Renault wil een premium merk: “Initiale Paris” [updated]

Auteur: , 53 Reacties

Zijn ze nou helemaal gek geworden daar in Frankrijk? De zaken lopen momenteel voor geen meter bij Renault, maar toch hebben ze het megalomane plan opgevat om een nieuw premium merk te gaan lanceren. Volgens Chief Operating Officer Carlos Tavares wordt er gedacht aan de naam "Initiale Paris" en zou de hulp van Mercedes ingeroepen worden.

Dat Mercedes en Renault de laatste tijd steeds dikkere vriendjes aan het worden zijn wisten we al. Ook was al bekend dat Renault plannen had voor een nieuw topmodel, maar dat ze daar een compleet nieuw merk voor willen lanceren is opzienbarend te noemen. Momenteel gebruikt Renault de term “Initiale Paris” (met een “e”) al als aanduiding voor het hoogste uitrustingsniveau. In 1995 onthulden ze tevens de Renault Initiale Concept (inclusief V10!).

In het interview wordt echter gesproken over “Initial Paris” en niet over “Initiale Paris”, waarom de letter ‘e’ is weggevallen is ons niet geheel duidelijk. Het kan natuurlijk ook een foutje zijn van de Franse krant Les Echos. De term “Initiale Paris” is (in Frankrijk) in elk geval redelijk gangbaar/bekend, er is zelf een speciaal forum voor.

Naast de plannen voor een luxe merk, er is immers al een budgetmerk (Dacia), sprak Tavares ook nog over Alpine. Hij gaf aan dat Renault nog steeds plannen heeft om dit merk opnieuw te lanceren. Dit zou dan het vierde merk binnen de Renault tak moeten worden. Vrijdag wordt in elk geval de 400 pk sterke Alpine A110-50 Concept gepresenteerd in Monaco. Ook voor het herlanceren van Alpine is Renault nog op zoek naar een partner.

Persoonlijk vraag ik mij af of de Renault-Nissan groep niet met teveel merken komt te zitten. We hebben immers gezien hoe dat verliep bij General Motors en Ford. Die hebben uiteindelijk veel merken “vermoord” of verkocht. Om een beetje inzicht te krijgen in de merken die momenteel (deels) tot de Renault-Nissan groep horen hebben we hieronder een overzichtje:

Renault, Dacia, Nissan, Infiniti, Datsun, Venucia (samen met Dongfeng in China), Samsung, Lada, en daar zouden Alpine en Initial(e) Paris dan nog bij komen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over submerken zoals NISMO, RenaultSport en IPL (Infiniti Performance Line).

Update 21-06 – Vandaag heeft Tavares de wens voor twee nieuwe merken (luxe en sportief) op een congres in Monaco officieel bevestigd.



53 reacties

Ik denk dat Renault beter de naam Alpine als hun top modellijn kan gebruiken. Het is al iets dat staat en is een mooie naam. Alpine is dan vooral geassocieerd met sportwagens, maar ik denk dat daar best wel een luxe model bij kan die ook Alpine heet. Waarom moeilijk doen wanneer je al iets moois hebt?
@gijsso: Ik denk niet dat Alpina dat leuk zal vinden.
@gijsso: ‘Initiale Paris’ hebben ze ook al. dat is de luxe variant van de modellen. Ik vind die naam persoonlijk een goede keuze omdat mensen al bekend zijn met de naam als luxe variant.
Pfff, als je ziet hoeveel moeite het kost om een merk op gang te krijgen, ik zou gewoon net als Citroën komen met een soort ‘exclusievere’ DS lijn. Die is immers inmiddels aardig succesvol en bekend bij ’t volk.
@kaasboerin: Dat lijkt mij ook de beste optie.
@kaasboerin: Als je ze gewoon bij bestaande dealers verkoopt (al dan niet in een aparte ruimte) dan hoeft het niet zo veel moeite te kosten om een nieuw merk op te zetten. Dacia was ook op die manier geïntroduceerd in het westen (al was dat toen wel een bestaand automerk)
@mopar: Maar ik maak me daar geen zorgen om. Het is naamsbekendheid e.d.
@kaasboerin: ik denk dat de connectie met Renault initieel wel voor genoeg bekendheid zal zorgen. Dit i.t.t. infiniti dat het op eigen houtje probeert te redden. Kopers van deze wagen zullen toch in mindere mate status gevoelig zijn, anders kochten ze wel een Merkedesh of Aldi. Lexus is ook zo begonnen dus het kan wel, maar een verkooptopper zal het nooit worden. Daar zijn mensen nu nog te sceptisch voor.
Volgens mij is het hoogste uitrustingsniveau toch echt gewoon “Initiale” hoor. Zonder “Paris” dus. Maar ik had nog nooit van die concept gehoord. Nu zie ik wel duidelijk waar de achterlichten van de Laguna II vandaan komen en de achterkant van de Vel Satis is ook duidelijk hierop gebaseerd.
@RRenault: Viel me ook al op, die Fransen daar bij Renault zijn een beetje geobsedeerd door le derriére.. :lol:
@RRenault: verklaar dit dan eens ;)

http://www.autoblog.nl/images/wp2012/Renault-Initiale-Paris.jpg

http://i21.servimg.com/u/f21/14/51/04/38/logo1114.png

In de folder staat wellicht “Initiale”, maar de term “Initiale Paris” wordt zeker gebruikt door Renault.

