Renders van de McLaren F1-opvolger

Auteur: , 53 Reacties

Het is geen geheim meer dat McLaren aan een opvolger van de iconische F1 werkt, de driezitter die zelfs de Groen7-redactie naar benzinedampen doet verlangen. Maar we zijn inmiddels twintig jaar verder sinds de introductie van deze superbolide, hoog tijd voor McLaren om een nieuwe supercar af te leveren.

Photoshopper iacoski heeft op basis van recente spyshots een stapeltje renders afgeleverd van zijn visie op de supercar die in 2014 op de markt komt (als het meezit). Het is duidelijk te zien dat er familiebanden zijn met de braaf ogende MP4-12C, en daar kon de P12 -zoals de F1-opvolger intern wordt aangeduid- nog wel eens op verschillen. Eindbaas Ron Dennis heeft immers al aangegeven dat het design een stuk agressiever zal overkomen dan de McLaren met strijkijzerbenaming.

In het midden komt de zelfontwikkelde V8 te liggen die de 800 pk grens moet passeren. Verder wordt er gespeculeerd over een Formule1-achtig Kinetic Energy Recovery System, Kort gezegd: KERS. De 0-naar-100 sprint moet in minder dan 3 seconden verlopen en de topsnelheid zou van ondergeschikt belang zijn. Dat is immers niet meer van deze tijd, aldus Ron. (via Motorauthority)

HIER, kunnen we weer even vooruit qua speculatieve photoshopplaatjes. We zijn benieuwd hoe ze op jullie netvlies liggen.



53 reacties

lijkt me een mp 4-12 c met een facelift
het lijkt op een mp4-12c met viagra
precies, jij snapt het littleturbo!!!
Ik vind hem iets te veel op de MP4-12C lijken en die vind ik nou net wat te braaf. Hopelijk komen ze weer met een mijlpaal zoals de F1. Kijk nog vaak het item van Top Gear waar Hammond de Veyron Naast de F1 zet. De F1 is nog steeds sneller weg. Echt een ongelofelijke auto.
@E34M5Touring: http://www.youtube.com/watch?v=JdVZU96gkDM
@E34M5Touring: Inderdaad, enough said.
@E34M5Touring: Ok dat filmpje van Top Gear is echt bullshit. Hammond heeft al tig keer gezegd dat ze de launch control van de Veyron niet hadden gebruikt omdat hij anders veel te dik zou winnen. Je moet niet alles geloven wat je ziet.
@raphael: Ja maar zo heb jij weer wat af te zeiken…… Nep of echt blijft een mooi filmpje.
@E34M5Touring: Wat is dat nou voor opmerking? Is ook een mooi filmpje, daar gaat het niet om. Ik kan in een Kia Picanto ook sneller weg zijn..
@raphael: Had die Mclaren launch control??
@kaasboerin: Nee natuurlijk niet, hand-oog-voet coordinatietraining misschien ;-)
@raphael: Yep.. Dus..
@kaasboerin: Dus? Dat hoort toch gewoon bij huidige vooruitgang. Is gewoon een onderdeel van huidige auto’s waardoor ze sneller zijn. Of moet de Veyron ook z’n 4WD uitzetten, en moet ie langzamer schakelen omdat ie een doubleclutch variant heeft? Om het ‘eerlijker’ te maken? Haha doe normaal. Ik heb al veel kansloze fanboy argumenten gehoord en deze spant de kroon!
@raphael: Bij de vooruitgang ja, je zegt het zelf al.. Eerlijker als ‘ie al die technische hoogstandjes uitzet. Dan pas heb je iets wat neigt een eerlijke ‘race’. Fanboy reactie? Tuurlijk, lekker makkelijk ’t daar op te schuiven. Allebei de auto’s bewonder ik.
Waarom zou je een ‘eerlijke’ stijd willen? Het hele doel van die dragrace was om te kijken wie sneller is. Nu verdoezel je de werkelijkheid door het kunstmatig spannend te maken, daarmee negeer je de oorspronkelijke reden voor de dragrace. Je hebt realiteit en je hebt spannende tv, weet die twee uit elkaar te houden.

