Ritje naar Malieveld gaat nu sneller dan ooit

Auteur: , 13 Reacties

Ben je boer en denk je nog een keer naar het Malieveld te moeten vanwege demonstraties? Dan heeft JCB goed nieuws voor je.

's Werelds snelste tractor heeft 1.000 pk en F1-techniek

Het had Nederland recent wel in de greep, de demonstraties van de landbouwsector tegen de stikstofplannen. Nu ze hun zegje hebben gedaan en hopelijk ervoor hebben gezorgd dat hun interesse in acht wordt genomen, lijkt het dat de boeren niet meer in colonne richting het Malieveld of provinciehuizen moeten. Maar je weet het nooit, door het recht van demonstratie kan het zijn dat ze weer per trekker die kant op gaan.

Oké, het hele ‘trekkers over de snelweg’ is deel van het protest, maar je hebt ook geen keus. Stel nou dat je wél harder wilde dan wat je trekker in zijn mars heeft, dan nog kom je niet op denderende snelheden terecht. JCB is het daar niet mee eens. Zij hebben al een trekkerserie genaamd Fastrac en het Britse landbouwmachinebedrijf belooft daarmee wat. Die woorden werden halverwege dit jaar daden en een compleet krankzinnige JCB Fastrac met 1.000 pk zette een snelheid van meer dan 166 km/u. Dat is flink wat voor een mastodont als een trekker. Maar, kennelijk wist JCB dat de machine niet op de toppen van zijn kunnen zat.

Het record is namelijk door henzelf verbroken. De recordpoging geeft je direct een déjà vu. Weer was het Guy Martin die met zijn stalen ballen de tractor over Elvington Airfield in York jaagde: net als de vorige keer. Dit keer was het echter een doorontwikkelde versie van de trekker: bij poging 1 ging het over de Fastrac One, dit is de Fastrac Two. Iets verbeterd dus. Vooral op het gebied van aerodynamica en gewicht is de Two beter.

De gereden snelheid is 135,191 mph. Dat is omgerekend 217,569 km/u: voor het eerst dus dat een tractor de barrière van 200 km/u doorbreekt. Sterker nog: de pieksnelheid was 153,7 mph, wat ruim 245 km/u is. Maar, zoals we allemaal weten: net als bij auto’s telt een snelheid pas als het gemiddelde van twee runs is gepakt. Het gemiddelde was dus 135 mph. Nog steeds erg netjes en rijp voor een notering in het Guinness Book of World Records.

Geen 30 km/u dus in deze snelle jongen. Of het veilig en verantwoord is? Nee. Maar dat maakt voor nu even helemaal niet uit. Het is een grappig record en elke JCB-eigenaar kan nu zeggen dat zijne de langste snelste is.



13 reacties

Grijs kenteken, en wielklemproof😅
@kobus1967: Grijs kenteken? Geen kenteken, afgeknotte driehoek achterop en gaan!
Pff ziet er redelijk stabiel uit alhoewel ik vrees dat wanneer die man ook maar een beetje van de rechte lijn afwijkt op die snelheid dat het 1 grote rolpartij is. Iemand de video toevallig?
Hmm, ooit wel eens 75 km/h gereden met een reguliere Fastrac en hoewel die dingen onderhuids meer gelijkenis vertonen met een vrachtwagen dan met een trekker was dat op landbouw banden en met een cultivator achterop toch niet zo’n veilig gevoel. Ik denk dat ik dit soort snelheden nog maar even niet probeer.
@robert110: Die dingen zijn dan ook perfect voor transport over de weg met een kieper of een grote aanhanger erachter. Dan is het wel fijn. Landwerk kan ook, maar dan idd niet te ver en rustig aan op straat….
Repsct, resctp, perstc, Respect!

Ik vind dit gewoon rete cool dat ze dit doen. Het dient verder voor niks, geen hol en nog minder, maar dit zijn de leuke dingen om te zien.
Ik zou er gewoon kippenvel en huiveringen van krijgen op een goede manier mocht ik die machine in het echt bezig zien.
Das mien merk
Ik had eigenlijk verwacht dat de banden de beperkende factor zouden zijn. Dit formaat met deze snelheden, lijkt me dat je tegen bijzondere natuurkundige wetten aan loopt.
Deze trekker is ook nog eens exclusiever dan een Bugatti! Mooi man!
Die gooit vast ook hoge ogen bij het kampioenschap suikerbieten rooien!
Blijft alleen niet veel meer van het weiland over..
Ben niet zo van de SUV’s, maar voor deze maak ik graag een uitzondering. Dit is tenminste een echte.
Toch humor om hiermee oom agent in te halen op de snelweg?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).