@robbie: oké, jij hebt gelijk :p. Eigenlijk een schande dat ik dat nooit geweten heb.
@robbie: Klopt, het staat ook op m’n Espace

http://www.omniauto.it/awpImages/photogallery/2007/6716/photos1280/renault-espace-22-dci-initiale-proactive_13.jpg
@Northwestern: Op de Laguna III kan het al helemaal niet missen, daar hebben ze hem op de B-stijl geplakt. Klepje van de asbak staat ook Initiale Paris op.
@RoT___: Voor niet-Renault rijders klinkt het anders meer als een concurrent van L’Oreal Paris dan als een automerk ;)
@RoT___: Niet bij de Coupe :P
@RRenault:
Waarom heb ik dan een Initiale Paris Twingo 1.
Nou ja, mijn vrouw dan!
– Speciale kleur
– Speciale velgjes
– Lederen bankstel
– Buffellederen hemel bekleding die, via de wanden naar de vloer doorloopt en daar naadloos aansluit. zelfs in de kofferbak
– huisbar
– zebra gordijntjes
– slaapcabine met wasbak en toilet
– parfum automaat
– Caemenbert dispenser
@desjonnies: zo’n twingo is inderdaad een luxe autotje. niks mis mee voor een vrouwen auto.
@gijsso
Alpine is zonder meer een beter alternatief en dan een paar sportieve auto’s in de markt zetten á la CLS/Grancoupé/A7, een sportieve sedan geschoeid op de 5er en een sportieve hatch.
Zolang de nieuwe laguna ook maar weer een mooie auto wordt, een dikke 2l diesel en 4control heeft vind ik alles goed!
@dutchiehd: een tractor is dan ook een optie..
@robbie
Verklaring… nou gewoon photoshop :P
@koelkast: niet dus.
@koelkast: Heb je daar dan echt nog nooit van gehoord? is het al duidelijk wat het is?
Waarom zou Renault niet zoveel merken moeten voeren? VAG doet het toch ook? Die voert ook te veel merken, maar ja het is VAG, dan kan het op eens wel.
VAG: Volkswagen, Audi, SEAT, Skoda, Bugatti, Lamborghini, Ducati, Bentley, Porsche. Dat zijn er meer dan GM, dus wat is het probleem voor Renault dan?
@mercs: VAG heeft in mijn ogen ook teveel merken ;)

VW, Audi + Seat of Skoda is logisch (premium, normal en budget).

De andere merken zijn niches en tellen dus niet echt mee.
Meer dan 3 volumemerken zou je niet nodig moeten hebben.
@mercs
Omdat de toko bij Renault niet goed loopt. Grote Renaults hebben ook nooit heel goed verkocht (behalve aan Sarkozy). Laat ze eerst de boel in eigen huis op de rails krijgen voor ze met een luxemerk gaan stoeien. Bovendien heeft de Nissan tak al Infiniti en die maken geen verkeerde auto’s.
@koelkast:
Renault is een van de rijkste fabrikanten ter wereld, dus het valt allemaal wel mee. Goed, de grote Renaults doen het niet goed. Maar de Megane, Clio en Twingo scoren heel goed. Daarbij draait Nissan/Infiniti ook niet verkeerd, zeker in de VS niet. En daarbij komt dat Dacia ook super goed verkoopt. Dat Renault niet zo veel grote auto’s verkoopt is dan ook niet zo erg, de rest doet het allemaal best goed.

Daarnaast is het zo dat Samsung alleen gerebadge renaults zijn en volgens mij doet dat merk het best goed.
@mercs: zo lekker draait Renault niet hoor. Waarom denk je anders dat ze staatssteun nodig hadden… Dat was niet omdat ze zo lekker draaiden en zo verschrikkelijk “rijk” waren.
@robbie: Ik verwoorde het verkeerd. Het was een van de rijkste fabrikanten. Daarnaast heeft Renault een gedeelte van de staatsteun vervroegd afbetaald.
Maar waarom zou het niet lekker gaan bij Renault? Nissan/Infiniti is een van de grootste merken in Noord-Amerika. Nissan doet het ook behoorlijk op het europese/japanse continent met de Note en Quashqai. Dacia doet het super goed. Daarnaast is Renault de grootste aandeelhouder van de Volvo Group(Renault Trucks, Mack, Volvo), en die draait ook heel niet slecht. Alleen wat grote modellen van Renault doen het niet goed, zoals de Koleos en de Laguna. Maar dat betekent niet dat het met heel Renault slecht gaat.
De zaken lopen momenteel voor geen meter bij Renault

