Renault gebruikt oude gordels in de ZOE

Auteur: , 24 Reacties

Levensgevaarlijk?

Renault gebruikt oude gordels in de Zoe

Of valt het mee? We kunnen je geruststellen: het gaat om gerecyclede gordels die verwerkt zijn in de stof van het interieur. Naast oude gordels zijn hier ook plastic flesjes en textielresten in verwerkt.

Renault heeft deze ingrediënten niet gekozen vanwege de mooie structuur of de lekkere geur, maar – je raad het al – omdat dit beter is voor het milieu. De Franse autofabrikant heeft hiervoor de handen ineengeslagen met Filatures du Parc en Adient Fabrics. Dit zijn respectievelijk een spinnerij en een autostoelenproducent. Zij hebben de koppen bij elkaar gestoken en kwamen zo tot een stof van gerecyclede materialen om de ZOE mee te bekleden.

Renault gebruikt oude gordels in de Zoe

Het nieuwe productieproces schijnt zijn vruchten af te werpen, want de CO2-uitstoot wordt met 60% verminderd, aldus Renault. Ze plaatsen de stof niet alleen op de zetels, maar gebruiken het ook maar meteen op het dashboard, rondom de versnellingspook en in de deuren. Lekker goedkoop en dan kun je er nog een mooi verhaaltje bij vertellen ook.

Een zegsman van Adient Fabrics, die zich al decennialang bezighouden met autostoelen, twijfelt er niet aan dat gerecylced textiel de toekomst is. Ze zitten daarnaast te broeden op nog meer innovatieve bekledingen. In de categorie bijzondere bekledingen kenden we al slangenleer en walvispenisleer , maar we kunnen binnenkort dus nog wel meer bijzondere materialen onder onze achterwerken verwachten.



24 reacties

Televisieresten in het dashboard. Steken er dan ook stukjes glas uit van oude beeldbuizen of moet ik dat anders “zien”.
@polak: Hoe denk je anders aan zulke grote aanraakschermen te kunnen komen?
Vind het wel mooi staan op het dashboard
Ziet er prima uit (op de foto’s dan) en lijkt me niks op tegen om zo materialen te hergebruiken.
De vraag is natuurlijk hoe met de overige 99.8% van de plastics in de auto gesteld is; die paar plukjes interieur zetten geen zoden aan de dijk … maar het ziet er inderdaad best leuk uit !
@dawwg: ergens moet je een begin maken dus je kan het ook van de positieve kant bekijken
@dawwg: van auto’s wordt heel veel gerecycled, het is over het algemeen van goede kwaliteit en daar kunnen ze heel veel mee
Best een goed idee toch? Een beetje afval recyclen is altijd een goed.
@dutchdriftking: Mercedest recycleert zelfs complete Renault aandrijflijnen.
@johnwaters: de geruchten gaan is dat ze soms ook wel eens een hele Kangoo recyclen.
@mashell: toppie!!
@johnwaters: Haha touché! Is zeker een vorm van afval recyclen! Wat een bende hebben wij hier met Renault….
En kunnen ze er na dit dashboard en er nog eentje van maken of zijn ze gewoon aan het downcyclen?
@imaginenl: Geen idee wat ze over 15 jaar allemaal kunnen.
Ze kunnen ook auto’s maken die wat langer mee gaan. Alhoewel, bij Renault..
“lekker goedkoop” kunnen we ook cijfers krijgen t.o.v. het gebruikelijke materiaal. En zoals steeds bij EV’s lekker hypocriet. Omwille van het milieu (lees=>marketing) autogordels recycleren, maar er wordt niets gezegd over de grondstoffen gebruikt voor de batterijen, en de kinderarbeid die daar mee gepaard gaat. Want milieufascisten zijn alles behalve consequent.
@johnwaters: Je bent hier toch een “beetje” mis en blijft hardnekkig en enigszins foutieve dingen rondbazuinen. Er zijn werkelijk legio studies die meenemen hoeveel het kost voor de grondstoffen voor de accu. Als je ook kinderarbeid aanhaalt als argument ertegen hoop ik zeker niet dat je een laptop/smartphone bezit want daar gaat het meeste van de geworven grondstoffen heen. Iets dat weinig aandacht kreeg maar de olie lobby gretig aanpakte om elektrische auto’s in een slecht daglicht te plaatsen. Oh, en hoe sta je dan tegenover de gehele olie keten? Hoe schadelijk is dat niet geweest in de afgelopen decennia’s?

Ik zou eens beginnen met het heruitgegeven studie te lezen van Damien Ernst. Als dat te veel is kun je misschien hierin beginnen.
https://innovationorigins.com/nl/een-correctie-op-onjuiste-informatie-over-de-uitstoot-van-broeikasgassen-door-elektrische-voertuigen-auke-hoekstras-reactie-op-de-berekeningen-van-damien-ernst/
@martijn_vangammeren: hoe ik sta tegenover de olie keten? Als je de lonen kent in de petroleum industrie zulk je snel beseffen dat dit iets anders is dan kinderarbeid.

Wat de kinderarbeid betreft, in mijn smartphone zitten geen honderden kilo’s van die grondstoffen. In die van jou dan wel?
@johnwaters: Geen kinderarbeid nee, maar zijn de lonen in Nigeria echt zo goed geregeld door Royal DUTCH Shell? Is dat de reden dat er daar veel ruwe olie wordt gestolen, leidingen worden gesaboteerd? Om dan nog maar te zwijgen over de milieuschade door decennia oliewinning over heel onze planeet.

Jij hebt het over kinderarbeid in kobaltmijnen neem ik aan? De gewonnen kobalt is echter een bijproduct uit kopermijnen en wordt zodoende toch wel gewonnen, des te beter dat er nu toepassingen voor zijn, toch?
@gewoondirk: ik ken de lonen niet van de Nigeriaanse petroleum sector. Maar jij doet uitschijnen dat degenen die de lijnen saboteren en diefstal plegen personeelsleden zijn de Shell, hiermee doe je waarheid onrecht aan.
@johnwaters: Het gaat erom dat in die petroleum keten veel mis is met sabotage, vervuiling van de aarde al decennia lang etc.
Ah dus het gaat je niet eens om de kinderarbeid op zich want de mate maakt dan niks uit lijkt mij. Je veroordeeld het hoe dan ook of het een paar gram is of een aantal kilo. Maar je vergeet erbij dat dat enkel in de kleine illegale mijnen gebeurde. In de grote zijn er geen kinderen aanwezig.
@martijn_vangammeren: ik ga niet in gesprek met milieuactivisten die het internet afschuimen om hun propaganda te verspreiden.
@johnwaters: Ik denk dat je het heel anders moet zien, los van het co2 verhaal is het toch altijd positief om te recyclen of om uitstoot te verminderen? Ik snap niet dat iemand daar fanatiek tegenstander van kan zijn…
Dat ze materialen hergebruiken is hoe dan ook goed natuurlijk.

En het resultaat ziet er meer dan goed uit. Interieur is een grote stap voorruit ten opzichte van de eerste generatie, een stuk volwassener en best sjiek voor het formaat auto.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).