De werkelijkheid is dat de McLaren naar de 100 0.7sec meer nodig heeft. Naar de 200 2.7sec. en naar de 300 7.4sec. Je kunt de McLaren laten optrekken tot 180km/h en nog wint de Veyron het sprintje naar de 300. Zoveel sneller is hij. Het is een andere ‘league’. Dat TopGear dat voor spanning anders doet voorkomen wil niet zeggen dat het ook zo is. Al moet er aangemerkt worden dat de Veyron ook langzamer was vanwege de hoge temperaturen in het middenoosten en het daarbij afnemende luchtvolume voor de turbo’s.

Beide zijn fantastische auto’s, heel anders, ander doel, andere eigenschappen. En ja de race was leuk om te zien, maar het ‘probleem’ is dat met name jonge mensen het al gauw als wetenschap beschouwen. Daarom was het ook goed van Hammond om te zeggen dat het niet helemaal eerlijk was omdat ze geen launch control gebruikten bij de Veyron.
@kaasboerin: Launch control is iets van de afgelopen 2 jaar!
@raphael: De strijd eerlijker maken is volgens jou bullshit. Door dat voordeel weg te nemen maak je de strijd competitiever. En dus nauwkeuriger. Kijk zo kan je er ook naar kijken zonder altijd maar negatief te doen.
@E34M5Touring: Right.. door de auto te manipuleren maak je het nauwkeuriger… slaap lekker!
@raphael: Ok tnxs good luck with the vinegar.
@raphael: 1 Het is gewoon oud tegen nieuw. Slecht tegen beter. Ik vind de race dan ook een beetje overbodig.
@SCscreamGT2: * 1
@E34M5Touring: Ja maar voordeel wegnemen zorgt voor technologische stilstand en is het geen race meer, dan is het namelijk een vergelijking tussen 2 gelijken…
Want dan zou de veyron ook de helft van de cilinders uit moeten schakelen, op dezelfde banden rijden, zelfde wegen enz. tot je 2 F1’s hebt… En tja dan is het een kwestie van bestuurder…
Het slaat dus nergens op om alles maar uit te schakelen, als je eerlijk oud tegen nieuw wil testen dan moet je dat doen met allebei hun volle potentie.. Dat je daarna opnieuw de race zou kunnen doen waarbij je het puur af laat hangen van het motorische gedeelte is een 2e.. Maar ook dat is oneerlijk omdat de veyron is ontwikkeld met de elektrische systemen in gedachte waardoor hij met alle systemen uit waarschijnlijk altijd in het nadeel zou zijn.
@E34M5Touring: McLaren F1 was standaard ook braaf (afgezien van de GTR versie), dus dit is mooi in lijn met het verleden.
@E34M5Touring:
…om het spannend te houden voor de kijker, het blijft TG hè. ;)
In vrijwel alle metingen gedaan door welke bron dan ook, maakt een Veyron gehakt van de F1, ook en met name zelfs de eertste meters. Niet in het minst vanwege 4WD.
@macready: Het zal allemaal best. Ik vind het een eindbazen filmpje, 2 auto’s en dan 1601 pk op de mat en bijna 2000nm. Dat zijn 10 Golfjes aan motorvermogen verdeeld over 2 auto’s.
We hebben momenteel een heel forum aan photoshoppers (waar Iacoski ook lid van is) aan het werk gezet om de nieuwe F1 te ontwerpen. Misschien is het iets voor een toekomstig itempje op autoblog?
@Dev: Jep, wie weet. Heb je een linkje toevallig?
@ricardo: Ja je weet ooit niet met adverteren van andere sites. Dus maar even op veilig gespeeld. We bevinden ons @ http://www.autemo.com
@Dev: ff linken dat zou ook wel aardig zijn ;) (van jou)
Hij is wel mooier als die andere. Maar lijkt er wel erg op. Ik vind het alleen jammer dat het de opvolger van de f1 wordt en niet gewoon een nieuw model. Aangezien ze hem toch niet zo alles overheersend als de oude f1 gaan maken.
Hmm, dit zou teveel lijken op de MP4. Ik hoop écht dat deze in de buurt komt van de o’ zo legendarische F1.. Wat een krankzinnige machine is dat toch.
@kaasboerin: Waarom is iedereen toch zo negatief over de MP4-12C. Bij ons in de wijk staan er een aantal die als dagelijks vervoer gebruikt worden. Het geluid wat er uit komt is werkelijk indrukwekkend: roffelend in de uitlaat en plofjes bij het terugschakelen. Moderne Ferrari’s hoor je nauwelijks meer bij stadsverkeer snelheden. Een Maserati klinkt vaak mooier.
@stnectaire: Leuk allemaal dat geluid, maar de F1 is een legende. Niet dat ik de MP4 niks vind, dat is óók een prachtig staaltje techniek, maar er zijn zeer hoge verwachtingen, de opvolger van de F1..
@stnectaire: nou ik vind het geluid van die auto juist tegenvallen.. Neem daar het anonieme design bij en wat heb je dan? Juist, een sportwagen die alleen maar kan imponeren op papier
Hij lijkt echt VEEEEEL te veel op de MP4-12 C !!!
Dit kan toch alleen tegenvallen? McLaren komt met een V8 met turbo’s die rond de 800 pk heeft en misschien KERS aanboord.