Is dat zo? Ik dacht dat ze het nog wel goed deden, of heb je het over de grote modellen?
Is Intial Paris niet gewoon Engels voor Intiale Paris?
@kickass: Het betekent nl. precies hetzelfde.
Simpel , op de oudere modellen was het Initiale Paris , op de nieuwere Initiale

Waarom geen luxe merk? Bij Renault kan je nu al voor elk budget een wagen kopen , of je ze nu graag hebt of niet , enkel voor een luxe of premium merk moet je er niet zijn!
en met de ervaring die ze hebben met infinityen de samenwerking met Mercedes zal dit wel geen probleem vormen , enkel de prijs moet denk ik beter zijn dan de bestaande premium merken anders zal het moeilijk worden
Als de prijzen dan ook kloppen bij Renaults huidige strategie, laat maar komen! Ter vergelijking: waar bij andere D-segmenters net een business line besteld kon worden, krijg je bij Renault een Initiale mee. Afgezien van wat missers (in auto stand geen licht bij regen, geen comfortknipperlicht in 2011 model, etc.) vind ik het een zeer fraaie en fijne reisgenoot.
wat een paus mobiel!
@mercs
Renault rijk? Het doet zeker goede zaken in Oost-Europa met oa. Dacia en hun belangen in AvtaVaz (spel ik het goed?) maar het merk Renault zelf draait absoluut niet goed (de Laguna is nog maar een marginale speler bijvoorbeeld terwijl het geen slechte auto, maar ja reputatieschade), er is ook een reden waarom de Franse overheid een flinke vinger in de pap heeft. Nissan en Infiniti draaien goed, laatstgenoemde vooral in de States.
@koelkast: precies wat jij zegt, de laguna is een fantastische auto, voor al de GT met diesel motor. Van ons is sinds kort gechipt naar 225pk en 480nm, heerlijk.
@dutchiehd: Maar geen verkoop-succes ….
Wat een grappenmakers zijn het toch, waarom zouden ze niet eerst Peugeot weer op de been helpen zodat het winstgevend wordt? Waarom een nieuw merk opstarten dat bakken met geld kost, lekker risico nemen ze dan….
@tuning:
Wat heeft Peugeot nu met Renault te maken? Het zijn twee verschillende bedrijven.
Daarnaast was het de vraag van de overheid(of misschien zelfs wel een eis) aan de Franse merken om met een grote franse Limousine te komen. De overheid kan dat heel makkelijk doen aangezien ze nog steeds aandelen van Renault bezitten. (15% dacht ik)
Renault heeft het dus maar te doen, omdat de Franse overheid dat wil.
http://www.autoblog.nl/archive/2011/06/07/sarkozy-eist-nieuwe-grote-luxe-renaults
@mercs:
Het zal je niet zijn ontgaan, dat Frankrijk sinds kort een nieuwe president heeft. Jouw betoog slaat op de uitlatingen van Sarkozy, maar die is nu weer “gewoon” staatsburger. Hollande, de nieuwe president, is een man met heel andere opvattingen. Zo reisde hij recentelijk nog met de trein naar Brussel voor een EU-bijeenkomst. Je kunt die “eis” van de overheid dus gerust in de ijskast zetten.
En ook al heeft de overheid nog een aanmerkelijk belang in Renault, toch zal Renault zelf wel uitmaken welke modellen zij in hun programma opnemen.

OT Ik hoop, dat Renault terdege onderzoekt welke kansen ze maken met een groot model. Voor de Europese markt zal het een ondergeschikte rol spelen.
@tuning
PSA (Peugeot/Citroen) en Renault zijn toch echt twee aparte bedrijven hoor lol.
Zijn ze nu helemaal op hun appel gevallen?
Of is het doel om met de DS-lijn te gaan concurreren?
In elk geval zeer ongepast nu het niet lekker loopt.
Grote Renaults zijn later als tweedehands onverkoopbaar, dus een enorme afschrijving.Ik kan het weten, want mijn Laguna II turbo aut5 Hatchback uit 2004 (die ervan weg heeft)is onverkoopbaar.Al is de kwaliteit na 2003 dik in orde gebleken volgens ADAC en mezelf. Kleine zuinige wagens hebben de toekomst, het is niet anders.
@willemseles: ps ; al 3 jaar ! onverkoopbaar na elke apk van 14 maanden.
als ik renault was ik nog wachten met de naan alpine, voor veel mensen is dit nog wel bekend merk en kleeft er dus nog een gevoel aan. bij initiale paris niet of ze kennen het als een uitrustings niveau voor de renaults
Jezus wat een ding op de foto…
@meneersander: We hebben het wel over 1995 hè… :p Maar ik ben het met je eens dat het niet het mooiste is dat Renault ooit heeft ontworpen…
@RRenault: Maar wel ánders, en dat verdient ook een pluim vind ik persoonlijk, dat vereist toch ‘ballen’.
@RRenault: Zelfs voor 1995 is het een achterlijk lelijke auto!
Geen wonder dat de zaken bij Renault slecht gaan… Kijk dat wagen!!
Frans, Premium, Renault, neen dank u laat maar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).