Rijkswaterstaat plaatst ‘last minute’ nieuwe 130-borden

Auteur: , 38 Reacties

Vanaf vandaag mag je op een deel van de Nederlandse snelwegen 130 km/u, alleen moet dat dan natuurlijk wel duidelijk aangegeven worden. In allerijl zijn er vannacht nog even honderd extra bordjes met de juiste limiet in de grond geslagen.

Hoewel minister Opstelten zich gisteren haastte om aan te geven dat er vooral wel gecontroleerd werd, was dit voor verkeersministers Schultz niet voldoende. Zij tikte haar ambtenaren bij Rijkswaterstaat op de vingers, waarna afgelopen nacht met vereende krachten nog even snel een woud aan borden werd geplaatst. Als het goed is moet het nu allemaal kloppen, een essentiële voorwaarde voor de mobiele bermkassa’s om hun werk goed uit te kunnen voeren.

Het wordt er allemaal niet overzichtelijker op trouwens, maar voor degene die een beetje oplet moeten de nieuwe limieten in Nederland geen probleem opleveren. Laat jij je teller nu waar dat kan meteen doorlopen bij 130, of deed je dat altijd al?



38 reacties

En iedereen krijgt een gratis slaom cursus?
@norge: slaom of slalom ?
@deeheeventer: shalom cursus
@deeheeventer: Dat wordt een reactie van de week :)
@norge: bijna altijd ook met de eerste reactie, je houd het goed in de gaten hier, geen slapeloze nachten? ;)
Reed meestal al 10 harder dan toegestaan, nu blijft het rond 130 hangen
100=120
120=140
130=150 bij mij Dat vind ik nog bedragen die het overwegen waard zijn. Met een beetje tellerafwijking en meetcorrectie zit je dan op 10 te hard.
@RudyV: precies! Zo doe ik het ook.. Reken wel op een boete van 15-20 te hard… Kan het altijd nog meevallen.
@RudyV: daar ga ik in mee
Deed ik sowieso al, kleine acceptabele (boete)marge boven de maximale snelheid op de snelweg… Flitsmeister aan, opletten op surveillerende auto’s en GAAAN!!!
Bijna altijd 10-15 harder dan toegestaan. Dus ook nu op 130 wegen zal het 140-150 zijn.
Toch had ik liever een No Limit bordje zien staan!
@bbroek: Dat is in Nederland om meerdere redenen onmogelijk, waarbij de meest belangrijke nog wel is dat de infrastructuur er simpelweg nog op gebouwd is. De andere meest belangrijke reden blijven de automobilisten, met de mentaliteit van de een hoop weggebruikers zou het een levensgevaarlijke toestand worden op de wegen hier. Maar goed, daar zal je over vier jaar achter komen zodra je je rijbewijs hebt ;)
@RoT___: Op sommige stukken van de A1 zou het in feite wel kunnen. Afsluitdijk is ook het proberen waard.
Er zijn ook plekken waar de snelheid omlaag gaat!
Op de A20 tussen Maassluis en Vlaardigen (aan beide kanten weilanden) mag je nu nog maar 100km/u ipv 120km/u!
Net alsof precies daar er mensen zijn die er last van hebben…
@pinokotsbeer: op de A58 vanaf en tot arnemuiden is het nu teruggedraaid naar 120. De laatste maanden kon je daar fatsoenlijk doorcruisen met 130km/u…tegenvaller…
@pinokotsbeer: volgens mij ben jij de enige die daar last van heeft hoor.. ;-) het is daar juist verhoogt naar 130… tussen 19 en 6 uur dan hè.
Yep samen here; 180 pk + lpg + flitmeister = zorgeloos het gaspedaal tot op de vloer :-)
@sjontheking: samen = same
Rijd eigenlijk altijd te hard en ben nog nooit aan de kant gezet (ff afkloppen).
the-budel-guy via iPhone app
Zojuist weer Rijles gehad en tot mijn verbazing was de A2 tussen Budel en afslag nederweert 130 :D dus dan rijden we het ook. Alleen jammer dat weinig mensen het nog door hebben want er reden er genoeg op de linker baan met 110-120.
@the-budel-guy: Het is dan ook helaas een MAXIMUM snelheid.
Het wordt nu eens tijd om de mimimum snelheid te verhogen, en hier net zo hard op controleren en beboeten als te hard rijden
@desoper: Er is geen minimum snelheid, die is jaren terug afgeschaft. Opnieuwu invoeren zou wel een goed idee zijn, en dan gewoon in de file gaan bekeuren, weg begrotingstekort.
@desoper: daar hen je gelijk in maar van mij mogen mensen best 110 rijden maar dan niet (lees NOOIT maar dan ook NOOIT) de linker baan op het zelfde als mensen die tijdens het invoegen in een keer naar de linker baan gaan en dan van 90 naar 130 moeten en daar een eeuwigheid over doen.
@the-budel-guy: Wat bedoel je nu te zeggen? Bedoel je dat mensen die minder dan 130km/u rijden, nooit op de linkerrijstrook (let op he, linkerbaan is toch even iets anders, dat je instructeur dat nog niet heeft gezegd!) mogen rijden als daar iemand 130km/u wil rijden cq. rijdt?
Leuke gedachte, maar die faalt op een paar punten:
1. Niet iedere auto heeft dezelfde afwijking op de snelheidsmeter.
2. Niet iedereen rijdt even constant.
3. We kunnen nog steeds niet de gedachten lezen van degenen voor en achter ons.
Gewoon in je achterhoofd houden dat het een maximumsnelheid is, wat meer afstand nemen (kun je eerder op het gas, ben je er dus ook eerder weer vanaf ;) ) en goed op blijven letten.
@CapsLock: ik bedoelde als jij met 110 op de linker baan rijd en er NIKS op de rechter baan rijd heb je daar niks te zoeken.

