omdat het kan.
Beleving wordt omzeep geholpen door allerlei elektronisch geneuzel zoals elektrisch stuurbekrachtiging, Schakelflippers (geen koppelingspedaal meer) en zaken als esp.

Dus die vergelijking met injectie slaat als een tang op een varken.
@jrk68:

Volledig mee eens.

Die playstionflipperbak haalt beleving weg. Ik ben er geen fan van in sportief bedoelde auto’s.
@kempenaer: flipperbak?? Gaan we katten?
@flipper:

Hehe
@jrk68: Oneens, het voegt ook veel beleving toe. Het geluid van DSG bakken zijn namelijk zooo veel mooier dan handbakken. Het ploffen met op- en terugschakelen is zo gaaf en voegt meer toe dan je denkt. En je kan gewoon manueel blijven schakelen door de pook te drukken. Bijna zelfde gevoel als handbak, maar dan zonder koppeling (en dus acceleratie verlies, wat een kutgevoel is).
@Joerek: Als je een beetje kan rijden doe je die plofjes gewoon zelf.
Heet tussengas daar heb ik geen computer voor nodig.
Ja het vergt wat oefening en inspanning maar het is zoveel leuker.
@jrk68: Kom op man, alsof je elke keer(!) met opschakelen suf wat gas geeft met koppelen. Dan nog kan je die knallen niet maken die DSG maakt: http://www.youtube.com/watch?v=Ho41V4OvguM
Succes met je handbak
@Joerek:
Zeg Einstein. Tussengas bij OP-schakelen?
Tussengas geef je bij terugschakelen. Dit om de motor een toerental te geven dat overeenkomt met die van de ingaande as van de versnellingsbak (bij een lagere versnelling).
Je kunt je koppeling dan abrupt lossen zonder dat er een schok door de aandrijflijn gaat en de balans van je wagen verstoord raakt.

Natuurlijk kan een computer dat kunstje beter dan dat je dat zelf kunt, maar het is wel een leuk kunstje om jezelf aan te leren en onder de knie te krijgen.

Ps. de Nissan 370 heeft een automatische tussengas generator op de versie met handbak…
@ramshoek: Hij zegt tussengas, niet tussengas bij opschakelen.
@ramshoek: Ho foutje, je reageerde op een andere comment.
@Joerek: Ieder zijn ding, ik vind het veel leuker om te leren hard rijden met een handbak, downshift, heel and toe, rev matching. Momenteel ben ik nog steeds aan het leren hoe ik het beste terugschakel. Het leuke is dat jij bepaalt hoe soepel een auto schakelt en dat jij dat dan ook zelf doet. Ik heb ook met sequentiële automaten gereden, vind ik veel minder snelheidsbeleving geven ook al zijn ze sneller. Tussengas kan je ook prima zelf goed doen. En ja, 99% van de mensen doen dit toch niet, maar als je heel and toe kan of kan rev matchen, ben je ook zuiniger met je koppeling als je weer een keer in een handbak rijdt, want de klap die je koppeling moet opvangen is dan kleiner. Dit is toch prachtig als je dit kan? Constant dit soort technieken toepassen. I love it

http://www.youtube.com/watch?v=x6UXHqngdxI
@Joerek: Wat een onzin. Mijn corsa opc heeft een handbak. Die ploft en knalt ook als een malle. Heb toch echt een handbak hoor knul. Heeft niks te maken met de bak. Denk eerder met het uitlaatsysteem en turbo/non turbo.
@wheelzzz: flippers??
Niemand zo lui als autorijders. Lampen inschakelen, raampje sluiten, kaart lezen, deur op slot, ruitenwissers bedienen, choken, temperatuur regelen, cabrio open / dicht, zelfs (bij-) remmen en (bij-) sturen, de autorijder betaalt graag bij voor electrisch. Schakelen doe je vaker dan al die dingen bij elkaar, dus daar heeft het tenminste zin. En zeg nou niet ‘dat geldt niet voor een sportmodel’, want de hot hatches hebben juist meer kilo’s van zulke accessoires bij zich.
Gemiste kans bij Renault… Iedereen die een Clio RS koopt gebruikt hem op het circuit, dan wil je toch zelf roeren…?
Eerst oversized lampunits op de Franse Peugeo’tjes enzo, nu denkt Renault we kunnen het beter; laten we het logo voorop extra groot maken?
Misschien krigt de Cup uitvoering wel gewoon een pookje!
Ondanks dat ik pro automaat ben moet ik toch zeggen dat in een hot hatch als de Clio een handbak hoort. Vooral omdat ze de rest van het model zo heerlijk spartaans houden/hielden.
Ik heb zelf een tijd in een Audi A3 gereden met DSG en het is een uitstekende automaat, zelfs zo goed dat je met zelf schakelen (flippers) het slechter doet dan de bak. Daarom vind ik het erg jammer. Mijn volgende auto was / is een 6 versn handbak en ik ben oh zo blij ermee!! Voor mij geen automaten meer… Totdat ik de 65 ben gepasseerd misschien.
Haal het stuur er dan ook maar uit ….
Hij ziet er in ieder geval redelijk goed uit.
flippers horen op een flipperkast en niet op een hot hatch
@barry: ??
dikke vette fail! net als de m5 zonder handbak
Apart, een andere bron sprak namelijk van de keuzemogelijkheid tussen handbak en EDC
Men zou hier een handgeschakelde rauwe sportversie van moeten maken, raamslingers e.d. erin luxe meuk eruit.
Heel jammer is dat, rijden in sportauto’s is veel te makkelijk geworden. Een echte handbak is ook nog veel leuker
Tja het is nu eenmaal de evolutie. DSG is gewoon sneller dan handgeschakeld.

