‘Ringrecord Sabine Schmitz na 13 jaar ‘verbroken’

Auteur: , 38 Reacties
'Ringrecord Sabine Schmitz na 13 jaar verbroken

Voor het eerst wist een busje op de Nordschleife een rondje in minder dan 10 minuten af te leggen.

In de tijd dat Top Gear nog wél grappig was reed Sabine Schmitz een record op de Nürburgring Nordschleife met een gestripte Ford Transit. Dat was in het jaar 2005. Dit inmiddels legendarische televisiefragment staat nog bij vele petrolheads in het geheugen gegrift. Met het busje wist ze de Nordschleife in een tijd van 10 minuten en acht seconden af te leggen.

Na 13 jaar is er iemand in geslaagd deze tijd met een busje te verbeteren. Coureur Rob Austin, actief in de HMS Racing British Touring Car competitie, wist met een Volkswagen Transporter een snellere tijd neer te zetten. De voorwielaangedreven bus was gehuurd bij een Brits autoverhuurbedrijf en is motorisch niet getuned. Onder de kap huist een 150 pk sterke diesel en daar moest Austin het mee doen. Wel werd het busje gestript. Geen zorgen: de coureur kreeg de Volkswagen gesponsord van het autoverhuurbedrijf. Austin heeft het busje niet stiekem gemarteld, het bedrijf was op de hoogte van de recordpoging.

Met het huurbusje wist de coureur een tijd van 9 minuten en 58 seconden neer te zetten op de Nordschleife, wat vrij indrukwekkend is. Austin heeft eerst twee dagen geoefend op het circuit voordat hij daadwerkelijk met de recordpoging begon.

De poging moet wel met een korreltje zout worden genomen. Er is immers een dikke marketingsaus van het verhuurbedrijf over het record gesmeerd. Op YouTube staan ook beelden van busjes die het circuit in minder dan 10 minuten wisten af te leggen, echter is van die busjes niet altijd bekend wat er allemaal is aangepast.



38 reacties

Het is snel maar na 13jaar en dus een bus die veel beter op de weg ligt met waardchijnlijk meer vermogen vind ik dit niet zo heel bijzonder,, of was die Transit toen der tijd zwaar getuned??
@kennone: nee er was niets aan dat busje getuned. Alleen gestript en met tape wat aerodynamischer gemaakt.
@kennone: volgens mij was die ook alleen gestript en waren er een paar dingen afgeplakt voor de aero
@bussie88: Inderdaad, al was dat ‘gestript’ niet veel meer dan de losse onderdelen (krik, reservewiel, etc) en de achterbank eruit. Ik denk dat ‘ie met een dagje serieus strippen nog wel een stuk lichter had gekund, bijvoorbeeld door de vloer van de laadruimte etc. eruit te halen.
@dondeboer: achterbank? Manmanman…
@potver7: excuus, bijrijdersbank. Dank voor de opbouwende toon.
@dondeboer: Haha! Mooie gepareerd.
@kennone: dit filmpje is pure marketing ;)
@kennone: transit was ook een huur busje
@kennone: die transit was gestript, afgeplakt voor aero, en er reed een viper voor met een gigantische vleugel voor slipstream.
Tja is ook wel een wat moderner busje dan waar Sabine in reed.

