RIP: Maybach is nu officieel dood

Auteur: , 88 Reacties

And now, the end is near, and so I face, the final curtain. My friend, I'll say it clear, I'll state my case, of which I'm certain. I've lived, a life that's full, I've traveled each and every highway. And more, much more than this, I did it my way.

Je weet dat het eraan zit te komen, maar toch komt het altijd als een klap als het eenmaal zover is. Eind 2011 kondigde Dieter Zetsche al aan dat Maybach het tijdelijke voor het eeuwige zou gaan verwisselen en nu is het definitief.

In de VS heeft Mercedes nieuwe prijslijsten voor haar modellen uitgegeven en achter de verschillende Maybach modellen staat vanaf nu ijskoud “Discontinued”. Er is dus geen stijlvol afscheid zoals je wellicht had verwacht. Mercedes laat Maybach langzaam in de vergetelheid verdwijnen.

Een extra luxe variant van de nieuwe S-Klasse die volgend jaar op de markt komt moet het stokje van Maybach overnemen, maar inmiddels is Bentley al actief aan het jagen op mensen die nu nog Maybach rijden. Dat doen ze met succes zoals we laatst al zagen.

Maybach heeft, helaas voor Mercedes, nooit kunnen voldoen aan de verwachtingen die er vooraf waren. Of het nou kwam door het ‘saaie’ design of de (te?) grote gelijkenis met de S-Klasse feit is dat de Maybach voor geen meter verkocht. Dit jaar kreeg je zelfs $100.000 korting op een nieuwe Maybach, maar zelfs dat mocht niet baten.

Echt rijke mensen kunnen voorlopig dus alleen nog maar kiezen tussen een Rolls-Royce Phantom en Bentley Mulsanne. Totdat Mercedes natuurlijk met een extra luxe en verlengde uitvoering van de nieuwe S-Klasse op de proppen komt.



88 reacties

Yihaa !!! oeps , sorry …
tsja, uiteindelijk wil je toch een rolls
@undifined1:
want zoals die goeie ouwe Rolls al zei:
The quality remains long after the price is forgotten

dat geld niet voor een Mercedes, die dingen zijn zo duur dat je de prijs nog niet bent vergeten als je maybach allang van een petje is
@undifined1: of een bentley.
@undifined1: Klopt, welke debiel kiest er nu überhaupt een Duitse auto boven een Britse!??
@Svenska_Aeroplan_AB:
Welke Britse?
Tja, een S-klasse was met origineel recept mooier dan met een Maybach sausje…
@autobart: Maar was ondanks dat al een lelijk hok.
Als je zon dure auto wilt, wil je meestal ook een statement maken. Dat lukt moeilijk in een, wat lijkt, veredelde s klasse. Dit is waarom maybach heeft gefaald.
In dit segment hangt veel af van de merknaam. En eerlijk, hoeveel mensen kende (en hebben het geld voor eentje) Maybach voor Mercedes terug mee begon?
@RazorHead: Integendeel, ik denk zelfs dat het op zich een goede zet van Mercedes was om een oude merknaam van stal te halen. In die prijsklasse doet het toch een stuk beter als je vertelt een merk te rijden dat geen Jan-met-de-pet modellen voert.
Mercedes heeft alleen de grote fout gemaakt om een ontzettend lauw ontworpen auto neer te zetten. En ze hadden de grote pech dat Rolls Royce vrijwel gelijktijdig met de Phantom kwam die wél het ontwerp had waar de clientèle op zat te wachten.
@potver7:
Het is een goede zet als rijke mensen het kennen. En dat was niet het geval..
Ook een super S zal weinig aan de hegemonie van Rolls en Bentley veranderen.
Hoe goed ook het blijft dan toch een Mercedes.
Niet dat daar in mijn optiek iets mis mee is, zo werkt dat nu eenmaal.
Hooguit een Galibier kan hier iets aan toevoegen.
@jrk68: Galibier…smullen !
Over de doden niets dan goeds…..eh…(stilte)
Ik vond het op zich wel nog een mooie wagen… Vooral de S varianten eigenlijk…
Wat deze wagen wel voor had op de Rolls was hoe fantastisch het interieur was in vergelijking met de Rolls.. De wagen zat meteen vol met goodies en dergelijke waarmee je werkelijk alles kon afstellen.. en voor zover ik weet, heeft de Rolls dit niet…
R.I.P. Maybach
@lenny24: Laten we het hopen …
Met dat design van die Japanners was ook geen verkoophit te verwachten (ja, de Maybach is door MB Japan ontworpen)…
Toch jammer, met een andere aanpak had het best iets kunnen worden.
Er waren drie hele mooie Maybach’s, te weten de 57S en de 62S Zepplin en natuurlijk de unieke 62S Landaulette, het waren briljante auto’s. Ik blijf het jammer vinden van het verdwijnen van dit merk.