deze generatie zal nog klagen, binnen 15-20 jaar rijdt iedereen met een automaat. (eventueel met flippers)
Op ’t eerste gezicht een tegenvaller.
Anderzijds, ze weten bij Renault Sport hoe ze een wagen moeten aanpakken.
De huidige Clio kreeg veel kritiek op zijn vage, gevoelloze besturing. De Clio RS was daarop een fijne uitzondering. Die stuurinrichting was echt top.
Mogelijk lukt het Renault Sport om niet alleen de Nissan Juke 1,6 turbo naar eigen hand te zetten, maar ook de gekoppelde DCT-bak van veel karakter te voorzien.
Toch zal er een behoorlijke groep blijven die een handgeschakelde bak wil…
Allemaal leuk en aardig, maar écht voordeel krijg je nog steeds bij Volkswagen Bedrijfswagens… eventueel met DSG
enkel manueel of volledig sequentieel voor mij. dsg is luie mensen
In een sportieve wagen hoort mijns inziens een handbak.

Verder liefst zo licht mogelijk met zo min mogelijk bemoeierige electronische systemen zoals bv ESP.
@kempenaer:
Ach als deze trend doorzet krijgt een merk als Lotus steeds meer ruimte.
Misschien dat ze weereens een hatch in de geest van de Sunbeam Lotus op de markt moeten zetten.

Die snappen het tenminste nog. Wat daar aan bemoeials inzit is opgelegd door regelgeving en niet omdat zij dat nodig vinden.
@jrk68:

Exactly.
Clio RS —-> EXIT
http://youtu.be/-yYKM57lZu8
Versnellingen die elkaar snel opvolgen en toeren moeten maken om de gang er in te houden. Samen met een voor een viercilinder niet verkeerd geluid een heerlijke hot hatch. Clio RS staat ook nog steeds op mijn shortlist van auto’s die ik nog wil rijden, tot dusver helaas nog niemand gevonden die er een heeft.
Op deze manier vind ik die nummerplaat aan de voorzijde helemaal goed!
Handbak is zo oud… Je slingert de motor toch ook niet meer aan?
@luxaeterna: Verbrandingsmotor is ook hopeloos ouderwets, maar als je daar aan komt raakt iedereen in paniek…
Ik vrees er wat voor dat ze de ziel in de nieuwe wat gaan kwijtgeraken. Ik rij nu met de huidige clio rs. De handbak, de atmosferische motor zijn net de reden waarom ik hem gekocht heb. Het produceert ( mede door de Akrapovic Evo uitlaat ) een geluid waar al die andere gebakjes niet aankunnen. Dat hij een turbomotor krijgt, tot daaraan toe, maar enkel DSG? Dan zijn ze mij en andere ‘puristen’ wel even kwijt vrees ik.
Daar mag van mij, als er een degelijk alternatief is, ook aangegaan worden.
Ander chip,luchtfilter en uitlaat en flipperen maar.
Maakt dat nou uit… Ze gaan toch ook al een turbo gebruiken. Oh en daarnaast is hij lelijk. Huidige blijft de beste dus
Achja, waarom niet. Ik krijg nou niet echt veel meer opwinding als ik door zo’n handbak zit te roeren. Bovendien is een automaat 90% van de tijd gewoon veel fijner (file, stadsverkeer, big mac eten, smsen)

Een polo gti is er alleen maar met Dsg
Goede zet vind ik. Zal zo beter verkopen. Wel jammer voor de puristen, die dit liever niet willen.
Maar, als bedrijf gaat het om de cijfers. En als het meer kan verkopen, dan zeg ik : goed gedaan!!
spijtige zaak
Geen handbak jammer!!
Tsja, ik vind het erger dat de hoogtoerige “werk”motor verdwijnt dan dat de handbak verdwijnt. Volgens mij is zo’n tweeliter jankblok juist wel gaaf in combinatie met een dsg-achtige versnellingsbak.

Overigens veel te vrouwelijke vormen voor een RS, lijkt me. Maar, we gaan het zien!
lijkt net een seat van achteren. mooi auto vooralsnog
Een opvolger van de Clio V6 vind ik wel oke. Alleen mag hij er niet meer zo sjonnie uitzien…
Gaat weer een stukje puurheid van het sportief autorijden… Zonde dit, hoe leuk een snelle (semi-)automaat ook kan zijn.
Ik vind dit toch wel een bijzondere keuze…
In de vorige (huidige) kan je enkel manueel schakelen en in de nieuwe zou het enkel met flippers zijn en zonder handbak… Beetje rare overgang…
Zie ook niet meteen de meerwaarde hiervan in de nieuwe RS..
Zo’n wagen koop je toch gewoon om zelf in de bak te roeren..
Als ze dit nu nog meegaven als optie, akkoord… maar standaard zonder de mogelijkheid op een handbak? Dat vind ik wel bizar..
Ik hoop gewoon dat dit het huidige karakter van de Clio RS niet verstoord….
Zie het maar zo: Je kan in ieder geval niet meer misschakelen.. Ik vind het SMGII van de e46 M3 geweldig. Maar dat was een automatisch aangestuurde handbak. Zo’n ding met dubbele koppeling lijkt me wel wat saai.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).