De vraag rest nog hoe goed kende de coureur het cirquit?
@ikleesookoverautos: niet beter dan Sabine
met een 150pk diesel in een busje, noem me een zeikerd, maar ik geloof het niet.
@tdi-goeroe: Wat geloof je niet precies dan? Dat hij die tijd reed, of dat hij maar 10 seconden sneller was?
@torsen: ik denk dat die tijd niet klopt, mijn bescheiden mening, met zo’n (standaard) busje haal je dat gewoon niet. Ik twijfel er zelfs aan, of die TopGear tijd van Sabine met de Transit niet gewoon voor het programma was. Niet alles wat je op TV ziet is echt ;)
Ik ben bij Bergwerk wel al eens ingehaald door een busje terwijl ik met 160km/u omhoog kroop, maar dat bussie was niet standaard.
@tdi-goeroe: Helder. Ik heb geen idee in ieder geval.
Las wel dat ze een voorloop auto gebruikt hebben zodat hij constant kon slipstreamen.
@tdi-goeroe: In het geval van Sabine werd ze wel nog geholpen in de vorm van een Viper met een enorme achtervleugel die er vlak voor bleef rijden zodat ze overal kon slipstreamen.
@TDI-goeroe: ik kom dagelijks busjes tegen die dit record met gemak denken te kunnen verbeteren. Misschien een leuk idee. PostNL tegen DHL chauffeurs op de Ring.
@kenner: Als er maar wel een goede tuuter op zit!
@tdi-goeroe: goede onderbouwing ook. 150pk in een gestripte bus die een even goede wegligging heeft als een random personenauto van 10 jaar terug, toen 10BTG ook al niet spannend meer was. Ik vind het weinig verassend eigenlijk.
Ja, ja anderen balanceren motorblokken, verlijmen carrosseriedelen, zagen gandspanschermen korter, modificeren kringloopdempers en verlagen driehoeksbenen om maar het ring record aan stukken te slaan.
En nu komt Austin Powers die het record met een huurbussie aan diggels rijdt!
Ik ga morgen nog sneller rond in een Mercedes 207 Diesel uit 1982 met 70 pk , waan het hele Urker mannen koor als passagiers meerijdt !
@desjonnies: dat wordt proppen ;)
Toch knap want eerder probeerde Revo Technik het al eens met een gemodificeerd busje. Deze had toen Iets van 220pk een deed het in 9:57

9:58 in een standaard busje met veel minder PK is dan gewoon knap.
Dat moet dan in een vito 3.0 harder kunnen
@papa: met een 204pk Transporter ook wel.
Het valt me tegen dit. Er is best wat vooruitgang geboekt wat betreft comfort in busjes de afgelopen 13 jaar en over het algemeen zijn de motoren ook krachtiger. Ik had meer verschil verwacht dus. Vooral ook omdat de transit nog een flink stuk groter is ook.
Ja? En? hoeveel pk had de transit van Sabine? Beetje appels met peren vergelijken dit
Pak dan een Transit Custom met 180pk en strip die. Zal nog sneller zijn
lijkt me dat andere bussen geschikter zijn hiervoor,
plus zou wel gaaf zijn als fabrikanten ook laptimes doen met bussen i.p.v. lambo’s e.d.
Wanneer zien we de reactie van Sabine? Ik denk, zoals vele hierboven al zeggen, als je het nu echt eens goed aanpakt, flink stript en dergelijke dat 9m30s ook wel haalbaar is.
De vergelijking met Sabine gaat zeker op, alle constructeurs proberen toch het ring record te verbreken met het nieuwste materiaal…
Nu met een vrachtwagen, wie wil met mijn MAN V8 of Scania V8 het proberen? ;-p
Misschien kan ABT-Volkswagen ff het record echt pakken met dit?

https://www.autoblog.nl/nieuws/abt-volkswagen-t6-de-gti-voor-bouwvakkers-85240
Niemand die er even bij stilstaat dat ook het circuit sindsdien veranderd is en daardoor rondetijden sneller zijn geworden? Denk aan flugplatz wat is afgevlakt, maar ook enkele bochten welke aangepast zijn sindsdien qua breedte en camber. Realistisch gezien is zijn tijd eigenlijk vergelijkbaar, en dat na zoveel jaar plus meer strippen. Eigenlijk dus helemaal niet zo bijzonder… puur marketing dit.
En wat doet de Ford Transit Supervan 3?
Deze coureur heeft eerst 2 dagen geoefend met het busje.Sabine had misschien 1 oefenrondje en toen volle bak.Kijk ook liever naar Sabine,leuke meid,altijd vrolijk,ziet er goed uit.
Op de beelden is ook een volgauto te zien btw (geen Viper maar een Porker oid)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).