iets met de plaats op de weg is rechts.

en daarbij als je kilometer teller 20 kilometer afwijkt bij een snelheid van 130 dan moet je toch even heel snel naar de garage!!
@the-budel-guy: Schrijf dat dan gewoon meteen zo op, in plaats van in raar, onleesbaar Nederlands.
Natuurlijk is de plaats op de weg rechts, maar ook met 110km/u mag je op de linkerrijstrook rijden. Dat is nu eenmaal hoe een maximumsnelheid werkt.
Als je kilometerteller 20 km afwijkt bij een snelheid van 130km/u zou ik ook naar de garage gaan ja. Dan klopt je kilometerstand ook niet meer. Als je bedoelt te zeggen dat er een afwijking van 20km/u op de snelheidsmeter is en dat je dan naar de garage moet ben ik het overigens ook met je eens, maar zoals je het nu opgeschreven hebt, krijg je een wel heel bizarre situatie.
Wat ik bedoelde met punt 1 was heel simpel: Als persoon A in auto A 130km/u op zijn snelheidsmeter heeft staan, is dit een andere snelheid voor persoon B in auto B. Die ziet wellicht 125km/u op zijn snelheidsmeter. Zoals ik al zei: Niet iedere auto heeft dezelfde afwijking op de snelheidsmeter. Helaas denkt vrijwel niemand daar aan, maar is het meteen “Waarom rijdt die slome jachthond niet door!!!!!”. Beetje jammer is dat.
@the-budel-guy: Met 110 naar links ga je nog veel inhalen. Dat zijn de mensen die hem zo naar links mikken en daarna geen kilometer sneller gaan rijden. Dat jij dan met 130 zo “gehaast aan komt jakkeren” is jouw probleem.
@RoT___: hoezo gehaast als je de maximum snelheid rijd ben je niet gehaast in mijn ogen als je met 150 al knipperend met lichten toeterend en met vingers zwaaiend bij iemand bumperkleefd dan ben je gehaast. maar als je met 130 aan komt rijden netjes afstand houd en wacht hoe lang het ook duurt tot de persoon eindelijk naar rechts gaat ben je totaal niet gehaast.
Bijna iedereen reed al 130+.

Dat hele gedoe rond de vergoging gaat ook helemaal niet om verkeer, maar gewoon om geld. Minder kans op een boete.

Kun je van de VVD ook niet anders verwachten.Zakken fulluuuuuuuuuuuh.
Ik rij inderdaad zoals hier boven ook genoemd word ongeveer 15-20 km te hard.
Maakt het rijden op de snelweg een stuk aangenamer!
Beetje af en toe inhalen, dat houd je tenminste wakker.
Ik vind het niet heel erg als ik daar boete voor krijg.
Het is een soort van prijs die je betaald om hard te kunnen rijden :D
jh via Android app
Gisternacht een lege snelweg, constant 160 schiet lekker op zo
Gisteren 4 uur op de snelweg gereden; alle 130 borden stonden scheef. Wat een haastklus.
Nu krijg ik maar een boete voor 10KM/h te hard ipv 20 Km/h te hard :)
Met 130 moet je last minute op de rem trappen om je voorganger die theoretisch gezien 60 mag rijden op de snelweg, te ontwijken.
@pokerface: Met 120 hoeft dat idd niet nee.
IK heb er 1 gezien op de A9, top !
140 standaard! Maar de helft van de nederlandse bevolking kan geen auto rijden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).