Ferrari komt met een naturally aspirated V12 die ruim 920pk levert, met zekerheid KERS aan boord heeft en rond de 1000kg moet wegen. Come on! Dan is de keuze toch heel snel gemaakt.
@raphael: En jij gelooft dat die Ferrari rond de 1000 kg gaat wegen met 920pk? Niet dus, of hij moet flink minder vermogen krijgen.
@gerard1710: Niet dus? Vermogen is niet evenredig gelinkt aan gewicht hoor. 20pk haal je zo uit het ECU zonder een gram gewicht toe te voegen. En nee misschien gaat ie geen 1000kg wegen maar dat is het streefgewicht van Ferrari. Niet voor niets heet het het Millechili project.
En zo heel gek is het helemaal niet. De FXX heeft 800pk en weegt 1.155kg, en dat is een auto van alweer 7 jaar geleden. Met de huidige studie van het millechili zou dat best 1100kg en 920pk kunnen zijn. Weet jij veel.
@raphael: ‘Streefgewicht’ zegt dus helemaal niets. Dat ding gaat, let op mijn woorden, minimaal 1250kg wegen.
@gerard1710: Zal best kunnen, maar ik zou niet vreemd opkijken als het 1100kg zou worden. Maar dat is het punt ook niet. Het punt is hij wordt lichter, krachtiger dan de McLaren en dat zonder turbo’s.. en het is een Ferrari, dus waarom zou je dan nog voor de Macca gaan?
@raphael: Dat gewicht is best mogelijk, maar dat gewicht met dat vermogen is geen goede combinatie. 920 pk met 1000 kg is een fabeltje… Niet in de hand te houden (2WD)
@maxx1: Ach met de huidige TC’s en stabiliteitscontrole’s is veel mogelijk, al helemaal bij Ferrari.
@raphael: maar een auto die op die manier op de weg gehouden moet worden is nooit sneller dan een waar het in de basis al goed zit… Electronica kan niks veranderen aan Newtons wetten, het kan er hoogstens voor zorgen dat je wat makkelijker in dat grensgebied kunt rijden.
Tenzij hij 4WD krijgt, zal de surplus aan extra vermogen t.o.v. MP4-12C pas echt bruikbaar zijn boven de 200km/u.
Lijkt te veel op de mp4-12c. Doe vind ik al niet mooi, dus gelukkig maar dat dit slechts een shop is. Een v12 achterin had trouwens leuker geweest.
ben echt benieuwd!
De rendering van de nieuwe F1 in Car Magazine een paar maand terug was veel mooier dan deze. Meer heb ik hier eigenlijk niet aan toe te voegen.
Nee wat een gruwelijke photoshops. De neus is zo ontzettend lelijk van de MP4. Ik kan me niet voorstellen dat die op een nieuwe F1 terugkomt.
Oke, en nu een shopje met Gulf-kleuren :)
Ook al een shopje van de achterkant? zolang deze auto niet de achterkant krijgt van de MP4-12C vind ik het best. Wat een spuuglelijk bips heeft de MP4.

De strijd van 2012 McLaren P12 vs Ferrari F70 :P
Hij mag er van mij nog wel wat bruter uitzien.
Ik vind hem op het eerste zicht wat weg hebben van de Pagani Huayra als je de typische Pagani-elementen wegdenkt toch.
McLaren haalt zich wat op de hals met deze wagen. De voorganger was een legende. Net als Ferrari de F40 nooit heeft weten te overtreffen (nou misschien als Maserati MC12) is dit een eigenlijk bij voorbaat al een kansloos project. Waar de F1 nog simpel was (dikke BMW V12, geen electronica, bergen karakter) moet de huidige op Veyron niveau komen en dus vele malen ingewikkelder. Ik ben benieuwd wat ze er van bakken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).