Misschien moet Mercedes-benz, onder eigen naam, maar een uniek super model bouwen, boven de S-klasse, misschien wel met de naam Maybach, of als bij titel, bij voorbeeld de D800 Maybach.
deze auto was bedoelt voor rijke zakenmannen, maar het werd meer een petjes auto
@bbroek: Petjes auto is een honda civic, dit is wat duurder alleen rappers in amerika met miljoenen die hebben er een, maar hier hebben petjes mensen er geen :P
En rijke lui rijdt hier ook in hoor :-)
@astonfreak: hier is het bewijs:
http://www.belovedcars.com/wp-content/uploads/2011/08/maybach-exelero-car.jpg
@bbroek: Een iemand heeft maar een petje op hoor…..
maar petjes auto kan je het niet noemen hoor, rijke rappers auto wel :P
@astonfreak:

alle petjes hebben eigenlijk “maar een pet op” ..
@astonfreak:
Rappers gedragen zich als petjes en zijn vaak het rolmodel voor petjes.
Dus wat mij betreft heeft @bbroek wel een punt.
@jrk68: dankjewel voor de redding:)
@astonfreak: kortom, petje-af voor die gasten ? ;)
@Megakix: nou al deze comments achter elkaar dat gaat mij toch echt boven mn pet ;-)
@bbroek:

Nah, totdat ik over die mayback exelero gehoord had kende ik enkel (van ziens niet dat het vrienden zijn ofzo) zakenmensen die in maybach rondreden.

Best ook nog wat deftig volk dat erin rondtoert dus.
Ik heb een Maybach………………….in GTA 4;)
the-budel-guy via iPhone app
@matthijsie: ik ook haha. Heb ook 3 overhemden van maybach.
the-budel-guy via iPad app
Nooooooooooooooooooooooo *gaat huilen in een hoekje*
Duitsers kunnen dit ook niet.
Zit geen romantiek in zo’n ding.
Eerder een über-vertegenwoordiger auto.

Britten weten je de romantiek en het vakmanschap te verkopen, je te verleiden zodat je ondanks alles toch verliefd blijft op het kreng.

Fransen weten er een vleugje art nouveau (@Lincoln) aan toe te voegen.

En Italianen drama en alles draait om snelheid.

Eigenlijk moet je bij de ontwikkeling van zo’n soort auto de marketing jongens en de accountants ontslaan enin een schuurtje met beperkte middelen en een handje creatievelingen zo’n auto creëren.
En veel, heel veel discussiëren.

Daarom zijn de mooiste merken altijd financiële rampen.
Aston Martin, Packard, Facel Vega, Maserati, Iso Grifo,
Delage, Delahaye, Wolseley, Cord, Duesenberg, noem maar op.
@desjonnies: Duitsers kunnen bedrijven runnen, een business. En dat is, in tegenstelling tot velen hier en buiten deze blog om, voor mij persoonlijk thé shit, kunst, talent, daar hou ik van.
effe een algemene vraag ..

is er wel eens een gereanimeerd merk een succes geworden ??
@lincoln: Mini
@fep739:

geFrankensteinde merken bedoel ik ..
geen sluimerende Zombie meuk ..
@lincoln: Skoda? Tatra?
@E34M5Touring:

ook geen schijndoden ..
@lincoln: Dacia
@smoked:

en ook geen slapende vampires ..
@lincoln: Spyker!

oh nee…
@lincoln: Saab…bijna… ;)
@lincoln: alpine binnenkort, denk dat de omgebouwde Renault Megane racer best wel aan gaat slaan!
@lamdi:

good one ..

zwaar hopen dat dat wel een succes gaat worden ..
Bekijk deze video eens, Rowan Atkinson over het gevoel van een Rolls Royce.
Vanaf 3:52 legt hij het op zijn eigengereide wijze perfect uit.
http://www.youtube.com/watch?v=pp9Hr0ojFMg
Ach, wat jammer.
Schitterende wagens. Jammer, maar helaas.
is het in je @ThomasBol geslagen!
@bbroek:
hahahaa Jij hebt vandaag wel je lolbroek aan geloof ik.
@jrk68: en jij reageert daar telkens op ;)
@bbroek: Zie het positief, ik lees dat liever dan die azijnpissende kommaneukende grammatica feteschisten
@jrk68: ik zag het ook positief:-)
@ThomasBol: is maar een grapje hoor;)
Xenatec dan? Die is toch ook failliet of geeft die wel een doorstart gemaakt? Dat was wel een mooie maybach. Zo 1 hadden ze zelfs vanaf het begin moeten leveren.
@Barnato: die zijn ook failliet en die verbouwen alleen auto’s. Ze bouwen niks zelf.

Als Mercedes geen nieuwe Maybach’s bouwt kunnen ze die ook niet verbouwen. Alleen reeds bestaande auto’s kunnen dan nog (eventueel) verbouwd worden.
misschien als ze wat aan die lelijke voorkant hadden gedaan was het nog wat geworden denk ik
@rsvbf1: je vergeet de zijkant en de achterkant…? :)
Toch jammer, met een ander design had het vast een ander verhaal geweest. :(
Geen stijlvol afscheid…. Wat had je verwacht een feestje met bubbels? Of een koffietafel met cake?
saab wilt een overnamebod doen.
@bempi: Je bedoeld Spyker Car?
Jammer straks kunnen we de uber rijken niet meer herkennen, die moeten dan net als alle andere miljonairs Rolls gaan rijden.
Toch maar een belastingvrije Duesenberg of Maybach aanschaffen dan…..
Maar dan blijft de vraag of er mensen zijn die een hele dikke s-klasse voor €300.000 wil kopen. Ik bedoel Mercedes verkoopt ook een hele boel ‘goedkope’ auto’s wat de concurrenten niet doen.
Waren wel vette bakken om te zien. Maar je moet wel beetje autofanaat zijn om je nek er voor om te draaien, omdat de meeste denken dat er gwn een dikke merc rijd.
Ik zal ze missen, vond dat ze een serieuze toegevoegde waarde hadden voor het automotive landschap.

Zonde dat de rest van de wereld (en dan vooral de vermogende personen) er niet zo over dachten.
Wedden dat de Maybach ondanks alles ergens begin 2013 terug in productie gaat ? !

Ik heb het bestuur er al over gebriefd.
Misschien hadden ze rappers moeten verbieden ipv gebruiken. RR en Bentley kan daar wel tegen maar als je een tailor made merk herlanceerd – meteen met een wagen die meer kost dan de gemiddelde villa – dan doe je dat beter niet op MTV.

De herverkoop waarde van dit soort wagens is zowiezo schijt – of het nu een Maybach of een Brit is. Het draait rond ego streling. Maybach kon exclusiever geweest zijn dan RRof zeker bentley – in de plaats is het een S-klasse-plus voor popsterren geworden.

En voor een Duitse hightech RR concurrent leek de Maybach wel vorige generatie S-klasse speelgoed uit te stallen. Geen touch screen etcetera. Maybach zou toch net de pionier moeten gebleven zijn. Waarom geen hybride bijvoorbeeld?

Lijkt mij dat de CEOs wat meer aandacht aan hun investering mochten geschonken hebben.
Maybach -> Maydaag
En toch verbaast het me… Met als enige concurrenten in z’n klasse de Rolls en Bentley, zou je denken dat ze wel een kans moesten hebben.

De Rolls is toch, hoe je het ook wendt of keert, ostentatief. Een Bentley minder, maar toch ook geen “grijze muis”.

En S-klasses doen het (volgens mij) veel beter dan, zeg, Jaguars… Gevoelsmatig zou ik denken dat er dan toch wel een deel van de doelgroep zou kiezen voor “duitse degelijkheid, bescheiden(er) uiterlijk, hogere kwaliteit”

Aan de andere kant zijn Bentley en Rolls natuurlijk ook gewoon Duits :P
Damn’, ze zijn al gestopt nog voor ik eigenlijk een mening had opgemaakt over Maybach. :P Ik vond het toch altijd elegante auto’s, maar tegelijk ook erg lelijk, terwijl Bentley en RR gewoon elegant en spetterend mooie auto’s produceren. Here’s the deal; ik vind dat uit designstandpunt en ook een beetje uit technisch standpunt, dat Maybach stil is blijven staan in de tijd. En dat stoot ook klanten af, behalve zij die er écht een zwak voor hebben. (:
Misschien kan BMW nu een extra graantje meepikken. Ze hebben nog wel wat aansprekende namen op de plank liggen: Rapp Motorenwerke, Dixi, Goggomobil en Glas. Dat gaat vast niet bijten met RR…..
Volgens mij gaat er nog meer luxe komen dan ooit . . . , en de Maybach zal sowieso terug in productie komen, dit omdat ze niet anders kunnen, maar dan wel volledig up-to-date, dat zal Daimler inmiddels al wel begrepen hebben, willen ze mee blijven dingen in het Super-Deluxe segment.
Ach, de W100 terug in productie nemen!
@StijnB:

Die wagen maar dan met het comfort/kwaliteit van de W140.
En toch ben ik er van overtuigd dat de Maybach vrij snel ergens begin 2013 terug in producitie zal komen . . .
Ik heb er trouwens de raad van bestuur van Daimler AG al over gemaild.
Feit is alvast, dat Maybach altijd zal blijven aanzien worden als het Ultieme op gebied van luxe van Duitse afkomst, ook al is er Rolls-Royce en Bentley met hun in hoofdzaal wollig gedoe. Echter, niet iedereen wil dit persé . . .
@exclusieviteitsfreak:

En hebben ze al geantwoord?
@Hupke: ik heb inmiddels al heel wat vernomen, afwachten wat het gaat worden . . .
@exclusieviteitsfreak:

Ik ben benieuwd, als je er iets over wil delen.
@Hupke:

Duitsland heeft inmiddels tijdelijk technisch gezien in samenwerking met Galaxystudios : http://www.galaxystudios.com , een ongelofelijke primeur met hun Auro-3D technologie : http://www.auro.3d.com , en daar zal het om gaan draaien.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).